Hade liknande problem med min förra PB G4 667 (rev. a)
Den åkte fram och tillbaka till Apple ett par gånger innan de äntligen fattade att det var läge att byta moderkort.
Vilken powerbook har du? Har du garanti/Protectionplan kvar?
Detta tycker jag låter som ett fabrikationsfel, Nedan citat från Konsumentverkets hemsida:
"Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).
Att du har kvittot kvar är inte obligatoriskt, om du på något annat sätt kan bevisa att du har köpt varan i butiken vid ett visst tillfälle. Men eftersom det är du som ska kunna bevisa detta, är det enklast om du alltid spar kvittot."
Det KAN vara så att felet funnits hela tiden men att du inte sett det förrän sent omsider. I mitt fall syntes felet inte förrän datorn blivit varm. Därför dröjde det innan jag såg felet.
Ge inte upp om Apple inte vill stå för kostnaden (förutsatt att du inte orsakade felet givetvis). Ring och gnäll och bråka. Det lönar sig oftast att vara envis.