Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som fått iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 323 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 16:32

Zimmerman: Har iofs bara köpt från iPhonen direkt, men det funkade kanon.

Tyvärr så kan man fortfarande inte se vem som ligger om man ligger i ett växelsystem som MobilCentrex. Riktigt dåligt att inte detta är löst.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-11 18:37

Har gått ett par timmar och jag har fan inte sett skymten av 3G symbolen.

Växlar telefonen mellan EDGE och 3G nätet? Vad är det frågan om?

  • Medlem
  • 2008-07-11 20:02
Ursprungligen av drew:

Har gått ett par timmar och jag har fan inte sett skymten av 3G symbolen.

Växlar telefonen mellan EDGE och 3G nätet? Vad är det frågan om?

Du vistas kanske i ett område där Telia har ingen eller dålig 3G-täckning.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-11 20:03
Ursprungligen av Ljung:

Du vistas kanske i ett område där Telia har ingen eller dålig 3G-täckning.

Om en norrförort 10 minuter med bil från City har liten till dålig 3G täckning hos Telia är det fan illa.

  • Medlem
  • 2008-07-11 20:09
Ursprungligen av drew:

Om en norrförort 10 minuter med bil från City har liten till dålig 3G täckning hos Telia är det fan illa.

Ja, så illa kan det vara. På min arbetsplats i centrala Malmö har Telia usel 3G-täckning, medan 3 fungerar utan minsta problem.

Ha du möjlighet så ta med luren på en liten utflykt på cykel eller i bil i närområdet och se om du får någon 3G-täckning på andra platser. I så fall är det ju inte luren det är fel på.

[Edit] Du har väl inte avaktiverat 3G och ställt in luren så att den bara ska köra GSM/EDGE?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-11 17:39

Vit.

Underbar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-11 18:46

Nån som har några iPhone Apps att rekommendera då?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-11 18:47
Ursprungligen av Jogin:

Nån som har några iPhone Apps att rekommendera då?

  • Twitterific (om du använder Twitter)

  • Remote

  • NetNewsWire

  • AIM

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-11 18:57

Bra tips drew, men jag tror typ alla känner till de där. Jag tänkte att någon kanske kände till någon doldis-App som är bra?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-11 19:57
Ursprungligen av Jogin:

Bra tips drew, men jag tror typ alla känner till de där. Jag tänkte att någon kanske kände till någon doldis-App som är bra?

Gizmodo har gått igenom väldigt många apps och det är bara att läsa och välja.

IPhone Apps: iPhone App Review Marathon Liveblog

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-11 20:04
Ursprungligen av boris91:

Gizmodo har gått igenom väldigt många apps och det är bara att läsa och välja.

IPhone Apps: iPhone App Review Marathon Liveblog

TUAW recenserar också.

First Look: Evernote for iPhone - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-11 20:13

=)

Skaffat 16 gig svart, skulle vara kul om folk i swe som har iphone börjar använda de olika geotagging programmen och typ de som recenserar restauranter och sådant, skulle kunna bygga upp en hel community =P

Ha de gött, btw Crash Bandicoot race spelet är det roligaste jag hittat, och tips, ladda inte ner drummer, det var värdelöst tråkigt

Ursprungligen av boris91:

Gizmodo har gått igenom väldigt många apps och det är bara att läsa och välja.

Men WTF?! Verkar ju vara färre än var fjärde app som finns i den svenska butiken ju. Vad håller de på med? Sitter Scott Forestall och Phil Schiller personligen och provtestar alla program innan de får komma över till oss?

Kan någon hyggligt sinnad snubbe berätta var jag laddar hem Pandora och AOL Radio tills Apple behagar lägga in dem på Sverigehyllan i iTunes?

Ursprungligen av soft:

En ikon för "Adressbok" på hemmaskärmen sida2 som standard. Förstår inte nyttan riktgt eftersom exakt samma finns i Telefon-funktionen. Förutom att man då kan editera kontakter när man pratar telefon.

Det var faktiskt flera recensenter i olika mobiltelfonbetygsättningstidskrifter som klagade på att det inte fanns någon adressbok hos original iPhone.

