Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för FaceTime

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som avslutning på presentationen av iPhone 4 på Steve Jobs keynote vid WWDC denna månad hade Jobs en "one more thing..." och detta var FaceTime. FaceTime är Apples version av videosamtal. Jag har funderat lite på framtiden för FaceTime.

I korta drag kan man sammanfatta FaceTime såhär:

  • Video och tal av hög kvalité, bättre kvalité än tidigare lösningar.

  • En massa existerande standarder ihopbakade till en ny lösning.

  • Enklare att använda än tidigare videosamtalslösningar.

  • Fungerar bara på iPhone 4 - i dagsläget.

  • Fungerar bara över wifi - i dagsläget.

  • Apple vill gör FaceTime till en öppen standard som alla kan använda.

  • Videosamtalet har ingen minutavgift eftersom det bara går över wifi som vanlig datatrafik.

  • Man kan initiera ett FaceTime-samtal genom ett vanligt samtal, eller direkt över nätet.

Som vanligt när Jobs står på scenen får han allting att låta som om Apple uppfunnit det, oavsett om det funnits tidigare i liknande lösningar. Men vad som är nytt och vad Jobs syftar på är att det aldrig gjorts såhär bra förut, i Apples ögon. Inte desto mindre brukar detta sätt att presentera saker från Apple få många att gå i taket, speciellt om man har svårt att se nyheten i det ("iPod är ju bara en mp3-spelare").

Jag tror att FaceTime ÄR en stor grej. Jag tror att videosamtal fortfarande har framtiden för sig och jag tro FaceTime kommer att vara med och påverka detta.

Inte så att varje telefonsamtal idag kommer att vara ett videosamtal imorgon. Långt ifrån Men folk kommer att använda det allt mer och allt oftare. Det är mer än bara en fluga som är kul de tre-fyra första gångerna.

Även om videosamtal ställer andra krav som gör att man helst undviker det (du ska se bra ut, du kan inte verka ointresserad och syssla med annat samtidigt, du måste hålla upp kameran i en opraktisk vinkel osv osv) så tror jag också att det för vissa situationer finns en tjusning i att få prata ansikte mot ansikte. Det bottnar i ett grundläggande mänskligt behov.

Jag tror också att FaceTime kommer att bli en hit redan innan det letat sig ut till andra telefoner och andra tillverkare samt även innan det går att göra över 3G-nätet. Redan innan detta år är slut kommer det att finnas säkert 15 miljoner iPhone 4-användare där ute och under 2011 lär de inte bli färre. Så även om begränsningarna är stora finns det utrymme för popularitet.

Lägg därtill att Apple troligen lanserar en iPod touch i höst med framsidekamera och FaceTime och att nästa iPad antagligen får samma behandling under 2011. Då har vi ytterligare ett antal miljoner till användare som kan göra FaceTime populärt utan att andra tillverkare är med på det.

Jag tror samtidigt att andra tillverkare gärna tar till sig FaceTime snabbare än många tror. Precis som iPhone banat väg för touchskärmar och appstores tror jag iPhone banar väg för FaceTime, speciellt som iPhone nu är en stor etablerad plattform som andra jämför sig med. Jag tror det kommer Android-mobiler med FaceTime-stöd helt enkelt för att det är ett bra försäljningsargument att ha med det. Antagligen redan under 2011.

Men jag verkar vara i minoritet när jag är så postivit till det. Reaktionerna på FaceTime här på 99mac var väldigt kritiska. Många hårda ord om hur ointressant videosamtal är, hur FaceTime inte skiljer sig från tidigare videosamtal och många löften om att det inte kommer att användas. Många hänger också upp sig på de två stora begränsningarna, speciellt wifi-biten, trots att det bara är en tidsfråga innan det går att göra över mobilnätet också.

Här några citat från våra två trådar om iPhone 4 som jag plockat ut för att bevaras för framtiden. Vem får rätt? Blir det en gäspning i historien eller början på en revolution?

Jawo anser att det inte fanns något att förenkla när det gäller videosamtal:

Ursprungligen av Jawo:

Extremt enkelt? Att ringa ett videosamtal i mina mobiler har alltid varit exakt lika enkelt som att ringa ett röstsamtal, dessutom har jag i samtliga mobiler utan några svårigheter kunnat välja vilken kamera som ska användas.

Jag skulle påstå att Apple endast har gjort det svårare.

