Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-17 20:06

stryph: Symbolic Sound (Kyma) . En känd användare av systemet e Aphex Twin.

Voff!

Stryph, du skrämmer ju bort potentiella modularköpare med din 30-löks-synt.....men gode gud vad snygg den är.

Tips till mindre bemedlade:

Bygg först och främst lådan själv.....jag vet att det är utsidan som räknas (vad det än gäller) men vafan.....om ni kan nöja er med spånplattor så får ni några extra moduler istället

Power supply hittar man tex på den passande länken Power supply

+15V, -15V och +5V passar till många prylar.

Sen är det valfritt om man vill bygga egna moduler, köpa färdiga.....eller blanda hejvilt med egna och färdiga.....se bara till att inte plugga in något som kräver andra spänningar. Se också till att koppla rätt.

Många som tycker att det verkar dyrt med modulsystem skulle glatt kunna lägga ut 6000 - 7000:- för en "hard wired" synt som på sin höjd har 5 modulationsmöjligheter. Köp istället vco, vcf, envelop och vca så har ni en skojigare och säkert billigare synt som dessutom går att bygga ut i oändligheten.

Efter några år sitter ni framför en vägg av moduler och bara ler åt alla blinkande lysdioder. Förhoppningsvis har ni också haft råd med ett superstort walnut studio cabinet istället för tråkiga spånplattor

  • Medlem
  • 2003-03-17 22:42

ööh, nej - nu ser jag att länken inte var helt ok. Försökte länka till Phobo´s Red Square... nå´n som testat den?

Har inte testat den, men den är nog kapabel till snygga/stygga ljud.

Pris 10780:- hos Synthesizer Network

Krank: den där Neptune 2 ser ju HELSKÖN ut! Hade kunnat köpa den för att bara ha den som dekoration... kultkul värre! Fanns det nån pirsuppgift nånstans?

Ah! Hittade det nu... Coolt! Nå, en sån hade säkert suttit bra! Såg att de hade MB33:an också... Den hade definitivt inte suttit fel. Nåt åt det hållet lär bli min första riktiga analogare skulle jag tro

Bionik: Japp, det finns massor av alternativ och jajemen, lådan är bland de dyrare och kanske onödigare kostnaderna. synthesizers.com säljer ju rackvarianter också som man kan skruva in i egna lådor om man vill. Frontplåtar är en annan grej som kan vara lite svår att göra själv med det finns sätt där med!

Red Square såg rätt rolig ut, en del fiffiga finesser. Men det jag reagerade på är det fanns få reglage för mängd modulation, de fanns ju på de viktigaste ställena men t.ex. inte för pulsbreddsmoduleringen. Och ingen fristående strypare fanns det heller, det borde ha kunnat klämma in. Men man får onekligen mycket för pengarna! Och vc-resonance är astufft har jag nyligen lärt mig

ahhh sköna ljud.. Precis som jag vill ha dem. Kraftfulla men ack så mjuka och sköna

mmmmmmmmmmmm.............. Har haft en A-100 som dessvärre har sålds för länge sedan. Längtar efter Modular synth

  • Medlem
  • 2003-03-18 18:11

Någon som haft kontakt med Analogue network?

Red squaren verkar trevlig men tyvärr inget jag kommer att köpa inom överskådlig framtid... däremot funderar jag också på att beställa MB33:an och/eller Sidstation som dom fortfarande har kvar för orginalpriset...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 18:31

krank :

Jag köpte en Neptune 1 där för nåt år sedan och har postivia erfarenheter av honom (Morgan ? tror jag). När jag frågade hur en annan manick lät så erbjöd han tom att låna ut en så jag kunde bilda mig en egen uppfattning

Morgan är Sveriges trevligaste synthandlare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-18 19:11

Det är möjligt han är det, och det är också viktigt. Men jag har vänt i dörren när jag sett att priserna på Doepfergrejer konstant ligger 50% över Doepfers och tyska musikaffärers priser. Någon måste missuppfattat begreppen EU och generalagentur.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 20:22

Bara så vi har koll på siffrorna här...

