Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av M. Sundbom:

Läste att baksidan på prototypen var gjord av glas eller någon sorts plast. Undrar om det betyder baksidan kan fungera som en multi-touch-yta som kan aktiveras efter behov. Kan tänka mig att det vore praktiskt när man t.ex. spelar spel, videotelefonerar eller bara läser att slippa fingra på skärmen.

Det är svårt att avgöra utifrån dissektionsbilderna om det sitter något membran eller liknande på insidan av baksidan. Men visst vore det häftigt!

Nej det kan jag inte tänka mig.

Ursprungligen av Patrik D:

Nej det kan jag inte tänka mig.

Det finns andra som har tänkt tanken. Men du menar kanske att funktionen är otänkbar i den aktuella prototypen. Kan stämma, annars hade Gizmodo väl upptäckt det vid det här laget. Men å andra sidan så kanske de suger lite på karamellen och avslöjar sina fynd lite pö om pö.

Det finns andra som har tänkt tanken. Men du menar kanske att funktionen är otänkbar i den aktuella prototypen. Kan stämma, annars hade Gizmodo väl upptäckt det vid det här laget. Men å andra sidan så kanske de suger lite på karamellen och avslöjar sina fynd lite pö om pö.

Idén är ju intressant kan jag hålla med om, men jag förstår bara inte det praktiska i det, hur ska man veta vart man ska trycka på baksidan om man spelar?

Jag tycker personligen att skärmen räcker till.

Läste att baksidan på prototypen var gjord av glas eller någon sorts plast. Undrar om det betyder baksidan kan fungera som en multi-touch-yta som kan aktiveras efter behov. Kan tänka mig att det vore praktiskt när man t.ex. spelar spel, videotelefonerar eller bara läser att slippa fingra på skärmen.

Apple har väl redan ett eller ett par patent för just det? Är dock tveksam till att det skulle vara något Apple faktiskt skulle använda sig av, om inte annat för att det är ett något bakvänt sätt att använda en mobil och därmed borde få svårt att ta sig igenom Jobs-testet. Men jag låter mig gladeligen motbevisas

Eftersom jag inte kan se att det skulle förbättra användarupplevelsen eller tillföra vital funktionalitet som passar Homo Sapiens ergonomiska förutsättningar, motorik och neuroligiska kluster - så tror jag inte på denna idé.

Det är svårt att avgöra utifrån dissektionsbilderna om det sitter något membran eller liknande på insidan av baksidan. Men visst vore det häftigt!

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom jag inte kan se att det skulle förbättra användarupplevelsen eller tillföra vital funktionalitet som passar Homo Sapiens ergonomiska förutsättningar, motorik och neuroligiska kluster - så tror jag inte på denna idé.

Snitsig formulering (kan bli en klassiker när gestures på baksidan blivit en självklarhet).

Jag menar förstås inte att ett multitouch-qwerty-keyboard ska hanteras via baksidan, utan att det blir möjligt för utvecklare att aktivera enkla gester (typ magic mouse) som de flesta H. Sapiens med normallånga fingrar skulle klara av att utföra samtidigt som hon tittar på skärmen. Typ gester för sväng höger, gasa, skjut, bläddra etc.,

Har de fått lämna tillbaka prototypen till Apple? Kan Apple bara komma och säga: "Det där är våran, ge tillbaka den" eller måste det föregås av någon juridisk process?

Hittade svaret själv på Gizmodos hemsida:
"(Our legal team told us that in California the law states, "If it is lost, the owner has three years to reclaim or title passes to the owner of the premises where the property was found. The person who found it had the duty to report it." Which, actually, the guys who found it tried to do, but were pretty much ignored by Apple." )

Senast redigerat 2010-04-21 14:20

Dom har lämnat tillbaka den. Juridisk process behövs bara om upphittaren anser att det är hans eller anser att - i detta fall Apple - inte alls är rätt ägare.

Ursprungligen av rikard.agren:

Har de fått lämna tillbaka prototypen till Apple? Kan Apple bara komma och säga: "Det där är våran, ge tillbaka den" eller måste det föregås av någon juridisk process?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-21 21:13

Gillar den nya formen, men tycker inte att de nya volymknapparna är särskilt snygga (lite Sony Ericsson, helt klart). Dock skulle nog den gamla knappstilen passa resten av den nya designen – eller?

Undrar om knapparna även kommer kunna agera fotoknappar. Låter inte helt osannolikt.