Ursprungligen av thevil:

Men WTF?! Verkar ju vara färre än var fjärde app som finns i den svenska butiken ju. Vad håller de på med? Sitter Scott Forestall och Phil Schiller personligen och provtestar alla program innan de får komma över till oss?

Jag har den amerikanska App Storen Inte svårare än att skaffa ett amerikanskt iTunes Music Store-konto.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har den amerikanska App Storen Inte svårare än att skaffa ett amerikanskt iTunes Music Store-konto.

Hur löser du det utan Amerikansk adress?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Hur löser du det utan Amerikansk adress?

Du kan följa detta inlägget och söka på forumet 99.se - Visa inlägg - Hur hyra film med gift cards från US iTS?

Ursprungligen av henkebarn:

Du kan följa detta inlägget och söka på forumet 99.se - Visa inlägg - Hur hyra film med gift cards från US iTS?

Men apps som är gjorda för att fungera i USA, fungerar de i Sverige då? T.ex, "location" apps mm...

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har den amerikanska App Storen Inte svårare än att skaffa ett amerikanskt iTunes Music Store-konto.

Ja, alltså. Jag personligen kan nog fixa varenda program jag vill ha, det jag blir sur över är att det ska krånglas till så förbarmeligt för användare som inte orkar fixa och trixa eller ens kan eller klarar det. Kanske är det tillochmed någon någonstans utanför 1 Infinite Loop som kräver detta. Erbarmeligt är det.

Det kan verkligen vara så att även om det faktiskt inte är Scott Forestall och Phil Schiller som personligen sitter och provtestar alla program innan de får komma över till oss så är det någon som gör det. Och istället för en utdragen process för att få ett program godkänt så har vi två.

Det är många fler än Pandora och AOL Radio som Apple inte har lagt på Sverigehyllan i iTunes än.

Det är bara att hopps på att det inte är en sån skapelse till byråkratiskt process som det mycket väl skulle kunna vara och att det faktiskt går så snabbt som exempelvis Google påstår vad gäller deras Google Mobile App.

Men, jag är tyvärr inte lika säker som Google. Jag tror det finns risk för att det går lika fort som det gjorde/gör/har gjort för oss här att få beställa utskrifter från iPhoto, få lokalanpassade plug-ins till Sherlock, få tv-program i iTunesbutiken, få hyra filmer i iTunes, få fungerande VisualVoiceMail, få en äkta AppleStore eller varför inte lika lång tid som det tog för själva telefonen att komma hit, eller… well you get the drift…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 15:07
Ursprungligen av thevil:

Det kan verkligen vara så att även om det faktiskt inte är Scott Forestall och Phil Schiller som personligen sitter och provtestar alla program innan de får komma över till oss så är det någon som gör det. Och istället för en utdragen process för att få ett program godkänt så har vi två.

Det har väl snarare att göra med att utvecklarna inte vill lansera sina program över hela världen. Har man en produkt som bara fungerar i USA så är det ju liten mening med att vi kan ladda ner den här i Sverige.
Som utvecklare skulle jag föredra att ha den möjligheten att välja var programmet ska lanseras för att slippa en uppsjö support-frågor från folk som inte kommer ha någon glädje av programmet.

Ursprungligen av thevil:

Men WTF?! Verkar ju vara färre än var fjärde app som finns i den svenska butiken ju. Vad håller de på med? Sitter Scott Forestall och Phil Schiller personligen och provtestar alla program innan de får komma över till oss?

Kan någon hyggligt sinnad snubbe berätta var jag laddar hem Pandora och AOL Radio tills Apple behagar lägga in dem på Sverigehyllan i iTunes?

Det var faktiskt flera recensenter i olika mobiltelfonbetygsättningstidskrifter som klagade på att det inte fanns någon adressbok hos original iPhone.

Pandora kan jag förstå att den inte dykt upp för det funkar väl inte utanför USA? Men aol radio brukar jag lyssna på med datorn, så varför ska man inte kunna det med iPoden.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-11 20:11

Lite av sakerna jag märkt av:

* Den känns tunnare och skönare i handen än föregångaren
* Ordlistorna föreslår exempelvis "båt" när man skriver "bat"..
* 3G fungera fint... dock får jag ingen GPS-position där jag befinner mig utan en ungefärlig rund blå ring endast
* En ikon för "Adressbok" på hemmaskärmen sida2 som standard. Förstår inte nyttan riktgt eftersom exakt samma finns i Telefon-funktionen. Förutom att man då kan editera kontakter när man pratar telefon.
* Fler saker i interfacet så som Google Maps favoriter eller den enkla saken som klicka på en kontakt i Adresslistan _LAGGAR_.

