Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediabranchen; Mac eller PC?

Tråden skapades och har fått 239 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hunter78:

Jag tog minnes priset från JMEData!

Ja men det finns datorer som kostar 13000 - 16000 kr som presterar bättre en en dual G5 2.7 för 27000 kr i grund utförande!

Om du tog minnespriset från JME data så förstår jag inte hur du fick det till att G5:an kostade 37000 sen så är det ju inte så svårt att få student eller företagsrabatt på macar.

När du skriver att billiga pcs presterar bättre så undrar jag om du ens insett att OSX gör att man själv i kombination med macen presterar bättre totalt sett även om PCna rent tekniskt ibland är något snabbare.

Ursprungligen av jazzper:

Om du tog minnespriset från JME data så förstår jag inte hur du fick det till att G5:an kostade 37000 sen så är det ju inte så svårt att få student eller företagsrabatt på macar.

När du skriver att billiga pcs presterar bättre så undrar jag om du ens insett att OSX gör att man själv i kombination med macen presterar bättre totalt sett även om PCna rent tekniskt ibland är något snabbare.

MMM du mjuknar upp !! Du kanske har insett nu att macen som ren hårdvara har ingen chans mot pc, du gör rätt att ge upp för du hade bara skapat fler problem för dig själv och din övertygelse i macen förträfflighet. Jag har haft samma problem en gång i tiden.

Däremot måste jag ge mig för en sak som du har rätt i :

OSX gör att man själv i kombination med macen presterar bättre totalt sett även om PCna rent tekniskt ibland är något snabbare.

Det är därför jag fortfarande kör mac och Os X för det är kombinationen av enkelhet och små finesser som aldrig Windows kommer att ha, som finns i Os X. Där är Apple oslagbara än idag.

MMM du mjuknar upp !! Du kanske har insett nu att macen som ren hårdvara har ingen chans mot pc, du gör rätt att ge upp för du hade bara skapat fler problem för dig själv och din övertygelse i macen förträfflighet. Jag har haft samma problem en gång i tiden.
Däremot måste jag ge mig för en sak som du har rätt i :
Det är därför jag fortfarande kör mac och Os X för det är kombinationen av enkelhet och små finesser som aldrig Windows kommer att ha, som finns i Os X. Där är Apple oslagbara än idag.

Hunter du --personlig polemik borttagen av seniormoderator-- du motsäger dig själv gång på gång. Å ena sidan så är Apple dålig och sämst å andra sidan så är Apple oslagbara, hur ska du ha det? Att macen som hårdvara inte har en chans mot PCs är bara nys i tidningen Studio så hade de nyligen ett test av 4 musikdatorer 3 PC 1 Powermac i ungefär samma prisklass Powermac G5 gick vinnande ur striden......

Senast redigerat 2005-08-07 06:32

Hunter du är obetalbar du motsäger dig själv gång på gång. Å ena sidan så är Apple dålig och sämst å andra sidan så är Apple oslagbara, hur ska du ha det? Att macen som hårdvara inte har en chans mot PCs är bara nys i tidningen Studio så hade de nyligen ett test av 4 musikdatorer 3 PC 1 Powermac i ungefär samma prisklass Powermac G5 gick vinnande ur striden......

Jag vet inte om du spelar eller är det !!

Kan du inte skilja på hårdvara och mjukvaran då tycker jag synd om dig! Hårdvara är Pc I-dagsläget oslagbar medan Apple är det på Os sidan ( mjukvaran ). Var der så svårt att fatta!

Jasså kan du ge mig testet så jag kan läsa det.

Jag vet inte om du spelar eller är det !!

Kan du inte skilja på hårdvara och mjukvaran då tycker jag synd om dig! Hårdvara är Pc I-dagsläget oslagbar medan Apple är det på Os sidan ( mjukvaran ). Var der så svårt att fatta!

JA undrar ungefär samma sak hur svårt är det att fatta att den tillverkare som har det bästa operativet rular totalt sett.
Vad gäller testet så kan du få tag på det genom IDG publikationen STUDIO och liknande praktiska tester har ofta visat att Apples hårdvara står sig bra vs PC hårdvara.

