Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan förstå att de haft problem att sälja Neuron VS. Ljudfilen lät bra, men inte 700? bra. Absynth, Reaktor eller andra mer kompetenta (semi-)modulära program med sampling kommer i närheten av samma ljud, och småbuggar och problem som ovan inger inte fullt förtroende. Men för 150? är det ett kap.

Men jag hoppas de överlever det här (och om de får skadestånd/betalt av Musicstore för det så kanske de till och med går plus ) - Hartmann/Prosoniq har alltid haft intressanta idéer om mjukvara, men verkar vara sämre på att få till produkter som faktiskt säljer.

Efter att ha lyckats bryta av joysticken när jag skulle sätta dit plastbiten på den lilla metallpinnen så gick det sedan förvånansvärt bra. Jag hade under den timme jag hann med igår kväll bara 3 stycken Cubase krascher :rolleyes: .

Det känns som en initial beta och låter som Absynth väldigt mycket i mina öron, men jag tror i vart fall jag behöver en stund på mig för att förstå dom olika parameter nivåerna och uttrycken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 10:15

Mangoo slängde över ett par modeller åt mig via ftp då min DVD inte funkade så jag satt och skruvade lite. Byggde något analogsynthliknande ljud med lite filtersvep. Lät mer analogt än mycket annat som spelats över mina laptophögtalare.

Jag körde Neuronen på min laptop, en Pentium-M i 1.7 med 512MB RAM. Den pinnade på fint tyckte jag. Jag har nog inte haft en endaste krasch i Cubase SX 2 som jag kör på laptopen.

Motu har fortfarande inte svarat angående utbytet av mitt PCI-424 som är paj. Jippi!

Mina försök var på en PowerMac MDD 2x1250 MHz med 2 gig RAM. Audio buffer ökade jag på till 1024 samples och då funkade det hyffsat. Verkar som att krascharna var mest relaterade till när jag rörde på joystick'en...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 10:54

För er som inte får dvd`n med modeller att funka så hittade jag denna länk på hartmann forumet.

http://216.29.21.68/krhen/downloads/

God jul !

@Mangoo: Blev du klok på om det var samma som var på DVD'n som låg på den länken? Dom som jag hade på min DVD var nyare än dom som låg där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 11:26

Ingen aning :rolleyes: :rolleyes:

Ursprungligen av replicant:

@Mangoo: Blev du klok på om det var samma som var på DVD'n som låg på den länken? Dom som jag hade på min DVD var nyare än dom som låg där.

Här finns oxå lite ljudexempel (från en tråd på Hartmann forumet)

http://www.mp3.com.au/artist.asp?id=24275

The artist name is neural auralis

All tracks are neuron vs running in live 4.

All drum samples excluding the kicks and snares are made on the Neuron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 12:58

Mangoo: Riktigt trevligt ljuddemo du lagt upp. Den låter sååå nice

Kikade lite på modellänken ovan, men det är förstora filer att ta hem över min tröga lina.

Mangoo: där var en hel del sköna ljud.
Ska bli intressant att testa. Egentligen lite tveksam om den är nåt för mig men det verkar inte låta som nåt annat jag har så den kanske blir väldigt användbar.
replicant: Tackar för länken.
Lyckades finna den för några dagar sedan då jag jagade audio exempel på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 13:22

Ska pilla ihop något bättre när tid finns. Detta e bara lite random fabriksljud, och alla vet ju hur tråkigt dom kan låta

Ursprungligen av tublenco:

Mangoo: där var en hel del sköna ljud.
Ska bli intressant att testa. Egentligen lite tveksam om den är nåt för mig men det verkar inte låta som nåt annat jag har så den kanske blir väldigt användbar.
replicant: Tackar för länken.
Lyckades finna den för några dagar sedan då jag jagade audio exempel på den.

