Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket driftigt Don! Annars hade vi väl fått undra i veckor.

Summan är alltså att alla som beställt (från musicstore) kommer att få sin Neuron VS men på sikt kan musicstore få vissa problem på grund av detta?

Instämmer, tusen tack för upplysningar.

Vad jag inte förstår är varför kunderna skulle få skit för detta??? Vad har dom gjort för fel???

Låter för mig som att Hartmann behöver en bättre advokat för att skriva avtal.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 12:56
Ursprungligen av replicant:

Instämmer, tusen tack för upplysningar.

Vad jag inte förstår är varför kunderna skulle få skit för detta??? Vad har dom gjort för fel???

Låter för mig som att Hartmann behöver en bättre advokat för att skriva avtal.

Exakt vad menar du?

---

"du är alrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 12:48

Har dragit iväg ett mail till Thomann...får se vad de har att säga...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 12:49

Pratade igen med Axel,

Det är precis som du antog sisältää, dom andra hänger på bara utan att ha kollat upp hur det egentligen ligger till ...

Thomann kommer inte kunna leverera, schmidt har lite lager, och får ta det på sitt eget förlustkonto .. ska ni handla, är tipset för de närmaste minuterna att handla av schmidt... dom kan antagligen leverera, ni får hartmans garanti, och ni får det billiga priset ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2005-10-06 12:50

Känns rätt märkligt att Musicstore kan köpa nytillverkade Hartman-produkter utan att gå via Hartman.

Tror inte direkt det här är bra för tillverkarnas förtroende för Musicstore.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 12:55

Är hartman smart fixar han ett antal bulvaner som går in och säljer mojen på ebay istället nu under tiden processen pågår, sprillans ny och med tillverkargaranti för 129 eur, rimligen måste han ha åtminstonde samma priser som musicstore från fabriken .. så får han bort kundfokus från musicstore iaf...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag förstår inte varför dom kunder som köper från MusicStore inte skulle få någon support. Det är väl inte kunderna som gjort något fel och ska "straffas".

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 13:10
Ursprungligen av replicant:

Jag förstår inte varför dom kunder som köper från MusicStore inte skulle få någon support. Det är väl inte kunderna som gjort något fel och ska "straffas".

Det är ju inte hartman som sålt varorna, dom kan rimligtvis inte ta ansvar för något som dom inte sålt.

Se det som det är, att fabriken gjort "oem-kopior", stulit designen, och tillverkat och sålt på egen hand ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Det är ju inte hartman som sålt varorna, dom kan rimligtvis inte ta ansvar för något som dom inte sålt.

Se det som det är, att fabriken gjort "oem-kopior", stulit designen, och tillverkat och sålt på egen hand ...

Hartmann verkar ju iofs inte ta så stort ansvar för sina produkter, sett till buggar och uppdateringscykler Men borde dom inte kunnat reda ut det här med fabriken ifråga alternativt MusicStore, och sett till att dom fått ersätta dom för mellanskillnaden.
Varför väljer man att gå ut och säga att det är "boot-legs" och att dom skiter i dom kunder som köper från MusicStore? Jag tycker det är konstigt val av dom att sätta "kunderna" (eller rättare sagt med Hartmanns logik- dom potentiella kunderna) i klistret

Så om jag förstått saken rätt, om jag beställer hos Thomann alternativt Musik-Schmidt så kommer dom att leverera rätt vara till det pris dom anger idag, eller kommer dom att refusera ordern och höja priset?
Eller är lagret helt slut nu och det kommer att dröja till Hartmann har fixat med en ny fabrik innan några enheter levereras ut?
Finns Hartmann kvar då
Finns kunderna kvar

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 13:57
Ursprungligen av replicant:

Hartmann verkar ju iofs inte ta så stort ansvar för sina produkter, sett till buggar och uppdateringscykler Men borde dom inte kunnat reda ut det här med fabriken ifråga alternativt MusicStore, och sett till att dom fått ersätta dom för mellanskillnaden.
Varför väljer man att gå ut och säga att det är "boot-legs" och att dom skiter i dom kunder som köper från MusicStore? Jag tycker det är konstigt val av dom att sätta "kunderna" (eller rättare sagt med Hartmanns logik- dom potentiella kunderna) i klistret

Så om jag förstått saken rätt, om jag beställer hos Thomann alternativt Musik-Schmidt så kommer dom att leverera rätt vara till det pris dom anger idag, eller kommer dom att refusera ordern och höja priset?
Eller är lagret helt slut nu och det kommer att dröja till Hartmann har fixat med en ny fabrik innan några enheter levereras ut?
Finns Hartmann kvar då
Finns kunderna kvar

Du läser fortfarande det du vill läsa..

