Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eos viewer utility kan ej kommunisera med 20D kameror

Ursprungligen av Casper:

Eos viewer utility kan ej kommunisera med 20D kameror

Eller med en 350D. Detsamma gäller troligen alla andra EOS också. Jaja, det är iPhoto som gäller nu.

Programuppdatering fungerar ej i 10.4

Jag får inte programuppdatering att fungera i 10.4. Det startar, men när strecket gått en centimeter stannar den och går sedan inte vidare. Någon annan? Vad göra?

Tacksam för respons

Ursprungligen av Bengt Renander:

Jag får inte programuppdatering att fungera i 10.4. Det startar, men när strecket gått en centimeter stannar den och går sedan inte vidare. Någon annan? Vad göra?

Tacksam för respons

För mig funkar det.
Det enda som fanns att uppdatera var Pages och Keynote.
Jag gjorde det, det gick bra.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-05-01 15:02

jag kan inte skicka filer till folk med panther via ichat.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-01 15:07

Får följande felmeddelande när jag försöker synca min 6670.. (se bifogad fil).

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-05-01 17:05

Förstår inte riktigt grejen med Widjets när dom inte verkar uppdateras live. Spelar jag något i iTunes och vill byta låt och drar fram Dashboard så tar det en jäkla tid innan iTunes-widjeten fattar vilken låt jag spelar.

Samma sak med vädret och sånt, varför uppdateras det inte i bakgrunden, som konfabulator. Skumt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-01 18:48
Ursprungligen av carpark:

Förstår inte riktigt grejen med Widjets när dom inte verkar uppdateras live. Spelar jag något i iTunes och vill byta låt och drar fram Dashboard så tar det en jäkla tid innan iTunes-widjeten fattar vilken låt jag spelar.

Samma sak med vädret och sånt, varför uppdateras det inte i bakgrunden, som konfabulator. Skumt.

Det är en av anledningarna till att Dashboard äter så lite resurser jämfört med Konfabulator, det är helt inaktivt tills du startar igång det. Föredrar nog det framför att ha massa widgets som bloatar ner datorn när jag inte behöver dem.

På Apples utvecklarsidor uppmanar man widget-skapare att inte göra widgets som kräver långa uppdateringstider, eftersom det lite förtar glädjen. Den korta tid det tar att uppdatera Weather-widgeten m fl tycker jag är helt ok faktiskt.

Crister - klar symtom på att du har ett extra minne som inte är kompatibelt - prova med att plocka ut det och starta sedan om.

Är det bara jag som inte får kelender-widgeten att funka? Man ska väl få fram händelser från iCal när man klickar på ett datum?

Starta upp tre gånger!?

Så funkar det för mig. Inga bekymmer med själva OS X när det väl startat. Men jag måste starta datorn tre gånger först. De två första uppstarterna får jag upp en skärm där det på fyra språk står att jag måste starta om datorn. Då är det bara att hålla inne powerknappen och starta igen.

Jag gjorde en uppgradering och kör en powermac dual. Har uppgraderat minnet till 2 gig med två ramminnen från Macoteket. Grafikkortet är ett X800XT.

Lite irriterande förståss, nån som har en aning om varför eller har liknande problem?

Några gånger har det blivit en tom skärm när jag försökt stänga ned och datorn vägrar då stänga av sig.

Ursprungligen av crownswe:

Så funkar det för mig. Inga bekymmer med själva OS X när det väl startat. Men jag måste starta datorn tre gånger först. De två första uppstarterna får jag upp en skärm där det på fyra språk står att jag måste starta om datorn. Då är det bara att hålla inne powerknappen och starta igen.

Jag gjorde en uppgradering och kör en powermac dual. Har uppgraderat minnet till 2 gig med två ramminnen från Macoteket. Grafikkortet är ett X800XT.

Lite irriterande förståss, nån som har en aning om varför eller har liknande problem?

Några gånger har det blivit en tom skärm när jag försökt stänga ned och datorn vägrar då stänga av sig.

Mysko...
Minnet kan misstänkas. Blir det likadant om du tar ut det nya minnet?

Ursprungligen av star-affinity:

Mysko...
Minnet kan misstänkas. Blir det likadant om du tar ut det nya minnet?

Hann inte testa. Efter att inte ha fungerat 15 gånger på raken fungerar det nu (peppar, peppar) normalt igen. Inte har jag ändrat nått....

Nåja, om nu bara Popcorn ville funka så vore jag helnöjd.

Är det en bugg eller en feature att efter att ha uppgraderat till Tiger och samtigt återställt med alla program som jag är i behov av att omstarten tog ovanligt lång tid - skedde det då en indexering för Spotlights behov? Alla omstarter efter detta är helt normala.

Ursprungligen av Olle@mac:

Är det en bugg eller en feature att efter att ha uppgraderat till Tiger och samtigt återställt med alla program som jag är i behov av att omstarten tog ovanligt lång tid - skedde det då en indexering för Spotlights behov? Alla omstarter efter detta är helt normala.

Första omstarten efter installation brukar ta lite tid, så allt är säkert lugnt.
Indexeringen för Spotlight sker inte förrän man är inne i systemet och skrivbordet laddats.

Det nya sättet att bränna CDs tar inte hänsyn till ikonernas placering. Man måste nu gå via Skivverktyg och en skivavbild om man vill ha fullständig kontroll över hur ikonerna ska vara placerade. Inte bra...

