Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dudes (and babes if there are any)!
Den är här, den är uppackad, den är fet, den är stor, den är snart inpatchad i mixer.

Fortsättning följer...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-14 16:57

Grattis stryph!
Ställ den på badrumsvågen så vi får veta matchvikten!

Mårre: Tackar! Too late mate Den är redan uppställd där den ska stå och jag lär inte flytta den i första taget... Fast så fasligt tung var den inte, 40 panner kanske?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 18:48

Ska du styra den från nå´n CV/Gate-synt på nå´t vis? Bilder vore apkul... se´n när du pausar från skruvandet!

Bilder kommer på måndag, har tagit några med digitalkameran men kan inte ladda ur dom hemma... Patchar som fan just nu, ljudexempel kommer också.

Styr hela härligheten från ProOne och TB303.

PF -kom skivorna fram?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 21:06

Ja just det! Stort, stort tack för dem! Har inte hunnit lyssna ännu. Men de ligger i "heta högen"...

PF: "Gött dä!"

Har spelat in lite från vidundret på minidiscen nu...

Har mp3´at och grejat också så på måndag vankas det demoljud.
Diskreta "slump"rytmer, mörka högpasslingor, samarbeten mellan analogburkar, lite spaceknorr och en och annan fetbas

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-15 20:01
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-16 00:24

Thumbs UP!!!

Undrar om det är någon här som rattat en ARP 2600????.den är iofs semimodulär........men Min absoluta drömsynth...............
Det roliga är ( i alla fall för mig) att det troligtvis står en i mitt vardagsrum inom en mkt snar framtid

Jag ser fram mot att få höra riktigt ockulta sequencer-basgångar á la Tangerine Dreams "Rubicon" från er inom en snar framtid. Sånt gör att hår och fjädrar krullars sig och man får gås- och parakithud. Den ultimata modulsyntsequencerbasen är nog trots allt den på Mark Shreves "Redshift". Åh.... vad bra

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-16 21:38

ARP 2600 !!

Grattis !

Vad fick du betala ?
Köpt i Sverige ?
Vilket klaviatur ?
Modell ?
Hur gammal är du ?
Vad heter du ?
Det va la trevligt !

Lasse

MMMMMMMMMMm visst e det kul...........=)

Kan bara nämna att det kanske finns en till

Så om du är intresserad Lasse, så säg ett pris som du vill ge, Vilken av revsen och klav, så ska jag försöka skaka lite i trädet =).

Å PF.sprang ¨på en liten fin e3 ( smäller högre än emax2 eller? )

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-16 22:05

Hörru gubben,

Du har ett litet privat mess !

Lasse

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-16 22:26

E3 klav smäller onekligen lite högre än min Emax II-klav, jepp! Vad har du hittat?

Go gubbe: Grattis! Coolt! Ha det så kul!

Parakeet: Har ingen (modul)sequencer ännu, men det kommer, däremot sequencar jag från ProOne och 303!

Lasse: Lycka till -hoppas du får dig en "tjusexhundra"!

Allihop: Bilder och ljudfiler uppe nu på
www.libertymusic.org/stryph/picpack.zip för bilder och
www.libertymusic.org/stryph/samplepack.zip för samplingar.

Ljudfilerna är ganska stora och bilderna är oklippta och inte så bra som jag hoppats, men det finns guldkorn och de ger en fingervisning om hur den ser ut. Ord kommer senare!

Spontana reaktioner:
Fett ljud!
Fet maskin!
Fet låda!
Fet design!
Fet finish och kvalite på bygget!
12db/oct filter -me like!
Patcha med stora kablar=manligt!
De verkar ha tänkt på det mesta när de designade den här burken.
Det här är helt och hållet min grej!

• Medlem
  • 2003-03-17 10:10

Fina bilder (du har kommit ut ur garderoben nu?), men... ljuden! Wooohoo! Fina grejer, det märks även att det är 303-sequencat, det dyker upp några karakteristiska slidear här och var.

- Mamma, tyvärr, jag måste sälja dig.

- Varför det min son?

- Jag skall köpa fetingmodular från staterna, hejdå med dig mamsen!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-17 10:24

P0006704.JPG var den bild jag gillade bäst! Sladdgröt!

Ljudexemplen var kul, men nu får du öva dig på avancerad programmering. Tänk Wendy Carlos!

Vanliga sågtandsklanger duger inte!

Får vi någon prisuppgift förresten? 20? 30?

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-17 10:50

stryph : Håller med Avart. Skulle gärna både se och höra, men 30 meg är lite väl tungt... fast vem vet? Inte säkert att jag kan hålla mig, laddar kanske ner lite senare.

WOW vad avundsjuk man blir!!!

Hur är modulerna uppdelade? En rad där uppe och två där nere, är de uppdelade i VCO, VCF, VCA, eller?

Vad är det för moduler? gärna en komplett lista

Är det något du saknar? Något du kommer att uppgradera systemet med snart?

Jag är väldigt nära att skaffa något liknande, fast med mindre budget...kanske det blir en PAiA modular...men helst inte

Trevliga bilder... det är alltid kul att se hur andra har det i sin hörna hemma hos sig.

• Medlem
  • 2003-03-17 11:38

Jäkligt trevliga ljud det där
Känns inte som det är en VA-synth som står och puttrar direkt..

