Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som fått iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 323 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-17 17:33
Ursprungligen av drifter7508:

Fråga: Går det inte att stänga av datanedladdningen? Har stängt av på alla ställen
jag kunde hitta men likt förbannat går den ut på nätet i google maps, itunes etc!
=(

Googlemaps och iTunes är datatrafik, bara gilla läget.

Citat:

Hur fasiken tänkte telia när dom knåpade ihop abbonemangen?
Dom buntar på en massa taltid+sms (för mig) men snålar
med datan. Glott lite på Google Maps i cirka 5 minuter och vips
så försvann 2 mb data av 100 mb som "skall räcka" hela månaden. =P

Telia's iPhone abonnemang verkar i min åsikt riktigt dåliga, bättre med exempelvis Telia till Vänner och Fastpris Data 69kr+199kr=268kr/månad

Citat:

Tycker nog den gamla rackaren var både smidigare och snyggare.
Den nya blir en flottbomb båda bak & fram

Låt mig gissa, du har en svart iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 15:41
Ursprungligen av drifter7508:

Min GPS fungerar inte heller. Positioneringen står bara och snurrar
nere i vänstra hörnet på Google maps. Tipps?

Gå till ett fönster eller gå ut

Ursprungligen av drifter7508:

Fråga: Går det inte att stänga av datanedladdningen? Har stängt av på alla ställen
jag kunde hitta men likt förbannat går den ut på nätet i google maps, itunes etc!
=(

Ring till telia och säg åt dom att du vill avbeställa tjänsten "datatrafik rörlig". Då kan du inte komma ut på internet via mobilnätet alls, och det kostar ingenting. Du kan fortfarande surfa när du har tillgång till WLAN.

Tack Gode Gud att luren bara räknar in "mobil data" via 3g och edge
i dataräknaren så man har lite koll i alla fall. Har för mig
att min förra lur lade in Wifi data där också men kanske minns fel?
Blir spännande detta när "Svenssons" får teleräkningen senare
och inte fattar att det flugit iväg datatrafik här och där.

GPS funkar tydligen bara utomhus har jag listat ut nu.

Jo funderar på att byta abbonemang till den varianten du nämner.

Svart & flottig. Synd att den vita inte finns i 8GB.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-18 19:13

Skärmfel

Hej!

Har tittat runt på forumet och inte hittat någon tråd som beskriver detta problem. Problemet uppstod för ett par dagar sedan då jag satt i solen med min telefon och då märkte jag att "skrivbordet" / välkomstskärmen inte fyller ut hela ytan utan att det är ett par pixelrader runt hela skrivbordet som är döda / inte fylls ut.

En bild beskriver mer än..

Någon som har / haft liknande problem eller tips på hur man kan gå till väga för att lösa det? Tacksam för svar.

Man ser bara problemet om man står under en lampa eller ute när det är ljust. Man märker alltså inget om man sitter i ett halvmörkt rum.

// F

Ursprungligen av fellzor:

Hej!

Har tittat runt på forumet och inte hittat någon tråd som beskriver detta problem. Problemet uppstod för ett par dagar sedan då jag satt i solen med min telefon och då märkte jag att "skrivbordet" / välkomstskärmen inte fyller ut hela ytan utan att det är ett par pixelrader runt hela skrivbordet som är döda / inte fylls ut.

// F

Jag är inte säker på att detta är ett problem egentligen, det är likadant på min iPhone och det var så på min iPod Touch också.
Den är gjord så antagligen.
Andra får säga sitt också

Yes. Nu har jag lyckats lägga vantarna på en vit 16gb. Måste ha haft tur. Ringde till Telia på Vasagatan i Stockholm i morse. Senare idag, runt kl. 17 ringer dom upp och säger att de har en reserverad till mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 22:12
Ursprungligen av monophonic:

Yes. Nu har jag lyckats lägga vantarna på en vit 16gb. Måste ha haft tur. Ringde till Telia på Vasagatan i Stockholm i morse. Senare idag, runt kl. 17 ringer dom upp och säger att de har en reserverad till mig!

Ny leverans idag.

TeliaSonera
Nu fylls lagren på hos Telia. Under den kommande helgen och i början av vecka 30 kommer återigen iPhone 3G att finns tillgänglig i samtliga 84 Teliabutiker runt om i Sverige.

Jo, jag vet, det jag tänkte på var mest att det inte verkade vara särskilt stor kö på den i den butiken som jag gick till, även om den ligger i centrala Stockholm. Där av att jag kände att jag hade tur.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 23:53
Ursprungligen av monophonic:

Jo, jag vet, det jag tänkte på var mest att det inte verkade vara särskilt stor kö på den i den butiken som jag gick till, även om den ligger i centrala Stockholm. Där av att jag kände att jag hade tur.

neh, det är möjligt. får väl se, beställde en vit 16gb via nätet idag

Haft min svarta 16Gb sedan i eftermiddags nu. Är sjukt nöjd!
Ljuder är grymt! Lugnt bästa mobilhögtalarna jag hört. GPSen funkar bra, men inte perfekt, 3G är snabbt och AppStore funkar också kalas.

Ni som fick den idag, vilken dag och tid beställde ni?

Ursprungligen av SenatorN:

Ni som fick den idag, vilken dag och tid beställde ni?

11:e, vid 16-tiden.

