- leere
- Medlem ●
- Nyköping
Hej,
Nu är jag j**la nära att trycka på Order-knappen. Efter en del diskutioner på modularsynth.net har jag ändrat lite på min setup och känner jag att jag e redo att beställa.
Jag vet att många av er tycker att man ska börja i liten skala men just nu har jag en chunk pengar som jag kan spendera. Jag vill ha en fungerande synt med så lite "ånej jag saknar en sådan".
Frakt kommer kosta $390 för hela systemet. Skulle jag beställa en modul då och då och betala $50 i frakt så tjänar jag på att ta så mycket som möjligt i ett bräde.
Ni som har modularer, vad tror ni om detta? Har jag missat nått, har jag för få av nått? Sequencer m.m. får komma i nästa cabinet.
1x Q104 MIDI Interface
1 x Q105 Slew Limiter
6 x Q106 Oscillator (inkl Q106CRS)
1 x Q107 State Variable Filter
4 x Q108 Amplifier
4 x Q109 Envelope Generator
1 x Q110 Noise Source
1 x Q111 Pan/Fade
1 x Q112 4-Channel Mixer
1 x Q113 8-Channel Mixer
1 x Q116 Ring Modulator
1 x Q117 Sample and Hold
3 x Q124 Multiples
3 x Q125 Signal Processor
1 x Q130 Clipper/Rectifier
1 x Q137 Power Control & Interface
2 x Q141 Oscillator Aid
1 x Q147 Distributor
1 x Q150 Transistor Ladder Filter
+
Studio-44 Cabinet, power stuff, cables, Blank panels.
Mvh
Demokid
Demokid - Trevligt med ytterligare ett dot-com system i Sverige! Jag har inga synpunkter på din setup annat än att du tycker du ska strunta i MIDI-interfacet och beställa något annat istället ... kanske ytterligare en Q117 (Sample & Hold)? Q104 är tämligen enkelt uppbyggd och personligen tycker jag att en av de största begränsningarna med interface är att det är låst till att ta emot MIDI-data på kanal 1.
En annan tanke som slog mig är att frakten blir relativt dyr när du beställer ett kabinett. Dot-com's studiokabinett är vissligen riktigt fina men du skulle förmodligen kunna spara en del pengar på att låta ett lokalt snickeri här i Sverige tillverka ett kabinett åt dig. Jag förstår dock om du vill ha kabinettet eftersom det är riktigt fint
jag tycker att det är bra att du tar i ordentligt ! att börja med bara några fjuttmoduler som man just inte kan åstadkomma nåt med är ju inget skoj, då hinner man kanske tröttna innan man hajat det kuliga med att ha en modularsynt, kööööööööööööööööööp !
Egentligen är det väl dumt av mig att säga nåt iom att det inte är jag som ska ha synthen men here goes:
Defintivt skippa Q104 MIDI, den är helkass. Måste ha varit nån sommarprao som designat den med tanke på att det iaf finns nån sorts tanke bakom de andra modulerna.
Skit i Q112 4-kanalsmixern, den är också värdelös. Skaffa en dedikerad oscillatormixer Q161 istället.
3 Q125 Signalprocessorer? Jag har aldrig behövt mer än en så tops två.
Det räcker med en Q141 Oscillator aid, så upphetsande är den inte.
Som jgb säger, peta gärna in Q140 Fixed filterbank, de är coolare än man kan tro. Men inte en till Clipper, den gör trots allt inte så mycket.
Du kan få köpa min Ringmodulator och mina tre Envelope om du vill spara lite kosing, då kan du passa på att beställa fler moduler för det gör ju inget att ha fler än som får plats i kabinettet -då kan man swoppa lite när man känner för det. 2 loppor jämnt plus eventuell frakt då.
Ujuj... ni gör det inte lätt för mig.... Jag är inte otaksam, jag uppskattar verkligen all hjälp då jag är tok grön på modularer.
Någon på nodul-listan tyckte Signalprocessorer behövdes och några ryckte jag hade för få mixers... Detta är inte lätt och jag förstå vad min menar med att köpa en del moduler och sedan lägga till sånt man behöver.
Jag har en Kenton Pro~2 men den är så jobbig. 3.5mm plugar och okalibrerad. Verkar så enkelt men en inbyggd MIDI/CV modul.
