Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vart tog Stryph/Gainforest vägen? Har han trasslat in sig i sina patchkablar måntro? Vill ni fråga honom om .com-syntar så kan ni nog springa på honom på www.exodus2.se

http://www.hauptschaltung.de/ kan ni höra hans .com i aktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-13 00:18
Ursprungligen av j antoni:

Men ehh... Serge görs väl inte längre (igen)?

Var har du hört det? Vad jag vet så håller Rex Probe & Co på STS på än. Internet har dock inte nått dit helt och hållet ännu... :rolleyes:

Ursprungligen av Volantiz:

.COM-sequencern verkar _väldigt_ intressant.. bra pris osv.

Är .COM kompatibla med Wiard-moduler?

Det beror på vad du menar med kompatibel. Det mesta går ju att koppla ihop, men samma storlek och jack har de inte. Titta på http://www.synthesizers.com/formfactors.html.

Sequencern är helt klart trevlig. Dock okvantiserad så melodier är inget kul att ställa in. Den är också digital i botten vilket spelar mindre roll, men man känner sig nästan lite lurad ändå pga utseendet.

Ursprungligen av Real Parakeet:

http://www.hauptschaltung.de/ kan ni höra hans .com i aktion.

Nix. De grejerna har jag bestämt för mig att han gjorde innan han köpte sitt .com-system. Däremot finns det Doepfermoduler med i dem.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-13 10:08
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vart tog Stryph/Gainforest vägen?
http://www.hauptschaltung.de/ kan ni höra hans .com i aktion.

Det är saker han gjorde inanan .com, http://www.gainforest.com/ där finns massa fluffigt och mysigt att lyssna på, antagligen innehåller det en hel del .com.

"men samma storlek och jack har de inte"

typiskt.. hade hoppats på att kunna ha de två fabrikaten i samma rack sen i framtiden. Jacken blir ju inge större problem.. men storleken.. blir en ganska skev låda.. eller två lådor :hmmm:

"Sequencern är helt klart trevlig. Dock okvantiserad så melodier är inget kul att ställa in."

..men det gör att jag kan använda den till electrocompen utan att behöva bygga en liten förstärkare. Fast precis.. rätt jobbigt att göra melodier..
Att den var digital i grunden hade jag däremot ingen aning om.. den ser ju stenhårt analog ut :eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-14 15:34
Ursprungligen av Volantiz:

typiskt.. hade hoppats på att kunna ha de två fabrikaten i samma rack sen i framtiden. Jacken blir ju inge större problem.. men storleken.. blir en ganska skev låda.. eller två lådor :hmmm:

.com-sequencern går väl alltid att stoppa in i en 19"-ram enligt nedanstående modell ...

Jag har en längre tid dreglat över http://www.oakleysound.co.uk/
.
Helt signal/storlekskompatibla med motm.

Hmm kanske sälja en njure?

Jag har ett fullbestyckat 44-space kabinett med .com och svarar gärna på frågor. Jag tror dock alla frågor hittills blivit besvarade.

Ang. analoga/digitala sequencers i modulform: alla sequencers stegar ju fram på nåt sätt och det sköts alltid av logiska kretsar, om dessa sen är byggda analogt eller om det sitter en liten processor och blippar omkring är skitsamma. Det viktiga är gränssnittet och om det består av rattar och switchar kan sequencern sägas vara analog oavsett vad som finns bakom fronten. Faktum är att jag tror de flesta analoga sequencers i själva verket är digitala inuti, det blir liksom enklast så. .com's sequencer är enligt mig en väldigt lyckad konstruktion.

Japp, .com är nog den modultillverkare idag som har de klart tråkigaste modulerna. Det är som nån användare sa "vanilla, but creamy rich and smooth vanilla". Helt enkelt moduler som inte revolutionerar synthvärlden men gör det de gör väldigt bra. Man får välja vad man vill ha men man kan komma väldigt långt med .com tack vare modulariteten och en del snitsigheter hos modulerna.