Zimmerman tror att det aldrig kan bli en stor grej förrän de två stora begränsningarna försvunnit och att det dröjer länge innan det sker, men samtidigt tror att Apple banar väg genom att presentera en bättre lösning än vad som finns idag och kan se flera användningsområden där videosamtal kan komma att användas en del:

Ursprungligen av Zimmerman:

Kontenta = BARA dom som har en Iphone4 kan videochatta med varandra. Hajar du nu varför detta aldrig kan bli en stor grej, en revolution som att man började surfa med Iphone etc etc?
NÄR Apple släpper tekniken - som dom sa att dom skulle göra - OCH om andra tillverkare hoppar på just DEN lösningen; då kanske det kan bli mera spritt...förutsatt att sista spärren för storhet åtgärdas; mobilnätens bandbredd...i USA framför allt. Bolagen måste godkänna denna nya mastodonttrafik (Jobs antydde ju problemen där). Allt detta lär dröja. Länge.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är helt övertygad om att deras mobila videosamtalslösning kommer att få alla andra försök till lösning att framstå som ett skämt. Apple var t.ex. dom som fick videochat att funka i hemdatorer för vanligt folk - det är så bra att t.o.m. företag använder det professionellt. Före iChat så såg det mörkt ut - det som fanns var fruktansvärt dåligt. Det blir nog samma sak med detta; Apple visar hur man ska göra.
Om andra mobilproducenter inte hkar på - och t.ex. USA inte fixar sitt usla mobilnät - så blir det nog en flop i stort (men underbart för dom som har Iphone4+).

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, inte ens dövstumma kan göra det till en "stor grej" - så många är dom inte. Men...om du har familj och någon av föräldrarna - eller båda - reser mycket (i jobbet t.ex.) så förstår du att det kan bli en hyfsat betydande användning. Men det kommer ju aldrig att bli som SMS - men betydligt större än MMS.
När det gäller alla utspridda släkter (far/mor-föräldrar och barn/barnbarn lååångt ifrån varandra) så är lösningen sedan länge iChat/Skype/etc - i datorn hemma. Men även där kan man föreställa sig korta spontankontakter med FaceTime.

Men...inte föränn ALLA mobiler är smartphones (eller åtminstone har stora skärmar) och ALLA stödjer FaceTime och ALLA har datatrafik för vettig penning - kan det egentligen bli en allmogengrej som röstsamtal och SMS. Och inte ens då...Varför? Jo, ofta VILL man inte kommunicera med bild utan bara röst.

NickeNano har sin syn på det klar, det är helt enkelt ingen som kör det och därmed kommer ingen att göra det heller. Det är ett elände och det går inte att förstå varför folk försvarar det. FaceTime är inte heller någon förbättring över tidigare lösningar och det är bara för telefonsex det passar:

Ursprungligen av NickeNano:

En av dom grejerna Apple gör en stor grej av är videosamtal. Löjligt.
Har finnits sen 2003. Ingen kör det.
Kanske spännande för jänkarna då dom inte haft det tidigare. Men that´s it.
Och så klart bra för dom döva, men dom får ändå ses som en ganska liten grupp.

Ursprungligen av NickeNano:

Om ingen använt videosamtal tidigare, så kommer naturligtvis ingen göra det nu heller.
Apple eller ej.

Ursprungligen av NickeNano:

Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.

Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.

studiox tror på videosamtal på datorn, men hade hellre sätt en bättre Facebook-app än FaceTime i iPhone 4:

Ursprungligen av studiox:

Där tror jag du har fel, hur många användare har inte Skype idag? 50% av fallen jag använder skype använder jag Video - självklart kommer jag göra det i min iphone också. Dock lär jag inte använda FaceTime, den tiden kunde dom lagt ner på att bygga in en bra Facebook klient eller något annat värdefullt.

Ollebro tycker det det är onödigt och att Apple borde gjort något annat med platsen för inte ens om 10 år kommer folk att använda det:

Ursprungligen av Ollebro:

videosamtal kommer nog inte ens så för 1% av alla samtal som görs om 10 år och jag förstår verkligen inte varför de satte in något så onödigt. men men, d kunde gjort något annat med platsen tycker jag.

Skilling tror det bara är cybersexare som använder videosamtal idag och utlovar hattätning om FaceTime verkligen slår och förstår inte varför någon annan tillverkare skulle vilja haka på det. Skilling tror också det blir en sak man testar några gånger och sen låter det vara och förstår inte varför folk vill använda det mobilt samt tror det är något fanatiska Apple-fans använder för att Jobs säger så. Och någon stor grej kommer det aldrig att bli:

Ursprungligen av Skilling:

Fast videochat har fungerat hur smidigt som helst på varenda dator i många år nu. Allvarligt, finns det någon som på riktigt bryr sig om det idag, förutom cybersexare?

Fantastiskt ointressant faktiskt. Jag ska äta upp min hatt om det verkligen slår. Det oavsett om alla andra tillverkare hakar på, varför de nu skulle det.

Ursprungligen av Skilling:

Jag har dessutom extremt svårt att förstå varför det skulle vara fler som vill använda det mobilt än vid datorn. De flesta kommer i bästa fall att testa det ett par gånger och sedan låta det vara.

Cybersexare, mormödrar, de mest fanatiska Apple-fansen (som använder det bara för att Jobs säger att de ska göra det) och några få som har användning för det i jobbet må vara undantagen.