Jag tyckte han lyckats riktigt bra, även om det var bök med att få hem ljudfilerna var det värt det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 13:59

Neuron VS - Del 3 - "Hot hot hot"
Efter allt trixande fram och tillbaka så fick jag igång VST-pluggen i Cubase SX2 på min laptop. Jag laddade ett initsound och laddade sedan en modell och började pilla. Efter en stunds pillande på alla möjliga spännande kontroller som finns så hade jag ett padljud som lät väldigt analogt. Tror inte att jag har någon synth där jag har fått till ett så pass analogt ljud som på VS:n (ljuddemo kommer, Rizzos anm.).
Än så länge jag har bara lekt med en, av två, Resyntorer. Denna har jag sedan lagt på lite Silver (som filter-och-fx-delen heter).

På det stora hela tycker jag att den låter riktigt bra, även om jag bara har testat den med mina hörlurar injackade i min laptop. Gränssnittet är lättjobbat och det är inte alls en massa hattande fram och tillbaka mellan de två sidorna som VST:n har.

Med en knapp mitt på <NUKE>-kontrollern kan man bestämma vad joysticken ska styra. Antingen styr den Resyntor 1, 2 eller Silver:n. De fyra rattarna på <NUKE>:n har alltid samma funktion, vilket är lite trist. En knapp här som kunde välja bland ett par olika uppsättningar skulle vara klockrent!

Att spara ett ljud var heller inga konstigheter, men jag funderar på hur det fungerar om jag ska dela med mig av ljuden jag gör. Säg att jag skapar ett nytt ljud och använder en egen modell som ligger på plats 400. Då vill det sig att den jag lämnar över ljudet till får med min modell och sparar den på samma plats, eller hackar om textfilerna för att hänvisa till en annan modellplats om 400 skulle råka vara upptagen av en modell denne själv har gjort.

Även om jag tycker att de har lite kvar på själva hanteringen av filer och sådana bakomliggande saker (bara en sån sak att USB-kabeln är beige och inte grå eller orange var en miss tycker jag) så har Hartmann ändå gjort en riktigt vass produkt och jag önskar jag hade råd med den stora rackaren (den stora rackaren inte är en rack utan en klaviatur så klart) - men, som jag sa till Johan på JAM, "35 papp är ändå 35 papp även om jag fyller 30 nästa höst".

Nu när jag smekt den lite på ytan ska jag ta ett par kvällar och verkligen dyka ned djupt i den. Jag kan försöka att skriva fler delar i den här lilla serien om mina Neuron-upptäckter och äventyr.

Ursprungligen av Rizzo:

[b]ag kan försöka att skriva fler delar i den här lilla serien om mina Neuron-upptäckter och äventyr.

Gärna det

Nu har jag fått min också. Attans vad den äter CPU.
Men jag är positivt överraskad över ljuden - låter inte som nåt annat jag har.
Nuke mojängen ligger fint på Virusen. Tysk på tysk
Fast kan man inte spela in spak rörelserna? Det är ju knasigt.
Vad får man när man reggar sig? Finns det bonus ljud/presets att hämta då?
Är MODELmaker nåt kul? Jag är ju verkligen ingen synth programmerings kille så VS-en är kanske lite overkill för mig. Så man kanske skulle vänta lite med att regga den ifall man upptäcker att den inte passar till det jag gör och vill sälja eller byta bort den.
Fast det lutar nog mot att jag behåller den. Synd bara att den är så tokigt CPU krävande. Kanske framtida uppdateringar gör den bättre. Hmm.. :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 01:02
Ursprungligen av tublenco:

Kanske framtida uppdateringar gör den bättre. Hmm.. :hmmm:

Hahahahaha

Det däg var dagens .. eh .. nattens skratt :kaaaka!:

Lika kul som "soon"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 08:13

Ingen aning vad som fårs när man reggar sig, då jag inte kan göra detta ännu tack vare musicstore. Någon som köpt någon annansstans kanske kan berätta.
Men jag lipar inte så mycket över det, då jag har fixat det jag vill ha på annat sätt.

MODELmaker är ju skitkul om man vill konvetera egna samplingar till neuron modeller.
Då kan det bli riktigt knasigt.

Ursprungligen av tublenco:

Vad får man när man reggar sig? Finns det bonus ljud/presets att hämta då?
Är MODELmaker nåt kul?