Doepfer är enligt mig inte värt sina pengar öht, det finns en del roliga moduler men grundmodulerna låter illa och man får känslan att de ska gå sönder när man tar i dem. När den är fullpatchad får man inte in fingrarna till rattarna.

www.gainforest.com har som sagt låtar med .com i (i princip alla). Ett nytt album är på väg upp men dröjer nog ännu ett par veckor.

Jag gillar min .com skarpt, men det känns som att det räcker med 44-space. Det blir inte mycket roligare för att man skaffar mer -då bör man hellre satsa på mer avancerade tillverkare. Som nybörjarsystem är det fantastiskt och det är ju klart snyggast av de nytillverkade. Vet man bara vad man håller på med kan man kombinera alla modultillverkares olika moduler.

Schysst med info Stryph! Vad är mer avancerade system då? Modcan/Cyndustries? Eller Buchla?

I stort sett alla andra är mer avancerade men framför allt Serge, Cyndustries och Buchla. De är naturligtvis också dyrare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-15 15:06

Det är intressant det här ni säger om att Serge "finns", jag minns att Jim Aikin på Keyboard Magazine har pratat varmt om sin gamla Serge men omnämnt den som något absolut vintage. I motsats till "current" om man så säger. Stryph - vore jättespännande att höra ny musik från dig!

På Serges inofficella hemsida finns det en prislista från hösten 2003, och vad jag vet har de inte lagt ner. Jag kan tänka mig att Jim Aikin talar om Serge som vintage framförallt för att allt vad modulsyntar heter automatiskt är en smula vintage, speciellt då i jämförelse med digitala syntar och mjukvara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-15 16:00

Jag tror han nämnde den runt 1988 sådär iofs. Då kanske Serge låg och sov?

  • Medlem
  • 2004-11-15 17:56

Tjena!
Konstigt att ingen nämmner Schweiziska technosaurus Selector System
http://www.technosaurus.ch/selector.htm
Har testat ett litet system i Tyskland en gång. Låter riktigt bra! Men är dyra.
Själv har jag ett litet Analogue systems system. Tycker att den låter bättre och mjukare än Doepfers. Doepfer kan också låta bra, men vill man ha ett bra D-system ska man köpa på sig de dyra Oscilator och filter modulerna annars kan de låta lite klena och tråkiga jämfört med de dyra system.

"Konstigt att ingen nämmner Schweiziska technosaurus Selector System"

nja.. det finns ju väldigt många tillverkare.. så folk har väl nämnt sina favoriter och några av de vanligaste.

Nu finns ett nytt album med min musik på www.gainforest.com det innehåller en hel del .com

  • Medlem
  • 2004-11-16 08:50

lite ot i tråden men:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46983&item=3760744779&rd=1

Om man har lite moduler liggande :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 16:34

Hej!

Kan någon som äger ett synthesizers.com system bjuda på lite ljudprov... jag är lite intresserad av ett System 44. Ett sådant är endast 8-9 papp durare än en Voyager och har massvis med fler möjligheter.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 19:20
Ursprungligen av Demokid:

Kan någon som äger ett synthesizers.com system bjuda på lite ljudprov...

Jag har en Synthesizers.com ... Jag kan dock inte generera några ljudprover eftersom jag inte har en aning om hur man spelar in med datorn! Kanske Stryph som också har en Synthesizerns.com kan lira in lite ljudexmpel? Annars kan du ju alltid titta förbi så får du patcha lite live! Hör av dig via PM i så fall ...

www.analoguesystems.co.uk/

Är inte så värst insatt. Men när jag har kollat på modularer så har jag kollat på just analogue systems varianter. Deras sorceror vill jag ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 17:07

Jag vill ha synthesizers.com då dom har stora rattar och 1/4" tele jack istället för mini-tele. Det närmaste man man komma ett Moog modular.