Ursprungligen av Skilling:

Blir bara lite fnissig när man försöker göra det till den stora grej det aldrig kommer att bli.

Patrik D vet redan att han inte kommer att använda det på sin nästa iPhone och anser att Apple måste föra samtal med andra tillverkare samt undrar varför Apple valt att skapa en egen lösning:

Ursprungligen av Patrik D:

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig kommer att använda videosamtal på min nästa iPhone, precis som jag inte använde det tidigare heller på någon annan telefon.

Ursprungligen av Patrik D:

Det kommer inte att slå igenom så länge som bara Apple stödjer det, när andra tillverkare stödjer det, då kan det slå igenom, Apple måste föra samtal med Nokia, Samsung och LG.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag har läst länken och förstått att detta idag stöds av en telefon, och det finns inga garantier för att andra tillverkare börjar använda sig av TimeFace, och med tanke på hur relationen med Nokia och HTC är idag så förstår jag inte varför dom skulle vilja använda sig av TimeFace, om man tänker från deras håll.

Och min fråga var, varför använder inte Apple sig av den typ av videochat som används av alla andra tillverkare, Nokia, Samsung, LG, Sony Ericsson etc och är utbyggt och används idag. Begränsningar?

Jag tycker tanken är konstig att släppa en telefon med kamera för videochat, som sedan inte stöds av andra tillverkare, funktionen blir väldigt begränsad (än så länge) och dessutom instängd (även om det är helt öppet för tillverkarna att börja använda TimeFace).

PeeMaN har funderat och kommit fram till att det är lite för privat och intimt att samtala över video i många sammanhang och att Apple lösning - om än bättre än det andra där ute - inte är tillräcklig för att öka videosamtalen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Återigen har jag reflekterat lite över videosamtal och kommit fram till VARFÖR det floppar och VARFÖR det inte kommer att slå bara för att Apple gjort det.
Jag hade, redan för många år sedan, en 3G-telefon med möjligheten att köra videosamtal. Jag var inte ensam om att ha det utan många av mina teknik-galna polare hade det. Men det var något som gjorde att det aldrig kändes bra att köra det. Jag har nu kommit på varför.

Det känns helt enkelt lite för privat/intimt att köra videosamtal. Om man sitter i ett möte, på bussen, bland vänner eller så. Så blev det helt enkelt obekvämt. Det ihop med att det är ett jävla meck att behöva sitta med telefonen "framför sig" hela tiden när man pratar är nog de två faktorer som gör att det aldrig riktigt slagit tidigare. Jag har diskutterat det med många av mina vänner som är under samma uppfattning. Men om man däremot är hemma eller så, är det en annan femma.
Jag tror däremot inte att inställningen eller användandet av videosamtal kommer vända eller öka bara för att Apple "gjort det på rätt sätt nu". Men vem vet, jag kan ha fel.

GustafMA anser att FaceTime inte är bättre än videosamtal på mobiler från 2003 och ser inte att iPhone har några andra fördelar för döva. 7 år gamla telefoner trumfar videosamtalen i iPhone 4 med lätthet. Han vet att det är så enkelt som att FaceTime är genomgående sämre på ALLA punkter jämfört med tidigare lösningar (trots att det är uppenbart att det inte stämmer) och hävdar dessutom att begränsingarna i FaceTime bara är godtyckliga och inte beror på tekniska skäl:

Ursprungligen av GustafMA:

Så nu kan de antingen köpa SE- och Nokianallar från 2003 och teckna till varandra när de vill eller också köpa en iphone4 för i runda slängar tio ggr beloppet och teckna till varandra efter att ha kommit överens om att träffas vid en wifi-punkt. Smutt!

Ursprungligen av GustafMA:

Vad jag säger är att det är fullkomligt penibelt av Apple att försöka lansera en feature som fejsnack som en stor pryl, när den med lätthet trumfas av 7 år gamla telefoner som inte lider av de godtyckliga begränsningar som Apple byggt in i 4:an. Döva som vill kunna använda telefonen som just telefon gör ett mycket bättre val om de köper en 7 år gammal Nokia än en iphone4:a. Att försöka pracka på dem en "lösning" som dels bara fungerar med samma nalle, dels bara är en glorifierad webcam som bara kan användas vid en wifipunkt är ju direkt förolämpande. Fejsnack är helt enkelt genomgående sämre på alla punkter. Så enkelt var det.

iPilot menar att den som är skarp fattar att videochatt inte kommer att slå för att bussarna saknar wifi och upplever att folk är förblindade av att det är Apple som lanserar detta och att vi okritiskt ser allt Apple gör som så fantastiskt samt att det blir en stor grej bara för Apple gör det till en stor grej:

Ursprungligen av iPilot:

Vad gäller detta med att det ska va så revolutionerande; för mobiltelefoni ja, men för resten av medierna nej. Både Skype och Msn har funnits till både Pc och Mac i åratal, på båda av dessa - och även många fler - så finns möjlighet till gratis videosamtal. Varför är då detta nya som Apple lanserat så revolutionerande? För att man nu även kan video-chatta på bussen? För den skarpe så har det även gått upp ett ljus att även detta inte kommer funka, för att kunna utnyttja tjänsten så krävs wifi och det är inte många bussar som är utrustade med denna tjänst.

