Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 13:26

hehe så kul var det med neuron ...

---

"du är aldrig tuffare med din sista snorbilliga plugin"

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 16:10

Det är väl inte första gången verkligheten inte motsvarar en hype från tyskland ....

---

"du är aldrig bla bla.."

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-21 16:13

I ärlighetens namn så kan jag inte komma på någon synt som motsvarat hypen...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 16:19

Ingen kan väl glömma 90talets största kassakossa för roland, 1080 .. hade själv en xp50 .. var otroligt nöjd med den då ....

Finns det nån pop-platta från den tiden som inte har minst ett eller två ljud från 1080 ?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-26 08:44

Ja, det ser ju onekligen ut som det...är väl inte speciellt förvånad...

Jag blir inte heller särskilt förvånad. Hade de sålt den för halva priset och inte varit fullt lika buggig hade den nog sålt betydligt bättre, men jag kan inte tänka mig att Neuron VS sålde särskilt bra till ursprungspriset.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-26 10:29

Håller med där FM...kan inte tänka mig att hårdvaruversionen har sålt så bra heller...

Det suger ju. Neuron är ju en kul ide om än lite haltande utförd. Hoppas Hartmann själv startar nån ny firma, med nya balla ide'er. Walmann? Hartdorf?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-26 11:16

Fast åandrasidan så känns det som om det här bekräftar utrycket "skomakare, bliv vid din läst" när det gäller Hartmann...han är en jäkligt duktig designer men han ska kanske inte ska driva företag...det har ju inte gått så bra...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 11:28

Det var väl lite att ta i ...

Kollar du på situationen i Tyskland just nu, som sagt, deras ekonomi är i botten, den återhämtar sig, sakta sakta, och inte i enlighet med de mål man har. Det finns massor av skrupellösa penningkåta människor, som alla gärna ser efter sitt eget. Att ett litet innovativt företag har likviditetsproblem eller problem med det ekonomiska flödet är inget ovanligt.. mycket utgifter för r&d och produktion, samt en massa kunder som inte betalar i tid...

Får man dessutom en kalldusch från tillverkaren som man trodde man hade en affärsrelation med, och sen blir ens varumärke dumpat på hästmarknad...

well.. då hade jag antingen gått i krig, eller dumpat resterna i konkursförvaltarens famn och flyttat till varmare ort....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag tycker dom verkar ha väldigt lätt för att peka finger. Jag tror inte att det är så att Hartmann är felfria och alla andra fel. Men samtidigt vad ska dom skriva?
Jag tror inte att tillverkaren bara vakna upp en morgon och kända att "usch vad jobbigt det är i Tyskland jag kanske skulle ta och dumpa lite Neuron VS för att liva upp situationen". Dom har säkerligen gjort allt som står i deras makt för att invänta att få betalt, men till slut måste dom ha bedömt situationen som ohållbar, och då dom förstått att beställaren inte hade några pengar kvar och var tre centimeter från ruinens brant, så beslöt dom sig för att hinna få iväg det dom hade på lager innan beställaren situation uppdagades för köparna. Det vore ju rätt idiotiskt av dom att göra något dylikt annars. Dom måste ju kunna försvara sitt beteende inför framtida kunder kan man ju tycka, annars lär dom ju inte se så attraktiva ut som affärspartners.

Tänk dig det scenario't att Hartmann gått i putten först, vad hade tillverkaren då varit i för situation?

Don: Nja, tillverkaren hade ju inte fått några pengar av Hartmann, så de har legitima klagomål de med. Tydligen hade Hartmann så ont om pengar att de var tvungna att sälja ut 50 ex av Neuron VS för att ha råd med advokat för att stoppa utförsäljningen. Då låter det som de var rätt panka redan innan.

Neuron må vara ganska innovativ (men det är svårt att avgöra eftersom Hartmann varit hemliga med hur ljudmotorn egentligen fungerar), men uppenbarligen hade de problem både med kvalitetskontroll (hårdvara och mjukvara) och att hitta en rimlig prisnivå. 50000kr, som Neuron ursprungligen kostade, är en stor summa pengar och spelar man i den ligan måste man ha både kvalitet och göra något som andra alternativ inte kan.

