Här några citat från våra två trådar om iPhone 4 som jag plockat ut för att bevaras för framtiden. Vem får rätt? Blir det en gäspning i historien eller början på en revolution?
Jawo anser att det inte fanns något att förenkla när det gäller videosamtal:
Extremt enkelt? Att ringa ett videosamtal i mina mobiler har alltid varit exakt lika enkelt som att ringa ett röstsamtal, dessutom har jag i samtliga mobiler utan några svårigheter kunnat välja vilken kamera som ska användas.
Jag skulle påstå att Apple endast har gjort det svårare.
Zimmerman tror att det aldrig kan bli en stor grej förrän de två stora begränsningarna försvunnit och att det dröjer länge innan det sker, men samtidigt tror att Apple banar väg genom att presentera en bättre lösning än vad som finns idag och kan se flera användningsområden där videosamtal kan komma att användas en del:
Kontenta = BARA dom som har en Iphone4 kan videochatta med varandra. Hajar du nu varför detta aldrig kan bli en stor grej, en revolution som att man började surfa med Iphone etc etc?
NÄR Apple släpper tekniken - som dom sa att dom skulle göra - OCH om andra tillverkare hoppar på just DEN lösningen; då kanske det kan bli mera spritt...förutsatt att sista spärren för storhet åtgärdas; mobilnätens bandbredd...i USA framför allt. Bolagen måste godkänna denna nya mastodonttrafik (Jobs antydde ju problemen där). Allt detta lär dröja. Länge.
Jag är helt övertygad om att deras mobila videosamtalslösning kommer att få alla andra försök till lösning att framstå som ett skämt. Apple var t.ex. dom som fick videochat att funka i hemdatorer för vanligt folk - det är så bra att t.o.m. företag använder det professionellt. Före iChat så såg det mörkt ut - det som fanns var fruktansvärt dåligt. Det blir nog samma sak med detta; Apple visar hur man ska göra.
Om andra mobilproducenter inte hkar på - och t.ex. USA inte fixar sitt usla mobilnät - så blir det nog en flop i stort (men underbart för dom som har Iphone4+).
Nej, inte ens dövstumma kan göra det till en "stor grej" - så många är dom inte. Men...om du har familj och någon av föräldrarna - eller båda - reser mycket (i jobbet t.ex.) så förstår du att det kan bli en hyfsat betydande användning. Men det kommer ju aldrig att bli som SMS - men betydligt större än MMS.
När det gäller alla utspridda släkter (far/mor-föräldrar och barn/barnbarn lååångt ifrån varandra) så är lösningen sedan länge iChat/Skype/etc - i datorn hemma. Men även där kan man föreställa sig korta spontankontakter med FaceTime.
Men...inte föränn ALLA mobiler är smartphones (eller åtminstone har stora skärmar) och ALLA stödjer FaceTime och ALLA har datatrafik för vettig penning - kan det egentligen bli en allmogengrej som röstsamtal och SMS. Och inte ens då...Varför? Jo, ofta VILL man inte kommunicera med bild utan bara röst.
NickeNano har sin syn på det klar, det är helt enkelt ingen som kör det och därmed kommer ingen att göra det heller. Det är ett elände och det går inte att förstå varför folk försvarar det. FaceTime är inte heller någon förbättring över tidigare lösningar och det är bara för telefonsex det passar:
En av dom grejerna Apple gör en stor grej av är videosamtal. Löjligt.
Har finnits sen 2003. Ingen kör det.
Kanske spännande för jänkarna då dom inte haft det tidigare. Men that´s it.
Och så klart bra för dom döva, men dom får ändå ses som en ganska liten grupp.
Om ingen använt videosamtal tidigare, så kommer naturligtvis ingen göra det nu heller.
Apple eller ej.
Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.
Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.
studiox tror på videosamtal på datorn, men hade hellre sätt en bättre Facebook-app än FaceTime i iPhone 4:
Där tror jag du har fel, hur många användare har inte Skype idag? 50% av fallen jag använder skype använder jag Video - självklart kommer jag göra det i min iphone också. Dock lär jag inte använda FaceTime, den tiden kunde dom lagt ner på att bygga in en bra Facebook klient eller något annat värdefullt.
Ollebro tycker det det är onödigt och att Apple borde gjort något annat med platsen för inte ens om 10 år kommer folk att använda det:
videosamtal kommer nog inte ens så för 1% av alla samtal som görs om 10 år och jag förstår verkligen inte varför de satte in något så onödigt. men men, d kunde gjort något annat med platsen tycker jag.
