Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men, det finns väl grundläggande (EU-)lagstiftningar som hindrar fabriker från att stjäla design och sälja den för egen del? Det måste väl närmast upplösas av ett kontrakt för att vara tillåtet?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 14:43
Ursprungligen av sisältää:

Men, det finns väl grundläggande (EU-)lagstiftningar som hindrar fabriker från att stjäla design och sälja den för egen del? Det måste väl närmast upplösas av ett kontrakt för att vara tillåtet?

Ungefär vad jag syftade på oxå ...

Det finns en hel del lagar och förordningar som gör att vissa saker inte behöver nämnas i kontrakt när det gäller handel inom EU ... dock har jag svårt att tro att ingen av de inblandade parterna skulle vara medvetna om detta, så något lurt är det ...

däremot får man verkligen hoppas att hartman registrerat sitt varumärke ... både inom och utanför EU ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 15:18
Ursprungligen av sisältää:

Men, det finns väl grundläggande (EU-)lagstiftningar som hindrar fabriker från att stjäla design och sälja den för egen del? Det måste väl närmast upplösas av ett kontrakt för att vara tillåtet?

Det kan du ge dig den på att det finns! Musicstore lär åka på en stämning för varumärkesintrång.

Enda rimliga förklaringen är väl att antingen fabriken eller Hartmann är i praktiken i konkurs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 15:47
Ursprungligen av Erik:

Det kan du ge dig den på att det finns! Musicstore lär åka på en stämning för varumärkesintrång.

Men Musicstore har väl inte gjort fel? De har ju bara köpt upp ett lager av fabriken - såvida inte de har hotat att spränga fabriken med hjälp av en taliban eller något

Om nu fabriken ligger i Tyskland (eller EU)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-06 14:35

Om jag talar för mig själv skulle jag inte köpa Neuron VS om jag så badade i pengar och den kostade 70 euro. Det verkar ju vara en rätt undermålig produkt helt enkelt. Neuron däremot är magnifik, och det skrev jag om i en halvstor recension av synten förra året. Men hur kul är det med en plugg som äter all din dators CPU? Cirka inte alls.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 15:46

Har inte fått något svar från Thomann ännu...
Undrar hur de kommer att göra...hur är det egentligen, måste man sälja till ett pris man gått ut med även om det skulle vara fel? Jag menar, om de nu inte har köpt illegala kopior utan bara hängt på en konkurrents prisnedsättning i god tro...

Någon gång under dagen har de iallafall uppdaterat sin sida och lovar leverans ca 11/10...igår när jag beställde stod det inte något sådant...

Spännande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 15:48
Ursprungligen av lasselu:

Har inte fått något svar från Thomann ännu...
Undrar hur de kommer att göra...hur är det egentligen, måste man sälja till ett pris man gått ut med även om det skulle vara fel? Jag menar, om de nu inte har köpt illegala kopior utan bara hängt på en konkurrents prisnedsättning i god tro...

Någon gång under dagen har de iallafall uppdaterat sin sida och lovar leverans ca 11/10...igår när jag beställde stod det inte något sådant...

Spännande...

Det finns en klausul som säger att om priset är uppenbart fel så behöver de inte sälja produkten till dig för det priset.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 15:49
Ursprungligen av Rizzo:

Det finns en klausul som säger att om priset är uppenbart fel så behöver de inte sälja produkten till dig för det priset.

Crap... :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 15:58
Ursprungligen av lasselu:

Crap... :hmmm:

Å andra sidan är det svårt att avgöra vad som är ett uppenbart felaktigt pris.

Idag kan du köpa en dvd-spelare för 9kr och få en cykel på köpet, ungefär, så 1500kr för en VSTi tycker jag inte låter fel

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 15:49

Det skulle vara om de åker dit för häleri kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 15:51

(trippelpost - sorry)

Jag skrev tillbaka till Music Store och frågade om de kunde garantera att jag kan logga in på Hartmanns sida och registrera min produkt då det inte stod något om några restriktioner på Music Stores sida vid köpetillfället. Har inte fått svar än. Första svaret jag fick kom väldigt snabbt, men detta tar tydligen tid. Antagligen vet de inte utan måste göra upp med Hartmann om det.

Detta är ju det mest spännande som har hänt på jättelänge

  • Medlem
  • 2005-10-06 16:05

Det jag inte riktigt hänger med i resonemanget är att Hartman skall ge support åt saker som de inte fått in några pengar från?

Vad hade sagts om samma sak hade hänt Clavia eller Elektron (antar att alla lejer ut tillverkningen någonstans)? Musikaffären går inte via tillverkaren (eller generalagenter) utan köper direkt från fabriken och får då produkten klart billigare. Utan att den som äger rättigheterna till produkten får en enda slant. Kan man då begära att få support på det man köpt som inte gått rätt väg?

För mig känns det som om fabriken och MusicStore har gjort en fuling här, oavsett hurdana advokater Hartman har.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 16:12

Håller med dig om det jgb...ur en ren juridisk synvinkel så kan man naturligtvis inte begära att få support...
Men, som jag skrev tidigare...det är en känslig sits för ett företag att nobba service till en kund som har köpt produkten i god tro...vet faktiskt inte själv hur vi skulle hantera det om vi råkade ut för det här på jobbet...