Vi får vara försiktiga så vi inte tappar våra lurar i någon mixer

YouTube - Blendtec's Channel

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-18 01:03
Ursprungligen av henkebarn:

Vi får vara försiktiga så vi inte tappar våra lurar i någon mixer

YouTube - Blendtec's Channel

*Sniff* *sniff*

18:e, runt 11 tiden

Har hittat en bug: Volymiställning för ringsignalen sparas inte.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-18 19:48

Okey. Skönt att man inte är helt ensam. Alltså stör mig inte så mycket på det egentligen, bara jag vet att det ska vara så och att det inte är något fel.

Men man kan ju undra varför dom gör så..

Skärmen ska vara så fellzor. Kul att någon annan än jag stört mig på detta.
Trodde också det var fel på min iphone 2g när jag upptäckte detta för länge sedan.
Men 3g luren är likadan + alla andra jag kikat på.

Jag tecknade mig för iMini när ja köpte min iPhone och för att inte förbruka mer än 100mb så kan man ju kolla i användning eller ringa *120# men hur gör man för att se hur många sms man har förbrukat respektive har kvar per månad?

  • Medlem
  • 2008-07-23 06:35

En lite störande grej jag märkt på min; SMS-signalen hörs inte i högtalarna när hörlurarna är inkopplade... Ska de vara så? Störande när man har hörlurarna inkopplade men inte i örat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-24 22:01

Batteriet redan fulladdat vid uppackning?

Hej!

Det här är säkert en jättedum fråga men jag har inte lyckats hitta något inlägg som direkt besvarar det:

Har idag fått hem min nya IPhone 8GB och när jag kopplade in strömkabeln så angav den i princip fullt batteri direkt. Jag hade förväntat mig att vänta några timmar tills jag kunde använda telefonen. Är detta normalt? Är det ok att börja använda den direkt?

Klas

Ursprungligen av KlasE:

Hej!

Det här är säkert en jättedum fråga men jag har inte lyckats hitta något inlägg som direkt besvarar det:

Har idag fått hem min nya IPhone 8GB och när jag kopplade in strömkabeln så angav den i princip fullt batteri direkt. Jag hade förväntat mig att vänta några timmar tills jag kunde använda telefonen. Är detta normalt? Är det ok att börja använda den direkt?

Klas

Den är fulladdad och körklar direkt ur lådan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-25 01:27
Ursprungligen av Salmonella:

Den är fulladdad och körklar direkt ur lådan.

Tack! Oj, klockan är 01.25 och jag sitter fortfarande och leker med den

/Klas

Ursprungligen av MsB:

En lite störande grej jag märkt på min; SMS-signalen hörs inte i högtalarna när hörlurarna är inkopplade... Ska de vara så? Störande när man har hörlurarna inkopplade men inte i örat.

Har jag inte lagt märke till, för att jag inte har lurarna ikopplade när jag inte använder dem Men jag förstår att det finns de som alltid vill ha handsfree ikopplat, men dessa kanske måste svälja att man då inte hör sms-signalen - något som jag ser som en feature, för jag vill inte att folk ska höra mina signaler när jag har lurarna ikopplade.

Något jag reagerat på (som kan haft med tillfälle att göra) är att när jag spelar upp musik via Remote så hörs inte "tangenterna" när jag skickar sms. Sugigt!

Tycker att det är lite synd att inte Apple säljer iPhone själv utan att jag enbart kan köpa den via Telia och då tvingas jag köpa på mig ett fast abonnemang, känner att även om jag skulle göra det så känns ändå friheten att kunna ha vilket abonnemang jag vill rättare. Det pratas inte så mycket om det men jag tycker att det känns lite monopol i det hela och helt styrt.
En dator kan man köpa och själv välja vilken form av internetabonemang jag vill ha och själv tycker jag klart att det skulle vara samma med iPhone.
Jag vet att det går att köpa dom på annat sätt men jag menar ett köp utan att behöva kring gå något.
Vet inte om mer än jag har denna uppfattning

//MacRoland

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 13:52
Ursprungligen av macroland:

Det pratas inte så mycket om det men jag tycker att det känns lite monopol i det hela och helt styrt.
//MacRoland

Vilken planet har du semestrat på det senaste halvåret???
Läs igenom iPhone forumet så får du se att du inte är ensam.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 13:58
Ursprungligen av macroland:

Det pratas inte så mycket om det men jag tycker att det känns lite monopol i det hela och helt styrt.

1. Det pratas skitmycket om det.

2. Ordet monopol betyder inte det du tror det betyder. Att ha monopol innebär att man är ensam om en marknad, inte att man är ensam om en produkt. Om Apple eller Telia vore ensamma om hela telefonimarknaden så skulle de ha monopol, men det är de inte, inte på långa vägar.

Jo men om du kan läsa så skrev jag att det känns lite monopolstyrt inte att det var det

ja den med planeten var bra, jag har inte kollat så mycket här men det ska jag göra

Senast redigerat 2008-07-25 14:37
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 15:08
Ursprungligen av macroland:

Jo men om du kan läsa så skrev jag att det känns lite monopolstyrt inte att det var det

Jahaa, du menade att det bara "kändes" som att Telia/Apple var ensam om hela telefonimarknaden. Bra att du förtydligade, då förstår jag precis!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-25 15:05

Det är inte unikt det telia och apple har iom iPhonen, kolla tex sony ericsson och operatören tre, eller sony ericsson och vodaphone, vodaphone har massor med telefoner som är helt anpassade både mjukvara och hårdvara till vodaphone. SE V610 är bla en.

Bevaka tråden