Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-06-12 13:11
Ursprungligen av neriks:

Nja ... det är nog en smaksak! Jag tänkte försöka att testa att bygga några Moog 911-kloner för att eventuellt komplettera mina dot-com envelopes!

Har du sett Club Of The Knobs? Moogklon till ett bra pris (en 911 kostar bara 150 euro!). COTK har sänkt priserna ordentligt, speciellt på 921AB som har sänkts från 945 till 540! Det är ju så billigt att man nästan vill satsa på ett

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-12 13:39

synth_ollie - Jodå, jag känner till Mike Bucki. Jag har handlat en hel del reservderlar av honom och jag fick även tag på kretskortslayouter och komponentplaceringslayouter till en del Moog-moduler via honom. Precis som du säger är han ganska dyr MEN å andra sidan har han det mesta man behöver för att hålla gamla Moogar vid liv. Har är dessutom helt ok att handla av även om det kan dröja ett tag innan han svarar på mail

VCO - Jag har sett COTK men jag är lite tveksam till dem efter allt negativt som skrivits om den på AH. Snygga moduler dock! Jag gillar definitivt utseendet av COTK's Vocoder

• Medlem
  • 2006-06-12 14:05

oj. läste på lite nu om dom och tydligen har dom väldigt dåligt rykte. det är kanske därför dom har sänkt priserna? lite synd, för det vore kul med en bra (och billig) moogklon på marknaden

Om jag ska vara fullkomligt ärligt tycker jag det är rätt dumt att köpa ett färdigt system, även om det kanske är designat av nån "expert" men allra mest om det är designat av nån annan och ändrat av en själv. Det svåraste när man väljer moduler är att på förhand gissa vad man behöver, jag reviderade min lista flera gånger under tiden jag byggde upp mitt 44-spacesystem och jag fick det nog inte helt klockrent ändå.

Mitt allra bästa tips är att växa långsamt, det är bra på alla sätt. Börja med en grundsynth, typ några VCO, några EG, nåt VCF, nån VCA och nån knasmodul. Patcha ett tag och känn vad du saknar. Skaffa det, patcha lite till och känn efter igen. Låt det ta ett halvår eller år att skaffa allt -det är en jobbig väntan men det är värt det i slutänden.

För att besvara dina frågor på mailinglistan (kan ju vara intressant här med tänkte jag):

1. I have listen to the different demo sounds on the web page. The
oscillators sounded very noisy at low frequencies. Are they that
noisy or is it just the quality if the mp3's?

Ingen aning, skulle gissa på mp3'orna, särskilt om det är på lägre frekvenser. Mitt system brusar inte övermycket direkt. Det enda som är extrabrusigt är Q107filtret, det susar rejält så om du gör ring-filter-patcher borde du hänga en noisegate efteråt. Signalen från systemet är annars 10V pp så den är rätt saftig och därigenom hålls bruset ned.

2. I've talked to two users on a Swedish analogsynth group and they
said that the envelopes are a bit strange. Something with the slopes
on the stages and said that they where like the Andromeda A6
envelopes... How are the envelopes?

Andromedaenveloperna är de klart sämsta jag provat i min dag, de låter skitilla hur man än gör. Upplösningen är horribelt korkat vald och de olika slopeinställningarna gör ingen nytta alls -de låter faktiskt bäst i linjärt läge. Synthesizers.com är de näst sämsta. De låter fult helt enkelt och har knasiga arbetsområden på potarna.

3. Do you really need 4 envelopes/VCA´s?

En typisk mnja-fråga, det måste du prova ut själv och det beror helt på hur du använder systemet och framför allt vilka andra moduler du har. Jag har tre EG och saknar ofta en extra. Jag har tre VCA och har ofta en över.

..then add the Q150
Tran Ladder Filter and maybe a Q161 Oscillator Mixer.

Ladderfiltret låter också skitilla, jag har roligare med min MF101 Moogerfoogerpedal tillsammans med systemet. Men där går åsikterna vida isär och i vissa enstaka specifika fall låter faktiskt Q150 rätt nära ett 904.

4. Do you really need the Q103 DC Interface Module if you only have
one cabinet?

Skit i Rogers puckade powerförslag och sätt en Q137 på baksidan istället (för det har jag ), den har allt du behöver och på så vis får du en extra plats på framsidan att sätta nåt skoj på, t.ex. en sample and hold till, eller ett spring reverb de är nog roliga, eller kanske en distributor de är väldigt användbara, eller varför inte en Q962 swiitch?