Offtopic: Ska också börja skriva citat under själva inlägget. Balla grejer.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-21 21:58

Har antagligen disktuerats förut men sannolikheten att en tekniksite snubblar över en protoyp känns lite väl genomskinligt. Dock känns "bevisen" konkreta, Apple är väl inte kända för att göra PR-kupper - eller? Jag tror dock att killen som satt inne på prototypen sålde den för en bra slant till Gizmodo och den "officiella" versionen är att han tappat den.

Om man nu bortser från skärmen och lite annat:) så fick jag en deja-vu känsla när jag såg en sådan här på jobbet idag...

Ursprungligen av BlackSmp:

Om man nu bortser från skärmen och lite annat:) så fick jag en deja-vu känsla när jag såg en sådan här på jobbet idag...

Jag hörde andra som också fick lite SE-vibbar, speciellt när det gäller den där kanten på prototypen.

Frågan är om den verkligen är Apples slutgiltiga design? Känns inte riktigt Apple tycker jag...

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-22 08:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Jamen, jag visste väl att det kändes bekant!
Den enda SE-telefon jag varit nöjd med...

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-22 09:35

Den nya iphonen kommer nog se ut lite kompaktare än prototypen som gizmodo köpte. Jag gissar på att den var lite större för att passa i 3gs case. Påminner lite om SE t610.

Vad gäller specen så kunde gizmodo inte kolla det eftersom de inte kunde starta den. Jag hoppas på en snabb CPU, mer minne och större upplösning på skärmen. Bättre kamera och högre upplösning är nu i alla fall mer eller mindre bekräftat.

Vad som händer med chefredaktören hos gizmodo och den som sålde iphonen får vi säkert reda på någon gång i sommar. Blir nog inte trevligt för någon av de.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Den nya iphonen kommer nog se ut lite kompaktare än prototypen som gizmodo köpte. Jag gissar på att den var lite större för att passa i 3gs case. Påminner lite om SE t610.

Vad gäller specen så kunde gizmondo inte kolla det eftersom de inte kunde starta den. Jag hoppas på en snabb CPU, mer minne och större upplösning på skärmen. Bättre kamera är nu i alla fall bekräftat att den får.

Högre upplösning har de väl bekräftat, de kunde ju se "Connect to iTunes"-bilden i början. Sen skriver iFixit att de varit slarviga när de öppnade den. De hade kunnat ta bort EMI-skärmen och sett åtminstone hur mycket RAM det satt i den och om det var en Apple-märkt SoC.

När det gäller den fysiska storleken, vore det inte enklare att bara göra fodralet större så det efterliknar en 3G än att göra telefonen större och caset mindre? Enligt Gizmodo är ju innehållet i telefonen rejält kompakt och slimmat redan.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-04-22 11:17
Ursprungligen av Capeman:

Högre upplösning har de väl bekräftat, de kunde ju se "Connect to iTunes"-bilden i början. Sen skriver iFixit att de varit slarviga när de öppnade den. .

Varför är det så viktigt att de såg "Connect to iTunes"-bilden det är väl inte dirket den optimala bilden för att avgöra skärmens upplösning eller?

Ursprungligen av speer:

Varför är det så viktigt att de såg "Connect to iTunes"-bilden det är väl inte dirket den optimala bilden för att avgöra skärmens upplösning eller?

Det är inte viktigt men det var den enda bilden som de kunde se.

Ursprungligen av Robo-X:

....Påminner lite om SE t610....
//Rob

Definitivt när det gäller knapparna på sidan

Eftersom homeknappen är rund så är volymknapparna också runda - Ive vill nog inte introducera ännu en form på luren - designskola av klass säger så. Förra volymknappen var en parallell till kromlisten. Etc. Etc. Detta är design som man använder som undervisning på design- och arkitekturskolor i hela världen. Nästan alla Apples produkter sedan 80-talet har använts på det sättet.

Om andra lurar har haft samma goda smak - eller haft runda knappar fast det inte passar alls - har egentligen inget med saken att göra. Alla former finns överallt alltid - inga nya fomer skapas - naturen skapade dom för eoner sedan. Det handlar om att kombinera former. Trycksakslayout utgår från samma lagar. Vissa saker gör man bara inte - även om 95% av befolkningen inte ser sådana här saker - ty man vill själv tycka om vad man ser. Kompromisser är nödvändiga så klart - framför allt när det gäller industridesign - men kompromisser kan också utföras konstnärligt eller fyndigt. Materialkompromisser är svårast att göra något åt.

