Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-10 16:44

Jag tror inte att det handlar om några extra ex...när jag beställde förra veckan så stod det redan då att de inte hade i lager...så det här 50 st är nog deras normala leverans från Hartmann...som de väl antagligen går back på då...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 01:55

Sidechain & parafrasering på den gode Rizzos inlägg: Thomann är nummer 2 och det går inte, så handla från Musicstore i stället. Musicstore är en riktig affär och har riktiga lager.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-11 12:21

Jag gillar texten under Product info på den sidan:

Citat:

Logic Pro 7 delivers excellence.

Eh...jaha? :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 14:40

Jag fick min idag. Den är här på skrivbordet brevid mig och väntar på att jag ska ta med den hem och koppla in den. Spännande!

Tog just och registrerade mig på Hartmanns hemsida. De går tydligen genom alla anmälningar manuellt där. Ska bli intressant att se om de ger mig access eller inte till sin site. Music Store kommer att få höra ett och annat om jag inte får access. Vore kul att komma åt MODELmaker nu i dagarna. I och med att studion är som den är hemma finns det ju i alla fall tid till att läsa manualen

Eftersom Motu inte har fått tummen ur än så slänger jag in den på min laptop. Ska se om jag orkar att sparka ur mig en recension då. Först ska jag dock spela innebandy, så jag är hemma till 20 eller något sånt.

Spännande! Ser fram mot en recension

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-11 15:48

Håller med tublenco...vi vill ha rapport...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-11 15:49

Btw, är det någon som har läst rescensionen av Neuron VS i ComputerMusic?
Det fick tydligen riktigt dålig kritik där...blir lite nyfiken...

Såpan fortsätter, från Hartmann's forum:

"Okay, i got green light to disclose some more details.
The company that packaged the VS for us, and thus had all the freshly packaged stock in their warehouse, decided to illegally sell the VS to retailers. Basically they sold something that was not their property. I'm no legal expert, so i don't know the proper terminology, but if you ask me, it's basically the same procedure as stealing. Most retailers did not want to participate in this shady deal and turned the offer down. Obviously Musicstore jumped at the opportunity."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 16:17

Ah, men dåså! Då åligger det Music Store att fixa allt med andra ord. Betala mellanskillnad eller vad som helst eftersom det inte på något sätt där framgått att jag köpt en illegal Neuron VS. Min beställning lades innan Hartmann gått ut med informationen nämligen.

Hur som helst har Music Store lovat att lösa det så det är väl bara att luta sig tillbaka antar jag

Det är nog bara till att luta sig tillbaks

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 16:20

Nu jag har min framför mig. Ser trevligt ut Ska testa snart

Hur verkar Nuke mojängen vara? Är den gjord av plast, plåt, trä, sten, papper eller glas?
Gedigen eller buskis? Några "first impressions" än?

"Nuke mojängen" är gjord i hårdplast och lite aluminium men känns enligt mig rejäl och schysst.

Pratade med Axel Hartmann precis och han säger samma sak som vi fått från tidigare källor men nu är det iaf bekräftat, enl honom köpte Music Store 450 st Neuron VS direkt från fabriken utan någon info till, eller tillstånd från, Hartmann. De håller på och trasslar med advokater just nu, men han tycker att den störta skadan är att marknadspriset på Neuron iom detta är förstört för evigt.

Neuron Keyboard byggs av samma tillverkare som krängde iväg VS och iom detta är det fortfarande oklart om det kommer gå att få tag på några fler KBs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 20:31

Neuron VS - Del 1 - "Som ett barn på julafton"
Packade just upp den och tänkte låta installationen gå medan jag äter.
Det börjar ju inte så bra direkt. Min laptop kan inte läsa varken CD:n eller DVD:n, som är aningen skeva, som Hartmann skickat med. Min stationära dator läste CD:n utan problem, så jag tog en backup på den med en gång. Däremot kan den inte läsa DVD:n så det går inte att göra en backupkopia på den för att kunna få in den i laptopen. Surt. Jävligt surt! Ska skicka ett mail till Music Store med en gång. De får lägga en DVD på posten det första de gör i morgon bitti.

Såg nog ut som ett barn på julafton när UPS kom och levererade den till mig på jobbet. Jobbarkompisarna skrattade och undrade vad jag hade köpt för något och eftersom de frågade fick de helt klart skylla sig själva och snällt lyssna på svaret.

USB-kontrollen är dock rätt snygg, och riktigt rejäl. Den är i metall och har plastrattar och en liten joystick som nog är ganska lätt att bryta sönder.

Tankarna vandrar i huvudet. Är det därför leverantören sålde ut exemplaren billigare? De funkar inte. Man skulle kunna vänta sig lite mer av en produktion som egentligen kostar ?699 - att skivorna är hela och fungerar då de är en väldigt vital del i det hela.

Nåja. Det blir till att installera MODELmaker och skapa sina egna modeller på en gång helt enkelt. Återkommer med det i del 2, efter maten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 20:51

så där ja, nu funkar det fint.kommer skriva mer sedan. Men o vad nöjd jag är.

