Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .

fick vi precis in.

Jag kan rapportera att den lilla USB-controllern känns hur lyxig som helst,
byggd i metall.

Det kommer inte att släppas några demoversioner av programmet på nätet med mera...
Vi kommer ha ett ex uppkopplat på JAM Göteborg och JAM Stockholm för de som är intresserade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-13 13:55

Koola pistoola! Pris på ett ungefär?

Pris ej satt men gissningsvis c:a 7.000:- inkl controllern.

http://www.hartmann-music.com/home/de/vs/

Tack för mycket intressanta nyheter, får se om jag kan ta mig ur den ekonomiska krisen, en sån måste jag ha !

Sehr cool. Att köra neuron på PC känns vettigare än att köra PC i neuron för min del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 20:09

Jag var på Jam (Tokholm) idag och lirade på Neuron VS under uppsikt av Lasse.
VS:n var inte alls imponerande och jag kände mest; "tur att jag inte impulsbeställt en sån här via nätet".

Så fort jag petade på modulationshjulet på den Modular G2X som var inkopplad som masterklaviatur så sköt processorn i botten, samma gällde aftertouchen. Dessutom så distade synthen internt och på nästan varje ljud jag laddade fick jag ställa ned volymen på de båda resyntatorerna till runt en 15-20 innan jag kunde börja svepa med "pinnen" .. annars tjöt det och sprakade det. Rätt trist faktiskt.

Om någon vill hålla i en demonstration för Neuron VS för mig så är jag ytterst tacksam. Jag fick som sagt bara skit ur den när jag spelade lite försiktigt, och jag skulle gärna vilja ge VS en chans till då den stora Neuronen är förträffligt trevlig att spela på.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-02 20:20

Det låter ju inte lovande...:hmmm:
Vad är det för burk de kör den på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 22:48

P-IV 2.8 GHz med 512 MB RAM.
Det är vad jag har hemma, fast dubbla minnet. Så, näe .. det blev ingen Neuron VS för min del. Jag jagar vidare efter något annat skoj istället

Verkar jäkligt kul i alla fall den där burken... provspelade den i Frankfurt som sagt. Coola bananer - men det krävs nog en liten kurs innan man får fram något vettigt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-03 08:43

Hmmm...undrar hur den skulle bete sig på burken jag ska skaffa...3,8GHz med 4GB minne...
Undrar om man kan flörta lite med Johan och låna hem ett tag...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 08:55

Jag får vettiga saker ur den större klaviaturmodellen. Men det jag menar med vettigt var att det lixom distar internt i den när vi körde VST-pluggen i Cubase SX3 (3.0.0). Verkade som om den bara använder 16 bitars ljudfluff och inte 32 bit float .. hmm .. Det var nämligen aldrig Cubase som blev överstyrt. Nåja.

Nu blev det jobbigt

Hartmann släppte precis ModelMaker till dom som har Neuron VS

http://news.harmony-central.com/Newp/2005/Neuron-VS-MODELmaker.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 13:34

Ouch, nu blev det ju jättesvårt! Jag trodde aldrig att MODELmaker skulle vara gratis

Hmms. Jag stör mig fortfarande på att det lät skit, distade och hade sig. Antoni kanske har något bra svar på det, Neuron-ägare och allt som han är ..?

För de 20k extra som klaviaturmodellen kostar kanske jag ska köpa mig en übervärstingdator och köra Neuron VS på?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-03 15:43

Vad är det för pris på VS:en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 15:50

C:a 7000 enligt Antoni själv.

Jag har precis skickat e-brev till en snubbe för att höra om han fått någon klarhet i varför VS:n betedde sig som den gjorde igår :hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 20:43

Råflopp! Verkar det som! Priset är decimerat!

http://www.musicstore.de/de/global/0_0_G_0_PCM0003943-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Undrar om nå'n fått liv i den och gillat den... vore skoj att höra om i så fall.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-05 20:47

modfx-syndromet?

