- Hagge
- Medlem ●
- Örebro
- 2006-05-17 22:51
Om du inte tror det är särskilt stor skillnad på att arbeta i Linux/Solaris och Mac OS X får du nog ta och testa OS X ordentligt innan du uttalar dig.
Faktum är att jag inte har kört MacOS X alls, men jag är ganska erfaren av att köra olika operativsystem, läser en massa på Internet, gick på någon appledag där de visade err.. tiger? kanske det var, 10.2 eller något? Och jag var ju imponerad över hur smidigt många saker fungerade, men omvärlden står ju inte still och gnome o kde är duktiga på att ta till sig det som är bra (mozilla också..)
Jag anser mig vara tillräckligt kompetent för att klara av att använda mina os, men de har ju sina nackdelar. (Off topic: Solaris testar jag mest för att testa, det saknar vettigt paketsystem med något officiellt sätt att installera OSS via osv men det är kul att prova något "nytt", skrivaren går att få fart på med turboprint i linux men det är surt att hårdvarutillverkarna är så inflexibla, till macos x fungerar ju fler saker. "Tyvärr" sitter jag inte en massa i photoshop o dylikt, så jag vare sig behöver programvaran (men det vore kul att ha) eller en dator som kan köra det skapligt, inlärningströskeln känns så hög till det programmet tycker jag så det blir aldrig av.
Målgruppen bryr sig inte om 3D-prestandan. Nu ska jag berätta en sak för dig som kanske kommer som en chock: Merparten av de tilltänkta köparna av en MacBook är inte gamers. De bryr sig inte om datorspel i någon större utsträckning, och skiter fullständigt i hur grafiksystemet i deras dator är uppbyggt bara Mac OS X och vanliga program flyter på fint.
Bara för att du gillar att spela gäller inte det universellt. De flesta som köper en MacBook ska förmodligen använda den till att surfa, maila, se på film, lyssna på musik och köra något flashbaserat soduku-spel på nätet då och då. När du gör detta är det omöjligt att märka av någon prestandaskillnad mellan integrerad grafik och ett separat grafikchip. Så är det.
Kanske beror på att spelutbudet för macos och prestandan har varit minst sagt begränsad :eek:
Kan du förklara för mig vad dessa användare skall med en dual core yonah 2GHz till? Hade inte 1.5 gått precis lika bra? Prisskillnaden lär väl vara minst en tusing? Hade de lagt denna på bättre grafikkretsar så hade ju hela datorn varit mer användbar än vad den är nu.
Vem har sagt att jag gillar att spela? Jag spelar knappt, jag har bara Solaris just nu, när jag gick i gymnasiet spelade jag c&c o quake, det var skoj. Jag vill däremot ha möjligheten att kunna spela, jag vill inte känna att en ny dyr dator är halvt handikappad.
Skall de köra det du nämner hade ju en ibook g3 dugigt också... iaf om den inte hade ett alltför bloatat operativsystem.
Jag tror att möjligheten till att spela upp HDTV från datorn uppskattas av fler inom målgruppen än 3D-acceleration.
Stor chans är det enda jag har att säga. Och naturligtvis klarar ett 3 år gammalt grafikkort av det. Radeon 9xxx och GF4 lär ju vara tre år gamla? minst?
Klart GMA950 är low-tech. Men det fungerar utmärkt till vad det är tänkt att användas till i en MacBook. MacBook är en konsumentprodukt för hemanvändare, ingen spelmaskin. Vill du spela får du köpa en speldator. jag kan exempelvis rekommendera en MacBook Pro, som fungerar utmärkt för det ändamålet.
Ja, iaf har jag alltid trott det. X1600 är ju inte top of the line men det duger ju till de flesta spel, men nu sade ju någon att det var underklockat 30% och det var ju lite trist att göra.
Det gör det. Den integrerade kretsen drar mindre ström, så enkelt är det.
Han andra killen sade väl ca 1watt? Visst är det mer, men inte mycket. Naturligtvis konsumerar den mycket mer ström när den sedan belastas, men hellre ha möjligheten än att inte ha den, och vill man spela kan man ju alltid koppla in den i väggen.
Nu vet inte jag vems iBook du pratar om, jag kör PowerBook, men hur som helst...
Alla spelar inte de senaste 3D-spelen. De flesta tilltänka köparna av MacBook har inga jättekrav på 3D-prestanda. Vill du spela, köp en dator som är till för det. De som inte vill spela kan köpa en MacBook och njuta av en blixtsnabb dator med bra batteritid och en design som saknar motsvarighet i PC-världen.
Någon nämnde sin iBook.
Men som sagt, behöver de resten av datorn? Vet du hur snabb cpun faktiskt ÄR? Single core 1.83ghz hade ju dugigt jättefint för en skolarbetsdator..
På sätt och vis har du väl rätt. Dell, Acer och eventuellt Asus får pisk. Sony vet jag inte riktigt var man skall klassa, och IBM ligger ju steget före.
Om jag nu vill ha en lätt maskin som man inte skall göra något särskilt på så erbjudet ju IBMs bättre batteritid och halva vikten (samt en 12" skärm och därmed mindre storlek.)
MacBook Pro kanske? 2.5 kg, 2.5 cm tjock. Ati Radeon X1600 256 mb GDDR3
Den är fortfarande lite dyr, runt 15kkr så visst. (Och ja, man får en asfresh dator, men det hjälper inte om man inte är rik.)
Du har fel. Punkt slut. Mac OS X flyter på som en dröm på alla Core Duo-maskiner oavsett grafiksystem.
Du kan inte i Mac OS X eller i program som inte ritar 3D eller pixelshaders (Aperture, Motion) märka av någon prestandaskillnad mellan två Core Duo-baserade macar varav den ena har integrerad grafik och den andra separat grafikchip.
Du måste ha drömt att det är nån skillnad.
Kanske för att de har cpukraft motsvarande ca 7GHz P4? Vore väl jävligt illa om det gick segt att flytta fönster då. Därmed inte sagt att det görs särskilt bra eller effektivt. MacOS X gör ju det där så elegant genom att använda texturer i 3D hårdvaran, och så klantar de bort möjligheten så här
Hur är det om du öppnar säg en 4mpx bild och ändrar storlek på fönstret / flyttar det på en maskin med 950 gma vs en med ett riktigt 3d-chip med säg 128MB minne? Lust att prova?
Bara för att komponenten kostar 150 kr behöver den totala utvecklingskostnaden bli så låg. Räkna med ett mycket större påslag. Dessutom finns det förmodligen inte ens plats för det extra utrymme och kylning en extern krets hade krävt.
Tvivlar på att kostnaden skulle öka markant, och 500-1000kr extra hade inte varit något problem. Vad gäller värmen så är det ju ingen ultraportabel så jag är inte säker på att det skulle bli problem, det fungerar ju i macbook pro? Och de kunde ju skrotat ena cpucoren isf, den är mer onödig.
Se min redogörelse för detta i ett av mina tidigare inlägg.
Självklart är det så. Rätt produkt för rätt uppgift helt enkelt.
Fungerar ju om det nu inte är så att man vill utvidga sin marknad och sälja så mycket som möjligt.
Hur många människor tror du hade varit intresserad av en billig mac man kunde spela på? Speciellt om den var bärbar.
Och det hade ju gjort det intressantare för företagen att porta sina spel också om det fanns fler potentiella konsumenter.