JA undrar ungefär samma sak hur svårt är det att fatta att den tillverkare som har det bästa operativet rular totalt sett.

Hmmm Knappast om hårdvaran suger stort så suger hela datorn oberoende vilket os man använder men det kanske du kommer att förstå om några år!

Datorn är inte bättre en den sämsta delen i datorn = hårdvaran i detta fallet!

Vad gäller testet så kan du få tag på det genom IDG publikationen STUDIO och liknande praktiska tester har ofta visat att Apples hårdvara står sig bra vs PC hårdvara.

Hitta några på nätet vet jag !

Hmmm Knappast om hårdvaran suger stort så suger hela datorn oberoende vilket os man använder men det kanske du kommer att förstå om några år!

Datorn är inte bättre en den sämsta delen i datorn = hårdvaran i detta fallet!

Nu är du väl ute på hal is världens bästa hårdvara ihop med ett dåligt operativsystem är väl inget att satsa på om man vill åstadkomma något med datorn.

Studio finns på nätet www.studio.se

Nu är du väl ute på hal is världens bästa hårdvara ihop med ett dåligt operativsystem är väl inget att satsa på om man vill åstadkomma något med datorn.

Studio finns på nätet www.studio.se

Jasså därför är en av skandinavien störrsta och bästa musikdator tillverkare kör bara Pc och inte mac. Det finns fler som de som överger Apple läs http://www.frostnetwork.se/index.php

Jasså därför är en av skandinavien störrsta och bästa musikdator tillverkare kör bara Pc och inte mac. Det finns fler som de som överger Apple läs http://www.frostnetwork.se/index.php

--personlig polemik borttagen av seniormoderator--

Frost har aldrig sålt macar och de är knappast störst på musikdatorer i skandinavien de är inte ens i närheten. Att de säljer PCs beror på att de kan tjäna pengar på det. Macar ger inte någon bra vinstmarginal för återförsäljare. Frost distribueras av Luthman som också äger musikaffären Estrad som är en av Stockholms största macåterförsäljare och vad jag har hört så har de ökat sin macförsäljning rätt ordentligt de senaste åren musiker föredrar fortfarande macar av ett flertal skäl prestandan är ett av dem.

Senast redigerat 2005-08-07 06:35

Men herregud Hunter hur lite koll har du? Frost har aldrig sålt macar och de är knappast störst på musikdatorer i skandinavien de är inte ens i närheten. Att de säljer PCs beror på att de kan tjäna pengar på det. Macar ger inte någon bra vinstmarginal för återförsäljare. Frost distribueras av Luthman som också äger musikaffären Estrad som är en av Stockholms största macåterförsäljare och vad jag har hört så har de ökat sin macförsäljning rätt ordentligt de senaste åren musiker föredrar fortfarande macar av ett flertal skäl prestandan är ett av dem.

Jasså för vad jag kan se så har http://www.frostnetwork.se/index.php stora kunder men du orkade väl inte läsa det, likaväl om vem dem är och vem som ligger bakom företaget.

Jasså för vad jag kan se så har http://www.frostnetwork.se/index.php stora kunder men du årkade väl inte läsa det. likaväl om vem dem är och vem som liger bakom företaget.

Att ha stora kunder är väl inte samma sak som att vara störst i Skandinavien på musikdatorer? Förövrigt så är de flest uppräknade gamla vänner och djkollegor till Peter som äger företaget en del av dem kör även med macdatorer.
Runt 90% av sveriges ledande musikproducenter använder macar. Hört tals om Max Martin?

Att ha stora kunder är väl inte samma sak som att vara störst i Skandinavien på musikdatorer? Förövrigt så är de flest uppräknade gamla vänner och djkollegor till Peter som äger företaget en del av dem kör även med macdatorer.
Runt 90% av sveriges ledande musikproducenter använder macar. Hört tals om Max Martin?

Japp

" Idag levererar Frost datorer till företag och studios som Warner Chappell Music Scandinavia, Stockholms Stadsteater, Clavia DMI & musikskolor över hela Sverige "

Det är ju lite ! Pc inte mac!

