Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Ah, du har rätt, för mig dök det också upp efter ett tag. Men som sagt, det ska ju vara ögonblickligen om man valt push! Hoppas det blir bättre när de fixat alla barnsjukdomar.

Men nu fungerar det väldigt bra, faktiskt. Undertecknad gör en ändring i t.ex. kontakter eller kalendern, och väntar sedan 3-4 fyra sekunder i programmet, då görs ändringen genom att den här symbolen uppe snurrar runt (som visar att jag är ansluten mot nätet) och det anser jag ändå är mycket bra - dessutom har jag knappt någon mottagning här på landet, så det går säkerligen betydligt snabbare i Stockholm eller någon annan stad med bra 3G-täckning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-14 12:25
Ursprungligen av ratorinak1:

samma sak här, men för mig så fungerar det iallafall, men det tar dock antalet minuter som jag har angett under /Inställningar och sedan /Push, i detta fall femton minuter, innan överföringen inträffar. Men själva grejen är att ju att överföringen skall ske på en gång, typ (precis som de visade på WWDC). Å andra sidan har jag knappt någon täckning här, men det är väl skitsamma eftersom det är så lite som skickas?

På WWDC la dom väl in ical event på webapp och inte på mac osx appen det går fortare om man gör ändringen på webben. Det tycker iallafall jag

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Hmm, nu har jag lagt till en aktivitet i iCal på datorn, men den visas inte varken på MobileMe eller i telefonen. Det där med synkronisering verkar funka lite si och så.

Håller med! Just synkningen av kalendrar via MobileMe verkar fungera si så där. Hoppas på bättring snart.

En annan sak som stör mig är att man inte tillåts identifiera sig med vilken e-postadress som helst i MobileMe. Jag har mail hos Loopia och har där ställt in ett alias som pekar till min MobileMe-adress. Problemet är bara att jag inte kan sätta min egen domän som avsändaradress.

Jag har fått till en halvdan "work around" genom att använda Loopias smtp-server, men det betyder tyvärr att jag tappar push-funktionen.
Kalender och kontakter fungerar med push nu, men inte e-post. Den hämtas en gång i kvarten nu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-13 12:51

En sak som jag blev lite besviken på är alarm (påminnelse). Jag använde alltid min gamla mobil (SE) som väckarklocka. Jag hade den avstängd under natten och den ringde ändå. Detta verkar inte funka med iPhone. Alarmet funkar, men inte om iPhonen är avstängd.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 13:35

För mig har luren inte funkat vare sig i Finland eller Estland med Telia abb (eller ngt annat heller för den delen) Om jag stoppar mitt Telia SIM i en iPhone2G så lirar det. Alltså inget fel på SIM-kortet eller abonnemanget.
Ibland om jag Återställer nätverksinställningarna så funkar det en kort stund.
VARNING ALLTSÅ! Risk att du inte kan använda telefonen på resa till Finland & Estland iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 13:40

Jag såg att när jag stängde av automatisk tid så var den inställd på Cupertino.
Däremot är jag osäker på om Telia skickar ut tiden på GSM/3G nätet... vet att Tele2 skiter i det.

Efter att ha läst igenom tråden känns det plötsligt som att man känner igen vissa problem.... Vissa problem som många förklarat med att "du har en hackad" Iphone. Plötsligt känns det nästan lite skönt att veta att inte ens apple kan göra en mobil som inte krånglar!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 15:24

Ångest!
Jag börjar inse att detta är en riktig betaprodukt! Har alltid varit tidig adopter vad gäller Apple, men den här telefonen tar faktiskt priset. GPS lirar hjälpligt under optimala förhållanden. Långt från TomTom funktionalitet. Har inte fått vare sig telefonen eller GPSn att lira utomlands. (Finland & Estland) Ångrar faktiskt köpet. Min iPhone 2G som jag haft nästan ett år funkar mycket bättre och kommer ju få de flesta nya funktionerna iom FW2.0

Ursprungligen av MinMac:

Har inte fått vare sig telefonen eller GPSn att lira utomlands. (Finland & Estland) Ångrar faktiskt köpet. Min iPhone 2G som jag haft nästan ett år funkar mycket bättre och kommer ju få de flesta nya funktionerna iom FW2.0

GPS:en kan knappast fungera bättre i din gamla iPhone?
Du tror inte att det kan vara så att det är FW 2.0 som är boven i dramat? Hårdvarumässigt så är ju de olika iPhone-modellerna inte speciellt annorlunda. I sådant fall skulle jag nog inte uppdatera iPhone 2G i nuläget om jag vore dig utan vänta på FW 2.1 där de förhoppningsvis rätat ut de jobbigaste buggarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 16:15
Ursprungligen av Martin Pettersson:

GPS:en kan knappast fungera bättre i din gamla iPhone?
Du tror inte att det kan vara så att det är FW 2.0 som är boven i dramat? Hårdvarumässigt så är ju de olika iPhone-modellerna inte speciellt annorlunda. I sådant fall skulle jag nog inte uppdatera iPhone 2G i nuläget om jag vore dig utan vänta på FW 2.1 där de förhoppningsvis rätat ut de jobbigaste buggarna.

Du har nog helt rätt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-13 16:15

hur kommer man in i svenska itunes storen, och app storen med... när jag ska handla står det att mitt konto bara gäller i svenska affären, men hur tusan kommer jag dit. Förut när jag startade programmet så började jag i svenska affären automatiskt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 12:01
Ursprungligen av xon:

hur kommer man in i svenska itunes storen, och app storen med... när jag ska handla står det att mitt konto bara gäller i svenska affären, men hur tusan kommer jag dit. Förut när jag startade programmet så började jag i svenska affären automatiskt..

