- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
Jag kan ta min gamla jobb-pc som exempel: Pentium 2,8 GHz 512 MB RAM Nvidia grafikkort med 128 MB RAM Win XP segade ihop totalt och vägrade göra något annat än den pdf-fil som den i sirapsfart tryckte ut från InDesign. Med en G5 kan jag lugnt jobba med flera bilder i 100 MB-klassen i Photoshop samtidigt som pdf-utskriften tickar på i bakgrunden.
.
Inte konstigt 512 MB medan G5 har säkert 1GB - 2GB Ram. Windows själv tar ca 256 - 384Mb i minimum så värst mycket blir inte över till Adobe programmen. Inte konstigt det segar ihop!
Ja släng i lite mer minne typ ( 1.5 GB - 2GB ) så ska du se att det händer lite grejer i maskiner!
Ta din G5 med 512 Mb minne och gör samma sak så ska vi ses på andra hastigheter!
Inte konstigt 512 MB medan G5 har säkert 1GB - 2GB Ram. Windows själv tar ca 256 - 384Mb i minimum så värst mycket blir inte över till Adobe programmen. Inte konstigt det segar ihop!
Ja släng i lite mer minne typ ( 1.5 GB - 2GB ) så ska du se att det händer lite grejer i maskiner!
Ta din G5 med 512 Mb minne och gör samma sak så ska vi ses på andra hastigheter!
När det gäller att göra vissa saker, så säckar Windows ihop avseende multitasking. Det kan inte komma som en nyhet för någon som använt Windows över huvud taget.
Tyvärr verkar det som att OS X i senare versioner kan tillåta en process att sluka nästan all CPU också. Det är inget jag vet, men tyckt mig märka.
Mjaaa... Min G5 har iofs 1,25 GB men samma fördel (för macen) märktes även tydligt - om än inte lika extremt tydligt - på kontorets G5 1,8 enkelpropp som då hade 512 MB. Sen skall ju både OS X 10.3 och WinXP ha samma (teoretiska!) minimikrav om 128MB?
Tyvärr verkar det som att OS X i senare versioner kan tillåta en process att sluka nästan all CPU också. Det är inget jag vet, men tyckt mig märka.
Jag fortfarande Panther. Men det är ju löjligt tydligt hur OSX låter bli att använda CPU till sånt som är igång men inte används - bara att köra Aktivitetskontroll. Är det något som förändrats i Tiger?
Wow! Jag hade ingen aning om att det såg så dystert ut för Mac inom media, i vårt kära land. Då är det väl lika bra att jag byter tillbaka till PC. Visst, Mac har varit rena himmelriket (nåja, inte långt ifrån iaf) jämfört med PC, men om alla tidningar byter så måste jag ju ha fel.
-- Patrik
PS. </ironi>
Okej, ni som hävdar att "alla tidningar" går över till PC - tala om för oss andra vilka tidningar det är då!
Jag vill veta namnen på dem, inte bara något allmänt flum om att ni tror att det är så. Hårda fakta och korten på bordet om man får be.
Okej, ni som hävdar att "alla tidningar" går över till PC - tala om för oss andra vilka tidningar det är då!
Jag vill veta namnen på dem, inte bara något allmänt flum om att ni tror att det är så. Hårda fakta och korten på bordet om man får be.
Jag kan inte säga någonting konkret.. Men en sak jag kan berätta om är hur det såg ut i Pressrumet på Scandinavian Masters på Kungsängen i Stockholm (En rätt stor golftävling med rätt så stort mediaintresse). BLand de 30-tal journalister både från utlandet och Sverige kan jag uppsakatta att ungefär hälften av de som över huvud taget tog fram sin dator där använde PC och resten Mac..
/Jonas
Till Alla Mac Talibaner!
Varför tror ni att ni har fått den här stämpeln [ Mac Talibaner ] på er!
Jag älska Os X men kan tyvärr inte säga samma sak om hårdvaran i macarna. Det är en stor skillnad, men det kan tydligen inte Mac Talibanerna se skillnad på.
Jag hoppas att flytten till Intel gör att jag även kan tycka om hårdvaran.
Priset kommer säkert att bli mer humant efter bytet av Cpun fråm IBM till INTEL.
