- amino
- Medlem ●
- International user
Sån är patchen redan, men delayet stängs av ibland, det är därför tonerna "huggs av". Men överallt där man hör två toner i rad är det pseudo-delayet som är igång, sen kommer nästa ton och då kan självklart inte den första eka längre... Jag ställde med flit "delay" tiden lite funkigt så att det skulle svänga en aning. Jag kan försöka rita upp patchen på nåt pedagogiskt sätt om nån är intresserad, för det är väldigt svårt att beskriva i ord.
Jag kan försöka mig på att beskriva hur ekot är gjort dock:
En gate-signal från min ProOne triggar ljudet och CV´t från densamma bestämmer pitch på tonoscillatorn. Gate´n går genom en slewlimter som bara begränsar neråt, dvs den bildar en release-svans på ljudet genom att styra VCA som allt går genom. Gaten synkar upp oscillator två som går långsamt (annars blir delayet i otakt). Oscillator två triggar ett envelope som decayar fort och styr cutoffen på lågpassfiltret. Gaten triggar även envelope två som decayar en VCA genom vilken jag patchat det första envelopets CV, dvs medan envelope 2 decayar blir modulationen av filtret från envelope 1 mindre och mindre. Det är så det blir eko.
Anledningen till att ekot stängs av ibland är att slewlimitern går att stänga av med en gatesignal. Så jag patchade sample and holden genom en signalprocessor (med gain och offset) så att den antingen ligger över eller under trigspänningen till slewlimitern. Varje gång det kommer en ny gate samplar och holdar modulen.
Blev visst att jag förklarade allt iaf
Var det nån som hängde med? Var det nån som brydde sig?
Jo, det var det, för det är den enda synthen jag har kvar förutom samplern just nu. Faktum är att "patchkablarna" tog slut. Förutom 12 st fasta modulationer klarar den "bara" av 20 fria. Jag har slösat många på slumpmässiga knappt hörbara variationer i ljudet.
För ett par timmar sedan blev jag dock med trummaskin. En TR-707 i fint skick för 800:-. Den skulle säkert låta riktigt häftig tillsammans med en bunke pedaler och det kan vara bra att ha om man kommer över en icke-midifierad 808:a billigt, men det var inte därför jag köpte den. Den huvudsakliga anledningen var istället triggerutgången som åkte raka vägen in i Matrix-12:an. Så nu har man MIDI-triggade envelopes och LFO:er på Matrix-12:an, och man styr triggandet med rim shot på 707:an. Inte riktigt samma sak som syncade, men det kan detta kan t o m vara häftigare än så. Riktigt lekstuga har jag haft...
Tar upp denna tråd till ytan igen. Med dagens dollarkurs blir man onekligen sugen =0)
Tittade lite på deras minsta färdiga racksystem http://www.synthesizers.com/qsr8.html
Det skulle landa på ca 7700:- plus frakt. Nu är ju saken att jag är ganska dålig på att räkna ut hur mkt kringutrustning man behöver iform av strömmoduler och hur man kopplar ihop modulerna intern med ström osv. Kanske Stryph vill vara konsult!
Jag vill inte vara krass, men med tanke på hur dollarn står just nu så ska man kanske passa på?
Själv har jag tagit upp kontakten med alla som vi handlade synthar av i USA runt '98 e t c,
men problemet verkar tyvärr vara att det inte finns så mycket roligt att få tag på, de verkar ha torka...
Enligt blandad ekonomianalys tros dollarn falla ytterligare. USA har kraftig obalans mellan import och export just nu (d v s de exporterar betydligt mindre än de importerar). I metro stod t ex att dollarkurser neråt 5 spänn inte var en omöjlighet...
Dåligt för sverige, bra för oss galna synthhandlare...
Det enda problemet är att amerikanerna idag vet vilka instrument vi tycker är koola så priserna är därefter. Nostalgiskt tänker man tillbaka på den tid då man kunde göra sanslösa klipp i USA (men ändå inte gjorde det!).
Jo, det är helt klart sant. Men samtidigt så har de rätt mycket folk som tradear mycket (och som faktiskt inte använder ebay) som gärna säljer lite synthar i klump, och då blir det ju billigare. Men då måste man ju ha musikaffär för att det ska vara intressant
Ni som har lite modulära saker och vet nå't; hur låter de där .com-systemen jämfört med - säg klassiska Moogsystem? Är de bättre än Doepfer (som jag inte alls gillar, det låter tunt), AS (som känns lite fladdriga) m.fl. europeiska tillverkare? Jag har bara haft lite rudimentär kontakt med dessa hos kompisar, så jag kan inte påstå att jag har en aning egentligen.
Priserna är ju faktiskt väldigt överkomliga, man blir allt lite trimmad på det där stora studiosystemet + en sequencer eller två...
Ni som har lite modulära saker och vet nå't; hur låter de där .com-systemen jämfört med - säg klassiska Moogsystem? Är de bättre än Doepfer (som jag inte alls gillar, det låter tunt), AS (som känns lite fladdriga) m.fl. europeiska tillverkare? Jag har bara haft lite rudimentär kontakt med dessa hos kompisar, så jag kan inte påstå att jag har en aning egentligen.
Jag har lekt med ett rätt stort .com-system en helg och det är helt klart toppkvalitet. Det låter riktigt bra, kanske aningen kliniska jämfört med ett Moogsystem. Vad som låter bäst är dock en smaksak. Det finns folk som föredrar .com också, men andra här på forumet vet mer om den jämförelsen.
Kvaliteten på Doepfer varierar kraftigt enligt vad jag hört. De har så många moduler att vissa blir bra andra dålig, och samma sak gäller egentligen AS även om jag rankar dem lite högre en Doepfer. Kvaliteten är mycket bättre på .com. Nackdelen med .com är väl att jag saknar lite nytänkande. Det är mest standardmoduler på samma tema. Cynthia, Modcan, MOTM, Serge m fl producerar mer intressanta moduler med mängder av skumma funktioner.
Det där lilla modulsystemet som steve länkar anser jag vara helt meningslöst att skaffa OM man inte har grejer att koppla ihop det med ELLER har som syfte att bygga ut det. Det innehåller så lite grejer annars att man tröttnar innan man packat upp det.
Förresten steve, är det här rätt forum för dig nu? Jag trodde bara du pysslade med gitarrer... :rolleyes:
Ja, Johan! Kan du inte köpa hem en kul klump då?
Nja,
du kan få vara med och handla om du vill - problemet är oftast att man måste köpa och sälja lite av det (t ex i butiken) men det är rätt trögt att sälja sånt nuförtiden. För att dra upp en gammal diskussion vi haft förut; "alla vet vad det är värt (eller vad de tycker det är värt) men ingen är beredd att betala det".
Jag tycker t ex attr en Matrix-12 för runt 25 är realistiskt, däremot går det rätt trögt ändå. Osv.
Citat:Det där lilla modulsystemet som steve länkar anser jag vara helt meningslöst att skaffa OM man inte har grejer att koppla ihop det med ELLER har som syfte att bygga ut det. Det innehåller så lite grejer annars att man tröttnar innan man packat upp det.
Förresten steve, är det här rätt forum för dig nu? Jag trodde bara du pysslade med gitarrer... slut citat
Tanken var att ev. starta upp med det pyttelilla systemet för att sedan expandera det i rask takt!
Tjaaa, det går i vågor. ÄR en rastlös själ. Just nu has det bara en gura hemma.