[...]

Vad vill jag ha sagt?
Jag börjar få känslan av att många fanatiker och även vanligt folk börjar se ALLT som Apple gör nytt som något gudalikt. De glömmer bort verkligheten och låter sina förväntningar spela över. Snälla misstolka mig inte nu men tänk ett steg längre, de som arbetar för Apple är människor dem med, de gör misstag som oss alla andra och de kan även manipulera folks tankar, precis som alla andra.. Vill du se det som något fantastisk så gör gärna det men va i sådant fall gärna lite källkritiskt och fråga dig själv innan, "är det verkligen så fantastiskt som de får det att låta alla gånger?"

Ursprungligen av iPilot:

Jag vill inte inleda en onödig diskussion men som flera innan och efter mig redan nämnt så är det något komiskt hur det blommas upp som en väldigt stor grej bara för att Apple försöker få det att se ut som en stor grej.

Nu har jag mest plockat fram de kritiska rösterna eftersom de var de som hördes mest. Men det fanns förstås andra som var försiktigt positiva och menade att FaceTime faktiskt var en förbättre jämfört med tidigare och skulle kunna bli användbart. Här är några exempel, med det fanns fler:

Goflorp tyckte videosamtal hade sin plats, i rätt miljö och sammanhang:

Ursprungligen av Goflorp:

Just det där med visa ngn hur det ser ut, kolla här vad jag ser... jag bor så här.... här är restaurangen vi åt på igår.... osv.

Att hålla luren på 1m håll ut igenom och filma sin egen nuna, funkar dåligt.
röra på sig då (gå) etc funkar gördåligt.

Däremot ställa telefon på bänken breve och filma sig själv sittandes i rummet, det kan funka utmärkt.

Man kommer nog ha i ryggraden rätt bra när det funkar och när det inte ä r ngt vidare.

Att bara kategoriskt avfärda det hela som rena nyset är nog väldigt fel.

Videosamtal har sin plats, men i rätt miljö/sammanhang.

Robo-X främhävde enkelheten som nyhet i sammanhanget:

Ursprungligen av Robo-X:

Apple var självklart inte först med video telefoni men det som de har gjort att göra det extremt enkelt. Att byta från front kameran till bak kameran har jag inte sett någonstans. Men i och för sig jag tror jag har aldrig sett någon använda video telefoni på en mobil förut. Förutom några reklam filmer från nokia för 3-4 år sen.

Att det inte fungerar över 3G kan vi tacka AT&T för.

Ursprungligen av Adrian B:

GustafMA anser att FaceTime inte är bättre än videosamtal på mobiler från 2003 och ser inte att iPhone har några andra fördelar för döva. 7 år gamla telefoner trumfar videosamtalen i iPhone 4 med lätthet. Han vet att det är så enkelt som att FaceTime är genomgående sämre på ALLA punkter jämfört med tidigare lösningar (trots att det är uppenbart att det inte stämmer) och hävdar dessutom att begränsingarna i FaceTime bara är godtyckliga och inte beror på tekniska skäl:

Tack för den sammanfattningen.

Men ok, låt oss bortse från det uppenbara ironiserandet och se titta på innehållet: "inte är bättre än videosamtal på mobiler från 2003 och ser inte att iPhone har några andra fördelar för döva". Den första delen av av påståendet är invändningsfritt - om du med videosamtal menar videotelefoni som tillåter dig att faktiskt ringa videosamtal var och när du vill. Om du menar någon sorts glorifierad wifi-webcam så är det ju faktiskt möjligt att något - upplösning, uppdateringsfrekvens eller liknande är bättre än någon av de olika webcamstandarderna som finns. Att iphone sen gör det lättare att spela spel på än en Nokia från 2003 är iofs helt sant, men just som telefon är den naturligtvis, av ovanstående skäl, helt värdelös för den enda användargruppen för vilken videotelefoni inte är en sorts smårolig kuriosa. Det spelar nämligen ingen roll alls för döva om ip4 kan baka bullar, hålla ordning på hundens födelsedag och köra trivial pursuit bättre än en gammal ång-SE så länge den inte funkar som just en telefon för målgruppen. Du vet, att ringa och prata med folk med.

Vad gäller de tekniska begränsningarna så ligger nog bevisbördan hos dem som tror att det är sådana det handlar om. Just på grund av de amerikanska mobilnätens svagheter har dual networking där samtal kopplas om automatiskt mellan CMDA/GSM/3G och wifi varit skåpmat i amerikanska telefoner sedan länge, så varför kunde Apple inte erbjuda det? Deras eventuella kontraktuella inlåningar med AT&T är ju inget tekniskt hinder utan helt och hållet ett godtyckligt affärsbeslut för mig som presumtiv kund.