Filterbank verkar kul men får inte plats... får vänta tills nästa kabinett.
Så ni som vet... tycker ni det räcker med 1 8 CH mixer?
Stryph: JAg PM:ar dig angående moduler...
Mvh
Demokid
det är som du säger, det behövs ju egentligen ett större kabinett om det ska bli riktigt bra, åtminstone _en_ analog seq. är ju också att rekommendera
ska jag gnälla på den konfig. du valt så tycker jag nog att 4 st vca;er är i minsta laget, dessa är ju inte bara ett "ljud" byggblock (som i te.x vco-vcf-vca kedja), utan används ju även för att reglera olika modulationskällor osv
Det jag tycker mest är att 4ch-mixern är lite fånig. Den har ju bara rattar till två av ingångarna. Dessutom har VCA'erna två ingångar (blir ju en mixer) och även Q107 (minns inte om Q150 har det) så det finns småmixmöjligheter överallt. Jag har ju visserligen en sequencer som äter plats i mitt kabinett (dvs inte så mycket att mixa) men jag har aldrig kännt att min 8ch inte räckt till. Sen ska man ha klart för sig att med så här mycket att tillgå blir synthen oftast flera synthar och då kör man ju ut ljuden genom olika VCA'er och mixar i huvudmixern. Så som slutmixer har iaf jag aldrig min 8ch, den är bara internt för att mixa CV eller audio i själva patchen. Förresten är den ju tvådelad så man kan mixa CV och audio samtidigt.
Det kan vara att ditt Kenton är jobbigt men Rogers Midi-interface är slöseri med pengar. Du kan ju spela på den från din Voyager till att börja med och att kalibrera ditt Kenton kan inte vara svårt. Lyckas du inte hitta nån i Sthlm som vill hjälpa dig så kan jag fixa det. Eller SynthX ställer säkert gärna upp. Om jag läste rätt på .com-listan tänkte du väl löda egna kablar? Isf är det ju en smal sak att köpa några 3.5mm pluggar och löda konverterkablar.
Fönstershoppar lite på en Studio 44. Siktar också på att någon i framtiden bygga på med ett 22-kabinett, flytta upp sequensern och köpa tillbehör; men främst vill jag använda den för livespelningar och inte så mycket hemstudiopatchande. Som nybörjare undrar jag:
-Jag kommer förmodligen inte att koppla upp den till andra syntar, sequensers eller datorer. Måste jag ha ett MIDI-interface?
-Måste jag ha Q101, Q102 och Q103 tillsammans? Q102 är till för den grundläggande strömförsörjningen, antar jag, men de andra är väl bara till för att skicka el till eventuella ytterligare kabinett - Q101 för ett kabinett eller Q103 för två, eller?
-Varför går det åt så många oscillatorer, sex st? Jag skulle vilja ha fyra i min Minimoog, för att behålla späcket och få en LFO också, men här är det sex. Har någon provat att köra ett ljud med fyra oscillatorer; blir det fetare eller bara surrigare? Är det meningen att två-tre ska gå till en sequenser t.ex?
-Jag skulle vilja ha en förstärkare och en envelopgenerator till två oscillatorer, samt en uppsättning till för en tredje oscillator. Detta för att kunna påverka oscillatorer mer separat. Är det någon idé + att sedan avsluta med en envelopgenerator för det samlade ljudet?
-Behövs en Connector interface (Q120) om jag inte ska koppla med andra instrument? För utkoppling används väl snarast en Distributor (Q147).
-Noice source (Q110) och Ringmodulator (Q116) funderar jag också på att vara utan. Blir inte mycket effektljud hos mig, tänkte jag. Kan det finnas andra användningsområden som jag inte ser?
Jag köpte ett Studio 44 kabinett och fyllde upp det med egna moduler. Så här ser det ut: http://www.esnips.com/doc/0a19dd23-3059-43a1-8c7c-97b99e5be5bb/DOT.COM-patched
- Du behöver inte ha Q101, Q102 och Q103 tillsammans. Jag kör bara med en Q137 och i nästa kabinett köper jag en Q103.
- Om du inte ska styra den via dator/midi behöver du inget MIDI interface. Jag köpte Q104 för jag styr det mesta via dator samt att du kan använda vilket MIDI klav som helst som ett masterklav. Kar du ett CV/Gate klav så är du grön. Q104 är ett bäldigt basic interface men gör sitt jobb. Skönt att ha allt sammlat i en box.