Förresten, skippa MIDI-interfacet också -det måste vara det sämsta MIDI-interface som nånsin byggts! Trots att det mesta av Rogers design genomsyras av genialitet så har ett sån't här missfoster sluppit igenom Du klarar dig ju på att styra den från din Voyager så länge så kan du hitta på annat vartefter nöden kräver.

Du skulle ju kunna hoppa på tåget eller ta bilen till mig och provlira lite, det är ju trots allt bara en timmes resa typ. Skulle kunna spara lite gråa hår, PM-a vetja

• Medlem
  • 2006-06-13 23:39

hmm...det var en rätt så originell recension av dotcom kan man ju säga, det är ju t.ex. sällan man hör negativa saker om q150. nåväl, jag har ju inte provat något från dotcom så jag kan ju inte säga att du har fel heller (och fel är ju också "fel" å säga, för allt är ju smak när det kommer till musik). du är oskyldig tills motsatsen är bevisad

samtidigt känner jag mig lite bunden till dotcom på det sättet att det alltid har varit en dröm och ett "mål" för mig, och att roger och margo och hela kompaniet varit snälla när jag kommit med mina frågor, svarat utförligt och trevligt på mina dumma frågemail och sånt :D. ett sjysst gäng, helt enkelt. sen får jag väl se sen när jag i framtiden får pröva deras produkter vad som egentligen gäller

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 00:16

Jag tycker stryph har en hel del poänger i sitt inlägg. Dot-com är ett underbart system men vissa delar är ganska korkat gjorda ... MIDI-interfacet är ju ett typexempel på en urkorkad design som Roger hade kunnat gjort mycket bättre. Bara en sådan sak som att vara låst till MIDI ch 1 och inte kunna ändra detta är ju urdumt!?!?? :eek:

När det gäller ladderfiltret så påstår många att det låter exakt som ett Moog 904 filter. Det gör det definitivt inte men det behöver för den sakens skull inte vara något dåligt. En fördel som jag ser med ladder-filtret är att man med en jumper på kretskortet kan välja att få en konstant utsignal vid ökad resonans, något som inte går att åstadkomma hos Moog 904. Jag råkar har två ladderfilter i mitt system bara för att jag inte kan bestämma mig vad som är bäst!

När det gäller enveloperna så är det helt och hållet en fråga om tycke och smak. Precis som stryph så gillar inte jag heller arbetsområdet hos rattarna. Att kommentera Andromedans enveloper i denna diskussion vet jag inte ens om jag vågar eftersom jag aldrig ens har föstått mig på dem!

Vad jag gillar med dot-com är bl a oscillatorerna, Q107 filtret och vissa knasmoduler. En del som jag pratat med klagar på att Q107 filtret "bara" har 12dB/oktavs branthet men för mig kvittar det. Sveper man filtret i bandpassläge med en del resonans så låter det superfint! När det gäller oscillatorerna så är dessa både stabila och underhållsfria till skillnad från gammalt Moog-junk! Köper man ett dot-com system så tycker jag definitivt att man ska investera i Q106CRS Calibrated Range Switch till sina oscillatorer. Detta medför att range-ratten får större noggranhet vilket i sin tur betyder att man slipper stämma om oscillatorn om man byter arbetsområde ... Har man möjliget så tycker jag även att man ska ta sig en närmare titt på Q960 och dess kringmoduler Q961, Q962 och Q963. Jag har själv inte någon Q960 men som ägare till två original Moog 960 så vet jag hur Q960:an är att jobba med ...

Demokid - jag tycker du ska ta och besöka farbror stryph och diskutera dot-com med honom. Stryph har trots allt haft sitt system i några år (är det 4 år?) och han har förmodligen en del erfarneheter av det som kan vara bra att få sig till livs!

Neriks:
Jag har haft mitt system i drygt tre år. Jag har inte CRS på mina VCO'er kan jag nämna och ja, det märks men jag störs inte av det -gör man tokkalibrerade FM-patcher så får man ju krångla rätt mycket så där får man tänka över sina behov helt enkelt.

Jag gillar framförallt systemets look och pris, det finns tillräckligt många tillräckligt roliga moduler för att kunna sätta ihop en rolig modular till skönt pris så det är ett bra system. Men att Roger inte fått arslet ur och fixat ihop ett VCADSR ännu är ju inte riktigt klokt. Det verkar dock vara en hel del skoj på g så att skaffa 22-space till känns inte helt avlägset, särskilt inte med tanke på en del andra saker jag och Neriks råkar känna till ;P Men de får vi nog hålla inne med ett tag till.

