Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Erik R.

Erik R.

Medlem
  • Plats Malmö
  • Registrerad 2002-10-20
  • Senast aktiv 2008-05-25
  • Antal inlägg 300

Foruminlägg

De senaste inläggen Erik R. har skrivit i forumet.

Citat:

BTW: Om den som snodde min 15" plus några andra Macar läser detta så har de nya datorerna också utrustats med rejäla plåtburar med lås som man inte tar loss från bordet så lätt.

Ajdå! Får ta med mig extra stor bultsax då. Vad var adressen nu igen?:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Ursäkta att jag var så egotrippad då, jag förstår nämligen vad det står ändå, även om det är dålig svenska.
Tänkte inte på att det finns andra som kanske har bristande slutledningsförmåga.
[...]Jag tycker att det finns annat som är viktigare att gnälla om än det här.
Jag tycker i alla fall att ni är gnällkärringar.

Hmm. Vad är annars så viktigt att gnälla på då? Gränssnittets färger? För få skrivbordsteman? Vad _exakt_ menar du med att det finns "[...]andra som kanske har bristande slutledningsförmåga"?
Jag tro inte att det handlar om det. Jag tror inte heller att du tror det. Inte särskilt trevligt att nedvärdera andra forummedlemmar med sådana här formuleringar dock, låter så typiskt kvasiakademiskt. Har du bättre slutledningsförmåga än andra på 99mac? Vi kan ju mötas i schack på msn nån gång om du vill, så får vi se. Viktigpetter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag tycker att ni är gnällkärringar.
Det finns mycket annat dumt som svenska Mac OS X säger också, men jag tycker inte det är så viktigt. Det var en hel del dumheter som Mac OS 9 och äldre sa också. Och inget av det som något av Apples OS säger i vissa situationer kommer i närheten av det som Windows säger hela tiden.
Man kan inte begära att en dialogruta ska vara grammatiskt perfekt, det viktigaste är väl att man hajar vad som menas?
Jag tycker att vi ska vara glada för att vi trots allt förstår vad Macen säger.
Det är inte allom förunnat.

Ok, det kanske inte är viktigt för dig, men det finns människor som inte kan svenska till 100%. För dem blir inkonsekvent spår lätt ett problem. OS X har dragits med dåligt språk sedan det släpptes, det har blivit bättre, men fortfarande är det inte bra.

Spelar ingen roll om windows är sämre. Ingen ursäkt för att Apple är dåligt. Varför det alltid jämföras med windows?

Jose: kan du inte skriva vad affären heter, där du fick en ny kontakt. Jag har letat som en galning efter sådana.

Var inne på Siba och Onoff i Sthlm city häromsistens. Det var kul att se att Macarna får bra med utrymme där.
I Malmö lyser macarna med sin frånvaro. På Siba i köpcentret Mobilia såg jag en eMac i en kartong i höstas, då frågade jag om de äntligen tänkte ta in macar. Men icke, den burken var beställd av en kund...
Kan inte Apple köra en drive utanför huvudstaden också?

edit. ändrade lite.

[ 17. mars 2003, 18:51: Meddelandet ändrat av: Erik R. ]

Jag har ett likadant hemma. Det fungerar också skitdåligt. Fungerade ett par dar när den var ny, men nu hittar datorn inga hårddiskar som jag ansluter till den lådan.
Mitt tips: Glöm Clas Ohlsonlådan och köp en LaCie d2 istället.

En Mac ÅF har ofta behov av större marginaler då deras omsättning är lägre.

Omsättningen kanske skulle bli större om deras priser var lägre. JME data räknar dessutom sina marginaler på en USD=10,70...

Sen kommer en viktig poäng, hur är det när det strular??? Är det någon bra service hos den billiga PC-ÅF??? Jag har själv mycket varrierande erfarenheter av olika PC ÅF. De har inte samma relation till kunden. Berondet av varje enskild kund är inte lika stort, det finns ju så många PC användare...

Tycker att det verkar som om det flesta "vanliga pc butiker" sköter sig fint. Konkurrensen är nog så pass hård, att om man inte har ok service, går folk till någon annan.
Vi hade ett familjeföretag i slutet på 80-talet och i böjan av 90-talet (88-93), som sålde mac tillbehör (minnen, hd, uppgraderingar osv.) Vi lade oss till en början på 25% marginaler, som vi med tiden (pga konkurrens) fick minska ganska rejält. Så jag har lite koll på vad det innebär att verka i branschen. Jag tycker att Apple ÅF i detta fall ligger alldeles för högt. Jag tror inte heller att de säljer särskilt många LaCie...