Du menar alltså, att om en vara kostar 100:- i Tyskland så kostar den 150:- hos Morgan?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-18 20:45

Ja, när det gäller Doepfers grejer så är det så. På lite dyrare grejer är dock inte skillnaden riktigt så stor, men tillräckligt stor för att jag inte skulle köpa i Sverige i alla fall. Skulle man köpa ett modulsystem skulle man ju gå miste om några moduler...

Priser på Doepfers hemsida:
A-100BS1 13.020:- (€1400,00)
Schaltwerk 11.151:- (€1199,00)
MAQ16/3 6.129:- (€659,00)

Priser på Synthesizes Networks hemsida:
A-100BS1 17.495:- (+34%)
Schaltwerk 15.775:- (+41%)
MAQ 16/3 8.975:- (+46%)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 20:55

Kan man handla direkt från Doepfer + vad kostar frakten?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-18 21:01

De säljer bara genom återförsäljare i Sverige, dvs Synthesizer Network. Däremot lär det inte vara några problem att handla direkt från Thomann som ju har svensk hemsida, eller från någon annan tysk musikaffär länkad på Doepfers hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 21:07

Thomann skulle då jag aldrig handla från, som drar svensk moms trots att de befinner sig i Tyskland.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-18 21:14

...beroende på att de drar in mer än 250.000SEK per år från svenska kunder vilket enligt EU-regler (tydligen...) innebär att de ska betala moms i det landet de exporterar till. Be mig inte förklara mer, det är den förklaring jag fått å e det så e det ju inget man kan klandra Thomann för.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 21:17

Jag har hört något liknande, men 250.000:- låter ju väldigt lite. Är det inte en högre siffra än så? Nåväl, som kund kan man ju då passa på att handla från de firmor som serverar härlig, tysk moms på 16%.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 21:41

Fasen boys! Schweiz ska man handla ifrån. De har bara 7,6% moms! Jevvlar. Kan vi hjälpas åt och hitta nå´n musikhandlare där... som kan sälja via nätet och till Sverige? Det kan onekligen bli en rejäl rabatt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 21:52

:rolleyes: Häpp...
De är ju inte med i EU... :rolleyes:

måste ju finnas nån ekonom här på 99musik som har koll på sånt där! Länder i EU med låg moms.. så svårt borde det inte va att hitta

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 22:19

Thomann har trots svensk moms faktiskt bra priser, en del hiskeligt bra priser. Ta tex deras AKAI MFC42-filter för ca 2500:-, förmodligen billigast i världen

, kostar runt 4-5000 hos andra tyska handlare och ca 6-7000 i sverige.

Jag köpte en grej av Musicians Gear för att dom har 16% moms och bra priser i övrigt, men det dom glömde bort att berätta var att deras leveranstider är flera månader samt att personalen har samma hyfs som dagisbarn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-18 22:45

Japp! Se upp med Musicians-Gear!

Själv förespråkar jag som sagt... ren och skär...

http://www.99musik.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000035

Hängde på ett oscilloskop på en send på min mixer igår och spanade in vågformer! *wow* Det är verkligen skillnad på hur de ser ut på olika maskiner -och hur de låter!

Skopet är numera en fast installation i min studio, det är kul att "titta på sin musik"

Nya ljud från modularen:

http://www.libertymusic.org/stryph/fragile_pulse.mp3 -bräckligt pulsljud med olika moduleringar, bla vibrato som fadear in och ut.

http://www.libertymusic.org/stryph/noises3.mp3 -lite småkomplexa oljud

http://www.libertymusic.org/stryph/umpasong.mp3 -en låt jag petade ihop igår som test för att se hur maskinerna går ihop. Gissa vad modularen gör! Om jag inte minns fel var det min flickvän som programmerade en av slingorna i 303an för ett tag sedan

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-20 17:31

Har du CV/Gate på din flickvän? LYCKOS!

btw...skivorna kom idag...åker in i CDn omedelbums!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-20 18:46

Kan inte förklara varför, men det där lät faktiskt lite snuskigt...

Mårre: hehe
Gott att skivorna kom, ska bli kul att höra vad du tycker sen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 20:38

Hittade en australiensisk firma av en slump... de gör CV/Gate-prylar, bl a en sequencer som ser rätt tuff ut.

http://www.frostwave.com/index.html

Bevaka tråden