Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-21 23:19

Jag har kikat på dem tidigare. Tycker deras analoga effekter verkar låta häftigt. Måste helt klart införskaffa mig lite analoga effekter snart. Digitala kör man ju i datorn ändå.

  • Medlem
  • 2003-03-22 10:09

Frostwave verkar vara ett skönt företag.. mycket noise-folk verkar använda deras prylar..

The resonator skulle inte sitta helt fel hemma hos mig..

Nytt demoljud från modularen, ganska litet (1.5 MB). Finns här http://www.synthesizers.com/files/ heter "pseudo-echo-resonant-bass" näst längst ner på sidan. Inga effekter, bara moduler. Och än en gång sekvens av min flickvän

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 09:41

När det är sammanhängande är det soft, gillar inte när tonerna klipps av sådär!

Det beror på att ekot slås på och av slumpmässigt med en sample-and-hold-modul... Hade jag en sequencer kunde jag styra det lite bättre. Kan kanske styra det från 303an? Men det svänger rätt bra tycker jag!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 10:11

Ja, det är ett svinballt eko. Vore tufft om du kunde göra det som en release-effekt.

Hur då? Som är på när man releasear tangenten? Förklara!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 12:28

Som aktiveras när man releasar tangenten. Ett simulerat delay helt enkelt. Kräver mycket patchande och jag har inte lösningen i huvudet för hur man skulle gå till väga.

Sån är patchen redan, men delayet stängs av ibland, det är därför tonerna "huggs av". Men överallt där man hör två toner i rad är det pseudo-delayet som är igång, sen kommer nästa ton och då kan självklart inte den första eka längre... Jag ställde med flit "delay" tiden lite funkigt så att det skulle svänga en aning. Jag kan försöka rita upp patchen på nåt pedagogiskt sätt om nån är intresserad, för det är väldigt svårt att beskriva i ord.

Jag kan försöka mig på att beskriva hur ekot är gjort dock:
En gate-signal från min ProOne triggar ljudet och CV´t från densamma bestämmer pitch på tonoscillatorn. Gate´n går genom en slewlimter som bara begränsar neråt, dvs den bildar en release-svans på ljudet genom att styra VCA som allt går genom. Gaten synkar upp oscillator två som går långsamt (annars blir delayet i otakt). Oscillator två triggar ett envelope som decayar fort och styr cutoffen på lågpassfiltret. Gaten triggar även envelope två som decayar en VCA genom vilken jag patchat det första envelopets CV, dvs medan envelope 2 decayar blir modulationen av filtret från envelope 1 mindre och mindre. Det är så det blir eko.

Anledningen till att ekot stängs av ibland är att slewlimitern går att stänga av med en gatesignal. Så jag patchade sample and holden genom en signalprocessor (med gain och offset) så att den antingen ligger över eller under trigspänningen till slewlimitern. Varje gång det kommer en ny gate samplar och holdar modulen.

Blev visst att jag förklarade allt iaf

Var det nån som hängde med? Var det nån som brydde sig?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-28 14:02

Jag får nöja med att patcha utan kablar. Får väl trösta mig med 24 oscillatorer fläskade på varandra i ett svepande muller som här. Jag slapp i alla fall pilla med rattar när jag spelade in.

Blir häftigt med ett panorerande filterdelay som här, även om jag föredrar ren analog kräm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 15:16

Annars kan man alltid göra fejkade delay´er med filter-LFO (fyrkantsvåg t ex). Kul att höra lite Matrix 12 (var det va?) också!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-28 20:39

Jo, det var det, för det är den enda synthen jag har kvar förutom samplern just nu. Faktum är att "patchkablarna" tog slut. Förutom 12 st fasta modulationer klarar den "bara" av 20 fria. Jag har slösat många på slumpmässiga knappt hörbara variationer i ljudet.

För ett par timmar sedan blev jag dock med trummaskin. En TR-707 i fint skick för 800:-. Den skulle säkert låta riktigt häftig tillsammans med en bunke pedaler och det kan vara bra att ha om man kommer över en icke-midifierad 808:a billigt, men det var inte därför jag köpte den. Den huvudsakliga anledningen var istället triggerutgången som åkte raka vägen in i Matrix-12:an. Så nu har man MIDI-triggade envelopes och LFO:er på Matrix-12:an, och man styr triggandet med rim shot på 707:an. Inte riktigt samma sak som syncade, men det kan detta kan t o m vara häftigare än så. Riktigt lekstuga har jag haft...

  • Medlem
  • 2004-11-12 13:44

Tar upp denna tråd till ytan igen. Med dagens dollarkurs blir man onekligen sugen =0)

Tittade lite på deras minsta färdiga racksystem http://www.synthesizers.com/qsr8.html
Det skulle landa på ca 7700:- plus frakt. Nu är ju saken att jag är ganska dålig på att räkna ut hur mkt kringutrustning man behöver iform av strömmoduler och hur man kopplar ihop modulerna intern med ström osv. Kanske Stryph vill vara konsult!

Fast det är fortfarande rätt mycket pengar för rätt lite möjligheter, även om den är modulär...

  • Medlem
  • 2004-11-12 14:00

Iofs sant, men som ett sätt att starta upp utan att betala en förmögenhet. Sen kan man väl köpa lite moduler allt eftersom. Känner det väldigt motigt att kasta upp 20000 plus för ett mer komplett system.

Jag vill inte vara krass, men med tanke på hur dollarn står just nu så ska man kanske passa på?