- Jag har sex Q106CRS och för mig går dom åt... kör max 3 som VCO (oftast 2) resten är för modulation och sånt. (.COM har inga dedikerade LFO moduler). Hur många du behöver beror på vad du tänker använda den till. Ett tips är att köpa Q106CRS vilket gör VCO:erna mycket mer stabila när man byter oktav.
- VCA och envelopes går åt som smör i solsken... Jag har 4 VCA/ENV och dom går åt.
- Skippa Q120... den behöver du inte. Köp en Q147 den är en väldigt användbar modul. Jag har bara en och ska köpa en till. Perfekt både för att få kontrol på CV och audio.
- Q110 använder jag till Q117 Sample & Hold modulen, tummor samt att smyga in lite brus i ljud.
- Jag brukar inte använda ringmodulatorn till klassiska klockljud utan för att ge t.ex. leadljud lite "edge". Använder den även till plingiga melodiljud ála Alphaville. Ska nog försöka göra lite Vince Clark ljud med den vad det lider.
- Köp en extra Q124 Multiples. Hos mig går dom åt...
Mitt nuvarande system:
Q104 MIDI Interface 1
Q105 Slew Limiter 1
Q106WCRS Oscillator (VCO) w/CRS 6
Q107 Filter (VCF) 1
Q108 Amplifier (VCA) 5
Q109 Envelope Generator 4
Q110 Noise Source 1
Q111 Pan/Fade 1
Q113 Mixer 8-Channel 1
Q116 Ring Modulator 1
Q117 Sample and Hold 1
Q118 Instrument Interface 1
Q124 Multiples 3
Q125 Signal Processor 2
Q130 Clipper, Rectifier 1
Q131 Blank-Single 4
Q137 Power Control and Interface 1
Q138 Logo Panel - Single Width 1
Q141 Oscillator Aid 1
Q147 Distributor 1
Q150 Ladder Filter (VCF) 1
QCS44 Studio Cabinet 44 Space 1
QDH40 Power Harness, 40 modules 1
QPS1 Power Supply
Kommer beställa ett Studio-22 och fylla med 1xQ113, 1x147, 1xQ124, 1xQ960, 1xQ962
Mvh
Demokid
Demokid,
Tack! Var alltså inte helt ute på fel spår. Jag funderar också på att bygga på med ett 22-kabinett med åtminstone en sequenser och lite kompletterande grejer (fler Q106:or, Q108:or och Q109:or!). I så fall väntar jag med sequenser i 44-an. Först en rejäl ljudlåda, sedan speldosa ovanpå!
Står du (och andra) ut med fler frågor?
-Via vad styr controllern (klaviaturen, QBK15S?) kabinettet? Det var närmast den jag tänkte MIDI:t till, men det måste förstås finnas en gammal, hederlig väg. M.a.o; var går signalen in i kabinettet ? Är det Distributor, som jag trodde var utgången innan jag förstorade bilden?Då kan den ju dra igång fyra oscillatorer direkt (4 outputs) I så fall, använder du Pan/fade som utgång sist i systemet?
-Vad är skillnaden på filtren; Q107 och Q105? Du har båda, ser jag.
-Oscillator aid får jag inget grepp på. Du har en, men sex oscillatorer, så vad av vikt pysslar den med? Vågform väljs väl genom patchning ut från oscillatorn. Kan den synka två osc. via output med en som går till input?
-Sedan undrar jag, efter att ha kikat närmare på ditt kabinett, hur utgångarna från MIDI interface fungerar. Har inte tänkt på dem förut. Är de till för att styra t.ex. pitch via MIDI?
Bäst jag slutar här, men det finns förstås fler frågor.
Hälsn.
Putte P
Frågor... det är ju det som detta forum är till för, särskilt när det gäller så stora invisteringar som ett modulsystem.
- Köper du en QBK15S behöver du ingen Q104 då den har CV/Gate och MIDI converter i ett. Jag tycker QBK15S är lite overkill. $450 är mycket pengar för ett så basic masterkeyboard. Visst det ser snyggt ut och passar fint med en modular men $450. Det får man många moduler för... Själv kör jag en MIDI synt som masterkeyboard.