Jag gjorde en clean installation av Tiger, här är några saker jag stör mig på:

- Stabilitetsproblem lite här och var, bland annat har iChat och Systeminställningar hängt sig någon gång under helgen.
- Expose flyter inte lika jämnt som med Panther.
- En konstig ljudbugg som jag har haft två-tre gånger hittills. Det har alltid hänt när det spelas upp ett systemljud samtidigt som iTunes är igång. Det knäpper till högt och sen blir det knäpptyst...
- Sit-filer öppnades inte rakt av, jag var tvungen att installera om Stuffit. En gång hände det inget när jag klickade på dmg-filer, men en omstart gjorde susen.
- Var är minnet? Jag har knappt något öppet med ändå är det just nu 12 megabyte ledigt av 768. Har tigern käkat det eller?

Kristian B

har samma minnesproblem... vid omstart så använder datorn kanske 100-200 meg.. alltspå mindre än panther... efter ett par dar så har den ätit upp över 500 meg... oberoende av hur många program jag har aktiverade. Helt skumt.. vill ha tillbaka den där effektiva mineshanteringen, Nu känns det som man kör Win helt plötsligt. Omstart är det enda som hjälper

Ursprungligen av zingoalla:

Kristian B

har samma minnesproblem... vid omstart så använder datorn kanske 100-200 meg.. alltspå mindre än panther... efter ett par dar så har den ätit upp över 500 meg... oberoende av hur många program jag har aktiverade. Helt skumt.. vill ha tillbaka den där effektiva mineshanteringen, Nu känns det som man kör Win helt plötsligt. Omstart är det enda som hjälper

Det behöver inte betyda att tiger "drar" mer minne. Minnesanvändning är lite komplex. Det kan vara så att det drar så mycket minne det kan - men sen när något annat behöver minne så lämnar de snällt ifrån sig lite minne var om man ska försöka förklara det Sen är det mycket möjligt att Tiger drar mer än Panther men så farligt är det nog inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 16:10

För mig funkar inte Spotlight vad gäller filer som tillkommit efter den ursprungliga indexeringen. Av inläggen på Apples supportforum att döma verkar jag inte vara ensam med detta trista problem. Nån här som har samma problem?

/Fredrik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-02 16:24

denna dashboard-bug e rätt skön tycker jag, nån som inte har tänkt riktigt noga. detta händer när jag har två skärmar inkopplade, den första bilden är den övre skärmen å den andra bilden är den nedre. har alltså skärmarna på varandra så att säga...

http://ramstrom.info/temp/Picture%201.png
http://ramstrom.info/temp/Picture%201(2).png

vadan göra åt saken?

mvh

// max

Ursprungligen av h0ax:

denna dashboard-bug e rätt skön tycker jag, nån som inte har tänkt riktigt noga. detta händer när jag har två skärmar inkopplade, den första bilden är den övre skärmen å den andra bilden är den nedre. har alltså skärmarna på varandra så att säga...

http://ramstrom.info/temp/Picture%201.png
http://ramstrom.info/temp/Picture%201(2).png

vadan göra åt saken?

mvh

// max

Jo, den är rolig. Blev lite paff första gången jag såg det.
Misstänker att det enda man kan göra är att vänta in 10.4.1 eller senare.
Att det inte blir rätt på en .0 är trots allt inte så konstigt eftersom det är utvecklare som står för betatestandet och de har en tendens att inte tänka/använda system på samma sätt som vi vanliga dödliga.

Ursprungligen av h0ax:

denna dashboard-bug e rätt skön tycker jag, nån som inte har tänkt riktigt noga. detta händer när jag har två skärmar inkopplade, den första bilden är den övre skärmen å den andra bilden är den nedre. har alltså skärmarna på varandra så att säga...

Jag har också 2 stycken 17" skärmar men får inte det felet - sitter då med en MDD.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-03 11:49
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag har också 2 stycken 17" skärmar men får inte det felet - sitter då med en MDD.

har du skärmarna ovanpå varandra?

iChat verkar inte kunna hantera srv-poster för Jabber, d v s hantera situationen när exempelvis xmpp1.server.se är ett srv record för xmpp.server.se. I iChat måste jag känna till namnet på enskilda servrar och skriva in dem.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-03 09:40

Har fortfarande samma problem som jag fick med uppdatering 10.3.8 panther att när min pb är ansluten till en extern skärm och har gått i villa och sedan blir väckt så går båda skärmarna igång..Ganska irriterande..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-03 09:43
Ursprungligen av Robban B:

Har fortfarande samma problem som jag fick med uppdatering 10.3.8 panther att när min pb är ansluten till en extern skärm och har gått i villa (sic! ) och sedan blir väckt så går båda skärmarna igång..Ganska irriterande..

Är inte det normalt beteende? Eller missuppfattar jag dig nu? Ska den externa skärmen stanna i viloläge?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-03 11:06
Ursprungligen av skamuel:

Är inte det normalt beteende? Eller missuppfattar jag dig nu? Ska den externa skärmen stanna i viloläge?

Tidigare hade jag det så att när jag ryckte igång datorn ur viloläge med externa skärmen inkopplad så gick endast externa skärmen igång (så som åtminstone jag vill ha det), nu går både powerbookens skärm och externa igång...Är du med?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-03 11:11
Ursprungligen av Robban B:

Tidigare hade jag det så att när jag ryckte igång datorn ur viloläge med externa skärmen inkopplad så gick endast externa skärmen igång (så som åtminstone jag vill ha det), nu går både powerbookens skärm och externa igång...Är du med?

Ah, jag är med!

Går den interna skärmen igång även om locket är nedfällt?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-03 11:27
Ursprungligen av skamuel:

Ah, jag är med!

Går den interna skärmen igång även om locket är nedfällt?

Nej det gör den inte, så det är lösningen just nu. Då jag brukar ha locket öppet för bättre kylning så får man stänga det innan man väcker datorn..

Bevaka tråden