Själv har jag tagit upp kontakten med alla som vi handlade synthar av i USA runt '98 e t c,
men problemet verkar tyvärr vara att det inte finns så mycket roligt att få tag på, de verkar ha torka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 14:39

Enligt blandad ekonomianalys tros dollarn falla ytterligare. USA har kraftig obalans mellan import och export just nu (d v s de exporterar betydligt mindre än de importerar). I metro stod t ex att dollarkurser neråt 5 spänn inte var en omöjlighet...

Dåligt för sverige, bra för oss galna synthhandlare...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-12 14:43

Det enda problemet är att amerikanerna idag vet vilka instrument vi tycker är koola så priserna är därefter. Nostalgiskt tänker man tillbaka på den tid då man kunde göra sanslösa klipp i USA (men ändå inte gjorde det!).

Ursprungligen av PF:

Det enda problemet är att amerikanerna idag vet vilka instrument vi tycker är koola så priserna är därefter. Nostalgiskt tänker man tillbaka på den tid då man kunde göra sanslösa klipp i USA (men ändå inte gjorde det!).

Jo, det är helt klart sant. Men samtidigt så har de rätt mycket folk som tradear mycket (och som faktiskt inte använder ebay) som gärna säljer lite synthar i klump, och då blir det ju billigare. Men då måste man ju ha musikaffär för att det ska vara intressant

Ni som har lite modulära saker och vet nå't; hur låter de där .com-systemen jämfört med - säg klassiska Moogsystem? Är de bättre än Doepfer (som jag inte alls gillar, det låter tunt), AS (som känns lite fladdriga) m.fl. europeiska tillverkare? Jag har bara haft lite rudimentär kontakt med dessa hos kompisar, så jag kan inte påstå att jag har en aning egentligen.

Priserna är ju faktiskt väldigt överkomliga, man blir allt lite trimmad på det där stora studiosystemet + en sequencer eller två...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 15:57
Ursprungligen av sawtooth:

Ni som har lite modulära saker och vet nå't; hur låter de där .com-systemen jämfört med - säg klassiska Moogsystem? Är de bättre än Doepfer (som jag inte alls gillar, det låter tunt), AS (som känns lite fladdriga) m.fl. europeiska tillverkare? Jag har bara haft lite rudimentär kontakt med dessa hos kompisar, så jag kan inte påstå att jag har en aning egentligen.

Jag har lekt med ett rätt stort .com-system en helg och det är helt klart toppkvalitet. Det låter riktigt bra, kanske aningen kliniska jämfört med ett Moogsystem. Vad som låter bäst är dock en smaksak. Det finns folk som föredrar .com också, men andra här på forumet vet mer om den jämförelsen.

Kvaliteten på Doepfer varierar kraftigt enligt vad jag hört. De har så många moduler att vissa blir bra andra dålig, och samma sak gäller egentligen AS även om jag rankar dem lite högre en Doepfer. Kvaliteten är mycket bättre på .com. Nackdelen med .com är väl att jag saknar lite nytänkande. Det är mest standardmoduler på samma tema. Cynthia, Modcan, MOTM, Serge m fl producerar mer intressanta moduler med mängder av skumma funktioner.

Det där lilla modulsystemet som steve länkar anser jag vara helt meningslöst att skaffa OM man inte har grejer att koppla ihop det med ELLER har som syfte att bygga ut det. Det innehåller så lite grejer annars att man tröttnar innan man packat upp det.

Förresten steve, är det här rätt forum för dig nu? Jag trodde bara du pysslade med gitarrer... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 17:11

Vi är väl åtminstone två här på forumet som äger .com system ... Fråga vad ni vill veta så kanske vi svarar

  • Medlem
  • 2004-11-12 17:16

Alltså.. det må låta bra (har aldrig lyssnat "live") men i mina ögon framstår .com som det klart tråkigaste modularalternativet.. bara standardmoduler i stort sett.

Ursprungligen av amino:

Serge m fl producerar mer intressanta moduler med mängder av skumma funktioner.

Men ehh... Serge görs väl inte längre (igen)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-12 15:40

Ja, Johan! Kan du inte köpa hem en kul klump då?

Ursprungligen av PF:

Ja, Johan! Kan du inte köpa hem en kul klump då?

Nja,
du kan få vara med och handla om du vill - problemet är oftast att man måste köpa och sälja lite av det (t ex i butiken) men det är rätt trögt att sälja sånt nuförtiden. För att dra upp en gammal diskussion vi haft förut; "alla vet vad det är värt (eller vad de tycker det är värt) men ingen är beredd att betala det".

Jag tycker t ex attr en Matrix-12 för runt 25 är realistiskt, däremot går det rätt trögt ändå. Osv.

  • Medlem
  • 2004-11-12 20:07

Citat:Det där lilla modulsystemet som steve länkar anser jag vara helt meningslöst att skaffa OM man inte har grejer att koppla ihop det med ELLER har som syfte att bygga ut det. Det innehåller så lite grejer annars att man tröttnar innan man packat upp det.

Förresten steve, är det här rätt forum för dig nu? Jag trodde bara du pysslade med gitarrer... slut citat

Tanken var att ev. starta upp med det pyttelilla systemet för att sedan expandera det i rask takt!

Tjaaa, det går i vågor. ÄR en rastlös själ. Just nu has det bara en gura hemma.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 15:42

Fattar inte varför folk säljer sina vintageprylar privat. Alla tjänar ju på det. Säljaren får mer pengar än ett inbyte i affär. Köparen får ett bättre pris än om han köper den från affären.

\\Gnutten

  • Medlem
  • 2004-11-12 15:49

steve: Inte bara du som har funderat i .com-banorna. Dreggelsurfade där förra veckan...

.COM-sequencern verkar _väldigt_ intressant.. bra pris osv.

Är .COM kompatibla med Wiard-moduler?

Bevaka tråden