Om du inte tänker köra MIDI skickar du CV (pitch) ifrån någon CV källa (analogsynt med CV ut, analog sequencer m.m.) till en Q124. Ut ifrån Q124 kopplar du sedan en patch kabel till varje VCO du vill använda. Ska du göra ett ljud med 3 VCO används 4 av Q124 jack. 1 In/3 ut. Sedan gör du samma sak med Gate signalen. In med Gate i en Q124 och sedan ut till så många envelopes du vill använda. (Det är därför man aldrig kan få för många Q124:or.
Samma gäller om du använder Q104. Du kopplar in en MIDI kabel och ut får du CV/Gate/trig samt velocity som du sedan måste koppla vidare.
- Q147 Distributor är bättre att använda om du vill ha olika mängd CV till saker t.ex. skicka output ifrån en envelop in i Q147. Ut ifrån Q147 klopplar du en kabel till VCO-1 Pulse Width In och en till VCO-2 Pulse Width In. Nu har du möjlighet att med samma envelop bestämma hur mycket den ska styra pulsvågen på VCO:erna (-5V/+5V). Bara ett av många grejer man fixar med Q147. Jag älskar den.
- Q107 är ett 12 dB/Oct multimode filer som klarar både Low/Band/High/Notch filter. Q107 låter fantastiskt, har ett bredare, brassigare ljud än Q150 men låter inte lika varmt. Tänk dig tidiga Oberheim, MS20, ARP. Om man bara har råd att skaffa ett filter köp en Q107 då den har fyra filter typer och CV resonance.
- Q150 är ett klassiskt 24 dB/Oct lowpass filer ála Moog. Jag tycker inte Q150 låter som mina moogar men det låter varmt, fylligt och har ett eget sound. Du kan göra fina basar, leads m.m. med detta filter. Det är synd att alla jämför Q150 med moog bara för att det bygger på "transistor ladder". Detta gör att vissa inte gillar den då det inte låter riktigt som moog. Det låter i alla fall bättre än många andra 24 dB/Oct filter jag hört.
Båda tillsammans e mumma. Kör dom parallellt eller i serie med olika cutoff, resonance, velocity m.m. mumma.
- Q141 Oscillator Aid är bra om man är lat. Vrid en ratt för att byta vågform i stället för att pacha om. Närå den är rätt bra faktiskt, du får en till sync metod (soft sync) och positiv/negativ utgång med volymkontrol. Du kan fortfarande använda dom vanliga utgångarna som vanligt. Jag använder den väldigt ofta.
- Q104:an klarar att hantera Pitch/Gate/Trigg/Velocity den har således fyra utgångar för dessa. För att få något ljud ur lådan måste du använda Pitch för att styra tonhöjden på en VCO. Gate kopplar du till en envelope för att styra note on/note off på envelopen. Trigg... ja den kan trigga s&H, envelopes, sequencers, trummaskiner m.m. Velocity ifrån ditt MIDI klaviatur/sequencer kan modulera nått (tex mängden vibrato på VCO)
Mvh
Demokid
Undra om man kanske ska skippa Euroracktankarna och återta .com planerna (Velar som vanligt)
Angenäma problem!
Jag velar jag också ... För mig är frågan om jag ska bygga ut mitt dot-com eller om jag ska sälja hela systemet och istället bygga vidare på min Moog. Förra veckan fick jag hem en del gamla Moog-moduler för service från en herre som vill renovera dem innan han säljer dem. Är lite sugen på att köpa dem och bygga ett tredje kabinett till min Moog!
Angenäma problem!
Jag velar jag också ... För mig är frågan om jag ska bygga ut mitt dot-com eller om jag ska sälja hela systemet och istället bygga vidare på min Moog. Förra veckan fick jag hem en del gamla Moog-moduler för service från en herre som vill renovera dem innan han säljer dem. Är lite sugen på att köpa dem och bygga ett tredje kabinett till min Moog!
Moog är ju Moog
Club of the knobs och mos-lab verkar göra riktigt fina moduler med. Sen har de ju fördeleln av att ligga inom EU.
Idiotfråga 1.