Kvalitetsmässigt kanske man ska nämna vad jag märkt på mina 3 år:
Noisemodulen har jag fått kalibrera om två gånger och den är ännu inte riktigt i trim.
En patchkabel av ungefär 30 har börjat glappa och nyss dött (men jag har packat dem i lådor och ryggsäckar och har dem slängda i en soffa just nu så lite stryk har de fått). Den var dessutom dåligt lödd, kvaliteten på kablarna är inte att klaga på i övrigt.
Ett par potar har raspat ett par gånger, det är lite trist på prylar som är så pass nya grejer .

Apropå 12dB eller 24dB ska man inte stirra sig blind på siffror, SEMfiltret sparkar t.ex. de flesta andra filters cutoffslope runt månen utan att ens kunna självsvänga. SEMar käkar alla Curtis-synthar till frukost.

VCO:
Roger kan vara lite knarkig och svår att kommunicera vissa saker med ibland men överlag är de inte ett dugg konstigare än andra jänkartillverkare jag mailat med och de helt klart mest tillmötesgående och hjälpsamma leverantörer av prylar jag stött på.
Min förra post låter kanske som en sågning men det är det inte riktigt menat som, inget är såklart perfekt och har man inte mer att klaga på än så där tycker jag man är hemma gott och väl!

Det är också som du säger -alla måste bestämma sig själva genom att prova sig fram. Man kan kanske få några hintar via mp3'or och vad andra tycker men det är nog inte ens 10% av sanningen man får där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-14 16:21

TACK TACK TACK för all jätte bra information om systemet grabbar!! Jag är så tok på... Men tyvärr måste jag vänta lite innan jag köper. Jag bor just nu i 40kvm så jag har det lite trångt. Så fort vi flyttar till större blir det ett.

Jag skulle jätte gärna köpa Q960 men det blir lite för mycket pengar just nu.

Vad är det mer för fel på Midiinterfacet förutom Ch-1? Jag har ett Steinberg Midex8 så kanaler är det inga problem med. Jag tycker det verkar smidigt med interfacet och tänkte använda t.ex. PEK:ens sequencer för lite roligheter lixom. Är det segt eller nått sånt?

Så länge får jag fortsätta drömma och designa synten i huvudet.

MVH
Demokid

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 20:38

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte har testat dot-com's MIDI-interface (Q104) ... Mina bedömningar av dess funktionalitet står helt och hållet i paritet med hur jag använder mitt system och vad jag ställer för krav på ett MIDI-interface. Återigen handlar det alltså om tycke och smak!

När jag köpte mitt system så var jag på väg att beställa ett MIDI-interface men jag ångrade mig i sista sekunden eftersom interfacet är fast inställt att ta emot MIDI-meddelanden på MIDI-kanal 1. Även om denna begränsning går att komma runt relativt lätt så retar det mig lite att Roger inte lagt in en så enkel funktion som att välja MIDI-kanal. Många av Rogers andra konstruktioner är på gränsen till geniala och det är för mig en gåta varför han snålat med funktioner hos MIDI-interfacet? Personligen tycker jag att han även kunde ha erbjudet några fler CV- och trigg-utgångar ... och kanske även polyfoni?

En annan funktion som jag saknar hos MIDI-interfcet är portamento. Detta går också att komma runt relativt enkelt genom att använda den slew-rate limiter (Q105) som Roger gjort. Eftersom det är relativt mycket "yta" på frontpanelerna för både MIDI-interfacet och slew-rate limitern så tycker jag att han mycket väl hade kunnat kombinera de två :hmmm:

Att jag i mitt yrke är en klockren datanörd gör dessutom att jag kikat lite på hur Roger implementerat sitt MIDI-interface. Interfacet är byggt runt en runk-gammal processor som heter Intel 8052. Detta är en 8-bitars processor som Intel tog fram i början av 80-talet. Processorn har 256 bytes RAM och 8 kB ROM vilket kanske förklarar varför Roger inte lagt in mer funktion i interfacet. Till och med de MIDI-interface som jag byggde och tillverkade till bl a Minimoogar i början av 90-talet hade fler funktion är Rogers interface ... Hmm, undrar om det är något av mina interface som fortfarande snurrar därute?

Nu till en helt annan fråga ... som dock rör ... just det! Dot-com!!!