Men Prosoniq har funnits i bra många år och verkar vara tillräckligt mycket i framkant på vissa områden (time/pitch-algoritmer) för att klara sig, så jag tvivlar inte på att vi får höra mer från Stephan Sprenger/Bernsee (mannen bakom ljudmotorn) i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 12:28

Härligt att se dessa positiva synvinklar, riktigt svenskt perspektiv "alla är ärliga och goda och gör sitt bästa" ... det funkar inte alltid så i t.ex. Tyskland ... Jag har bott utomlands i snart 5 år, jobbat med fransmän, spanjorer och tyskar ... det är en helt annan värld... och det där med att betala fakturor.. hoppsan.. du ska vara glad om du får in dina pengar inom 120 dagar .. då har du bra kunder .... Och vad det gäller Tysk affärskultur, har jag inget att tillägga, förvänta dig det värsta, utgå från att dom tänker utnyttja eller lura dig, och lite inte på någon... Det är klart att det finns undantag, men min generella uppfattning är att det är mycket tuffare klimat i dessa länder än vad vi är vana vid i Sverige, i Sverige har vi Svea Inkasso, Intrum Justitia, Kronofogden och andra fina instutioner som satt skräck i den storebrorsstyrda svensken ... det funkar inte likadant i nämnda länder ... och folk tar sig en rövare, så ofta dom kan, och så länge det går...

givetvis fattar jag oxå att Hartman säkert haft det ansträngt och antagligen inte kunnat hålla sina betalningstider... men å andra sidan, vemfan gör det här nere?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Som musiker sympatiserar man nog automatiskt mer med Hartmann, men man skulle lika gärna kunna se hela det som att Hartmann försökte blåsa fabriken. Hartmann verkar ju vara på ruinens brant, så jag förstår om tillverkaren fick kalla fötter. (Däremot sympatiserar jag inte med åtgärden, det hade förmodligen gått att lösa bättre på något annat sätt än att göra en brakrea.)

Själv förstår jag inte hur man kan lyckas med att tillverka böjda DVD-skivor, men det är väl bara jag.

"Du är aldrig mer pank än Hartmann"?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 13:57

ojoj .. hur det kan gå .. tycker faktiskt synten lät skit, reaktor är både mer väljudande och användbar, och då spelar det ingen roll hur banbrytnde teknik man använder eller hypad man är .. men den var snygg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 14:19

FM<<< det är inte alls svårt att tillverka böjda skivor Jag jobbade lite förut med ett företag som ytbehandlade pressarna. När jag först började där så fick jag några pressar att "öva" på. Man blästrar dom med ett finkornigt material. Det var så sjukt små marginaler. Undra om Hartmann har fått tag på mitt övningsmaterial

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 14:22

2bad

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-29 23:17

Synd att en så pass unik produkt försvinner från marknaden.

Speciellt eftersom synthen låter så magiskt, bra, underbart. Lyssna bara på
mina ljud som jag gjort på fem röda med min Neuron
(Varning
mp3 på 30Mb).

Motsvarande tar en evighet att pilla fram på moderna Korg/Roland/Yamahahahahaaaa.

Vill man göra ambient musik, passar Neuron helt perfekt. Det tar inte
många minuter att skapa ljud som har konstant förändring och som man
orkar lyssna på i mer än 10 minuter i sträck.

Trevliga ljud.

Men fortfarande är det ganska saftigt att betala 35000kr/7000kr för ambientpads, speciellt eftersom det där finns en hel del konkurrens (Wavestation, Microwave, Absynth, Reaktor, Cameleon, Atmosphere, Crystal, Kyma, samplingsbibliotek som Distorted Reality och säkert ett par alternativ till).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-29 23:53
Ursprungligen av false messiah:

Trevliga ljud.

Men fortfarande är det ganska saftigt att betala 35000kr/7000kr för ambientpads, speciellt eftersom det där finns en hel del konkurrens (Wavestation, Microwave, Absynth, Reaktor, Cameleon, Atmosphere, Crystal, Kyma, samplingsbibliotek som Distorted Reality och säkert ett par alternativ till).