Nu blir det till att köpa nya dockningsstationer IGEN. :-D. Mellan första och andra gen var det ett skifte också. Alla som köpt stereos etc med fast dock som passar 3G/3GS får köpa nytt eller ge upp. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu blir det till att köpa nya dockningsstationer IGEN. :-D. Mellan första och andra gen var det ett skifte också. Alla som köpt stereos etc med fast dock som passar 3G/3GS får köpa nytt eller ge upp. :-D.

Precis vad jag också tänkte. Min Universal Dock lär det väl komma en adapter till, men 3G-dockningsstationen får jag byta...

• Medlem
  • Lund
  • 2010-04-22 11:23

Jag tycker Gizmodo kunde tagit bättre bilder, nu när de ändå gjort en sådan stor grej av att de ska visa upp telefonen, och det är en besvikelse att de inte tittat mer på hårdvaran när de ändå öppnat upp den så pass mycket. Tycker de skulle passat på att få in nån från ifixit som skulle kunna titta på den och öppna upp den på rätt sätt så vi får veta lite mer. Så mitt i det hela känns det hela som rätt stressigt försök. Nu när de ändå har haft den nån vecka, men vem vet vi kanske får se mer.

När det gäller designen så gillar jag den mer och mer men känner på mig att det kan finnas detaljer som kan ändras. Men att det ändå är i stort så där iphone 4 kommer att se ut. Det jag stör mig mest på är glappet nära dockkontakten och undrar lite varför det ser ut så och inte en hel metall ram runt om. Sådana saker kunde ju Gizmodo analysera lite tycker man.

Gruber om hela prototyp-gizmodo-historien: Gizmodo and the Prototype iPhone

Han berättar bland annat hur det gick till att telefonen alls hamnade utanför Apples grindar:

The first question is, how did the phone leave Apple’s campus?

Starting a few weeks ago, some number of iPhone engineers who, because of the nature of their work were already familiar with the details of Apple’s next-generation iPhone, were authorized to begin using late pre-production units outside Apple’s campus. Effectively, they became permitted to use these phones as their daily carry iPhones. Strict provisos govern such units. They must remain in cases designed to render them indistinguishable, at a glance, from an (encased) iPhone 3G/3GS. Such units are not allowed to be demonstrated or revealed to anyone. Not friends, not spouses.

Intressant är också att Gruber utifrån en kod som fanns på telefonen nu tror att denna design faktiskt är väldigt lik den tänkta slutgiltiga designen:

According to Gizmodo, one of the barcodes attached to the unit read “N90_DVT_GE4X_0493”. According to several sources (of mine) familiar with the project, “N90” is Apple’s codename for the fourth-generation GSM iPhone, slated for release this June or July. “DVT” stands for “design verification test”, an Apple production milestone. The DVT milestone is very late in the game; based on this, I now believe that this unit very closely, if not exactly, resembles what Apple plans to release.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-04-22 17:26

Tycker att Gizmodo klantat sig lite på den här storyn, dels som jag sagt tidigare bilderna, och att de kunde bjudit in lite experter för att kolla om det är "äkta" grejer.

Sen självklart så tycker jag det är rätt taskigt att hänga ut en anställd. Han kan ju sagt att den blev stulen för att det skulle se bättre ut än att han slarvade bort den på puben. Eller vem vet vad han sa till sin arbetsgivare.

En sak är säkert det blev mycket underhållning av att följa Gizmodo och andra bloggar och medier kring detta scoop. och väldigt mycket PR för en telefon som inte "finns" ännu.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-22 17:50
Ursprungligen av joakimo:

Som någon uttryckte det:

"The Apple prototype leak has gone mainstream"

Ursprungligen av joakimo:

Letterman sparade inte på krutet när han sågade nyhetsvärdet på historien, han var inte direkt exalterad över att läsa upp den där listan...

Ursprungligen av Adrian B:

Letterman sparade inte på krutet när han sågade nyhetsvärdet på historien, han var inte direkt exalterad över att läsa upp den där listan...

Han såg verkligen irriterad ut, han förstår nog inte nyhetsvärdet

Ursprungligen av Patrik D:

Han såg verkligen irriterad ut, han förstår nog inte nyhetsvärdet

Eller så är det precis det han gör, han är ju ett litet annat perspektiv än vi har

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 12:18
Ursprungligen av Adrian B:

Eller så är det precis det han gör, han är ju ett litet annat perspektiv än vi har

I och för sig så har Letterman rätt. Vem bryr sig? Det är inte många förutom oss nördar som bryr sig så mycket om någon slarvade bort en iphone prototyp. AT&T fick i alla fall ingen bra reklam.

Men kanske så är Letterman sur för att Steven Colbert fick en iPad i slutet på februari.

//Rob

Bevaka tråden