Demokid - Vilket typ av kabinett hade du tänkt köpa? Studiokabinettet, 19" rack eller de portabla kabinetten? Om du har siktiet inställt på ett studiokabinett i valnöt så kan du spara en hel del pengar på att låta ett lokalt snickeri tillverka det åt dig istället för att beställa det från Roger. Kabinettet väger en hel del och är dessutom är det ganska stort så fraktkostnaden blir tämligen hög bara p.g.a kabinettet. Dot-com's kabinett är å andra sidan riktigt fina (byggda i MASSIV valnöt) så jag förstår dig verkligen om du vill beställa ett!

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 20:45
Ursprungligen av Demokid:

Så länge får jag fortsätta drömma och designa synten i huvudet.

Har du förresten testat att bygga ditt drömsystem i Algorithmic Arts Synth Layout?

http://algoart.com/synthlayout.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-14 23:06
Ursprungligen av neriks:

Har du förresten testat att bygga ditt drömsystem i Algorithmic Arts Synth Layout?

Åh, varför fanns inte det programmet för OS X?

Ursprungligen av zthee:

Åh, varför fanns inte det programmet för OS X?

eller hur
snart dags att börja med Virtual CP [PC] kanske. hemska tanke..

Jag är typ den enda här som inte vill ha ett modularsystem känns det som

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 21:54

Nej det tror jag inte, jag har länge gått i sådana tankar om jag skulle vilja ha ett men jag är rädd att jag aldrig skulle kunna sluta expandera det ! lol

Det jag skulle vilja ha är lite specialmoduler för CV/Gate-behandling....

Sample and Hold-moduler, quantizers, CV styrbara enveloper etc.etc.

Det får väl bli ett Doepfer-rack så småningom.

L

• Medlem
  • 2006-06-14 23:44
Ursprungligen av waveterm:

Det får väl bli ett Doepfer-rack så småningom.

ett doepfersystem vore kul också, men deras moduler verkar lite mer i lågbudgetklassen. jag har ju inte provat dom själv så jag vet inte. jag har hört både bra och dåliga saker om doepfer. det vanligaste man hör är väl att telejacken och pottarna är av dålig kvalité.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 00:02

Det där är med jacken är inga problem numera. Det var en serie med jack som var dåliga men upptäcktes i god tid innan allt för många moduler levererats.

Visst kanske modulerna känns smäckiga jämfört med MOTM och dylika men man får ju vad man betalar för s.a.s.....

L

Vad beträffar Doepfer så kan jag säga att det inte är några problem med vare sig jack eller pottar. Att de sen ser lite billiga ut är för att de ska vara prisvärda och jag anser det vara prisvärt. Vill man sen ha lite andra moduler än de som Doepfer har, så kan man ju alltid gå till andra tillverkare som gör moduler i samma format. Supporten från Doepfer är verkligen inte dålig den heller, de lyssnar på alla synpunkter och när det går så gör de ändringar enligt önskemål från kunderna. Finns en mailinlista på yahoo, och mister Doepfer himself brukar svara på mail där. (Han ger även tips och sånt när det finns frågor om funktioner och hjälper till när man har problem av diverse slag) Så är man intresserad av Doepfer kan jag rekommendera den listan. (Finns sannolikt listor för andra modulära system också)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 10:02
Ursprungligen av neriks:

Demokid - Vilket typ av kabinett hade du tänkt köpa? Studiokabinettet, 19" rack eller de portabla kabinetten? Om du har siktiet inställt på ett studiokabinett i valnöt så kan du spara en hel del pengar på att låta ett lokalt snickeri tillverka det åt dig istället för att beställa det från Roger. Kabinettet väger en hel del och är dessutom är det ganska stort så fraktkostnaden blir tämligen hög bara p.g.a kabinettet. Dot-com's kabinett är å andra sidan riktigt fina (byggda i MASSIV valnöt) så jag förstår dig verkligen om du vill beställa ett!

Alltså jag kommer köpa Studio-44 kabinett eftersom det liknar moogmodular designen. :kaaaka!: Jag tror det blir rätt dyrt att låta ett lokalt snickeri bygga det.
Har du köpt eller byggt ditt kabinett?

Ursprungligen av neriks:

Wow tack... apcoolt! Då kan man spara det man gjort och bifoga till Synthesizer.com

Toppen tack!

MVH
Demokid

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 10:35

Alltså jag kommer köpa Studio-44 kabinett eftersom det liknar moogmodular designen. :kaaaka!: Jag tror det blir rätt dyrt att låta ett lokalt snickeri bygga det. Har du köpt eller byggt ditt kabinett?

Jag byggde mitt kabinett själv efter att ha tagit mått och ritat av stryph's original-kabinett Jag har å andra sidan en far som är snickare så jag hade fördelen av att ha tillgång till hans snicker när jag byggde kabinettet.