Ursprungligen av GustafMA:

Tack för den sammanfattningen.

Men ok, låt oss bortse från det uppenbara ironiserandet och se titta på innehållet: "inte är bättre än videosamtal på mobiler från 2003 och ser inte att iPhone har några andra fördelar för döva". Den första delen av av påståendet är invändningsfritt - om du med videosamtal menar videotelefoni som tillåter dig att faktiskt ringa videosamtal var och när du vill. Om du menar någon sorts glorifierad wifi-webcam så är det ju faktiskt möjligt att något - upplösning, uppdateringsfrekvens eller liknande är bättre än någon av de olika webcamstandarderna som finns. Att iphone sen gör det lättare att spela spel på än en Nokia från 2003 är iofs helt sant, men just som telefon är den naturligtvis, av ovanstående skäl, helt värdelös för den enda användargruppen för vilken videotelefoni inte är en sorts smårolig kuriosa. Det spelar nämligen ingen roll alls för döva om ip4 kan baka bullar, hålla ordning på hundens födelsedag och köra trivial pursuit bättre än en gammal ång-SE så länge den inte funkar som just en telefon för målgruppen. Du vet, att ringa och prata med folk med.

Vad gäller de tekniska begränsningarna så ligger nog bevisbördan hos dem som tror att det är sådana det handlar om. Just på grund av de amerikanska mobilnätens svagheter har dual networking där samtal kopplas om automatiskt mellan CMDA/GSM/3G och wifi varit skåpmat i amerikanska telefoner sedan länge, så varför kunde Apple inte erbjuda det? Deras eventuella kontraktuella inlåningar med AT&T är ju inget tekniskt hinder utan helt och hållet ett godtyckligt affärsbeslut för mig som presumtiv kund.

Jag känner ett par döva personer och de är ytterst intresserade iom att man får;

Stor skärm, man ser vad som tecknas i andra änden.
Bilduppdatering på 30fps, det blir inte en suddig smet
Det kostar inte skjortan att använda det.

Nackdel; man behöver Wifi (till en början)

Så här står vi idag i juni 2010 med en nylanserad videofunktion som enligt Apple är magisk och revolutionerande (som allt annat från Apple) och som kritikerna menar redan floppat sedan 2003 och inte kommer att lyckas denna gång heller, speciellt inte med de tekniska begränsningarna. Hur ser det ut om ett år? Om tre år?

Själv lutar jag åt att Apples "magi" är precis det som får vågskålen att tippa över för att populariteten för videosamtal ska ta fart. Men precis som att vi skickar fler textmeddelanden än bilder (via SMS, epost osv) så kommer vi också att ha fler röstsamtal än videosamtal i framtiden, eftersom det finns många praktiska skäl till att inte vilja använda video jämnt.

Men videosamtal kommer att etablera sig som ett roligt och användbart alternativ som folk gillar att använda ibland - och det är en hit i mina ögon.

Om ett år tror jag dessutom iPod touch och iPad har fått FaceTime och då är det en riktigt bred plattform även enbart inom Apples universum.

I spy with my little eye...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-30 13:26

Iochmed att det är en öppen standard och får man igång det då mellan t.ex. iPhone 4 <-> Dator samt iPhone 4 <-> TV och andra mobila märken med stöd för FaceTime så visst blir det en hit! Om Skype implementerar det vore det ju grymt!

Ursprungligen av Jetwash:

Iochmed att det är en öppen standard och får man igång det då mellan t.ex. iPhone 4 <-> Dator samt iPhone 4 <-> TV och andra mobila märken med stöd för FaceTime så visst blir det en hit! Om Skype implementerar det vore det ju grymt!

Vore grymt! Snacka om att det skulle vara populärt!

Så här kanske Apple tänker:

Om några år har väldigt många en Iphone4+ - även om antalet inte är dominerande i ren statistik så syns dom ju oproportionerligt mycket i "verkligheten" och media (det är ju en Apple-mojäng). Användare av andra märken ser två Iphone-ägare videochatta - dom ser det på teve och på bio (det kommer GARANTERAT att användas av Hollywood :-). Nokia etc inser att kunderna efterfrågar detta och att bygga en egen standard är en riskabel investering och kan ta tid...tid är mycket viktigt i kampen om marknadsandelar. Lösningar som finns är inte intressanta (krångliga, slöa). Att ringa en person för videochat ska inte vara konstigare/krångligare än att ringa för röstsamtal - och inga initiala inställningar på mobiltelefonen ska behövas för tjänsten. Nokia etc ser på Apples lösning och dom hakar på. Dessutom KAN man inte videochatta jämt - det krävs ljus för att videochatta och många, många samtal först i mörker eller åtminstone så dunkelt att videochat är meningslöst. Lägg därtill rörelse; röstsamtal - framför allt med handsfree - är ju fenomenalt då man kan göra annat under tiden. Videochat kräver stillastående/stillasittande/liggande eller åtminstone begränsad rörelsefrihet.