Skilling tror det bara är cybersexare som använder videosamtal idag och utlovar hattätning om FaceTime verkligen slår och förstår inte varför någon annan tillverkare skulle vilja haka på det. Skilling tror också det blir en sak man testar några gånger och sen låter det vara och förstår inte varför folk vill använda det mobilt samt tror det är något fanatiska Apple-fans använder för att Jobs säger så. Och någon stor grej kommer det aldrig att bli:
Fast videochat har fungerat hur smidigt som helst på varenda dator i många år nu. Allvarligt, finns det någon som på riktigt bryr sig om det idag, förutom cybersexare?
Fantastiskt ointressant faktiskt. Jag ska äta upp min hatt om det verkligen slår. Det oavsett om alla andra tillverkare hakar på, varför de nu skulle det.
Jag har dessutom extremt svårt att förstå varför det skulle vara fler som vill använda det mobilt än vid datorn. De flesta kommer i bästa fall att testa det ett par gånger och sedan låta det vara.
Cybersexare, mormödrar, de mest fanatiska Apple-fansen (som använder det bara för att Jobs säger att de ska göra det) och några få som har användning för det i jobbet må vara undantagen.
Blir bara lite fnissig när man försöker göra det till den stora grej det aldrig kommer att bli.
Patrik D vet redan att han inte kommer att använda det på sin nästa iPhone och anser att Apple måste föra samtal med andra tillverkare samt undrar varför Apple valt att skapa en egen lösning:
Jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig kommer att använda videosamtal på min nästa iPhone, precis som jag inte använde det tidigare heller på någon annan telefon.
Det kommer inte att slå igenom så länge som bara Apple stödjer det, när andra tillverkare stödjer det, då kan det slå igenom, Apple måste föra samtal med Nokia, Samsung och LG.
Jag har läst länken och förstått att detta idag stöds av en telefon, och det finns inga garantier för att andra tillverkare börjar använda sig av TimeFace, och med tanke på hur relationen med Nokia och HTC är idag så förstår jag inte varför dom skulle vilja använda sig av TimeFace, om man tänker från deras håll.
Och min fråga var, varför använder inte Apple sig av den typ av videochat som används av alla andra tillverkare, Nokia, Samsung, LG, Sony Ericsson etc och är utbyggt och används idag. Begränsningar?
Jag tycker tanken är konstig att släppa en telefon med kamera för videochat, som sedan inte stöds av andra tillverkare, funktionen blir väldigt begränsad (än så länge) och dessutom instängd (även om det är helt öppet för tillverkarna att börja använda TimeFace).
PeeMaN har funderat och kommit fram till att det är lite för privat och intimt att samtala över video i många sammanhang och att Apple lösning - om än bättre än det andra där ute - inte är tillräcklig för att öka videosamtalen.
Återigen har jag reflekterat lite över videosamtal och kommit fram till VARFÖR det floppar och VARFÖR det inte kommer att slå bara för att Apple gjort det.
Jag hade, redan för många år sedan, en 3G-telefon med möjligheten att köra videosamtal. Jag var inte ensam om att ha det utan många av mina teknik-galna polare hade det. Men det var något som gjorde att det aldrig kändes bra att köra det. Jag har nu kommit på varför.
Det känns helt enkelt lite för privat/intimt att köra videosamtal. Om man sitter i ett möte, på bussen, bland vänner eller så. Så blev det helt enkelt obekvämt. Det ihop med att det är ett jävla meck att behöva sitta med telefonen "framför sig" hela tiden när man pratar är nog de två faktorer som gör att det aldrig riktigt slagit tidigare. Jag har diskutterat det med många av mina vänner som är under samma uppfattning. Men om man däremot är hemma eller så, är det en annan femma.
Jag tror däremot inte att inställningen eller användandet av videosamtal kommer vända eller öka bara för att Apple "gjort det på rätt sätt nu". Men vem vet, jag kan ha fel.