Ingen som har en lösning på det där?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 19:51
Ursprungligen av xon:

hur kommer man in i svenska itunes storen, och app storen med... när jag ska handla står det att mitt konto bara gäller i svenska affären, men hur tusan kommer jag dit. Förut när jag startade programmet så började jag i svenska affären automatiskt..

Dubbelkolla att iTunes på datorn är inställd på den svenska affären och att du är inloggad där. Synka sedan igen, eventuellt kör återställning...

Jag har stött på de problemen jag nämnde i början plus ett par av de problemen ni har nämnt och jag är fortfarande mer än nöjd. Jag använder den till näst intill ALLT. Längtar till FW 2.1 då förhoppningsvis alla mina bekymmer har försvunnit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 16:59

Jag har faktiskt hårdvarufel på min telefon, mikrofonen funkar bara ibland! Mest ej. Kör man med headsetet funkar det. Men frågan är om man kan byta ut den mot en ny när den var felaktig från köpet. Borde räknas som DOA? Nån som vet hur dom hanterar reklamationer?

Jag har på något sätt fått dubbel uppsättning av alla mina kontakter i iphone?

finns det något smidigt sätt att radera en uppsättning? (har alla kontakter på datorn .. kör vista)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-13 19:20
Ursprungligen av eway:

Jag har på något sätt fått dubbel uppsättning av alla mina kontakter i iphone?

finns det något smidigt sätt att radera en uppsättning? (har alla kontakter på datorn .. kör vista)

I iTunes, välj Ersätt alla kontakter i iPhone, och synka om.

Ursprungligen av kenjon:

I iTunes, välj Ersätt alla kontakter i iPhone, och synka om.

har provat, funkar ej:/ fortf dubbel uppsättning

  • Medlem
  • 2008-07-13 19:41

Jag har några problem. Ibland kan adressboken, och tangentbordet bli lite sega. Vidare har jag haft problem med att vissa program (3:e parts program) helt plötsligt bara avslutas.

Tog också ett bra tag innan jag fick i gång wifi här hemma, men det var mitt eget fel. I all min iver glömde jag kolla vad routern var inställd på... bytte inställningarna för 802.11 och poff så var jag uppkopplad =D

idag hängde sig min iPhone och startade om när jag sätt och surfade... Appleloggan visade sig ett bra tåg, sen flimrare det till och jag kom till "lås-upp"-skärmen och var tvungen atttrycka pin-kod.

Ursprungligen av henkebarn:

idag hängde sig min iPhone och startade om när jag sätt och surfade... Appleloggan visade sig ett bra tåg, sen flimrare det till och jag kom till "lås-upp"-skärmen och var tvungen atttrycka pin-kod.

Exakt samma hände för mig nu i kväll, när jag skulle starta iPint och visa brorsan. Det dröjde ett bra tag innan den kom igång igen.

nu upptäckte jag att om jag satter igång musik eller film och håller för ena högtalaren - så verkar endast en högtalare våra aktiv! Testa så får vi se om det bara är min!

Ursprungligen av henkebarn:

nu upptäckte jag att om jag satter igång musik eller film och håller för ena högtalaren - så verkar endast en högtalare våra aktiv! Testa så får vi se om det bara är min!

Det sitter nog bara en högtalare i den.

Jag misstänker att det andra är mikrofonen (?), eller att det är en blind-högtalare för att den ska se enhetlig ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 21:52
Ursprungligen av henkebarn:

nu upptäckte jag att om jag satter igång musik eller film och håller för ena högtalaren - så verkar endast en högtalare våra aktiv! Testa så får vi se om det bara är min!

Det finns bara en högtalare, den andra öppningen är för mikrofonen!

Ursprungligen av chuck:

Det finns bara en högtalare, den andra öppningen är för mikrofonen!

aha! Det förklarar saken

Har haft problem med att den sackar efter när man skriver sms, jag kan trycka flera bokstäver på tangentbordet men den kommer ta varje bokstav och visa den där "popup" rutan med bokstaven i kanske 3 sek sen tar den nästa bokstav osv, hälpte med omstart.

Dock har Labyrinth som jag köpte via AppStore slutat funka 2 gånger för mig nu, går jag in på den så bara kastar den ut mig till homescreen igen och det enda som verkar hjälpa då är att ta bort och ladda ner Labyrinth igen från AppStore.

Men det är småsaker allt annat funkar för mig klockrent!

Reparation nödvändig

Allt funkade klockrent från fredag lunch till lördag kväll. Då la den helt plötsligt av och visade bara felmeddelande "Reparation nödvändig". Startade om och har sedan dess inte kommit in mer än till första nödskärmen. Den verkar ha avaktiverat sig och det går inte att ansluta öht till iTunes. Ska till telia i morn och försöka reda ut det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 23:22

Verkar inte vara kul att vara early adopter...

Jag är supernöjd med luren...

Det som är mindre bra är adressboken som stundtals är ganska seg.
Kanske beror detta på att jag har över 800 kontakter där men jag hade lika många i förra generationen av iPhone.

Exchange synkningen fungera klockrent.

Kan det vara så att Aplle gjort samma sak som Microsoft inför deras lansering av Xbox 360?
Dvs att efterfrågan varit för stor och de var tvungna att släppa på kvalitetskontrollen för att hinna få ut tillräckligt många enheter = buggig hårdvara i de första skeppningarna.

Bevaka tråden