Japp

" Idag levererar Frost datorer till företag och studios som Warner Chappell Music Scandinavia, Stockholms Stadsteater, Clavia DMI & musikskolor över hela Sverige "

Det är ju lite ! Pc inte mac!

Inget märkvärdigt Peter jobbade på Clavia tidigare som förövrigt även har macar liksom Warner Chapell som är förlagsdelen av Warner. Många musikskolor och fritidsgårdar har även de macar.
Många teatrar använder macar till att styra ljus och planera scenografi o.s.v.med.

Vad jag vet så slutade dual 2.5 att tillverkas i april 2005 då är det bara 4 månader gammal dator vad jag vet!

Man räknar väl ändå från när produkten började tillverkas. Annars kan man ju säga att folkabubblan är en 90-tals bil.....

Man räknar väl ändå från när produkten började tillverkas. Annars kan man ju säga att folkabubblan är en 90-tals bil.....

Vad jag vet så tillverkades dual 2.5 i april i år!

Vad jag vet så tillverkades dual 2.5 i april i år!

Kan konstatera att du missade poängen helt, inte helt oväntat iofs.

Kan konstatera att du missade poängen helt, inte helt oväntat iofs.

Så om vi hade diskussionen i Mars så hade situationen varit annorlunda då, knappast.
Det är nog du som missar poängen totalt men det gör inte.

Då kan vi titta på G5 dual 2.7 Ghz samma situation där som med dual 2.5 ghz!

Det som är poängen är att dagens Pc som kostar ca 15000 Kr ink Moms slår en dual 2.7 Ghz i photoshop som kostar i grund 27000 Kr vilket är 12000 kr mer än Pc!

I photoshop som har varit Apple’s huvudprogram och i många år var bättre på mac än pc, men inte längre.

Därför bytar Apple till Intel som suger fett hmmm tror inte det !

Därför bytar Apple till inte som suger fett hmmm tror inte det !

Vem har påstått att Intel suger fett? Inte jag. Däremot så lämnar ju Windows en del att önska. Att Apple går över till Intel har inte bara med prestandan att göra snarare så handlar det om att Apple behöver en tillförlitligare och billigare processorleverantör.....

Sen så tar du photoskop testet på lite för stort allvar resultaten skulle blivit anorlunda om man provat med andra delmoment.....

Vem har påstått att Intel suger fett? Inte jag. Däremot så lämnar ju Windows en del att önska. Att Apple går över till Intel har inte bara med prestandan att göra snarare så handlar det om att Apple behöver en tillförlitligare och billigare processorleverantör.....

Sen så tar du photoskop testet på lite för stort allvar resultaten skulle blivit anorlunda om man provat med andra delmoment.....

Jasså vad jag vet är de en av de tyngsta delmoment man kan gör i photshop, tror du inte mig så gå in på http://www.barefeats.com/ och läs.

Där testar de olika saker allt från enkel pill till det tyngsta och där får Apple pisk åter igen av Pc och det med besked.

Vill du ha fler sajter så sök här på 99mac så hittar du mer!

Jasså vad jag vet är de en av de tyngsta delmoment man kan gör i photshop, tror du inte mig så gå in på http://www.barefeats.com/ och läs.

Där testar de olika saker allt från enkel pill till det tyngsta och där får Apple pisk åter igen av Pc och det med besked.
!

Nja pisk är att ta i och de programvaror datorerna testats med är oftast optimerade för PCs.

Musik och video/filmarbete i praktiken är lite mer krävande än Photoshopfilter eftersom det då krävs att inget får gå snett och då står sig verkligen DP Powermacarna kanonbra mot de flesta PCs.

Senast redigerat 2005-08-07 06:34
  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 03:16

Musik och video/filmarbete i praktiken är lite mer krävande än Photoshopfilter eftersom det då krävs att inget får gå snett och då står sig verkligen DP Powermacarna kanonbra mot de flesta PCs. Men det kanske är för mycket begärt att du ska känna till sånt?

Sen har Mac lägre latency i systemet än PC/Windows med hjälp av Core Audio, vilket är väldigt respekterat bland riktiga pros.

