Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
torsig1967

torsig1967

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2004-02-16
  • Senast aktiv 2020-11-27
  • Antal inlägg 906

Foruminlägg

De senaste inläggen torsig1967 har skrivit i forumet.

OK...
och det finns inga möjligheter för tredje part att ta sig in under sessionen?
Det måste ju vara något som öppnas upp till världen "utanför" under en sådan session men jag är inte på det klara med på vilket sätt det sker.
Hur ser det ut med filaccess? Blir jag varnad om en sådan initieras?
Hur vet jag att sessionen är helt stängd när den är slut?

Hej!

I en felsökningsprocess på hårdvara i mitt privata WiFi har företaget som levererar en produkt i nätverket bett om att få tillgång till min desktop via ett program som heter Citrix. Någon som vet mer om mjukvaran för detta? Den kallas för "plugin" hos företaget i fråga men vad för slags för plugin framgår inte. Citrix gör sådana lösningar men jag hittar ingen tydlig information på deras hemsida: http://www.citrix.se/

Vilka säkerhetsrisker finns i detta? Enligt företaget i fråga kommer de inte att behöva tillgång till några av mina lösenord (t.ex. för att ändra WiFi-inställningar) de kan jag skriva i själv.

Företaget i fråga, jag tänker inte säga vad de heter, är utan tvekan ett mycket seriöst företag som levererar hårdvara över hela världen men det betyder ju inte nödvändigtvis att deras säkerhetslösningar är genomtänkta ur kundperspektiv så därför frågar jag här.

Att skapa en tillfällig profil med tillgång till det som behövs kanske kan vara smart från min sida? Det borde väl göra att allt väsentligt innehåll i min vanliga profil i vart fall är skyddad?

Märkligt. Är det alltså ett svensk team som klantat till det?
Finns det möjlighet att lägga till egna kortkommandon med ett sånt där trick via "about:"?

Jag märkte just att även Finder-kommandot alt ⌘H d.v.s. "göm övriga" upphört att fungera i Firefox. Funkar i alla andra program som vanligt.

Rena rama Flash-patetiken (att sätta normal och förväntad funktionalitet ur spel) Fasen vad dåligt, dessutom upplever jag Firefox som segare än tidigare. Vilken dålig uppdatering. Då blir det nog Chrome istället. Vilka pappskallar.

Är det jag som råkat göra något eller har kortkommandot för att "gå till" adressfältet i Firefox slutat funka?
Det brukade vara ⌘L och vad jag kan se i onlinehelp är det fortfarande Ctrl L för PC.
Har det tagits bort?

Jag har Firefox 37.0.2 på Mac OS 10.7.5

Ursprungligen av McDarwin:

När man bygger nätverk på större arbetsplatser räknar man normalt som mest med tre kanaler för att hålla dem helt separerade; 1, 6 och 11. Detta blir ett extra stort problem när du har ett stort nätverk med många stationer, men du får samma sak även när det är många olika nätverk.

Om din utrustning även kan köra på 5 GHz så kan du prova det. Dels har du ofta färre som använder det men du har även betydligt fler kanaler att dela på.

Om man har bra väggar så kan det ibland hjälpa även om man har många nätverk omkring sig.

Det här med 5 GHz. Min WiFi router kör på 5 GHz men hur får jag mina apparater att välja 5 gHz? Testas det först om apparaterna klarar det eller måste man explicit välja 5 GHz någonstans? Jag hittar inget i mina systeminställningar (OS 10.7.5) i vart fall.

OK.
Tack för tipsen jag har OS 10.7.5 och det verkar inte finnas "trådlös diagnos" i den versionen.

Intressant att det kan finnas fördelar med att ligga på samma kanal. Det visste jag inte. Det jag inte förstår i sammanhanget är varför man valt att ha så många kanaler om systemen ändå per default väljer att breda ut sig över flera kanaler. Är det en rest från förr när man trodde det räckte med 1-2 Mbps bandbredd?

Spöket här kanske är Sonossystemet som förmodligen inte "uppför sig" som övriga WiFi-enheter.
Fast jag hade en del störningar innan jag skaffade det också. Grannarna har väl starka antenner och så bor jag i trä/putshus som förmodligen inte hindra radiovågor så bra som tegel/betong.