Visst är det dyrt, men det vill jag väll påstå att även sampling varit ända sedan det kom fram till softsamplerns intåg på marknaden. Kommer I håg då jag beställde en E-mu EIIIXP för runt 45 000:- och då snackar vi alltså om en maskin som bara kan spela upp ljud och filtrera dem lite. De flesta samplers kan inte ens realtids time streching (Lite uselt för maskiner som kostar 40 papp).

Kyma, är förresten rätt dyr den med, speciellt om du ska ha options till den som extra utgångar och lite mer DSP kraft. Räkningen hamnar lätt på 35 - 50 000 nivån där med.

Ursprungligen av SynthX:

Visst är det dyrt, men det vill jag väll påstå att även sampling varit ända sedan det kom fram till softsamplerns intåg på marknaden. Kommer I håg då jag beställde en E-mu EIIIXP för runt 45 000:- och då snackar vi alltså om en maskin som bara kan spela upp ljud och filtrera dem lite. De flesta samplers kan inte ens realtids time streching (Lite uselt för maskiner som kostar 40 papp).

Så mycket har inte samplers kostat på ganska många år om vi inte pratar om de allra dyraste modellerna. Men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra - Neuron konkurrerar ju med produkter som säljs idag, inte med burkar med mer än 10 år på nacken? Och de flesta samplers idag har realtidstimestretch. Jaså, du talar om hårdvara?

Jag låter kanske mer negativ till Neuron, men det är jag inte. Jag tycker det är en intressant produkt, men inte lika unik i praktiken som i teorin. Jag tycker den hamnar i samma kategori som Yamaha FS1R, Kawai K5000, Technics WSA-1 och Ensoniq Fizmo: alla mer eller mindre nyskapande i fråga om syntes, bra på ambienta ljud, men floppade på marknaden.

Alla demos jag hört av Neuron har låtit bra, men inte bättre än till exempel demoljud från Absynth.

Det som jag personligen tycker är mest intressant med Neuron är gränssnittet. Ljudmotorn verkar inte riktigt leva upp till utsagorna Hartmann kom med, men gränssnittet gör faktiskt något eget som verkar inbjuda folk till att ändra på ljudparametrarna i realtid; mer som ett instrument än andra syntar/pluggar alltså.

Citat:

Kyma, är förresten rätt dyr den med, speciellt om du ska ha options till den som extra utgångar och lite mer DSP kraft. Räkningen hamnar lätt på 35 - 50 000 nivån där med.

Kyma kan dock väldigt mycket mer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 11:33
Ursprungligen av false messiah:

Så mycket har inte samplers kostat på ganska många år om vi inte pratar om de allra dyraste modellerna. Men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra - Neuron konkurrerar ju med produkter som säljs idag, inte med burkar med mer än 10 år på nacken? Och de flesta samplers idag har realtidstimestretch. Jaså, du talar om hårdvara?

Neuron har mer gemensamt med samplers än med t.ex. Fizmo, FS1R. Ok K5000 kan väll analysera samplingar men den gör inte samma saker ändå. Technics WSA-1 har jag inte prövat eller läst om så den vet jag inte. Hårdvara givetvis !

Citat:

Jag låter kanske mer negativ till Neuron, men det är jag inte. Jag tycker det är en intressant produkt, men inte lika unik i praktiken som i teorin. Jag tycker den hamnar i samma kategori som Yamaha FS1R, Kawai K5000, Technics WSA-1 och Ensoniq Fizmo: alla mer eller mindre nyskapande i fråga om syntes, bra på ambienta ljud, men floppade på marknaden.

Ok, ska se här.
FS1R = FM inte speciellt nyskapande.
Kawai K5000 = Addetiv syntes, inte heller speciellt nytt.
Ensoniq Fizmo = Ensoniqs variant på PCM, inte heller nytt.
Technics WSA = Någon form av PCM ?? Inte är det nytt IAF.

Citat:

Alla demos jag hört av Neuron har låtit bra, men inte bättre än till exempel demoljud från Absynth.

Har Absynth samma syntesmetod som Neuron ? Kan man t.ex. Ta en fiol sampling och köra den igenom en trumpetkropp samtidigt som du kan ändra de fysiska parametrerna på båda instrumenten ? Eller ta en gitarr sampling och köra det igenom resonanslådan på en flygel samtidigt som flygelns ljud modulerar gitarrsträngen?