@råttan: Visst är det spännande! Vare sig man nu får en billig Neuron eller inte, faktiskt...

  • Medlem
  • 2005-10-06 16:20

lasselu: Precis, det är den enda orsaken jag kan se. Företagets anseende, dvs vad kunderna tycker. Å andra sidan så skulle de lätt kunna fixa en "betala en symbolisk summa" så får du support.

Svår sits att förklara för kunder att de har köpt något som i alla avseenden utom ett (säljaren drog en fuling) är precis som den riktiga att de faktiskt inte har rätt till support med mera. Å andra sidan, hur många sådana här har sålts? Kanske inte är så många att det utgör någon större kostnad för service och support egentligen.

I det här fallet så tycker jag att de som stått för fulingen här (MusicStore + fabriken) bör betala in kosing till Hartman per såld enhet. Precis lika mycket som om de hade sålt normalt. I verkligheten så blir det säkert så att advokaterna slåss om det hela och en förlikning uppnås.

Kan säga att jag lätt var sugen på att slå till, trots att jag inte lirar dator. Neuron är en av de intressantare syntgrejerna som har dykt upp på ett tag, om man bortser från de mer modulära mjukisarna.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 16:40

Såhär skriver admin på Hartmanns forum:

Citat:

All units purchased from Musicstore with their current pricing are unauthorised by Hartmann and will not receive any support from Hartmann. Hartmann did *not* sell these units to Musicstore, so as we did not get paid for them, we cannot support them. Please understand that this is not bad customer service on our behalf, this is fraudulent behaviour on the part of other parties. While we are very, very sorry for anybody that purchased this item and can now not get support, we are simply unable to finance the bandwidth and manpower to support units that we didn't sell. Musicstore as the retailer would be the company to get support or software from. As they are probably not able to supply either of the two, I strongly recommend cancelling the order or returning the unit against a refund and purchasing the VS elsewhere; currently all other retailers sell only 100% legal units.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 16:50

Jag har avbeställt min VS från Music Store och beställt en från Thomann istället då den är "legal"

Har nu också avbeställt från MS:-( trist soppa.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 17:38

Och jag har fått beställningsbekräftelse från Thomann med priset 156EUR...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 18:35

Ni som avbeställt från MS ska vara stolta, det var ett stort plus på era karmakonton där!

Robin hood!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 19:33

Nu finns Neuron inte kvar på Thomanns hemsida längre...:)

Och admin på Hartmanns forum säger att man får support om man köpt den hos Thomman till det lägre priset...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 19:37

Det här var ju också intressant...det här mailet säger sig en på forumet ha fått från Musicstore:

Citat:

The items we have acquired are fully official and licenced. Thus, all hardware and software support is granted.
You purchase a regular product with regular guarantees (3 years guarantee)at our house.
At the moment, we are working to suffocate the confussion created by Hartmann (this product´s former distributors) and extend our apologies to everyone who felt insecure or unconfortable at the time of buying.

"!(this product´s former distributors)"...va?

Ursprungligen av lasselu:

Nu finns Neuron inte kvar på Thomanns hemsida längre...:)

Den finns kvar hos musik-schmidt för 149 euro.
Är den nåt kul att ha? Har ju inte ens hört den.
Fast är sugen på att köpa nåt billigt som låter. Hmm.. :hmmm:

På ett ungefär så är det mjukvaruversionen av den antagligen mest revolutionerande synten på väldigt länge. Det känns väldigt kul att ha
Men jag har inte beställt.. mer intresserad av mikrofoner just nu tyvärr.. kommer antagligen ångra mig om nån vecka

Ojdå - då blev man ju ännu mer sugen.
Nån som vet om det finns några ljud exempel nånstans som man kan höra?
Jag antar att det är "okej" att köpa det hos musik-schmidt. Det är väl bara Musicstore som inte är så bra eller...?

Kan man registrera och få modelmaker om man köper från schmidt tro?

Om du kan placera en order så ska de väl vara OK. Har nu varit till både Thomann och Musik-Schmidt och det går inte att lägga order hos någon av dom

När vi ändå är on the topic... en grej som jag funderat på.... Innehåller original-Neuron en dator rakt upp och ner eller är det en dator+nån dsp-lösning? Om det är en dator verkar det underligt att det går att köra samma mjukvara som i VS+dom extra features som finns i keyboard-versionen, när folk verkar ha problem med att köra VS på en dator inköpt idag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-06 22:41
Ursprungligen av Olle Truck:

När vi ändå är on the topic... en grej som jag funderat på.... Innehåller original-Neuron en dator rakt upp och ner eller är det en dator+nån dsp-lösning? Om det är en dator verkar det underligt att det går att köra samma mjukvara som i VS+dom extra features som finns i keyboard-versionen, när folk verkar ha problem med att köra VS på en dator inköpt idag...

Dedikerad dator, dedikerat OS. Har ältats i oändlighet här tidigare...

Bevaka tråden