Ursprungligen av ptr:

Sen har Mac lägre latency i systemet än PC/Windows med hjälp av Core Audio, vilket är väldigt respekterat bland riktiga pros.

Läs http://www.frostnetwork.se/index.php så kanske du ändrar din inställning!

• Oregistrerad
  • 2005-08-07 03:29

Jasså Bevis! Tackar

Jag kan få ett utlåtande om några dagar, men tills dess kan du väl hålla till godo med lite CoreAudio info

Men herregud (igen) kan du inget om macar? Apples Coreaudio är ju knappast någon hemlighet och definitivt bättre än Windows motsvarighet.

På pappret, då återstår att se om det är lika bra i verkligheten!

Upp till bevis!

Men snälla Hunter det är just därför macar är populära i krävande situationer de fungerar verkligen i den ibland rätt tuffa verkligheten till skillnad mot många PCs.

Senast redigerat 2005-08-07 06:37
  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 03:47

Upp till bevis!

Om en dator är 4 ghz så kommer den gå snabbare än en som är precis likadan fast 2 ghz.
Ett system med låg latency kommer alltid vara bättre än ett system som har högre.

Nja pisk är att ta i och de programvaror datorerna testats med är oftast optimerade för PCs.

Jassa speciellt Photshop som är ett av flaggskeppet inom mjukvara för Apple där de suger stor, du skojar med mig!

Musik och video/filmarbete i praktiken är lite mer krävande än Photoshopfilter eftersom det då krävs att inget får gå snett och då står sig verkligen DP Powermacarna kanonbra mot de flesta PCs. Men det kanske är för mycket begärt att du ska känna till sånt?

Men är inte bäst och Mac är fortfarande dyrare än jämlike PC !
Där stora företag överger Mac för PC!

Hunter har nog missförstått något vad gäller läget i dagstidningsbranschen. Av Sveriges drygt 200 dagstidningar så är det knappast mer än något tiotal som kör Windows och flera av dem har gjort det i flera år.

Det är visserligen sant att ett par betydande tidningar, typ DN, har gått över till Windows, men än så länge är de inte särskilt många.

Därmed inte sagt att Windows skulle vara ett dåligt alternativ. Tvärtom fungerar Windows alldeles utmärkt. Nackdelarna och fördelarna är de som vanligtvis tas upp i plattformsdiskussioner.

Jag bör påpeka att Rickard här, knappast inte är mactaliban heller. Och har jobbat på Adobe. Så jag skulle lyssna på honom.

Jag tycker personligen att köra flera program på en gång (läs Adobes kreativa svit) fungerar mycket bättre på mac än pc. Det är först om du snickrar ihop en värsting-pc som det går att exportera en biffig pdf från InDesign samtidigt som det utan problem går att köra i PS och Illustrator. För att klara det i Windowsmiljö blir pc-n dyrare än macen!

Jag kan ta min gamla jobb-pc som exempel: Pentium 2,8 GHz 512 MB RAM Nvidia grafikkort med 128 MB RAM Win XP segade ihop totalt och vägrade göra något annat än den pdf-fil som den i sirapsfart tryckte ut från InDesign. Med en G5 kan jag lugnt jobba med flera bilder i 100 MB-klassen i Photoshop samtidigt som pdf-utskriften tickar på i bakgrunden.

Ett exempel till: Samma pc var måhända snabb på att konvertera stora AutoCAD dwg-filer till ArchiCAD och att rita om skärmen i ArchiCADs 2D-fönster, men när pc-n fick sätta tänderna i en stor 3D-modell som gick lite småsegt på G5:an däckade den ihop totalt och fick startas om via strömbrytare...

Ett tredje exempel på varför mac känns bättre än pc för mig: Photoshops fönsterjantering. I macversionen öppnas nya bilder (och när de zoomas med bulle-+) så att de passar in mellan alla paletter. Så inte i windowsversionen - där döljs delar av bilderna under paletterna. Extremt irriterande och något som nog i längden kan motivera flera tusenlappars skillnad i inköpspris.

Bevaka tråden