I juridisk mening, har fabriken stulit hartmans design och sålt en produkt dessutom med hartmans varumärke på .. hartman har inget med denna olagliga tillverkning och försäljning att göra ...detta är två brott som begåtts, till att börja med (finns nog ett o annat avtalsbrott där som jag inte känner till ..) ..

1. Stjäla en produktdesign och tillverka en produkt baserat på den designen på egen hand utan tillverkarens medgivanden är olagligt.

2. Sälja en produkt med ett varumärke som du inte äger rätten till är väldigt olagligt.

Potentiella kunder vet jag inte om det är, jag antar att alla dom hyenor som handlar nu för att det är billigt, aldirg hade handlat till det korrekta priset (som är baserat på de faktiska kostnaderna att tillverka och marknadsföra produkten samt underhålla slutkunderna ...)

Har du en aning om vad R&D kostar ...?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 14:06
Ursprungligen av Don:

Du läser fortfarande det du vill läsa..

I juridisk mening, har fabriken stulit hartmans design och sålt en produkt dessutom med hartmans varumärke på .. hartman har inget med denna olagliga tillverkning och försäljning att göra ...detta är två brott som begåtts, till att börja med (finns nog ett o annat avtalsbrott där som jag inte känner till ..) ..

Är du säker på det? Så länge vi inte vet hur Hartmanns avtal med fabriken ser ut så är det lite tidigt att prata om stöld...
Det kan ju faktiskt vara så att deras avtal är så illa skrivet så att det fabriken gjort faktiskt är juridiskt riktigt...huruvida det sedan är moraliskt riktigt är en annan diskussion...

Det gäller för Hartmann att ha tungan rätt i mun här...de vinner ju inga fans om de "blåser" de kunder som köper från Musicstore...de flesta människor är inte så bevandrade i juridikens korridorer...eller för den delen bryr sig om den...så om folk köper från Musicstore och Hartmann sedan t.ex. spärrar deras serienummer från registrering så finns det ju en stor risk att det är Hartmann som framstår som boven i dramat...
Ett dåligt rykte är svårt att göra sig av med även om man har rätten på sin sida...

Ursprungligen av Don:

Du läser fortfarande det du vill läsa..

I juridisk mening, har fabriken stulit hartmans design och sålt en produkt dessutom med hartmans varumärke på .. hartman har inget med denna olagliga tillverkning och försäljning att göra ...detta är två brott som begåtts, till att börja med (finns nog ett o annat avtalsbrott där som jag inte känner till ..) ..

1. Stjäla en produktdesign och tillverka en produkt baserat på den designen på egen hand utan tillverkarens medgivanden är olagligt.

2. Sälja en produkt med ett varumärke som du inte äger rätten till är väldigt olagligt.

Potentiella kunder vet jag inte om det är, jag antar att alla dom hyenor som handlar nu för att det är billigt, aldirg hade handlat till det korrekta priset (som är baserat på de faktiska kostnaderna att tillverka och marknadsföra produkten samt underhålla slutkunderna ...)

Har du en aning om vad R&D kostar ...?

Du sitter ju onekligen inne med mer information, men tack för att du utvecklade problematiken.

Hyena vet jag inte riktigt om jag känner mig som, jag har suttit och följt VS forumet sen det började och höll på att köpa den precis innan den släpptes, men eftersom jag inte har värsta hypersnabba datorn, valde jag att passa. Har sen sett att det fortfarande verkar finnas buggar att fixa, och det verkar gå långsamt för dom att fixa till det.
Jag tror inte jag är ensam om den positionen, framför allt med tanke på hur det gick för Waldorf (och nästan Creamware) så vill man ju gärna se att det är någorlunda stabilt (utifall det skulle vara så att dom går i KK) innan man spenderar så mycket pengar på en plug-in.

  • Medlem
  • 2005-10-06 13:01

Om jag skulle börja sälja ful-Volvo, skall Volvo stå för garanti och support då?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 13:04
Ursprungligen av jgb:

Om jag skulle börja sälja ful-Volvo, skall Volvo stå för garanti och support då?

Inte riktigt samma sak va?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-06 13:03

Håller med replicant där...och egentligen så är det väl inte Musicstore som Hartmann ska vara mest pissed på...det är väl fabriken som har gjort fel som säljer billigt utan hans vetskap...
Eller kanske t.o.m. som replicant var inne på att Hartmann skrivit ett taskigt avtal med fabriken...

