Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

Låter som rent nys. Nu kör jag inte så mycket illustrator men desto mer photoshop och indesign och har aldrig märkt några ändringar när jag flyttar mellan plattformarna.

Det kan ju vara så att de misstänker att du har klantat till det, men som artighet skyller de på datorerna istället för dig.

Iofs de kanske brukar mäta med linjal på skärmen när de gör sina mallar, då kan det ju skilja lite på nästa dator/bildskärm/upplösning

Det går inte i pdf-exporten men om du kör till postscript först så kan du ställa in gråskala under färg på utdata-fliken. Troligen blir inte eps-bilder konverterade men om du sätter en eps-bild till 99,9% opacitet så blir även den gråskala. Hur det går med dekorfärgen vet jag inte men det är ju lätt att testa och se vad som händer.

Att göra om bilder till gråskala i photoshop är förstås den bästa lösningen. Orkar du inte bry dig om att optimera konverteringen för varje bild kan du ju enkelt batcha.

En del utskjutningsprogram (äldre varianter, antar jag) trivs bäst med lösa sidor. I början när vi körde pdf var det en hel del tryckerier som ville ha styckvisa pdfer, numera är det sällan tal om att behöva göra så.

En del tryckare kör till och med manuellt och lägger in pdferna styckvis i Quark för att kunna rippa. Det går illa misstänker jag om man skickar moderna versioner av PDF med transparens och lager...

För ordningens skull, så ingen tror jag rekommenderade att blåsa tryckluft direkt på sensorn: Jag skrev att man skulle blåsa *på penseln* :).

Jag är dåligt hemma på vad Quark klarar (men det borde ju gå fort att lära sig ), men generellt om det kan visas bra på skärmen kan det också skrivas ut bra på en skrivare utan ps. Förhandsvisningen på epser brukar se riktigt sunkiga ut, men om quark numera kan visa dem högupplösta på skärm så borde det också kunna bli bra på utskriften. Jpg borde funka bra, men eftersom jag inte kör Quark själv törs jag inget lova. Det gick i alla fall i gamla Pagemaker men där liksom Quark blev eps'er lågupplösta.

Indesign skickar glatt ut allt högupplöst och snyggt på en vanlig bläckspruta, kanske Quark gör det med nuförtiden. Med lite tur finns det nån Quarkanvändare kvar som inte hunnit bli uppstoppad och utställd på museum som kan svara?

Troligen blir eps-bilder utskrivna med bara förhandsvisningen, om inte Quark på senare år fått in en postscripttolk. Tiff, PSD och och PDFer borde däremot gå bra. Sen försvinner möjligheten att köra ut separationer (alltså cyan, magenta osv för sig), men det är ju kanske inte så ofta man behöver göra. Du kan förstås skriva ut eps-bilderna i bra kvalitet från Photoshop eller Illustrator ändå.

Indesign läser postscript som rinnande vatten och är därmed mindre beroende av postscript i skrivaren för snygga utskrifter (men skriver inte heller separationer utan ps i skrivaren).

Om ni kan leva med att först göra postscriptfiler för att sen distilla funkar det här skriptet (skrivet av Kari Puikkonen): http://www.sahlenreklam.se/styckvisa_psfiler.zip

Välj mapp att spara till och ett passande skrivarformat sen körs varje sida ut som en egen postscripfil, dessvärre kommer de heta page_1.ps, page_2,ps osv, hade ju varit elegant om man fick med dokumentnamnet istället. Bara att droppa på Distiller efter det.

Jag tror på Adobe Garamond, med expertvarianten på siffrorna för att få dem gemena.

Det blir väl installerat i en separat mapp? Tror inte din gamla CS1 kommer attt skrivas över.

Tror inte det går men har gärna fel eftersom jag ofta använder avslutare i artiklar. Nu kör jag med ett teckenformat med fonten dingbats som enda inställniing och skriver ett "n" sist i artikeln och lägger på teckenformatet för att få en svart fyrkant.

Jag antar att du använder Indesign? Låter lite underligt att fonter skulle åstadkomma det där, och man tycker ju att tryckeriet skulle se upp bättre om rippen varnat för postscriptfel.

Är det verkligen tryckt (alltså rippat och utkört på film/plåt och rullat i en press)? Är det en liten upplaga så kan det ju ha gått i en skrivare "digitalpress" istället. Jag har nämligen sett såna där rutor med aningen avvikande färg där transparenseffekter är inblandade på vanliga kontorsskrivare som (tror jag) inte behandlar rasterbilder likadant som vektorbilder och oftast får du just en blandning av vektor och raster när genomskinligheten förenklas.

Vår förra Ricoh skrev ut med såna där rutor, vår nuvarande gör det inte. En väg runt det är att göra en egen förenklingsinställning som tvingar allt till raster, men det blir långsamt med tunga pdfer som resultat. En annan sak att kolla är att inga färghanteringsinställningar är påslagna i själva skrivaren.

Jag tror du tappar alla inställningar du gjort för fonter, färger etc i tabellen så fort du uppdaterar länken, dock. Woodwing har nån plugin som kan sköta det, kanske var den du såg på demonstrationen.

"pixlig som fan" låter lite underligt. Tittar du verkligen på den i 100% efter nedskalning? Släpp bilden på webbläsaren så ser du hur den ser ut "på plats".

Det bästa är ju att göra ett teckenformat som bara innehåller fetstilen av typsnittet men i en grad mindre. Då behöver du bara ändra på ett enda ställe i framtiden. Tyvärr tror jag inte man kan sätta relativa storlekar, så ändrar du formatmallen för brödtexten får du justera även i teckenformatet.

Skapa formatet och använd sök/ersätt som Richard skriver för att enkelt få just den texten i rätt teckenformat. Sen blir det en smal sak om du behöver finjustera i framtiden.