- Gäst
- Oregistrerad ●
Konstigt, jag har ikon på alla mina kanaler (1, 2, 3, 4, 5, 6, 4+, eurosport, mtv).
Men det kanske bara är strul för de som lägger in den för första gången?
Läste någonstans att de bytt adress för ikonerna så om man haft ikonerna sen tidigare så är det ok men installerar man på nytt så hittas de inte. Sant?
Jag tror jag glömde fixa det här... jag fick inte heller några loggor när jag lade in widgeten på min brors intel-iMac som jag tillfälligt lånat.
Ni som saknar loggor, kan ni skriva upp vilka mappar som finns i ~/Bibliotek/Xmltv?
Där ska finnas tre mappar:
logos
schedules
widgetexports
På iMacen fattades logos-mappen men schedules och widgetexports fanns. Det gjorde att jag inte hade några loggor. Jag tänkte jag skulle kollat upp det men glömde det helt enkelt.
(När ni identifierat vilken/vilka mappar som fattades, skriv det här och skapa sen mapparna själva så länge så ska det funka tills jag fixat det i widgeten. Ta bort kanalerna och lägg till dem igen så ska loggorna laddas ner så fint, nu när det finns en mapp att laddas ner till.)
Läs en bit längre upp så ser ni att MTV inte har några tablåer.
Tydligen så var det nåt fel på MTVs sida men de vet om det och kommer förhoppningsvis åtgärda det. När det fixas så kommer programmen dyka upp - tills dess är det bara att vänta tyvärr
Jag lade ut en ny version idag pga nya kanaler hos swedb.se. Den finns bara på Apples dashboardsida än så länge för jag hade visst inte lösenordet till manicker.se eller filerna till hemsidan sparade på den här datorn. Får tillbaka datorn innehållande de filer och lösenord jag behöver på måndag så då fixar jag hemsidan och lägger upp den senaste versionen på manicker.se också.
Hämta från apple, strunta i att det står fel version där, ni får rätt fil när ni laddar ner: www.apple.com/downloads/dashboard/movie_tv/xmltv.html
Den nya versionen innehåller två nya kanaler:
Playhouse Disney och
Discovery HD
I övrigt har inget ändrats från tidigare version så om ni inte har tillgång till höjdarkanalen Playhouse Disney eller har möjlighet att bränna in er plasma/CRT-projektor med den gigantiska Discovery HD-loggan så behöver ni inte ladda ner den om ni inte vill.
Jag har kollat upp buggen med att ikonmappen inte skapas men har inte lyckats klura ut det än. Samma sak med sändingsuppehåll
Skall titta lite mer på dem men senaste veckan har arbetet med version 2 fått företräde... min förhoppning är att ni kommer förlåta mig sedan
Jag har faktiskt skrivit en buggrapport hos Apple om det ( bugreporter.apple.com, nr 4865481 för den som är intresserad) men de verkar ha lagt ner projektet för jag har inte märkt minsta aktivitet där. Antagligen har de väl lagt upp bugreporter utan avsikt att göra något åt det så att folk ska bli nöjda och sen glömma bort vad det var de rapporterade...
Buggen består i att varje gång man öppnar en fil (jag öppnar ju tablåfiler) så blir filens innehåll kvar i minnet trots att det inte används mer.
Rapporten gjordes 5 dec på uppmaning av nån tomte på Apple. Är det någon som vet om det finns någon vettig buggrapporterare typ bugzilla så mottages en länk dit tacksamt för den där bugreporter är ju helt värdelös.
Enda sättet att minska widgetens minnesanvändning i dagsläget är att stänga av den och starta den igen.
Som svar på din fråga så har jag hittat ett sätt att få ner minnesanvändningen helt enkelt genom att inte öppna så himla många filer. Då växer minnesanvändningen mycket saktare. Men tyvärr så är det en lösning som liknar tvinfo.se, dvs att man måste ha datorn ansluten till internet hela tiden för att få se vad som går på tv. För det första vill jag inte ha det så själv och för det andra så måste jag konversera med herrarna som har tablåservern eftersom man måste implementera en del grejer på servern för att det ska funka. Tänkte ta det nästa år
Jag har dock frågat dem tidigare om samma sak och då verkade det inte vara några problem att få till stånd en sådan lösning, så det verkar lovande.
Oui, det borde vara port 80. Tablåerna laddas ner via en http://-adress iaf och http är ju vanligen port 80.
Med andra ord, kan du surfa på hemsidor kan du få hem tablåer också.
Det som kan ställa till det är om du har en tattig router (typ nyare Netgear), som har en egen loginsida vilken dyker upp på alla web-adresser så fort routern får för sig att den inte har kontakt med internet.
Det skulle kunna orsaka att du tappar tablåerna helt lite då och då. Vad du kan göra isf är att manuellt ta bort tablåerna och sedan ladda om widgeten genom att trycka äpple-R - men jag vet inte riktigt om det är det som är ditt problem?
Verkar som manicker.se inte funkar. Widgeten finnes även på apples hemsida för widgets för den som behöver uppdatera såhär efter nyår.