Ursprungligen av soft:

Lite av sakerna jag märkt av:

* Den känns tunnare och skönare i handen än föregångaren
* Ordlistorna föreslår exempelvis "båt" när man skriver "bat"..
* 3G fungera fint... dock får jag ingen GPS-position där jag befinner mig utan en ungefärlig rund blå ring endast
* En ikon för "Adressbok" på hemmaskärmen sida2 som standard. Förstår inte nyttan riktgt eftersom exakt samma finns i Telefon-funktionen. Förutom att man då kan editera kontakter när man pratar telefon.
* Fler saker i interfacet så som Google Maps favoriter eller den enkla saken som klicka på en kontakt i Adresslistan _LAGGAR_.

Ska man kunna se sig själv som något mer än en blå prick?

Att det LAGGAR gör mig lite ledsen i ögat!
Kommer det någon uppdatering som kan fixa det tror ni?
Är det brutal-lagg så man skriker och hoppar eller kan man leva med det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-11 20:32

Jag kan inte lägge in nåt i väderprogrammet, det hittar inga städer alls. Har ni andre några problem med det?

Ursprungligen av smurf:

Jag kan inte lägge in nåt i väderprogrammet, det hittar inga städer alls. Har ni andre några problem med det?

Jag hade samma problem tidigare idag, men nu verkar det fungera ( i alla fall Uppsala och Mora).
Tillfälligt fel kanske? Överbelastat av alla nya användare?

Kön i Örebro

I Örebro kom de första köande kring kl 07 enligt uppgift. Jag kom dit ca 08.10 och fick plats ca 14. Totalt tror jag att det var ca 80 i kön kl 10.
Telia delade ut mackor, kaffe och inte minst nummerlappar, så det behövde inte bli något tjafs när tioslaget närmade sig.
Gick nöjd ut med min svarta 16 Gb efter lite väntan pga att telias datasystem var segt som sirap pga av all aktivitet.
Än så länge verkar allt funka som det ska, men mycket återstår att prova och upptäcka.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-11 20:53

Jag var på Teliabutiken i eftermiddags på Frölunda Torg, de hade både vita och svarta kvar vid 17-tiden...

Lyckades faktiskt hålla mig från att köpa någon även om det var rätt nära, får hålla mig till min gamla 2G under sommarn i alla fall!

Ursprungligen av peoe:

Jag var på Teliabutiken i eftermiddags på Frölunda Torg, de hade både vita och svarta kvar vid 17-tiden...

Lyckades faktiskt hålla mig från att köpa någon även om det var rätt nära, får hålla mig till min gamla 2G under sommarn i alla fall!

Det lär lite konstigt.
Jag var där 10:00 imorse och kom fram vid 12 tiden då fanns det 3st Svarta 16Gb kvar och ett fåtal vita kvar..

Jag fick iaf det jag ville ha, en Vit..

Jag har nu lagt in min 90+ kontakter och laddat in lite mail (50 i listan) och jag tycker att alla listor jag drar igenom är hackiga! Det rör sig inte alls sådär mjukt och fint som det gjorde på touch som jag testat eller på gamla iphone. Det liksom rycker lite smått osv - dessutom när jag ska komma åt adressboken så tar det en stund innan jag kan dra med fingret. Ska det vara så? störigt! Syns speciellt tydligt när jag kör facebook applikationen och drar igenom min friends lista. Är jag kanske petig?? Edit: Detta kan liknas vid lagg.

Utöver det så funkar "monkey ball" bara ibland - oftast inte.

Däremot så är kameran betydligt bättre än de dåliga exempel som visats från GP. Hans exemplar behöver justeras. och GPS funkar ibland så bra att den vinner över min feta Navigon 7100. dock inte i antalet information men i enkelhet att hitta och få bra vägval. Dock testat endast två ggr på landet med 3G hela tiden. kanske inte räknas.

Bevaka tråden