MVH
Demokid

Det finns ju massor av exempel på hemsidan att glutta igenom. Är du nyfiken på nåt specifikt? Soundet i maskinen är helt klart bra men inte alls Moogigt och inte värst fett även om multimodefiltret är klart skarpt. Moogfiltret ger jag inte mycket för alls men många andra diggar det så det kan vara min egen subjektivitet. Enveloperna är bland de sämsta jag hört, inte alls långsamma men de har kurvor som låter illa, precis som Andromedan. Återigen i mina öron då

Att bara köpa ett system 44 rakt av tycker jag är dumt, det är ju att gå emot hela modulprincipen på nåt sätt Fundera på precis vad du vill ha och vad som skulle komplettera dina prylar bäst istället. Kanske peta in en Q960, den skulle nog komplettera din Voyager rätt bra tror jag. En filterbank är inte alls dumt heller. Lite styrmoduler, typ switchen, pan/fade (som visserligen är fasvänd på ena kanalen=kasst), distributorn och ett stim VCA'er skulle nog bli riktigt kraftfulllt tillsammans med en Voyager och en Model D.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-17 09:23
Ursprungligen av stryph:

Soundet i maskinen är helt klart bra men inte alls Moogigt och inte värst fett även om multimodefiltret är klart skarpt.

Dot-com låter kanske inte så Moogigt men den har helt klart kvalitéer som gör att den passar väldigt bra tillsammans med en Moog! Multimode-filtret låter i mina öron riktigt bra!

Ursprungligen av stryph:

Enveloperna är bland de sämsta jag hört, inte alls långsamma men de har kurvor som låter illa, precis som Andromedan. Återigen i mina öron då

Jag gillar inte heller enveloperna men det går ju å andra sidan att bygga "egna" som låter bättre relativt lätt!

Hurrö Stryph ... Det känns som att det snart är dags för en mega-patch-session igen! Vi kanske t.o.m kan testa lite nya moduler då?!! Vet du hur man spelar in m.h.a av en datormaskin så kanske vi dessutom kan lägga ut lite ljudexempel här på 99:an?

Mega-patch session var allt för längesen -det är klart att vi ska ha en sån! Jag kan spela in med laptop och ljudkort så det fixar sig. Men vilka nya moduler ska vi testa? Jag vill köpa en MAPS och testa också, ska bara då tillåtelse först

Så här kan en synthesizers.com låta ibland efter lite patchande. Ta det lugnt med volymen bara!

http://www.winde.se/dotcomnoise.wav

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 15:09

Jag har sålt min lägenhet och jag tror banne mig jag kommer köpa ett Studio-44. Fast jag kommer troligen ta bort "Q118 Instrument Interface" och lägga till en "Q150 Transistor Ladder Filter" men vill ju ha ett 24dB filter.

Vad är det för fel på envelopsen?

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 20:02
Ursprungligen av Demokid:

Vad är det för fel på envelopsen?

De låter mesigt ... eller rättare sagt, som stryph var inne på så har envelopen kurvor som gör att det låter lite märkligt. Jämför man t e x mot en Moog 911 envelope så är det en markant skillnad i hur man ställer in dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 10:24

Oki men dom låter okej? Jag gillar t.ex. inte envelop generatorerna i Voyager, dom e skumma på nått sätt och jag får alltid kämpa för att det ska bli som jag vill men till slut får man till det. Kanske samma med synthesizers.com envelops.

En Q960 hade varit nice men dyrt.

Tack för infon!

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-12 12:50
Ursprungligen av Demokid:

Oki men dom låter okej?

Nja ... det är nog en smaksak! Jag tänkte försöka att testa att bygga några Moog 911-kloner för att eventuellt komplettera mina dot-com envelopes!

Ursprungligen av neriks:

Jag tänkte försöka att testa att bygga några Moog 911-kloner för att eventuellt komplettera mina dot-com envelopes!

jag antar att du känner till att moog custom engineering (mike bucki)
http://www.moogce.com/
säljer autentiska moog frontpaneler om du skall bygga cloner, han kan förresten tillhandahålla ALLT som du behöver till din moog modular, han är iofs rätt dyr men han är reko att handla av....

Bevaka tråden