Märk väl att versionsnumret är felaktigt på Apples hemsida. Strunta i det, filen ni får hem är alltid den senaste versionen. Apples sida är enormt omständig när man ska uppdatera en redan befintlig widget till ny version så jag orkar inte med att ändra i texten utan nöjer mig med att bara byta ut filen.
http://www.apple.com/downloads/dashboard/movie_tv/xmltv.html
Fantastisk widget man snubblade på här av en händelse - bra jobbat, Gustav!
Se där, Apples buggrapporterare funkar faktiskt. Hade visst fått ett mail 19 jan angående buggen jag hittat som gör att widgeten tar så mycket minne:
Hello Gustav,
This is a follow up to Bug ID# 4865481. After further investigation it has been determined that this is a known issue, which is currently being investigated by engineering. This issue has been filed in our bug database under the original Bug ID# 4706089.
Så Apple verkar veta om det. Återstår och se hur lång tid det tar att fixa.
Utveckligen av en ny version är inte skrotad, men jag har lagt den på is tills Apple fixar den här buggen. Tror inte nån uppskattar en widget som (för tillfället) drar 200MB ram ganska omgående
Jag lade ut en ny version idag (10 februari).
Tre nya kanaler (TV7, Canal plus sport HD och Canal plus film HD), en borttagen kanal ( Canal plus HD).
Jag har även försökt att få ner minnesanvändningen efter att ha fått lite tips, och efter att ha kört den här nya versionen i en vecka så har jag gått ner från ca 45 till 25 MB i aktivt minne. Det borde gå att få ner lite till men jag skulle vilja ha feedback på om det är fler som märker samma sak. Därför vore jag tacksam om ni kunde kolla vad nuvarande version drar (i aktivt minne) och sedan notera det innan ni laddar ner den nya versionen.
Kör sen nya versionen i några dagar (så minnesanvändningen hinner stabilisera sig), kolla hur mycket den här versionen tar i aktivt RAM och lägg sedan in en kommentar här, i kommentaren på manicker.se eller via mail på om minnesanvändningen ökat, minskat eller ligger kvar på samma nivå.
Vet ni inte hur man kollar aktivt minne så behöver ni inte delta. Ni får helt enkelt tro på mitt ord när jag säger att baserat på det jag märkt så det är en god idé att uppgradera
Apples bugg finns fortfarande kvar för övrigt så widgeten läcker fortfarande minne, skillnaden är att det nu verkar läcka mycket saktare än innan pga mina ändringar.
Hos mig halverades utnyttjandet av verkligt minne (52MB -> 25MB), och virtuellt gick ned från 250MB till 170MB efter uppgradering.
Okej, jag orkar inte vänta flera dagar då jag inte har sett att minnesanvändningen ändrat något på ett par timmar. Så jag väljer att posta resultaten nu ändå.
Den gamla versionen: 60MB
Den nya versionen: 16MB
Så det var en bra förbättring för min del, och sen fint att du lagt till Aftonblaskans tv-kanal också.
1. Widgeten varit overksam över natten:
Verkligt minne: 31MB Virtuellt minne: 385MB Antal trådar: 3 Delat minne: 13MB Privat minne: 25MB
2. Strax efter att dashboard aktiverats:
Verkligt minne: 32MB Virtuellt minne: 389MB Antal trådar: 3 Delat minne: 15MB Privat minne: 25MB
3. Precis när den nya versionen installerats :
Verkligt minne: 14MB Virtuellt minne: 359MB Antal trådar: 3 Delat minne: 14MB Privat minne: 9MB
4. Widgeten varit inaktiv i nästan tio minuter:
Verkligt minne: 16MB Virtuellt minne: 370MB Antal trådar: 3 Delat minne: 14MB Privat minne: 9MB
5. Efter reload och nedladdning av tablåer:
Verkligt minne: 21MB Virtuellt minne: 370MB Antal trådar: 3 Delat minne: 15MB Privat minne: 15MB
När widgeten laddar ner tablåer så behöver den mer ram i en stund. Det ska efter en stund minska. Hur mycket ram den kräver beror på hur lång tid nedladdningen tar, antalet kanaler verkar konstigt nog inte spela någon roll.
När man startar den så försöker den automatiskt ladda ner tablåerna, det är därför den tar mycket ram i början som sedan frigörs en stund efter att tablåerna är nedladdade.
Gunnar, du går mot strömmen på den punkten eftersom aktivt ram för dig ökar... om du provar att stänga av widgeten (istället för reload) och sen starta den igen, hur ser minnesanvändningen ut då? Vid start och efter en stunds inaktivitet.
En del av Apples bugg är nämligen att minnet inte frigörs när man laddar om widgeten, man måste stänga av den helt och starta den igen.
Mikael Nord: I takt med att widgeten (pga Apples bugg) läcker minne så swappas det (efter väldigt lång tid) ut till hårddisken som virtuellt minne. Att du gick ner från 250 till 170 MB beror troligen mer på att den gamla varianten stängs av och den nya startas upp. Det är nämligen enda sättet att frigöra minnet i dagsläget.
Därför är det toppen att ni postar virtuellt minne också, både nu och om några dagar. Det tänkte jag inte på innan. Om jag lyckats stoppa/begränsa minnesläckaget så borde virtuellt minne om några dagar inte ha ändrat sig mycket alls nämligen, samtidigt som aktivt ram ska vara relativt konstant.