Kan man köpa strömförsörjning som passar till .com/cotk/mos-lab här i Sverige. Hade tänkt bygga ett eget kabinett och hade nog velat komma lite billigare undan så här i början. Om jag behåller skiten jag köper i första vändan så kommer saken i ny dager
Kan man köpa strömförsörjning som passar till .com/cotk/mos-lab här i Sverige. Hade tänkt bygga ett eget kabinett och hade nog velat komma lite billigare undan så här i början. Om jag behåller skiten jag köper i första vändan så kommer saken i ny dager
Det bästa är kanske att köpa ett nätaggregat från dot-com ... Om man är lite händig så går det dock att bygga väldigt bra nätaggregat som passar för ändamålet. Jag byggde nyligen ett nytt nätaggregat till min Moog. Nedan är lite bilder för den som är intresserad ...
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_1.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_2.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_3.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_4.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_5.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_6.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_7.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_8.JPG
http://www.neriks.com/Images/Gear/Moog35_PSU_Repair_9.JPG
Demokid,
Har du nåt tips på vad jag behöver om jag vill använda en envelope modul
för att styra mina filterboxar,en Frostwave resonator och en Moogerfooger mf101.
Jag vill kunna koppla tex ut från min evolver med öppet filter och sen in i resonatorn och sen antar jag att det behövs ett midi interface Q104 som triggar envelopen för att styra Resonatorn från midi ut på evolvern ??Så att det blir som att filter boxen är integrerad i evolvern.
Måste man ha en amplifier modul då också??
Tacksam för tips.
Demokid,
Har du nåt tips på vad jag behöver om jag vill använda en envelope modul
för att styra mina filterboxar,en Frostwave resonator och en Moogerfooger mf101.
Jag vill kunna koppla tex ut från min evolver med öppet filter och sen in i resonatorn och sen antar jag att det behövs ett midi interface Q104 som triggar envelopen för att styra Resonatorn från midi ut på evolvern ??Så att det blir som att filter boxen är integrerad i evolvern.
Måste man ha en amplifier modul då också??
Tacksam för tips.
Om du har en MIDI/CV converter som hanterar V/Oct skulle du kunna ta en Gate signal ut ifrån den in i en Q109.
Annars låter det som om du skulle behöva en Q104, Q109 för att styra t.ex din mf101. Jag hade nog byggt ihop denna lilla rack.
1xQ104, 1xQ124, 2xQ109, 1xQ108, 1xQPS2, 1xQCP22 (alt QCR8). Varför inte lägga till en mixer.
Har ingen aning om hur Frostwave resonator funkar och jag har inte testat mf101:an.
Så här skulle jag koppla en basic patch med e.g. mf104 med hjälp av ,Q104, Q124, 2 Q109, Q108:
Audio:
Evolver --> mf101 AudioIn
mf101 AudioOut --> Q108 Signal Input#1.
Q108 Output --> Mixer.
MIDI:
Eveolver Midi Out --> Q104 Midi
CV/Gate:
Q104 Gate Out --> Q124.
Q124 Gate Out --> Q109-1 Gate
Q124 Gate Out --> Q109-2 Gate
Q109-1 Output --> mf101 Envelop In eller Cutoff In. (vet inte vad den har för inputs)
Q109-2 Output --> Q108 Control Input#1
Nu kan du ha olika envelopes på filter samt amplifier. Jag tror du skulle kunna skippa Q108, en Q109 samt Q124 egenom att köra ljudet ifrån mf101 tillbaka in i Evolvern och använda Evolverns VCA/Envelope.
En Q112/Q125/Q147/Q108 är bra att ha för att kunna ställa hur mycket en envelope ska påverka mf101 såvida inte mf101 har en inbyggt mixer.
Om inte mf101 har en inbyggd mixer för att kontrollera Cutoff Ext Input, lägg till en Q125 (Q147 funkar också) och koppla:
Q109 OutPut --> Q125 Input (I Q125 kan du ställa mängd samt -5V/+5V.
Q125 OutPut --> mf101 Envelop In eller Cutoff In
För att göra patchen ännu lite mer intressant, använd keyboard track. Lägg till följande:
Q104 Pitch --> Q112 Input#1 Level
Q125 OutPut --> Q112 Input#2 Level
Q112 Output --> mf101 Envelop In eller Cutoff In
Nu kan du ställa mångden EnvAmount (-5V/+5V) samt keyboard track (0-+5V)
Jag antar att man faktiskt kan skippa både Q125 och Q112 och anväda en till Q108 men med en Q125 (alt Q147) samt en Q112 blir det så mycket mer flexibelt.