Även om alla lurar tillslut har lösningen och datatrafik så är det trafikkostnaden som avgör hur stort det kan bli. Kostar det bara lite mera än röstsamtal så blir det stort, kostar det 10-20 ggr mera än röstsamtal så blir det inte stort. I allra gynnsammaste fall så kommer mobilt videochat aldrig att bli större än 10% av alla samtal - detta av den enkla anledningen att vi inte VILL videochatt jämt - bara i vissa situationer och av vissa anledningar (man videochattar med dom man är nära helt enkelt - inte med skattemasen, bokningen på SJ eller ytligare kompisar/kollegor, etc etc etc).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 17:46

...och jag hävdar fortfarande att de flesta människor faktiskt inte är ett dugg intresserade av att vara i bild när de pratar i telefon. Det fyller helt enkelt ingen funktion.

Jag spetsade möjligtvis till det i de avsnitten du valde att saxa (det fanns iofs fler som du inte valde att saxa ur...), men i princip står jag fast vid det. Videosamtal har fungerat hur smidigt som helst i många år. Själva toppen för MSN-chat var väl för kanske fyra år sedan(?), en form som var lämpligare för videosamtal än något annat jag kan komma på. Hur många tyckte ens om att samtala på det viset? Hur många skaffade inte videokamera till datorn om de inte redan hade den inbyggd för att sedan stoppa in den långt in i garderoben? Inte för att det på något vis var krångligt utan för att det helt enkelt inte är speciellt intressant.

Jag tror fortfarande inte alls att det blir speciellt stort och jag tror min hatt lever rätt säkert.

Det kommer såklart att vara en hit här på 99iphone, men ute i verkliga livet... tillåt mig tvivla.

Ursprungligen av Skilling:

...och jag hävdar fortfarande att de flesta människor faktiskt inte är ett dugg intresserade av att vara i bild när de pratar i telefon. Det fyller helt enkelt ingen funktion.

Det beror väl på, för de som haft samtal utan video i hela sitt liv hittills och liksom stelnat i den formen - ja, då är det en funktion de har hört talas om men aldrig använder.
Ser framför mig postens reklam med sura gubben som vill ha en "riktig post"

Kidsen, som aldrig kan fatta att när pappa var ung satt ALLA telefoner fast i väggen, med en kabel, eller så fanns det en konstig låda ute på stan med en lur i... ja ni hajjar va...

De kommer antagligen använda detta, BÅDE för att samtala OCH för att visa ("Kolla den här tröjan?!"). Jag tror det kommer bli skitstort.
Ungar som om 10 år kommer blänga på en annan och göra stora ögon när man berättar hur det var INNAN det fanns video...
"Var allt i svartvitt då?" ungefär

Ganska sött faktiskt.:p

Precis vad jag säger också. Är det någon som sagt motsatsen?

Ursprungligen av Skilling:

...och jag hävdar fortfarande att de flesta människor faktiskt inte är ett dugg intresserade av att vara i bild när de pratar i telefon.

Det är inte mycket här i livet som fyller någon funktion. Om en sak fyller en "funktion" eller inte har föga med dess framgång eller flopp att göra. Att prata i telefon fyller ingen fuktion - man kan ju skriva mail/sms. Att skriva mail/sms fyller ingen funktion - man kan ju ringa upp. Att äta olika maträtter varje dag fyller ingen funktion...eller att duscha varje dag...byta kläder flera gånger i veckan. Fyller ingen funktion. Etc. Etc.
Du kanske menade "behov"? Men då bör du ju veta att behov skapas - hela vår teknologiska och industriella utveckling/inveckling beror till stor del på att vi skapat behov. Hela civilisationen är ett verk av skapade behov.

FaceTimes succe eller död har givetvis ingenting alls med eventuell avsaknad av "funktion" eller behov. Så funkar inte verkligheten och Homo Sapiens. Så ser inte vår historia ut.

Ursprungligen av Skilling:

Det fyller helt enkelt ingen funktion.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-01 15:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är inte mycket här i livet som fyller någon funktion. Om en sak fyller en "funktion" eller inte har föga med dess framgång eller flopp att göra. Att prata i telefon fyller ingen fuktion - man kan ju skriva mail/sms. Att skriva mail/sms fyller ingen funktion - man kan ju ringa upp. Att äta olika maträtter varje dag fyller ingen funktion...eller att duscha varje dag...byta kläder flera gånger i veckan. Fyller ingen funktion. Etc. Etc.
Du kanske menade "behov"? Men då bör du ju veta att behov skapas - hela vår teknologiska och industriella utveckling/inveckling beror till stor del på att vi skapat behov. Hela civilisationen är ett verk av skapade behov.