Algorithmic Arts Synth Layout filerna verkar inte ligga kvar. Någon som har Synthesizer.com filen?

Jag har den på min dator hemma. Jag är dock på jobbet just nu så jag kan tyvärr inte skicka den förrän ikväll. Skicka ett mail till mig så bifogar jag filen som svar senare ikväll. Min mail-adress är:

info (at) neriks (dot) com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 10:12

Algorithmic Arts Synth Layout filerna verkar inte ligga kvar. Någon som har Synthesizer.com filen?

MVH
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 13:25

Ahh jag tror inte mitt kabinett skulle bli så snyggt om jag skulle bygga det själv. :kaaaka!:

Toppilajnen jag skickar ett email till dig angående filen.

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2006-06-15 14:35

synthmicke: Jag är medlem i Doepferlistan på yahoo sen ett bra tag. Jag var inne på att skaffa ett Doepfersystem ett tag, men jag har kommit fram till att jag inte har råd med ett ordentligt system än. Hursomhelst är det ändå kul att vara medlem så man kan läsa Doepferanvändarnas åsikter och förslag och att Dieter själv deltar i diskussionerna rätt mycket. Doepferanvändare verkar rätt nöjda.

Jag tycker det nästan är svårt att välja mellan Doepfer och dotcom: doepfer är litet och kompakt, billigare (förutom när det kommer till rack och powersupplies, då är dom hutlöst dyra. Om man bygger ett eget europarack av delar från Elfa sparar man tusenlappar!), lättare att få tag på i sverige, har billigare blanka paneler om man skulle vilja lägga till lite DIY-grejjer ;), har fler moduler än dotcom och så finns det fler tillverkare som tillverkar moduler i euroformatet. Dotcom är större och snyggare (vintagelook - javisst!), verkar mer robust och är allmänt mer kosmetiskt tilltalande än Doepfer (i alla fall för mig). Rent ljudmässigt har jag ingen aning, MP3-demos är långt ifrån tillräckligt för att veta. Prisskillnaden mellan dom är egentligen inte så stor nu när dollarn är rätt låg.

Kan nämna att frakten för ett 44-space valnöt från USA är runt $500, eller var iaf när jag skeppade mitt. Frakt av enstaka moduler har varit så billigt som $50-$60, kan vara värt att tänka på. Lägg till runk-moms och tull på det

• Medlem
  • 2006-06-16 13:42

ojojoj....500 dollar bara för frakten är inte att leka med.
men man betalar väl bara tull och moms på frakten, på priserna på själva modulerna behöver man väl inte betala mer av liknande avgifter, eller?

jo

• Medlem
  • 2006-06-16 13:50

va? är det sant? hur mycket blir det då?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 14:01

I dagsläget kan man räkna med att totalpriset i SEK ungefär är priset i USD x 10. Riktigt så illa är det inte med dagens låga dollarkurs, men stiger den några tioöringar är vi där.

Det beror också lite på vilka belopp det rör sig om och hur grejerna skickas. Det tillkommer en administrativ kostnad från fraktföretaget för att de betalar in moms och tull åt en. Jag har sett allt från 40 till 250 kr, varav det sistnämnda var Bax Global som Synthesizers.com använder... :rolleyes:

Oj, där försvann den eftermiddagen...
-Det är farligt att börja fundera på modulärsystem!

Har säkerligen inte råd än på nåt år, men det är ju bra att läsa på utifall...
Jag har nog egentligen ingen bra orsak, men jag har tidigare fastnat lite för Blacet, och nu hittade jag Modcan B-series, och designen där är ju bara så läcker!! :kaaaka!: Dock även rejält dyr, förstås...

Men hursom... Det jag tänkte fråga var:
Vad behöver man egentligen utöver "de självklara" modulerna (VCO, VCF, VCA, Env, LFO, strömförsörjning)? -Multiplar, mixrar, etc...?

Ett modularsystem "designar" man ju själv efter hur man vill att det ska fungera. Fundera ut vad du egentligen vill ha och börja skissa på hur det ska se ut efter det. Oscillatorerna använder jag nästan bara som modulationskällor numera eftersom jag hellre kör med samplingar, röster, gitarrer eller whatever som ljudkälla. Istället så använder jag oftare olika logikmoduler, filter och fjäderreverb. På bänken där hemma så ligger nu ytterligare 8 filter och en dual waveshaper.. och oscillatorerna förblir modulationskällor.. precis som jag vill ha det.

Bevaka tråden