Det där är inte mina ord!
Därmed inte sagt att Windows skulle vara ett dåligt alternativ. Tvärtom fungerar Windows alldeles utmärkt. Nackdelarna och fördelarna är de som vanligtvis tas upp i plattformsdiskussioner.
Han jobbar tydligen med Adobe program !
Hunter, jag håller med dig om att hårdvaran i Mac många gånger har halkat efter, och dessutom är för högt prissatt många gånger, men återigen så skulle jag uppskatta att få veta vilka alla dessa dagstidningar du pratar om är...
Hunter, jag håller med dig om att hårdvaran i Mac många gånger har halkat efter, och dessutom är för högt prissatt många gånger, men återigen så skulle jag uppskatta att få veta vilka alla dessa dagstidningar du pratar om är...
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, GTPosten även Koncernen Norrköpings tidning m.m.
Det här är några tidningar där Pc är dominerande, där finns fler som är på väg att bytta till Pc men inte gjort detta fullt ut än.
Sök här på 99mac forum så hittar du ännu fler tidningar som går över till Pc.
informationen har jag tagit från är just forumet, har sökt tog 3 sec att hitta info.
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, GTPosten även Koncernen Norrköpings tidning m.m.
De flesta du räknar upp är tidningar som går rätt dåligt ekonomiskt kanske förståeligt att de måste spara.
Aftonbladet som är en av Sveriges framgångsrikaste och lönsamma tidningar satsar dock stenhårt på macar......
De flesta du räknar upp är tidningar som går rätt dåligt ekonomiskt kanske förståeligt att de måste spara.
Aftonbladet som är en av Sveriges framgångsrikaste och lönsamma tidningar satsar dock stenhårt på macar......
Det är en dålig förklaring försök igen!
Jasså, det kan jag inte hålla med om! Då skulle majoriteten av Sveriges största tidningar ligga i ekonomisk klister det tvivlar jag på starkt! Någon eller några men inte alla kan ha ekonomiska problem.
Det är ingen ursäkt för om macen är så över träfflig som många macare påstår så lär man ha investerat i mac än pc. Det är en dålig förklaring försök igen!
Vad jag vet så har flera av dessa god ekonomi vad jag har hört!
Det är en dålig förklaring försök igen!
Jasså, det kan jag inte hålla med om! Då skulle majoriteten av Sveriges största tidningar ligga i ekonomisk klister det tvivlar jag på starkt! Någon eller några men inte alla kan ha ekonomiska problem.
Det är ingen ursäkt för om macen är så över träfflig som många macare påstår så lär man ha investerat i mac än pc. Det är en dålig förklaring försök igen!
Vad jag vet så har flera av dessa god ekonomi vad jag har hört!
Då vet du inte mycket om det heller...
Från journalisten.se
"Stockholm City är inte den enda tidningen i Bonniers dagspressdivision som gick med storförlust 2004. Dagens Nyheters förlust efter finansnetto uppgick till hela 228 miljoner och totalt uppvisade Bonnier Newspaper ett resultat på minus 271 miljoner."
Då vet du inte mycket om det heller...
Från journalisten.se
"Stockholm City är inte den enda tidningen i Bonniers dagspressdivision som gick med storförlust 2004. Dagens Nyheters förlust efter finansnetto uppgick till hela 228 miljoner och totalt uppvisade Bonnier Newspaper ett resultat på minus 271 miljoner."
hur går de för de här då : Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, GTPosten
hur går de för de här då : Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, GTPosten
De går inte direkt lysande svenska Dagbladet gick 19 miljoner back och Sydsvenskan hade en vinst på 6 miljoner 2004 både får väl dessutom en hel del presstöd fortfarande.
De går inte direkt lysande svenska Dagbladet gick 19 miljoner back och Sydsvenskan hade en vinst på 6 miljoner 2004 både får väl dessutom en hel del presstöd fortfarande.
Då gick det inte din hypotes att applicera på sydsvenskan då man har vinst på 6 miljoner men ändå har man byt ut Mac för Pc.
Sedan är det så att man kan gå back 1, 2, 3 år för sedan gå plus igen!