Hoppla, vad det tog skruv!
Jo, en del av detta intresset bygger förstås på att vi får älta det med varandra. Håller helt med Demokid om klaviaturen. Det ser snyggt ut och min plan var dessutom at placera det mellan min C3:a och Minimoogen. Ska plast och plåt få komma mellan så mycket träkabinett? Å andra sidan har jag en gammal DX27:a som står oanvänd. Med den får jag det pitchhjul jag skulle sakna på QBK15S, särskilt som det ska spelas solon främst.
Ja ja, jag återkommer när inte lunchrasten håller på att ta slut.
Visst känns det bättre att köra via cv/gate än att köpa en MIDI-modul, men å andra sidan kanske jag måste skaffa en klaviatur som har det. De antikviteterna är ju dyrare än en billig MIDI-synth idag. Kanske bäst att gardera med en MIDI-modul. MIDI är ju rätt gångbart generellt sätt! Är det Gate som används ut på Q104 då? En kombination kanske är att föredra: MIDI in till Q104 och Gate ut till input på Q147 - sedan ut åt alla möjliga håll!
Filter, jag tänkte ha tre, så det är väl lika bra att ett av dem är en Q150.
Vad tror ni förresten om följande innehåll?
Q104 MIDI Interface 1
Q105 Slew Limiter 1
Q106 Oscillator (VCO) 6
Q107 Filter (VCF) 2
Q108 Amplifier (VCA) 4
Q109 Envelope Generator 4
Q111 Pan/Fade 1
Q113 Mixer 8-Channel 1
Q115 Reverb 1
Q116 Ring Modulator 1
Q124 Multiples 3
Q125 Signal Processor 2
Q130 Clipper, Rectifier 1
Q131 Blank-Single 1
Q132 Blank-Double 1
Q137 Power Control and Interface 1
Q141 Oscillator Aid 1
Q147 Distributor 1
Q150 Ladder Filter (VCF) 1
QCS44 Studio Cabinet 44 Space 1
QDH40 Power Harness, 40 modules 1
QPS1 Power Supply 1
Något som fattas eller finns för mycket av?
Demokid,
Tack för alla tips.
Har du lagt upp några ljudexempel från din modular nånstans?
Skulle va kul att höra.
Frostwave Resonatorn har samma cv ingångar som Mf101 förutom att den inte
har envelope follower. Den är en klon på Ms20´s 12db LP och HP
filter seriekopplat.
Schlachthof:
Coolish... Resonatorn verkar grym. Har själv en MS20 och filtren låter fantastiskt!
Nä jag har faktiskt inte gjort några ljudexempel än. Köpte den förra året och sedan flyttade vi till en ny lägenhet som vi har renoverat. Nu är det klart... Nu börjar arbetet med att möblera upp musikrummet. När det är klart kanske det blir några ljudexempel men jag tror inte det finns tid till sånt. Bättre lägga den lilla tid man har på att göra musik än att göra små demosnuttar av en synt lixom.
Putte P:
Det låter som om du fått med dom mesta modulerna som är användbara. Jag skulle lägga till en mixer till... det går åt, jag lovar.
Jag skulle inte använda Q147 för att routa Gate signaler, för det använder du Q124. Q147 är bra för att skicka en CV signal till fler destinationer fast med olika Volt (Steglöst -5/+5 V).
Säg att du har Q104 interfacet. Den skickar ut Gate, Pitch, Trigg samt Velocity. Koppla (routa) då Gate Ut ifrån Q104 till Q124. Q124:an skickar sedan ut samma Gate signal till flera utjack (max 7). Dessa kan du sedan koppla till t.ex. Envelopes m.m.
Om du inte använder MIDI kan du koppla en Gate signal direkt ifrån t.ex. en analogsynt med Gate ut till en Q124 och göra samma sak.
Mvh
Demokid
En fråga som slog mig nyss:
Hur är det med tillgången på arpeggiatormoduler i allmänhet och finns det någon som är gångbar i ett .com-system? Får en känsla av att det skulle gå att göra rätt mysiga grejer om jag först bråkar lite med envelopgeneratorerna och ställer till med filtersvep.