Som någon tidigare nämnde vore det trevligt med en lista över modulerna! Kul att veta... priset också, om det inte är alleles för deprimerande :rolleyes:

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-17 11:46

Hoppla!! Den låt ju riktigt maffig! Lyckat köp!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-17 12:24

När det gäller priset kan man ju nämna att ett "Basic Kyma System" kostar $3300...
Finns det ngt häftigare?

Hm? jag vill inte vara oartig på något sätt, men när jag lyssnade på ljuddemonstrationerna tänkte jag ?jaha, så detta är en imponerande modulsynt? Lät ju inte så maffigt och komplext som jag hade väntat mig?. Den där ?spaceknorr? kom i närheten men resten lät som vilken synt som helst i mina öron. Jag kanske är dåligt inlyssnad, men hur tusan hör ni att det är en äkta analogsynt och inte en VA? Jag vill inte vara obstinat, jag bara undra. Det är väl inte helt otroligt att det är min ringa kunskap i ämnet som gör att jag inte begriper mig på det. Men visst skulle det vara kul med en sådan synt.

nu har jag inte hunnit lyssna på dessa ljud än.. men som svar på pippins fråga: det brukar va en väldans stor skillnad på ljudet mellan analoga och virtuella analoga syntar. När man hör korta ljudexempel så är det nästan omöjligt att höra nån skillnad.. men så fort man börjar köra på ett filtersvep eller nå lite extremare ljud så märks det.. på både gott och ont

• Medlem
  • 2003-03-17 18:15

jag är absolut ingen expert och har inte ens testat en riktig modular själv, men när jag tänker på inspelningar jag hört där jag VET att det är en så´n som lirar så tycker jag mig höra något speciellt med ljudet... nå´t väldigt "elektriskt" i brist på bättre ord.. ingen VA-synth jag testat har kunnat återskapa det...

... men förmodligen inbillar jag mig bara

För oss som har lite mindre pengar men ändå vill patcha lite... vad tror ni om denna?

http://www.analogue.org/network/frames24.htm

I senaste Future music verkade dom gilla den rätt skarpt..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-17 18:49

Den verkar ju snygg å solid i alla fall. Bra med CV ut. Och in, för den som är så´n...

avart: jag hör bön!
http://www.libertymusic.org/stryph/small.jpg
och för alla som är nyfikna på vad saker är:
http://www.libertymusic.org/stryph/small_with_names.jpg
ljudexempel som är mindre i storlek kommer men dröjer lite än så länge...

jgb: ny lägenhet -ny studio, garderoben var fin men den skulle inte ha rymt det här monstret! Glad att du gillar ljuden!

PF: mer avancerade grejjer kommer, har ju knappt börjat! men inte wendy carlos, tycker SOB är full av tråkiga ljud -däremot finns det andra moogalbum som rockar!

monstercow: kolla in bilden enligt länk ovan. de moduler jag redan känner att jag "måste" ha förutom sequencern som jag tjatar om är:
två oscillatorer till, de dubblar ju som lfo´er så de går åt som smör
en till VCA, mycket praktisk modul det där
en multiple, går också åt
två till enveloppor
en mixer
ladder (moog) filtret
kommer uppgradera vartefter, antagligen fixa sequencer och oscillator under sommaren och sedan spara för att kunna fixa en lite större mängd moduler under hösten/vintern... behöver ju egentligen inte ha nån brådska

mechatronic: kul! kan man spana in din "lekhörna" nånstans?

krank: tackar! blev ruskigt imponerad av ljudet själv, mp3orna är dåliga på att släppa igenom maffigheten... sen kanske man lurar sig lite av att den är så stor i verkligheten.

mårre: vad är kyma system?

parakeet: no offense taken eller vad man ska säga! som sagt, ljudets maffighet är svår att förmedla med mp3or, men sen kanske det inte är så stor skillnad heller? det kanske bara är som jag inbillar mig, för jag tycker det känns som skillnad -men jag har bara testat VA i affärer. den allra största och viktigaste skillnaden för mig är arbetssättet och uppbyggnaden på maskinen. jag gillar inte VA för jag vill inte ha en burk med minnen och menyer, multitimbralitet och inbyggda effekter. och jag inbillar mig att de inte låter lika maffigt -men det är min personliga smak och jag tycker att var och en ska göra som den vill!
komplexiteten är ju ganska beroende av mängden moduler och som man kan se på bilderna är ju min låda ganska sparsamt bestyckad än så länge (inte ens halvfull), men det kommer mera -jag lovar! ska se om jag inte kan pillra till nåt knasigt ikväll

krank: menar du neptune? angående cv isf så saknar den en viktig sak -filter cv in. så att du kan styra cutoffen utifrån. satsa isf hellre på ett basic doepfersystem, eller varför inte en MS20, brukar inte de gå för runt 7?

pris på min modular än så länge med moms och allt, cirkus 30 lök. mycket pengar ja, men inte med tanke på att jag krängde av prylar för det mesta av den summan, prylar som jag sammantaget inte haft lika kul med som jag har/kommer att ha med den här manicken. plus att det är en kick att äga den, precis som med minimoogen -och den kicken ger inspiration, hur fånigt det än kan låta!

Bevaka tråden