Nu får du väl ge dig. Liknelsen haltar väl något!?

Hartmann borde väl sätta åt fabriken och inte gå ut och säga att kunder som köper från MusicStore får ingen support?!

För övrigt är lagret slut på Musik-Schmidt nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 13:08

Mellansumman mellan music-stores pris och det "riktiga" priset är ju den summan som går till utveckling, löner till programerare och support osv...

Allt det man tappar om man går via musicstore..

Så jag förstår dom på sätt och vis...

  • Medlem
  • 2005-10-06 13:11

lasselu: Inte exakt samma sak, men något åt det hållet. Kanske mer att jämföra med att t.ex. Propellerheads inte ger support åt de som använder sig av illegala kopior av deras program, även om de tror sig ha köpt en laglig kopia?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 13:12

Don: Bra jobbat! Härligt med både en detektiv och en paparazzi på samma forum Allt som fattas nu är väl att jag publicerar bilder jag tog i smyg när Hartmann själv tog i hand med chefen på Music Store?

Jag fick samma svar jag från Music Store. De försäkrar mig om att jag handlar från dem och inte från Hartmann och att Music Store ger mig tre år garanti på produkten.

Det jag lurar på är om Hartmann nu spärrar vissa serienummer på sin registreringssida. Man måste ange sin synths serienummer för att kunna få ett konto och där komma åt uppdateringar med mera. Vore lite synd om det var så.

Lasse: Berätta vad Thomann säger.

"Man måste ange sin synths serienummer för att kunna få ett konto och där komma åt uppdateringar med mera."

Och antagligen även för att få modelmaker?

Nu blev man ju lite sugen på en Neuron VS. Hmm... :hmmm:
Vågar man beställa? Och hur låter den...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 14:13
Ursprungligen av Volantiz:

Och antagligen även för att få modelmaker?

Precis. Den vill man ha.

Smällen av detta ska fabriken ta, helt och hållet. Music Store Köln har säkert köpt dem i tron om att det är helt okej, och sedan sålt dem vidare i sin tur. Jag förstår att Hartmann inte alls är glad då de kommer att få merjobb och uteblivna intäkter.

Vad säger lagen om det här? Ta jgbs exempel med Volvo. Vem betalar garantin exempelvis?

Känns som om nånting inte stämmer.

Visst, fabriken kan kränga iväg billiga kontrollers bäst dom orkar. Men hur kan dom sälja mjukvaran? Sköter dom även förpackning o dyl åt Hartman, och hade ett berg CD-skivor att plocka ifrån?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-06 14:18

För mig kristalliserar sig bara en sak: Musicstore har skitduktiga inköpare och Hartmann har ingen ordning på sina papper.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 14:36
Ursprungligen av PF:

För mig kristalliserar sig bara en sak: Musicstore har skitduktiga inköpare och Hartmann har ingen ordning på sina papper.

ROFL

Klarsynta killen, vad har du mer för kvalifikationer, hade anställt dig direkt..

(inte ironi, det var klockrena slutsatser!!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-06 14:24

Självklart förpackar de om de har den färdiga produkten, inget konstigt med det. Hartmann själva är säkert bara ett litet kontor någonstans. Fabriken kanske är lite pissed på Hartmann som ligger efter med några fakturor? Who knows.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 14:26

Definitivt...

Goodwill är alltid svårt ..

Det hela bekräftar det jag tidigare sett, Tyskland är ett inferno .. deras ekonomi har inte hämtat sig som dom hoppats, tillväxten ökar inte som väntat och det blir inte lättare i slutändan för att vissa led i handelskedjan tar genvägar som denna ...

Oavsett kontraktet med fabriken, så lär hartman kunna stämma någon för varumärkesintrång ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-06 14:28

Tror jag knappast, det är säkerligen inte kopior utan original som tagit en annan väg än den Hartmann förutsett. Även kriminella kopieringsföretag har hjärnor; varför kopiera en icke framgångsrik produkt? Bättre att kopiera iPods då i stället, eller ngt, och sälja veritabla båtlass, inte en släpkärra här och där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 14:30

Vad sägs om att dunka ihop en nyhet om detta så fort det är klart? Komma före Studio, MM och några fler skulle kännas fint Hade jag varit i Tyskland hade jag smygfotograferat fabriken

Bevaka tråden