Helt klart värt pengarna.
Bara skummat igenom en del ljud, men det känns mycket lovande. För er som kommer få den, exempelvis 015 so:nata ljudet, så mysigt med pianot som spelar.

Den slukar CPU som ett as. Så att köra den ifrån en egen dator e att rekommendera.

Nu ska jag köra in egna samplingar.

Nuke On

Rizzo du har PM om dvd skivan

Attans trist för dig Rizzo Hoppas det löser sig snabbt.
Ingan aning när jag får min men annars kanske jag kan göra en kopia och skicka till dig.

Mangoo: Kul att det funkar för dig.
Kan du inte lägga upp lite smakprov för oss så vi höra lite?

//Nicke Nyfiken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 08:20

Här finns en mp3 med lite mysko ljud.

http://www.solarfields.com/8/neuron.mp3

/M

Mangoo: Kul att det funkar för dig.
Kan du inte lägga upp lite smakprov för oss så vi höra lite?

//Nicke Nyfiken[/QUOTE]

Ursprungligen av Mangoo:

Här finns en mp3 med lite mysko ljud.
http://www.solarfields.com/8/neuron.mp3

Tackar - ska genast plocka hem den och lyssna.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-12 09:27
Ursprungligen av Mangoo:

Den slukar CPU som ett as. Så att köra den ifrån en egen dator e att rekommendera.

Jag blir nyfiken...vad har du för burk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-12 09:49

Testade igår på en p4 2.4 med 512minne med energy xt som vsti host.

Ursprungligen av lasselu:

Jag blir nyfiken...vad har du för burk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 21:18

Mangoo: Tackar! Du har ett svar

Neuron VS - Del 2 - "Because First Impression Lasts"
Att installera programvaran var inte så svårt. I med skivan bara. Det lite komiska är att Hartmann i manualen skriver att om den inte startar själv så ska man irra sig in i filstrukturen på skivan och starta programmet själv. Programmet heter inte setup.exe som det står i manualen, och startar själv kommern skivan aldrig att göra då autorun.ini (eller ska den heta .inf?) inte finns.

När jag kom till steget med att lägga i DVD:n (som inte funkar) så var det bara att klappa ihjäl installationprogrammet med 'task manager' för att på så vis slippa att få den avinstallerad bara för att jag avbryter installationen.

Efter lite läsande i MODELmaker-manualen, och lite konverterande av samplingar och så så lyckades jag skapa en modell som jag tänkte ladda i Neuronen. Det visade sig inte vara helt enkelt, och jag har ännu inte lyckats. Modellen ligger på rätt ställe i filstrukturen där Neuronen är installerad, VST-pluggen är omstartad, men ändå så hittar inte Neuronen min skapade modell. Jahopp. Får väl ta och läsa vidare i manualen. Kvällen är ung och jag har inget möte förrän 13.00 i morgon.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-11 21:51
Ursprungligen av Rizzo:

Programmet heter inte setup.exe som det står i manualen, och startar själv kommern skivan aldrig att göra då autorun.ini (eller ska den heta .inf?) inte finns.

Hmmm...det känns ju inte så förtroendeingivande...det plus strulet med DVD:n och vad jag har läst på Hartmanns forum får mig att undra över deras kvalitetskontroll...

Såhär skriver förresten SoS om hur man gör med sina modeller:

Citat:

One brow-furrowing issue is that the software has all its original Neuron-related parameters, such as the option that allows you to transfer a model to the keyboard. That obviously doesn't work with Neuron VS, but nor does the documentation tell you how to get new models into the VS plug-in. In practice, Modelmaker creates a folder containing your new model, which has to be placed in a specific directory, Neuron DB, which is created when Neuron VS is installed. On an OS X Mac, this folder is to be found in the Neuron VS folder in the Hartmann Music directory, itself found in the Application Support folder in your Mac's Library directory. On a Windows XP PC, the Hartmann Music folder is located in the Program Files directory under My Computer (or whatever your PC is called). As on the Mac, the Neuron DB folder is in a sub-directory of the Hartmann Music folder entitled Neuron VS.
Even after placing the newly created model folders in the right location, you may find that your new models still don't show up in Neuron VS's pop-ups ? none of mine did. In the end, | solved the problem by physically editing the 'ModelNames' list file that's also in the main Neuron DB folder ? after this, my models showed up correctly. This is the file the software uses to reference all of its models, though, so care is required here.

Även där känns ju kvaliteten tveksam...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 21:44

Pm rizzo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 21:45

Ska försöka lägga upp lite sounds imorgon, lite busy idag

Nuke on!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 22:01

:eek:

Ska testa det där, men som sagt kvalitetskontrollen känns lätt bristande och det är lite "not quite ready for prime time" över det hela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 22:02

Testade att köra in en egen trummloop. inga problems

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 22:08

Jag hade lagt modellnamnsfilen i fel katalog. Pucko jag lixom. Ska testa nu. Hej och hå!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-11 22:12

Nuke on Rizzo

Bevaka tråden