Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-27 15:57

Jag brukar ofta sakna att man kan splitta signaler, dvs multipeljack. Enkla grejer att bygga själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 16:13

Multiplar är oftast ganska underskattade moduler. När jag byggde mitt dot-com system så hade jag inte en enda multiple-modul vilket begräsnade möjligheterna med systemet ganska kraftigt. Jag skulle också vilja lyfta fram "analoga sequencers" som bl a är väldigt användbara som modulartionskällor ...

Det kanske bästa tipset man kan ge när det ska handlas modular är att skynda långsamt. På det viset kan man ta kostnaden i mindre smällar (förutom att det kanske blir dyrare i frakt med flera små paket) och få tid till att anpassa sitt system efter hur man faktiskt jobbar (vilket ju till och med kan förändras allt eftersom man lär sig greja med modulararer).

Köp inte ditt drömsystem på en gång och köp absolut inte ett färdigt system designat av någon annan, det går ju liksom emot hela idén. Det är ju lite som att köpa färdigbyggda legobyggsatser. Förutom om man typ köper en Moogmodular eller nåt men det gör man oftast av lite andra skäl.

Om du aldrig patchat modular så åk hem till nån som har ett system och testa eller ladda hem Clavias G2-demo och prova runt. När du gjort några tiotal patcher kommer du se ett mönster i hur du jobbar och på så vis kan du lättare bestämma vilka moduler du ska ha redan från början. Det rör sig om så pass mycket pengar att det ju är lite dumt att köpa på sig moduler man sällan använder även om man så klart kan sälja dem vidare, det är lite onödigt krångligt bara.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 16:18
Ursprungligen av stryph:

Förutom om man typ köper en Moogmodular eller nåt men det gör man oftast av lite andra skäl.

En Moog Modular är dessutom inte så modulär som många kanske tror! Många moduler är förpatchade på baksidan vilket gör det knöligt att möblera modulerna efter eget huvud. Visst kan man göra det men då mister man vissa funktioner vilket kanske inte är så bra ... I detta avseende är faktiskt ett dot-system mycket mer modulärt!

  • Medlem
  • 2006-10-27 17:52
Ursprungligen av stryph:

Köp inte ditt drömsystem på en gång och köp absolut inte ett färdigt system designat av någon annan, det går ju liksom emot hela idén. Det är ju lite som att köpa färdigbyggda legobyggsatser. Förutom om man typ köper en Moogmodular eller nåt men det gör man oftast av lite andra skäl.

faktum är att när jag planerade mitt eventuella system ett tag tillbaka så blev resultatet som ett 22-system fast med ett Q150-filter också (och en Q137 på baksidan istället för en Q101 och en Q102). jag tycker faktiskt .coms färdiga system är mkt smarta

Ok... Men används multiplar enbart för att splitta signaler, eller kan de även summera?
Och när behöver man i så fall en mixer?

Ah, bygga själv. Det brukar aldrig bli av är min erfarenhet, kan vara värt att tänka på när man funderar på om man ska ta med multiplar och patchkablar i sin beställning

Officiella svaret är nej, multiplar kan inte summera, då ska man ha en mixer. Men det är klart man kan patcha så och se vad som händer -det är de oväntade sakerna som är kul!

stryph: Tack för bra kommentarer.
Jag TROR att jag är såpass van vid synthar med avancerade modulationsmatriser, att jag åtminstone hyfsat förstår vad det handlar om...
Och jag har funderat på det här läääänge, och lär behöva fundera (läs: spara) länge än, så jag lär inte springa iväg och handla utan att ha ganska så klart för mig vad jag vill ha.
Men det är nog ändå en bra idé att testa nån mjukvarumodular först, så att jag får se lite vad man kan göra utifrån det jag tänkt mig...

Ingen orsak! Och vem vet, en dag kanske ett .com halas ur ett baksäte på en fest nära dig

Oj, vad det skrivs...
Bra, då är jag med på banan!

Haha, ja, man kan ju alltid hoppas!

Hehe, Modcan's B-serie hör till de dyrare systemen, va?
Eller vad sägs om ett litet enkelt system (2VCO, 1VCF, 2ADSR, 2LFO, 2VCA + nån multipel och mixer) för lite drygt 30,000kr.... :eek:

Varför faller jag alltid för snygga, men svindyra grejer??
:kaaaka!:

när det gäller nytillverkade modularsystem så tillhör ju .com dom tråkigaste vad det gäller modulutbud, dom har ju i princip bara "standard" moduler, då ligger ju en firma som t.ex doepfer hästlängder före, kolla t.ex in deras tapped bbd module som dom har på g....

Kanske dags sammanställa vilka som har modulära system på 99musik?
Tänkte föreslå pollform, men finns det stöd för flera val? Och var går gränsen för modulärt?
Jag har ju flera olika fabrikat iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-28 10:16
Ursprungligen av synthmicke:

Kanske dags sammanställa vilka som har modulära system på 99musik?

Det är väl bara att starta en ny tråd där alla som äger modulsystem i olika former kan berätta om dem och kanske även posta en och annan bild Jag är övertygad om att det finns en hel del intressant i stugorna!

SynthOllie - Jag tycker att de moduler som finns är ganska kul ... MEN jag håller givetvis med dig om att utbudet inte är så omfattande och intressant som det skulle kunna vara Som tur är så finns det en del andra tillverkare som börjat släppa moduler i dot-com format och då kan man ju alltid komplettera med dessa. Det jag gillar med dot-com är just formatet men smaken är ju bekant olika så jag har full förståelse om det finns dem som tycker annorlunda!