FaceTimes succe eller död har givetvis ingenting alls med eventuell avsaknad av "funktion" eller behov. Så funkar inte verkligheten och Homo Sapiens. Så ser inte vår historia ut.

I stand corrected.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 17:58

Måste också tillägga att jag lägger precis noll prestige i det här och är inte med på någon "vi får väl se vem som har rätt"-grej. Det är lite för barnsligt faktiskt. Jag tror verkligen inte att det blir speciellt stort, men om det nu skulle bli the next big thing så ser jag inte personligen det som ett nederlag.

Anar jag att hela den här tråden finns till för att trådskaparen tycker sig se en chans till att få komma med ett sjungande "VAD VAR DET JAG SA!?" vad det lider?

Lite sött i så fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-01 01:04
Ursprungligen av Skilling:

Anar jag att hela den här tråden finns till för att trådskaparen tycker sig se en chans till att få komma med ett sjungande "VAD VAR DET JAG SA!?" vad det lider?

Mm det var även min första tanke.

Intressant tråd iaf!

Ursprungligen av Skilling:

...tycker sig se en chans till att få komma med ett sjungande "VAD VAR DET JAG SA!?" vad det lider?

Mitt inlägg ska inte bli ett personangrepp, men vad är det för mening med denna tråd? Att först citera och hänga ut en massa användare som har tyckt till om FaceTime, och sen skriva något i stil med "han eller hon vet/tror", det känns inte helt ok, och fyller ingen som helst funktion.

Ska det bli något att man sen om några år ska dra upp denna tråd igen för att avgöra vem som trodde rätt och fel? Vad är meningen annars?

Är det för att trådskaparen är så säker i sin sak?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 18:29

Jao, fast jag jobbar med kids och inte har de någon vidare lust till videosamtal.... alls... snarare är de ännu mindre impade än oss vuxna. Visserligen på högstadie- och gymnasienivå, så de är lite äldre än 10 år. Visa tröjan, ja visst. Eller så är det fortfarande smidigare att fota och mms:a istället för att ringa upp. I don't know.

Teknikfientlig kan man nog inte kalla mig.

Fortfarande låter det som att det är en revolutionerande nyhet. Kidsen har suttit med webcam i flera år vid sitt MSN, utan att knappt använda den. Jag har så otroligt svårt att förstå att det skulle ändra sig bara för att det är en iPhone kameran sitter i.

Nåväl, vi kommer nog inte längre.

Konstigt det där med video.
Känner ett par familjer, de har tonårsbarn, tre tjejer som sitter på familjens Macar så fort de hinner och kör iChat med varann, de kan tjöta i timmar.

I de familjer jag vet där det finns tonåringar med PC's verkar det vara stendött.
Jo, Anton har ingen kamera till sin PC. Olivers dator är trasig och Amanda har så dålig kamera, dessutom utan ljud. Det är svaren jag får.

Att i princip alla macar av idag levereras med kamera, mic och iChat är en förbaskat bra grej.

jag vill snabbt se nästa steg nu, iChat till FaceTime och vice Versa.

Frugans kompis flyttade 30 mil bort när hon gifte sig, jag föreslog att kör lite videochat då.
Hennes make försökte fixa det på deras maskin i säkert en vecka, det funkade inte.
Kan ju ha att göra med att han köpte en apbillig kamera med - modell cornflakes-paket-kvalité...

Ser att iChat snart kommer släppas till PC, eftersom om iChat-FaceTime funkar så kommer "kravet" på att iPhoneanvändare skall kunna använda samma funktioner på Windows antagligen bli rätt högljudda

Vad var det jag sa?

Facetime coming to iChat, Windows? | 9 to 5 Mac Facetime coming to iChat, Windows? | Apple Intelligence

Ursprungligen av Goflorp:

Konstigt det där med video.
Känner ett par familjer, de har tonårsbarn, tre tjejer som sitter på familjens Macar så fort de hinner och kör iChat med varann, de kan tjöta i timmar.

I de familjer jag vet där det finns tonåringar med PC's verkar det vara stendött.
Jo, Anton har ingen kamera till sin PC. Olivers dator är trasig och Amanda har så dålig kamera, dessutom utan ljud. Det är svaren jag får.

Att i princip alla macar av idag levereras med kamera, mic och iChat är en förbaskat bra grej.

jag vill snabbt se nästa steg nu, iChat till FaceTime och vice Versa.

Frugans kompis flyttade 30 mil bort när hon gifte sig, jag föreslog att kör lite videochat då.
Hennes make försökte fixa det på deras maskin i säkert en vecka, det funkade inte.
Kan ju ha att göra med att han köpte en apbillig kamera med - modell cornflakes-paket-kvalité...