Detta kanske är en nybörjarfråga men jag blir inte klok på hur bandbredd och kanaler förhåller sig i WiFi. Jag har haft en del problem hemma, jag bor i trähus och grannarna är inte så långt borta.

Det finns 11 kanaler att välja på i 2,4 GHz bandet i min WiFi-router (Airport Extreme + Express) och jag räknar med att det är cirka 5 grannar som syns från min dator. Dessutom har jag ett Sonossystem (trådlöst hifi-ljudsystem) som också kör på en kanal på 2,4 GHz bandet. Således finns plats för alla; cirka 6-7 system och 11 kanaler.

Men när jag kollar med WiFi scanner (se bild) så kan man se hur alla kanaler breder ut sig åt båda sidor långt över sin "kanalplats".
Varför är det så?
Är det en rimlig förklaring till trådlösa nätverksproblem?

I FM-radio så är det ju strikta regler kring hur mycket en station får breda ut sig (s.k. sving) så de inte skall störa omgivande kanaler.
Men inom WiFi verkar det ju nästan meningslöst att tala om kanaler. Den som kallas "INTERNET" (se bilden) tar ju upp i princip hela frekvensutrymmet. Varför har inte en kanal ett specifik frekvensutrymme som inte överlappar?

PS Sonossystemet syns inte på den WiFi-scanner jag har men det ligger på kanal 1 DS

Senast redigerat 2015-03-26 08:46
Ursprungligen av kladda:

Du kan göra en regel som "Matchar något" och som sedan gör något (typ flaggar blått) och sen en regel som letar efter flaggar blått och den har du "Matchar allt" på.
Två regler som tillslut bidrar till ditt önskade resultat.

Något i den stilen japp.
Regler ger fler möjligheter än Smart Brevlåda.

Ursprungligen av reboot81:

Som jag ser det är tillvägagångssättet för att hantera filer påverkat av äldre tekniska begränsningar. För att spara en fil krävdes en manuell åtgärd. Och så fick det vara i ett par decennier. Det fungerade och blev lika naturligt som att klicka igång en kulspetspenna.
Jag håller med om att den äldre varianten hur filer sparas har varit standard och att den är logisk, simpel och lätt att förstå.

Men egentligen, ska inte dagens system vara lite smartare och smidigare? Matar jag in data så gör jag det (oftast) för att spara den. Spara allt åt mig, lagring är billigt. Skulle jag nu ångra mig - ge mig då historik/versioner.
Jag hoppas Apple har startat en övergång ifrån sparaknappar till system som är smarta nog att spara automagiskt.

Ja i ett stort flertal fall håller jag med om att autospara är en bra idé. Jag minns att sådana idéer fanns i omlopp redan på 90-talet (kallades direktmanipulering) när jag läste datalogi och det har även funnits som paradigm i vissa programvaror (jag har sett det i ljudbranschen t.ex.) att inte arbeta dokumentbaserat utan direkt i originalet.

Det måste väl alltid funnits program som sparat direkt? Det paradigm vi nu lämnar, det dokumentbaserade, måste vara ett nyare påfund eftersom direktspara är mer dataekonomiskt. Om man bortser från historik/ångra.
Spara-dokument-paradigmet tänkte jag mig kom till just för att det finns situationer när man vill avvakta med att "skicka in" de förändringar man gjort. Sedan har det paradigmet nästan helt tagit över för att nu sakta minska igen.

Som jag ser det är direktspara/autospara i kombination med en bra versionshantering (så man kan enkelt kan ångra) att föredra i de flesta arbetssituationer jag kan tänka mig. Om flera skall arbeta samtidigt i samma dokument (t.ex. Google docs) så är det nödvändigt. Det finns ju något ytterst obehagligt i att ett dokument är "öppet" och hänger i datorn utan att samtidigt finnas i säkert förvar på fil. I extremt dataintensiva verksamheter (film, ljud, statistik) kan jag tänka mig att autospara kan ställa till med problem om det ger upphov till en massa fördröjande filskrivning. Sedan blir jag inte helt klok på hur versionshanteringen går till. Det går ju rimligen inte att spara efter varje tangentnedslag i t.ex. ett textdokument så när betraktas en version som ny? Med en alltför omfattande historik blir det ju väldigt svårt att hitta bakåt.