Ursprungligen av Mangoo:

MODELmaker är ju skitkul om man vill konvetera egna samplingar till neuron modeller.
Då kan det bli riktigt knasigt.

Okej - låter ju intressant. Är den krånglig? Jag får väl prova regga mig och se vad som finns i Hartmann V.I.P rummet. Hmm... :hmmm:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 14:03

Inte krångligt alls. Regga regga, nyfiken på vad jag har missat

Ursprungligen av tublenco:

Okej - låter ju intressant. Är den krånglig? Jag får väl prova regga mig och se vad som finns i Hartmann V.I.P rummet. Hmm... :hmmm:

Ursprungligen av Mangoo:

Inte krångligt alls. Regga regga, nyfiken på vad jag har missat

Nu har jag reggat mig och blivit aktiverad.
Men där fanns bara MODELmaker + en pdf manual.

Ursprungligen av tublenco:

Nu har jag reggat mig och blivit aktiverad.
Men där fanns bara MODELmaker + en pdf manual.

Bara?

Modelmaker är ju halva grejen!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-12 15:43

Ja, gör det...så vet jag vad jag ska göra/inte göra när jag väl får min...:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-19 17:59

Aha ok ok

Då va det inte mycket skoj där som jag inte hade.

Tack tack

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-20 19:46

Alltså...hittills så är jag inte speciellt imponerad...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 19:57

Kan den bara låta sepe eller har man nån faktisk nytta av den?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-20 20:20

Det finns egentligen två delar i vad jag tycker...
Först, om man ser till kvaliteten på mjukvaran så är den under all kritik...det här liknar beta-version...jag skulle skämmas att släppa något sådant här...
Instabilt, resurskrävande, en stor del av funktionaliteten saknas trots att gränssnittet för den finns och manualen skryter om den...
Vissa av modellerna är skrattretande dåliga, ni som har den, testa att köra modellen "junestring*" ren och dra en C-skala från C2...lägg märke till hoppet vid A2...
Samma sak med "wavespec*" och en C-skala från C3 och hoppet vid E3...
Många modeller blir mer eller mindre ospelbara på de högre oktaverna...

Sedan är det själva ljudet...väsigt, nasalt och inte speciellt imponerande...filtret är inget att skriva hem om...effekterna är väl ok...

Jag har försökt ge den en chans...har suttit med den två kvällar i rad nu och rattat men näe, back to the drawingboard, Hartmann...
Det var värt 1500 spänn men jag skulle inte ge 7-8000 för den...än mindre 35000 för hårdvaruversionen...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 09:53

Alltså har du gjort musik med den eller bråkar du bara med mjukvaran? Vad jag menar är att musikinstrument ska man göra musik med inte sitta med uppdateringar av mjukvara. Att sedan modellerna låter ju dåligt (enligt dig) är ju bara ännu ett skäl att sälja den.

Har du inga ljuddemos du kan bjuda på?

\\Gnutten

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-21 10:22

Näe, det har inte blivit någon musik med den...har suttit och försökt programmera egna ljud....
Ska se om jag kan få till några ljuddemos...lite ont om tid just nu...

"Vad jag menar är att musikinstrument ska man göra musik med inte sitta med uppdateringar av mjukvara."

Du bör verkligen fundera ett par gånger till över om du verkligen vill tjacka en gammal vco-synt
(5 st av mina väntar nu på att få smaka på lödstationen.. och de är nästan alla i bra skick)

"Att sedan modellerna låter ju dåligt (enligt dig) är ju bara ännu ett skäl att sälja den."

Modeller gör man själv.. se antonis svar.

lasselu: Om du tröttnar totalt på den så är jag eventuellt intresserad av att tjacka

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-21 15:24
Ursprungligen av Volantiz:

lasselu: Om du tröttnar totalt på den så är jag eventuellt intresserad av att tjacka

Njae, alltså inte så...:)...lite kul kan man ha med den...och någon gång kanske det kommer en fix från Hartmann som iallafall löser några av problemen...
Den motsvarar bara inte hypen...

Bevaka tråden