Ser att iChat snart kommer släppas till PC, eftersom om iChat-FaceTime funkar så kommer "kravet" på att iPhoneanvändare skall kunna använda samma funktioner på Windows antagligen bli rätt högljudda

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-12 08:18

Perfekt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-30 19:10

Vi vet inte hur det kommer att se ut i framtiden. VIssa teknologier tas upp av den stora massan medan andra avvisas. Kanske kommer FaceTime att vara överallt kanske inte. Men jag tror den har stor chans att lyckas för att den är så lätt att använda. Du behöver inte sätta upp någonting. Allt du behöver är att köpa en iPhone 4. Ringa till någon och trycka på FaceTime knappen när den är aktiv. That's it.

Om FaceTime kommer att lyckas beror på 2 saker. Ett är spridningen av hur många andra som kommer att stödja den och för det andra och det viktigaste kommer att vara priset. Om man inte behöver betala mer än för ett vanligt samtal och FaceTime kommer att använda över 3G nätet utan att man behöver betala mer om man har data flat så ser jag att FaceTime kommer att bli stort. Men jag tvivlar på det. Många operatörer vill tjäna på data kommunikationen och kommer aldrig att tillåta FaceTime utan att ta extra betalt för den tjänsten.

Men blir det billigt så kanske kommer det t o m vara som Gruber skrev igår att FaceTime är grunden till varför många kommer att köpa iPhone 4.

//Rob

Exakt. Det är DET som är den stora grejen...som många inte har fattat (eller så fattar dom inte vanligt folks trösklar när det gäller IT och nymodigheter - dom har inte "blicken" helt enkelt - en nörd (som jag själv) måste kunna se allmogen...annars förstår man absolut inte motiven bakom mycket IT). Det är DET som är "one more thing". Det är DET som är Apple.

Ursprungligen av Robo-X:

Ringa till någon och trycka på FaceTime knappen när den är aktiv. That's it.
//Rob

Jag använder video samtal (iChat och Skype) dagligen i mitt arbete. Vi är ett litet team och vi sitter på nio olika platser, i fyra länder, på två kontinenter. Utan video samtal så skulle arbetet vara betydligt jobbigare. Jag tror att Facetime kombinerat med iChat och Skype kommer att vara riktigt användbart. Frågan är när vi får konferenssamtal i Facetime.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-30 20:12

Då kanske det blir stort :-D. Det var porrindustrin som gjorde VHS stort. Dom har drivit fram en hel del teknik och IT. Dom har givetvis också haft en del i Internets explositionsartade utveckling.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 20:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Då kanske det blir stort :-D. Det var porrindustrin som gjorde VHS stort. Dom har drivit fram en hel del teknik och IT. Dom har givetvis också haft en del i Internets explositionsartade utveckling.

Ja och också webcammen, om det nu är stort. Så klart att de hoppar på denna fortsättning på något som redan är stort åtminstone på snuskfronten.

Men i princip så brukar det ju vara porrindustrin som driver fram tekniska lösningar, åtminstone i internets barndom.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 20:40

Jag har skrivit innan, fast det tyckte Adrian inte var lika roligt att citera, att Apple med all sannolikhet fixar det här bättre än det varit tidigare. Jag köper den biten. Jag tror säkert att jag kommer att använda det då och då också, jag har som sagt ingen prestige i den här diskussionen. Jag tror givetvis också att det finns sådana som har nytta av det i arbetet, även om det antagligen inte är några större procent av befolkningen.

Jag tror alltså att det absolut är en bra produkt och tycker väl också att Apple gör rätt som lanserar det.

Det är dock inte det jag reagerade på ursprungligen, utan det faktum att de gjorde det till en sjukt mycket viktigare grej än vad det är. Jag tror att det om två år är en funktion ute i pereferin och ingen fattar riktigt varför den lanserades som en "one more thing".

Har jag fel så har jag. Jag tror inte jag kunde bry mig mindre i så fall.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-30 20:42

Ah Skilling ska ju också ha lite credit som förutspådda detta såg jag

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-30 20:44
Ursprungligen av Jetwash:

Ah Skilling ska ju också ha lite credit som förutspådda detta såg jag

Jo men det var självklart. Cybersex och webcam går väl som hand i handsken. Eller *** i kondom, kanske man ska säga....

Något som är väldigt intressant är att det inte är en telefon-standard, utan ett protokoll som körs över vanlig IP. Mao kan t ex Youtube/Vimeo/Bambuser/Facebook/whatever vara i andra ändan utan några större svårigheter, istället för en annan iPhone. Just videosamtal tror jag inte är hela kakan, att enkelt få video streamad från en handhållen enhet ut på nätet är en rätt stor grej. Vad som är i andra ändan är inte lika intressant som att det kommer vidare från min telefon (mig).

Dessutom kommer FaceTime att överleva 3G just iom att det är IP-baserat. En annan kul grej är att dom öppnar för IP-kommunikation istället för vanlig telefondito, vilket sätter lite press på teleoperatörerna. Minuttaxan kommer nog få stryk i det långa loppet. (vilket den iofs redan får)

Bevaka tråden