Hur fungerar det i Mavericks om man vill mellanspara en version på fil? Väljer man då "save as..." och fortsätter under ett nytt filnnamn eller finns det någon smartare lösning där?

Går autospara bara att slå av globalt? Eller kan man gå in på separata program och välja? Det kanske är upp till programvaruutvecklarna att implementera iofs?

Att döma av följande webbsida har menyn och möjligheterna inte utökats sedan OS 10.7, det ser likadant ut i Mavericks.
http://apple.stackexchange.com/questions/118028/10-9-mail-smart-mailbox-doesnt-filter-properly

Jag drar slutsatsen att det nog inte går att göra såpass avancerad logik i Smart Brevlåda som jag har försökt med.
Inte i nyare OS heller.
Jag löser det på annat sätt.

Ursprungligen av torin:

ja, men hur löser man det?

Jag kunde inte lösa det.
Båda reparationerna var för dyra så det blev ny dator.

TureB avser ju att Apple, liksom Google docs och säkert många andra, infört ett ganska avsevärt paradigmskifte i en etablerad digital arbetsmetodik. Att det sedan, för djupdykare i OS, uppenbarligen finns sätt att stänga av det gör inte diskussionen ointressant. I vart fall inte för oss som är intresserade av att diskutera för och nackdelar med olika användbarhetsstrategier.

Jag håller med TureB om att det ibland känns som det ändras på saker mest för att. Å andra sidan, och det är ju då diskussionen kan bli intressant, kanske det finns användare som tycker att just dessa (för somliga helt onödiga) förändringarna är "the thing".

Det verkar dock som några här helt och hållet är inriktade på att "lösa problemet" och att vidare diskussion därefter måste upphöra. Varför är oklart men det är ju ett välkänt faktum att OS-kritik ibland gör entusiaster upprörda.

Jag tror kanske det också har att göra med hur mycket man arbetar med sin dator och på vilket sätt.
Om man, som jag, mest har datorn för standard internetkommunikation och därefter ett fåtal mycket specialiserade mjukvaror för professionella ändamål så känns många förändringar på senare år totalt ointressanta och mest besvärliga. Jag tycker som TS att det inte hänt mycket av intresse sedan 10.6. Senaste, för mig, väsentliga förändringen var nog Timemachine. Det var en stor förbättring eftersom jag behövde göra mycket säkerhetskopior till de professionella grejerna.

Senast redigerat 2014-08-31 17:45
Ursprungligen av reboot81:

Det finns en app för det. (Audiko Pro, 7kr).

Ja, det kan jag tänka mig.
Smart tänkt av appskaparen att göra business av dålig användbarhet.

Ursprungligen av torin:

Det händer att hela rutan blir svart och det kommer upp en text på flera språk som uppmanar att starta om. Datorn är ju låst så det är intet annat att göra.
Detta har hänt på två av mina datorer. Båda kör med leopard. Den ena är en PBG4 och den andra en stationär G5.
Nu har jag kört Diskwarrior på båda och trodde att problemet skulle vara löst, men nu på morgonen fick jag starta om PBG4 igen.
Vad är det här för märkligt fel?

Jag har råkat ut för detta på två av mina maskiner och båda gångerna var det hårdvarufel.
Powermanager.
Minnesexpansion.

Ursprungligen av BlackSmp:

Summering: Ta det lugnt, ta ett djupt andetag, det går att fixa

Fast det är ju inte det TS vill diskutera så den där attityden tillför bara dålig stämning.

Jag håller med TS om att många av fördelarna med digitalredigering går förlorade om man gör det till ett paradigm att digitalmedia uppför sig som "papper och penna".

Det verkar dock vara ett koncept som tilltalar många. Google docs bygger på samma princip t.ex.

Personligen tycker jag att det är helt ok med "skriva-över" om det finns en bra och lättanvänd versionshantering/history som även den vanlige användaren kan begripa och där man kan backa tillbaka långt, helst till start. Nackdelen är att det kräver mer lagringsutrymme.

Själv stannade jag f.ö. vid 10.7 och kommer att uppdatera först när jag verkligen får något för besväret. Jag tycker uppdateringar är extremt tråkiga och oftast riskfyllda eftersom det nästan alltid är något som "går sönder" vid större systemuppdateringar.