Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Björn Öst

Björn Öst

Medlem
  • Sysselsättning Svårt datorspelsberoende hemmabionörd
  • Registrerad 2003-12-09
  • Senast aktiv 2021-02-08
  • Antal inlägg 524

Foruminlägg

De senaste inläggen Björn Öst har skrivit i forumet.

Om du fäller ner menyn vid dubbla citattecknen i inställningar så finns det att välja. Jag får automatiskt "6:or" vid början och "9:or" vid slut på citat när jag väljer det. Funkar bara på text som skrivs in efter att du ändrat.

P.S Du kan också ändra till vanligt tumtecken i inställningarna och när du vill ha krulliga citat så kör du med shift-alt-m istället, men då vet jag inte hur man får till de omvända citattecknen.

Quark 7:an låter ju ganska lovande, måste spara mycket jobb på redaktionen att kunna fortsätta i ett invant program. Dessutom verkar de kapa sina priser ganska rejält. Svåra beslut blir det

P.S Inte för mig förstås, har aldrig riktigt trivts med Quark.

Löste det sig?

Låter som du använt nån transparenseffekt uppepå en dekorfärg? Ifall det verkligen är meningen måste tryckarens rip hantera övertryck på rätt sätt. Du kan se problemet redan i acrobat om du inte har "förhandsgranska övertryck" ikryssat.

Annars gör du om dekorfärgen till cmyk process om det är ett vanligt fyrfärgsjobb.

Jag är i den lyckliga sitsen att jag aldrig behövt greja med index på den nivån :).

På din näst sista fråga kanske "Anpassa layout" i Sida-menyn kan vara till hjälp?

Låter rätt kört, Kan ni öppna andra jobb i programmet, så ni vet säkert att det är dokumentet och inte Indesign som är paj?. Kan vara värt att testa om CS2 klarar av att öppna det, ladda hem en demo från Adobe.

Men annars är det väl bara att ta fram den färska backupkopian?

P.S testa även att rensa i mappen Indesign recovery

Bakgrunden försvinner när du raderar det markerade men först måste du ha gjort om bakgrundslagret till vanligt lager, se punkt 3 i min förklaring ovan. Och så måste du förstås spara i ett format som stödjer genomskinlighet, lämpligen .psd.

Du behöver inte göra omvänd, det är visst det vita i bilden som blir markerat som standard, jag mindes tvärtom...

Ludd på markeringen eller att lägga lite oskärpa direkt på kanalen gör så det blir kantutjämning när du tar bort det markerade, det är inte alls säkert det behövs. Om delar av bilden är i oskärpa kan det vara vettigt med extra ludd på just dom delarna, då kör du lämpligen med oskärpeverktyget på kanten av siluetten på de delarna innan du gör om till markering.

Arbetsgången är annars:
1. kolla igenom vilken kanal som har bäst kontrast, du vill hitta den där huvudmotivet är så mörkt som möjligt
2. Dra på kontrast för att få huvudmotivet i så tydlig siluett som möjligt , snygga till med pensel och suddgummi tills bara konturen är kvar som en siluett.
3. Gör om från bakgundslager till lager (bara att dubbelklicka på lagret i lagerpaletten).
4. commandoklicka på din justerade kanalkopia för att skapa markering, gör omvänd och radera (eventuellt först lite ludd på markeringen eller aningen oskärpa på hela kanalen för lite kantutjämning), klart!

Är det en hyfsat enfärgad bakgrund kan det funka att ange den som genomskinlig när man kör gif i "spara för webben". Om den nu fanns redan i sjuan?

Observera stavningen, inte platshållar.txt alltså, utan ett litet "e" med,ska ligga direkt i Indesignmappen har jag för mig ska funka. Själv har jag slutat använda egna, alldeles för lätt att bomma att byta ut när det är riktig text.

Kanske skulle byta ut den mot Lorem Ipsum av nostalgiska skäl, iofs :).

Bäst jag tillägger att jag fortfarande kör CS1, så eventuellt kan ju detta vara förbättrat i CS2.

1. Går inte utan handarbete. Du får hel enkelt göra anfangen i eget textblock och rita figursättningen så texten faller som du vill. Du kan ju testa med anfang och hängande indrag, men det lär ju fortsätta förbi anfangens höjd om du inte har sån tur att stycket är lika många rader långt som anfangen är hög.

De automatiska anfangerna i Indesign är ändå så usla att de knappt går att använda. De flesta bokstäver som D och E hamnar en bit in på raden, ser bedrövligt ut och optisk marginaljustering gör ingen skillnad.

Av nån anledning verkar hänsyn tas till bokstävernas inbyggda "frizon" för att de ska hamna på vettigt avstånd från varandra i löpande text. SJälvklart borde ett avancerat program som Indesign kunna åsidosätta detta för anfanger, men nix... De gånger jag vill köra med automatiska sätter jag anfangen till de första två bokstäverna och sätter ett mellanslag först på raden, då går det att kerna tillbaks anfangen så den hamnar rätt i marginalen.

2. Fäst mot punkt finns inte tror jag. Du kanske kan sätta stödrastret till en passande storlek och aktivera "fäst mot stödraster" i Visa-menyn?

Jupp, brukar alltid vara bäst att låta tryckeriet sköta utskjutningen. Skulle vara förvånad om de inte tar emot pdf. Eventuellt kan det vara säkrast att lämna en distillerad pdf istället för en exporterad, men det är ju lätt att maila iväg en testfil de kan prova.

Borttappade bilder i Quark-pdfer har vi sett en del. Av nån anledning får quarkarna med opi-kommentarer fast det inte är använt, det ställer till det vid utkörning. Om man sparar en sån pdf som eps från Acrobat och distillar om försvinner opi-kommentaren och bilden kommer ut som den ska. Har funkat hittills i alla fall.

Nån som vet var inställningen finns i Quark så man kan säga till kreatören vad de gör för fel? Iofs är jag rätt nöjd med att själv fixa problemet och självbelåtet kunna skaka på huvudet åt okunniga quarkare ;).

CID eller Identity-H kan ställa till det i omoderna rippar. IDCS2 har i allafall slutat använda den kodningen som standard vid pdf-export, kör man CS1 får man gå via postscript och distiller för att slippa dem. Vissa fonter blir alltid CID-kodade oavsett tricks. Zapf Dingbats dfont som ligger i systemet är en sån om jag minns rätt.