Ursprungligen av neriks:

Som tur är så finns det en del andra tillverkare som börjat släppa moduler i dot-com format och då kan man ju alltid komplettera med dessa.

jepp

Citat:

Det jag gillar med dot-com är just formatet men smaken är ju bekant olika så jag har full förståelse om det finns dem som tycker annorlunda!

vad det gäller utseende så tycker jag att .com är mkt snyggare än doepfer

  • Medlem
  • 2006-10-28 13:06
Ursprungligen av neriks:

Som tur är så finns det en del andra tillverkare som börjat släppa moduler i dot-com format och då kan man ju alltid komplettera med dessa.

*host* zeroscillator *host*

Android: Jo Modcan är lite dyrt, Buchla är ännu dyrare Per modul måste en NM klart vara billigast.

VCO: Då gjorde du ju en fundering på vad du ville ha och lite småändringar på designen, det är såklart ok. Det jag menade var att inte bara ska tjacka nåt rakt av som nån annan hittat på, för vad ska man göra med de moduler man inte vill ha?

SynthOllie: Japp, .com är bland de tråkigare. Men för smör och bröd är de ju billiga så man kan ju börja med ett sån't system och sen utöka det med knasmoduler från andra tillverkare. Doepfer har intressanta moduler men ett oacceptabelt format för mig så de går helt enkelt bort på grund av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 10:51

Om man vill ha lite skojsigare moduler i sitt dot-com kan man ju alltid slå till på några ModCan B-series. De är så vitt jag vet kompatibla rakt av. Något dyrare dock...

Annars är det väl bara att snickra ihop några moduler själv, egendesignade eller i kit-form, sedan köper man frontpaneler i dot-com format av någon här på listan med fräs i garaget.

ModCan och .com är nästan kompatibla, man behöver fixa nån kontakt till spänningsmatningen och spänningen på vågformerna är +/-2.5V p-p på Modcan och +/-5V p-p på .com så man kan behöva dämpa och förstärka lite men i princip ska det gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 15:45
Ursprungligen av stryph:

ModCan och .com är nästan kompatibla, man behöver fixa nån kontakt till spänningsmatningen och spänningen på vågformerna är +/-2.5V p-p på Modcan och +/-5V p-p på .com så man kan behöva dämpa och förstärka lite men i princip ska det gå.

Ja jävlar. Synd. Såg just att MOTM kör 10V p-p så då ryker Encore-modulerna också, jag som ville ha en Frequency Shifter... Fast det kanske inte är jättejobbigt att fixa, måste fundera på saken.

Spänningsmatningen är ju ungefär samma, det är bara att man skippar +5V-linan när man monterar kontakter för MOTM, Encore.

Fast .com är alltså 10V p-p men svänger från -5V till +5V, samma som MOTM. Inget större problem att fixa heller, kan t.ex. inte tänka mig att Modcan inte skulle tåla +/-5V och attenuatorrattar sitter det ju på de flesta ingångar. MOTM är nog mer .com-patibelt än Modcan dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 20:57

Hmm, ligger nånting i det du säger. Dessutom lär det väl vara så att om man matar sin frequency shifter med +/-5V p-p så lär den spotta ur sig samma nivåer... Jobbigare åt andra hållet(Modcan, Cynthia).

Jag har planer på att komplettera mitt system i vardande med ett par Encore-pryttlar och sedan bygga mina EFM-moduler och peta in allt eftersom. Jag har precis satt igång med 4 st olika filter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-29 01:41

Och för de som vill ha polyfoni och inte behöver patcha loss alldeles för stenhårt, så upptäckte jag just av en slump VA-skojsigheten Creamware System 1200!

En Prophet 5 å en Minimoog. Tack. I ett rack. Tack. Typ!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-29 02:00

PF: såg den i Musicstorekatalogen och hajade till. Den ser riktigt cool ut! Tyvärr var prislappen lite väl i överkant för min budget (1699 eurosar dvs. 15600kr). Billigare än att köpa löst dock.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-29 02:56

Vilka jäkla priser, 15600 för två Shark DSP'er och en plåt/trälåda, made in China!!
Lurendrejjerier det är vad det är!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-29 08:48

PF - De där burkarna vore faktiskt ganska kul att ha. Jag har båda i "original-utförande" men de passar tyvärr mindre bra att lira live med dem. Minimoogen klara det hyffsat men P5:an är tyvärr alldeles för känslig för att flyttas runt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-29 10:19

Ja precis, gamlingarna börjar bli till åren. Undrar om Creamware kommer med klaviaturförsedda varianter så småningom, eller släpper ett klaviatur med trägavlar och samma look'n'feel! Tycker verkligen om känslan i denna serie prylar, de har fångat mycket av karaktären både ljud- och utseendemässigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-29 10:32
Ursprungligen av PF:

Undrar om Creamware kommer med klaviaturförsedda varianter så småningom ...

En klaviaturvariant vore helt klart mycket intressant så man kan ju alltd hoppas att de utvecklar en sådan ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-29 10:38

Japp. Ta hem mjukvarorna förresten, kul att leka med på skärmen... Iaf Prodyssey var kul, om man är ovan vid hur den "känns".

(Ska inte störa mer i denna fina analogtråd!)

Bevaka tråden