Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

Kolla distillerinställningen, kör du tex standardinställningen för minsta filstorlek så konverteras allt till sRGB. Du måste också se till att du verkligen får ut cmyk-färger från Filemaker.

Har du kollat så typsnittet verkligen blir inbäddat i pdfen? Annars är risken att det ersätts med nåt standardteckensnitt i Acrobat. Iofs borde Acrobat hitta rätt typsnitt så länge du är på samma dator, men det är det enda jag kommer på.

Det skulle eventuellt också kunna vara så att texten förvandlas till RGB istället för 100k och skrivs därmed ut med alla färgerna i skrivaren, det borde ju kunna smeta till det. Borde finnas nån inställning för det, men jag har aldrig skrivit ut nåt från Filemaker, så kan inte hjälpa dig med det, tyvärr.

Ju mindre bländare ju tydligare bli dammfläckarna. Min kamera var så prickig redan från fabrik att jag blev mörkrädd.

Jag föjjde ett tips jag hittade nånstans och köpte en konstnärspensel i nylon och gjorde noga rent borsten på penseln i diskmedel för att lösa eventuellt fett. Sen blåste jag på borsten med tryckluft på burk som får penseln att laddas med statisk elektricitet - efter det är det bara att dra penseln försiktigt över sensorn inne i kameran. Min 350 blev helt dammfri.

I tipset nämndes att borsta rejält på tex ett uv-filer och sen studera detta noga för att se att det inte lämnas några fettfläckar innan man använder penseln i kameran.

Och "sensorrengöringen" som Tangen pratar om fäller alltså bara upp spegeln, inget annat :).

Hmm, gjorde en omstart och testade med ett nytt dokument. Då funkade det som förväntat igen, bilderna hade kvar sin ursprungliga färgprofil även efter tilldelning av den nya profilen. Mitt förra dokument är fortfarande "buggat" dock. Man kan ju få magknip för mindre än så.

Sällan jag behöver nedan beskrivna arbetsgång men om det inte är mitt Indesign som buggar just nu så kan det vara lättare att göra galet än jag trodde:

Om man kört med en profil och sen behöver använda en annan dokument-cmyk (tex vid byte av tryckeri eller papper som jag precis råkade ut för) så borde den logiska arbetsgången vara (inbillade jag mig) att man byter till den nya korrekta cmyk-profilen i Indesign och också se till att tilldela den, så arbets-cmyk och dokument-cmyk säkert är samma för att undvika konverteringar i färger blandade i Indesign. Då får, visar det sig, också redan inmonterade bilder sig tilldelat den nya cmyk-profilen(!). Den inbäddade photoshopprofilen i dessa ignoreras med andra ord och det blir ingen konvertering av dessa bilder.

I ett rent RGB-flöde skulle detta inte vara ett problem men jag har en hel hoper fådda cmyk-bilder med inbäddade profiler som jag enkelt tyckte skulle kunna anpassas till den nya profilen när jag kör ut pdfen.

Om man efter tilldelningen monterar in samma bild igen så respekteras däremot photoshopprofilen och den nymonterade bilden konverteras korrekt.

Jag trodde jag kunde det här... Har jag bommat nån inställning eller om det ska vara så här, vad är logiken?

Senast redigerat 2006-03-10 13:17

Jo det går att ställa till det för sig om man inte har kläm på arbetsgången. Men det gäller ju allt :).

Har man bara några enkla regler klara för sig så är det inga problem: Se till att arbets-cmyk och dokument-cmyk är samma och använd dokument-cmyk som målprofil.

I exemplet med ett dokument med Fogra27 som arbetscmyk och man vill ha ut det med färgpressens profil utan att riskera konvertering av 100k till fyrfärgssvart så tilldelar man först dokumentet Färgpressens profil innan man kör ut det med samma färgpressenprofil som målprofil. Bilder med inbakade profiler konverteras då rätt och svart text i Indesign ligger kvar med sin ursprungliga 100 k.

Sen händer det ju att man har bilder som inte får konverteras. Säg en skärmdump där man använt maximal svartgenerering i Photoshop för att hålla svart text skarp i tryck, då får man komma ihåg att låta bli att spara in den färgprofilen så slipper man konvertering till 4-färgsvart även i bilden.

Ursprungligen av Kalle W:

Inte riktigt. Om bilderna har en CMYK-profil och du konverterar till en annan CMYK-färgrymd kommer det att bli galet.

Det blir också knas om Indesigndokumentet har en annan arbetsfärgrymd än den du exporterar till. Väldigt lätt att få separationer av svart till exempel.

Vet inte varför det skulle bli galet?