GustafMA anser att FaceTime inte är bättre än videosamtal på mobiler från 2003 och ser inte att iPhone har några andra fördelar för döva. 7 år gamla telefoner trumfar videosamtalen i iPhone 4 med lätthet. Han vet att det är så enkelt som att FaceTime är genomgående sämre på ALLA punkter jämfört med tidigare lösningar (trots att det är uppenbart att det inte stämmer) och hävdar dessutom att begränsingarna i FaceTime bara är godtyckliga och inte beror på tekniska skäl:
Så nu kan de antingen köpa SE- och Nokianallar från 2003 och teckna till varandra när de vill eller också köpa en iphone4 för i runda slängar tio ggr beloppet och teckna till varandra efter att ha kommit överens om att träffas vid en wifi-punkt. Smutt!
Vad jag säger är att det är fullkomligt penibelt av Apple att försöka lansera en feature som fejsnack som en stor pryl, när den med lätthet trumfas av 7 år gamla telefoner som inte lider av de godtyckliga begränsningar som Apple byggt in i 4:an. Döva som vill kunna använda telefonen som just telefon gör ett mycket bättre val om de köper en 7 år gammal Nokia än en iphone4:a. Att försöka pracka på dem en "lösning" som dels bara fungerar med samma nalle, dels bara är en glorifierad webcam som bara kan användas vid en wifipunkt är ju direkt förolämpande. Fejsnack är helt enkelt genomgående sämre på alla punkter. Så enkelt var det.
iPilot menar att den som är skarp fattar att videochatt inte kommer att slå för att bussarna saknar wifi och upplever att folk är förblindade av att det är Apple som lanserar detta och att vi okritiskt ser allt Apple gör som så fantastiskt samt att det blir en stor grej bara för Apple gör det till en stor grej:
Vad gäller detta med att det ska va så revolutionerande; för mobiltelefoni ja, men för resten av medierna nej. Både Skype och Msn har funnits till både Pc och Mac i åratal, på båda av dessa - och även många fler - så finns möjlighet till gratis videosamtal. Varför är då detta nya som Apple lanserat så revolutionerande? För att man nu även kan video-chatta på bussen? För den skarpe så har det även gått upp ett ljus att även detta inte kommer funka, för att kunna utnyttja tjänsten så krävs wifi och det är inte många bussar som är utrustade med denna tjänst.
[...]
Vad vill jag ha sagt?
Jag börjar få känslan av att många fanatiker och även vanligt folk börjar se ALLT som Apple gör nytt som något gudalikt. De glömmer bort verkligheten och låter sina förväntningar spela över. Snälla misstolka mig inte nu men tänk ett steg längre, de som arbetar för Apple är människor dem med, de gör misstag som oss alla andra och de kan även manipulera folks tankar, precis som alla andra.. Vill du se det som något fantastisk så gör gärna det men va i sådant fall gärna lite källkritiskt och fråga dig själv innan, "är det verkligen så fantastiskt som de får det att låta alla gånger?"
Jag vill inte inleda en onödig diskussion men som flera innan och efter mig redan nämnt så är det något komiskt hur det blommas upp som en väldigt stor grej bara för att Apple försöker få det att se ut som en stor grej.
Nu har jag mest plockat fram de kritiska rösterna eftersom de var de som hördes mest. Men det fanns förstås andra som var försiktigt positiva och menade att FaceTime faktiskt var en förbättre jämfört med tidigare och skulle kunna bli användbart. Här är några exempel, med det fanns fler:
Goflorp tyckte videosamtal hade sin plats, i rätt miljö och sammanhang:
Just det där med visa ngn hur det ser ut, kolla här vad jag ser... jag bor så här.... här är restaurangen vi åt på igår.... osv.
Att hålla luren på 1m håll ut igenom och filma sin egen nuna, funkar dåligt.
röra på sig då (gå) etc funkar gördåligt.
Däremot ställa telefon på bänken breve och filma sig själv sittandes i rummet, det kan funka utmärkt.
Man kommer nog ha i ryggraden rätt bra när det funkar och när det inte ä r ngt vidare.
Att bara kategoriskt avfärda det hela som rena nyset är nog väldigt fel.
Videosamtal har sin plats, men i rätt miljö/sammanhang.
Robo-X främhävde enkelheten som nyhet i sammanhanget:
Apple var självklart inte först med video telefoni men det som de har gjort att göra det extremt enkelt. Att byta från front kameran till bak kameran har jag inte sett någonstans. Men i och för sig jag tror jag har aldrig sett någon använda video telefoni på en mobil förut. Förutom några reklam filmer från nokia för 3-4 år sen.
Att det inte fungerar över 3G kan vi tacka AT&T för.