Instämmer med pf, vore intresannt att höra hur den låter... tror det kan dimpa ner ett par på 99an nu när den kostar lite mer lagom.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-05 21:02

Jag har beställt en så jag återkommer med rapport när Thomann har levererat...

  • Medlem
  • 2005-10-05 21:53

Shit! Det var billigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-05 21:53

Jäklar! Man borde ju nästan köpa den bara för priset..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 09:22
Ursprungligen av Helix:

Jäklar! Man borde ju nästan köpa den bara för priset..

Precis vad jag tänkte...:)

Man kan ju undra varför den massiva prissänkning...Hartmann på väg mot kk kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 00:02

Den där ska jag bara ha! *beställd*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-06 08:36

Här ska beställas

Kombinationen av trög försäljning (och det kan man förstå med det priset som dom satte från början) och kanske inte massivaste marknadsapparaten samt det faktum att den kräver en rätt kraftfull dator...

Jag har en på ingång. Höll på att köpa en när dom kom för 720 USD, men jag backade ur (puh!!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 09:49

lasse: Det var min tanke det med, eller så är det något nytt på gång (men det är väl inte troligt?)

Alltså. Jag förstår att Neuronen inte blivit någon storsäljare. ?3500 skrämmer ganska många, och hårdvara är idag inte helt lätt att sälja - kolla bara på begagnatmarknaden. Jag köpte en Akai S5000 med 256MB RAM, CD och 6U Holmberg-case för 2kkr.

Jag skulle gärna ha den stora manicken men jag känner inte att jag kan lägga ?3500 på en synth just nu så då får VS:n göra jobbet till dess att jag råkar vinna lite stålar
Nästa år kanske? Då fyller jag 30 och den krisen måste ju botas på något vis - eller hur? Kommer du på min fest då Lasse? Det måste vara någon som stampar takten till space-synthen som ska spelas :kaaaka!:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 10:32
Ursprungligen av Rizzo:

Kommer du på min fest då Lasse? Det måste vara någon som stampar takten till space-synthen som ska spelas :kaaaka!:

Klart jag gör...:)

@PF: tack för länken...

Läste just SoS review (kan inte länka eftersom den är på betaldelen) och där så är det väl problemet att den kräver sin hårdvara som är största kritiken...

  • Medlem
  • 2005-10-06 11:05

Hartmann är lite sura?
Ngn mer än jag som läst detta?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 09:54

Antingen har dom bestämt sig för en aggressiv strategi för att utveckla och befästa sin marknadsplacering, möjligen som en förberedande aktion inför ett släpp av en ny produkt, eller så är dom i behov av cashflow, kan vara att dom sitter på ett överlager som dom inte får loss, det kostar pengar det med att ha lager stående sådär ...

Eller, så är det så att någon är på väg att köpa upp deras koncept etc. och dom nu försöker kränga alltv ad dom kan från det som finns kvar i lagret ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Överlager tror jag inte är problemet, Thomann har den inte på lager och Jam hade bara ett demo-ex i affären. Jag tror dom nog kommit fram till att dom prissatt den fel från början, fast jag tror det hade räckt om dom gått under ?300 för att få igång försäljningen...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 10:03
Ursprungligen av replicant:

Överlager tror jag inte är problemet, Thomann har den inte på lager och Jam hade bara ett demo-ex i affären. Jag tror dom nog kommit fram till att dom prissatt den fel från början, fast jag tror det hade räckt om dom gått under ?300 för att få igång försäljningen...

iofs behöver inte det betyda att tillverkaren inte har överlager, men visst, logiskt sett så borde man lyckats sälja en o annan enhet till thomann innan en sån här kampanj går igång ...

Det är kanske så att dom kör en fetsänkning nu under en period för att få uppmärksamhet, för att sedan lägga den permanent på något mer korrekt pris typ 249eur eller nåt sånt ...

Det är ganska radikalt att sänka ett pris med mer än 5-10 procent, du skakar ju hela din marginalberäkning och budget, men visst, säljer du inte så kan det vara det enda du kan göra för att ha en chans att ta tillbaka marknadsandelar ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Bevaka tråden