Tror inta att några av Sveriges största tidningar ligger inför konkurs bädden!
Inse fakta att macen storhets tid är förbi som det ser ut nu och några år framöver!
Men Jag hoppas att de ändras med tiden. I värsta fall blir det Pc rakt genom inom svenska tidningsvärlden och median ( TV & Radio ) som redan är näst intill 100% PC ( Dell ).
Jag ska läsa ikapp den här tråden i morgon, men måste bara rätta till några saker:
1. Dagspressen går inte över till windows. Jag har siffror på det. Däremot går många över från QXP till ID, men det är en helt annan sak.
2. Sydsvenskan är inte dominerat av windows. Vi har nästan bara mac och ska fortsätta med det. Större delen av redaktionen har gått över till OSX.
3. Sydsvenskan går bra. 13 år i rad med vinst, en svacka senaste året, men siffrorna pekar uppåt igen.
4. Expressen/GT/KvP jobbar med Mac och lär förtsätta med det ett bra tag. Möjligen går de över till ID, men väntar på att alla andra ska göra det först så de slipper utbilda sina vikarier...
Jag ska läsa ikapp den här tråden i morgon, men måste bara rätta till några saker:
1. Dagspressen går inte över till windows. Jag har siffror på det. Däremot går många över från QXP till ID, men det är en helt annan sak.
2. Sydsvenskan är inte dominerat av windows. Vi har nästan bara mac och ska fortsätta med det. Större delen av redaktionen har gått över till OSX.
3. Sydsvenskan går bra. 13 år i rad med vinst, en svacka senaste året, men siffrorna pekar uppåt igen.
4. Expressen/GT/KvP jobbar med Mac och lär förtsätta med det ett bra tag. Möjligen går de över till ID, men väntar på att alla andra ska göra det först så de slipper utbilda sina vikarier...
Låter bra, men e nyfiken, skulle man kunna få kolla på siffrorna..? Finns de på nätet..?
En fråga till: jobbar du på sydsvenskan..?
ha det fint
/Jonas
Lite tråkigt att debatten lätt går ner i sandlådan när man diskuterar operativsystem.
Men man måste fråga sig några frågor.
Vi kan nog alla vara överens om att Mac nog är det bästa system för grafisk produktion men frågan är då varför branschen byter?
Kan det ha med dålig marknadsföring av Apple?
Eller är det en kostnadsfråga?
Jag själv har ju nästan alltid kört pc fram till för några år sen.
Och på den tiden tyckte jag mac var skit rent ut sagt.
Men efter att OSX kom så har jag totalt ändrat uppfattning.
Men som sagt varför byter dom i branschen?
Lite tråkigt att debatten lätt går ner i sandlådan när man diskuterar operativsystem.
Men man måste fråga sig några frågor.
Vi kan nog alla vara överens om att Mac nog är det bästa system för grafisk produktion men frågan är då varför branschen byter?
Kan det ha med dålig marknadsföring av Apple?
Eller är det en kostnadsfråga?
Jag själv har ju nästan alltid kört pc fram till för några år sen.
Och på den tiden tyckte jag mac var skit rent ut sagt.
Men efter att OSX kom så har jag totalt ändrat uppfattning.
Men som sagt varför byter dom i branschen?
Med tanke på att det finns nästintill hur många PC-leverantörer som helst i Sverige så är det väl inte otänkbart att några är släkt eller gammal skolkamrat med tidningarnas datorinköpare.....
Sen så är ju inte Apples marknadsföringsstrategi den bästa (iaf inte för deras proffsprodukter), Apple lägger nuförtiden nästan all sin marknadsföringsbudget på iPod.
P.S.
Även innan OSX så var mac os betydligt bättre än windows kanske inte i teorin men väl i praktiken.
Ärligt talat så har jag aldrig förstått varför en mac ska vara så dyr?
Så det kan väl vara en kostnadsfråga ?
En pc kan man ju få hur billigt som helst plus nån tusenlapp extra för ett riktigt
bra grafikkort.
Men som sagt jag föredrar mac men min inställning kanske vore annorlunda om inte
företaget betalade hårdvaran!
Ärligt talat så har jag aldrig förstått varför en mac ska vara så dyr?