Visserligen är inte cmyk-cmyk-konverteringar ideala, från en snäv färgrymd till en annan. Jag undviker det själv. Men när jag tex ska göra dagspressannonser av fådda bilder som redan är cmykade med en annan färgrymd för bättre papper (med infogad profil förstås, annars sker ingen konvertering alls) så funkar det bra att göra den konverteringen (till färgpressen sprofil tex) när man skapar postscriptfilen. Det blir ingen skillnad mot att göra den konverteringen i Photoshop. Kanske nåt har ändrats i CS2 som krånglar till jämfört med CS1 (som jag kör?).

Och självklart gäller det att ha rätt inställningar på sina profiler för att undvika att 100k separeras till 4färgs-blandning. Men det går ju inte att undvika varningen när man öppnar ett dokument med annan färgrymd än den aktuella inställning så det är ju lätt att undvika konflikt mellan arbets-cmyk och dokument-cmyk.

Ursprungligen av Baron:

Okej, ni som pysslar med webb: skulle ni vilja ta över och driva en sdian jag har gjort i tex InDesign? Innehåller den inte en massa fulkod som gör den besvärligt att fippla med i nåt annat program?

Indesign är bra på mycket men HTML hör inte dit. Så ska nån annan kunna hantera dina originalfiler så är det bäst att bygga sidan i ett verktyg som är tänkt för ändamålet. Själva html-filerna kan redigeras i vilken html-editor som helst och på vilken plattform som helst, men det gäller ju att få ut just html.

Nu kanske Indesign CS2 kan exportera html, men jag tvivlar på det. Det fanns en rudimentär export i gamla version 2 men den försvann i CS.

Jupp, så länge alla monterade bilder innehåller profiler så sker en korrekt konvertering. Saknas profiler så antas de ha de aktuella profilerna i Indesign. Så jag antar att det kan bli galet om bilderna ligger i tex sRGB utan insparad profil och din dokument-RGB är Adobe RGB . Då räknar ju Indesign fram cmykvärdena från fel färgrymd.

Färgplattor blandar man ju helst i cmyk, och det är inga problem med plattor i cmyk och bilder i RGB alltså.

Men färgglada akvareller kan ha nyanser som är omöjliga att återge i CMYK, så förhandsgranska alltid i CMYK i Photoshop så du kan göra de eventuella justeringar som krävs för att du ska komma hyfsat nära även i CMYK.

600 ppi kommer du nog undan med på det grova papperet, men jag tror färgpressens rekommendation är 1016 ppi för bästa kvalité, det är i alla fall vad deras nedsampling av bitmaps är satt till i deras joboptionsfil. Antar att det är en vanlig upplösning för dagstidningsrippar.

Enbitarsbilder kräver alltid högre upplösning än gråskala och färg, där kliver ju rastret in och döljer pixlar plus att det alltid är lite inbyggd kantutjämning i halvtonsbilder.

Senast redigerat 2006-03-07 14:46

Välj bara färgen i färgbiblioteket och sätt sen färgmodellen till cmyk och typ till process istället. Pantone Matching System.

100c 25m 0g 50k föreslår Indesign, så allra lättast knappar du bara in de värdena i en ny processfärgruta.

Vi behåller alla bilder i RGB, sen cmykas de med aktuell profil när vi kör ut pdfer. Smidigt i Indesign.

Men ta alltid en förhandstitt i CMYK medan du färgbehandlar i Photoshop för att kolla att inga överraskningar är att vänta (en del mättade färger är svåra att förutsäga).

Indesign har eller har haft ett liknande problem. Om man monterar bilder i 72 dpi ( t ex om man glömt att sätta om upplösningen i Photoshop i sina digitalkamerabilder) så luras programmet att baka in hela bilden som preview. Kanske är det nåt annat som strular med Quarken men värt att kolla vad dina jpeg har för native upplösning i alla fall.

Har haft en del lustiga typsnitt som hamnar galet, annars kan en del förskjutningar bero på suitcases autoaktivering om du använder det.

Inte testat så noga för jag ser till att aldrig få texten påverkad, men jag är hyfsat säker på att enbart text som är påverkad av transparenseffekt kommer att konverteras.

Edit: Testade försäkerhets skull. Om man sätter allt till vektor i förenklingen så påverkas tydligen all text på en sida som innehåller genomskinlighet. Om du har några sidor i samma dokument utan genomskinlighet så kommer dock texten på dessa sidor inte att konverteras.

Så istället för att dra en stor ruta som med mitt förslag räcker det om du ser till att det finns någon transparens nånstans på varje sida. Jag rekommenderar fortfarande att göra det på en mallsida för enkelhets skull.