Skulle igår köpa en LaCie d2 120 FW hd. Jag ringde först en PC butik i stan (JME data, Malmö), där skulle de ha 3395 ink. moms för den (3200 om jag köper på nätet).
Hos min Apple ÅF vill de ha 3400 +moms (4250)!!! Exakt samma hårddisk, men 25% dyrare hos apple åf.
Varför? Jag lär ju aldrig köpa tillbehör där igen.

Hej!

Jag har ett par websidor på min iMac 800 (som är uppe 24h/7dgr. Nu funderar jag på att skaffa OS X Server och då undrar jag, om jag kan fortsätta köra samma mjukvara (Indesign, Digital Performer m.m.) under OS X server.
Jag vill alltså använda samma burk till min dagliga användning och som web server.

Orsaken till att jag vill köra OS X server är att jag inte kan unix och har heller inte tid att lära mig. Det verkar smidigt att konfigurera apache med OS X server.

Tips och råd emotses med tacksamhet!

/Erik

Systemet har visst utvecklats av en person på firman tillsammans med min bror, alltså ingen tredjeparts produkt inblandad. Kommer nog be att brorsan postar något själv. Han borde ju i rimlighetens namn ha intresse av att bli 99mac medlem själv ju.

Kan man porta ASP sidor (ligger på NT4 Server) till OS X Server på något sätt? Eller finns finns asp för OS X?
Jag frågar för brorsans räkning, som vill köra ett verksamhets system på OS X server.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
(...) Om du vill ha rådgivning om hur du ska gå till väga kan jag rekommendera att du går till konsumentrådgivningen i din kommun, de kan vara till stor hjälp ibland!

Kontaktade konsumentombudsmannen i Malmö förra gången det begav sig (då Apple hade skickat ner min PB till Hamburg tre gånger och ville ha en till chans...)
Hon jag talade med hade ingen koll överhuvudtaget. Av någon anledning hakade hon upp sig på att jag hade köpt en dator för privat bruk för nästan 40 lakan. Hon verkade nästan tycka att det var misstänkt. Skitkonstigt beteende från hennes sida.
Dock fick jag en del info från Konsumentverkets hemsida.

Nån annan som haft samma fel med PB skärmen som jag?

edit. skirvfelur och tillägg

P.S Jag drar mig in i det sista för att skicka in något till Appleigen , efter att flera gånger upplevt deras pinsamt usla "service". Jag vet inte om jag pallar att bli av med datorn i tre månader igen. Kanske ska man bara acceptera att skärmen är kass och leva med det...

[ 23. mars 2003, 11:13: Meddelandet ändrat av: Erik R. ]

Jag har en PB 800, som nu börjat utveckla mörka fält i mitten av skärmens nedre kant. Problemet finns beskrivet i Apples diskussionsforum, men de har valt att inte uppmärksamma problemet, trots att det verkar rätt vanligt.

Normalt sett skulle detta antagligen repareras på garantin, men grejen är den, att jag fick min PB 800 pga att Apple misslyckades med att reparera min PB 667 (den var inne sammanlagt ca tre månader) , och tydligen är det så, att garantin för den nya datorn slutade gälla ett år efter jag köpte 667an...Skumt kan man tycka.

Nu är det ju så att man enligt konsumetköplagen, har två års reklamationsrätt...Är det läge att reklamera?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Linus Söderlind:
FORTRAN är ett programeringsspråk...
www.fortran.com

Hur var det man kallade det när det begav sig? FORmal TRAsh Notation? Cobol fingrar var också ett begrepp. Det var tider det.

Hade liknande problem med min förra PB G4 667 (rev. a)
Den åkte fram och tillbaka till Apple ett par gånger innan de äntligen fattade att det var läge att byta moderkort.

Vilken powerbook har du? Har du garanti/Protectionplan kvar?

Detta tycker jag låter som ett fabrikationsfel, Nedan citat från Konsumentverkets hemsida:

"Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).

Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt, om du på något annat sätt kan bevisa att du har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle. Men eftersom det är du som ska kunna bevisa detta, är det enklast om du alltid spar kvittot."

Det KAN vara så att felet funnits hela tiden men att du inte sett det förrän sent omsider. I mitt fall syntes felet inte förrän datorn blivit varm. Därför dröjde det innan jag såg felet.

Ge inte upp om Apple inte vill stå för kostnaden (förutsatt att du inte orsakade felet givetvis). Ring och gnäll och bråka. Det lönar sig oftast att vara envis.