Så det kan väl vara en kostnadsfråga ?
En pc kan man ju få hur billigt som helst plus nån tusenlapp extra för ett riktigt
bra grafikkort.
Men som sagt jag föredrar mac men min inställning kanske vore annorlunda om inte
företaget betalade hårdvaran!
Visst spelar kostnaden in men mest på det sätt att det är lättare att tjäna pengar på PC hårdvaran för en leverantör än på machårdvaran = bättre marginaler.
Sen är det mest en gammal myt att macar är så mycket dyrare många förtetag leasar ju sin utrustning och då blir merkostnaden för mac knappt märkbar. Sen så är drifts och supportkostnaden för mac ofta långsiktigt lägre än för pcs.
Riktigt "bra" grafikkort är oftast bara till nytta för de som spelar eller håller på med 3D för de flesta andra duger standardkorten bra.
Jag har börjat få lite mer hum om vad skillnaden är mellan pc och mac tack vare den här underbara debatten!
Nu är min slutliga fråga: klarar man sig med både pc eller mac inom journalistbranchen? Och med detta menar jag även photoshop, dreamweaver och director? Går det att skicka en photoshop-fil skapat i pc till en mac?
Jag har börjat få lite mer hum om vad skillnaden är mellan pc och mac tack vare den här underbara debatten!
Nu är min slutliga fråga: klarar man sig med både pc eller mac inom journalistbranchen? Och med detta menar jag även photoshop, dreamweaver och director? Går det att skicka en photoshop-fil skapat i pc till en mac?
Jadå utan problem, i dag kan man byta filer rakt av utan minsta problem förutsättning att man använder samma mjukvara, typ Adobe serien.
Jag använder själv Pc till just media biten, för att jag får bättre hårdvara och snabbare dator för mindre pengar. Tror det eller inte så funkar det mycket bra, jag har kunnat läsa alla filer som har varit skickade till mig från Mac datorer och tvärt om.
Funkar utan ett enda problem hittills i alla fall.
Går det att skicka en photoshop-fil skapat i pc till en mac?
Jajamensan (självklart höll jag på att säga). Du kan klara dig utmärkt på vlken som helst av plattformarna. Sen finns, som du märkt, vissa saker som fungerar aningen bätre eller sämre på ena eller andra plattformen. De flesta på de här forumet förespråkar mac underligt nog!
Om du börjar räkna på laptops och jämför spec för spec så skall du se att prisskillnaden inte är stor (ibland obefintlig eller till macens fördel). Jämför bara inte äpplen och päron! Min iBook och min frus jobb-Dell har nästan identiska specar (minne, grafikkort, hd etc) och kostar (kostade) nästan på öret lika för ett drygt halvår sedan då jag införskaffade min iBook 12". Glöm inte heller att jämföra operativen (är det XP Home du får på den "billiga" pc-n?) och mjukvara. Men detta finns hur mycket som helst att läsa om i andra trådar (och nu när våra förträffliga övergurus på 99mac uppdaterat/omindexerat forumet skall det tydligen bli snabbare och exaktare än någonsin att söka).
Apple har inte sämst kvalitet. Att andra har sämre kvalitet gör ju inte att de som haft problem med Apples datorer gladare, men faktum är att det kan bli svårt att hitta någon tillverkare som levererar helt felfria produkter jämt. Trenden går mot mindre och mindre kvalitetstester, vilket är väldigt tråkigt. Min erfarenhet är att Japanska produkter i allmänhet är bäst testade. Sony, Panasonic etc.
Microsoft har en annan affärsmodell, som har visat sig effektiv om man vill ha en monopolliknande situation. Det är hela förklaringen, plus att Apple länge låg tekniskt efter, eller snarare var allt för annorlunda. Jag tror att Apple kommer ta tillbaka lite av kakan kanske, men aldrig komma upp i tio procent.
Apple har satsat för dåligt på sina business-kunder och haft en snobbig attityd rent allmänt. Det är en anledningt till att de flesta vände dem ryggen. Apple har bara lyssnat på Apple. Microsoft har nästan bara lyssnat på kunderna, vilket lett till ett väldigt splittrat system men stor framgång.