Jag tror inte att de flesta förstått sig på Neurons möjligheter. Man lyssnar på olika ljud demos och jämför, men kan de jämförda synthar/pluggar göra samma saker även om de låter något lika ?

Citat:

Det som jag personligen tycker är mest intressant med Neuron är gränssnittet. Ljudmotorn verkar inte riktigt leva upp till utsagorna Hartmann kom med, men gränssnittet gör faktiskt något eget som verkar inbjuda folk till att ändra på ljudparametrarna i realtid; mer som ett instrument än andra syntar/pluggar alltså.

Japp, den är defenitivt ett performance instrument när det kommer till realtids ljudförändringar. Det finns inte mycket till menyer på Neuron, de flesta funktioner finns tillgängliga på panelen.

Citat:

Kyma kan dock väldigt mycket mer.

Javisst men från demoljuden på deras hemsida låter den inte så kul. Kanske beror det på att användarna eller designern inte behärskar den riktigt ??

Hursom helst, ångrar inte mitt köp av Neuron även om jag betalade lite väl mycket för den. Den gör de ljud som jag letat efter hur länge som helst och det utan att man behöver sitta timme efter timme med ett ljud.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-30 11:54
Ursprungligen av SynthX:

Technics WSA = Någon form av PCM ?? Inte är det nytt IAF.

Nononono...nu måste jag opponera mig...;)
WSA1 har inget med PCM att göra och dess sätt att alstra ljud var i allra högsta grad nytt när den kom och är iallafall vad jag vet unikt för en hårdvarusynt...
WSA:n är semi physical modelling...hälften av ljudet är bearbetade samples, hälften är modeller...
För att ta ett exempel; en gitarr...anslaget på strängen och dess vibration är ett sample där man har tagit bort all information om klanglådan...denna är istället en modell...
Faktum är att ljudet i den påminner mycket om ljudet i Neuron...

Ursprungligen av SynthX:

Kan man t.ex. Ta en fiol sampling och köra den igenom en trumpetkropp samtidigt som du kan ändra de fysiska parametrerna på båda instrumenten ? Eller ta en gitarr sampling och köra det igenom resonanslådan på en flygel samtidigt som flygelns ljud modulerar gitarrsträngen?

Det är i stort sett det man gör i en WSA1 faktiskt...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 21:59
Ursprungligen av lasselu:

Nononono...nu måste jag opponera mig...;)
WSA1 har inget med PCM att göra och dess sätt att alstra ljud var i allra högsta grad nytt när den kom och är iallafall vad jag vet unikt för en hårdvarusynt...
WSA:n är semi physical modelling...hälften av ljudet är bearbetade samples, hälften är modeller...

Ok, fölåt då

Låter häftigt det där, har för mig att jag hörde den på en future music demo cd när den var ny. Lät inte illa kan jag väll säga. Skriver upp den på inköpslistan också

Citat:

För att ta ett exempel; en gitarr...anslaget på strängen och dess vibration är ett sample där man har tagit bort all information om klanglådan...denna är istället en modell...Faktum är att ljudet i den påminner mycket om ljudet i Neuron...
Det är i stort sett det man gör i en WSA1 faktiskt...

Har inte Yamaha gjort något dylikt ? VL-1 eller vad hette den ?

Ursprungligen av SynthX:

Neuron har mer gemensamt med samplers än med t.ex. Fizmo, FS1R. Ok K5000 kan väll analysera samplingar men den gör inte samma saker ändå. Technics WSA-1 har jag inte prövat eller läst om så den vet jag inte. Hårdvara givetvis !

Jag förstår fortfarande inte varför du gör prisjämförelser med produkter med mer än ett decennium på nacken - det är ju inte de som är konkurrenterna idag.

Citat:

Ok, ska se här.
Kawai K5000 = Addetiv syntes, inte heller speciellt nytt.

Det är den mest avancerade serietillverkade additiva synten som gjorts, och kan i princip göra liknande saker som Neuron. Hur praktiskt det är är en annan femma. De andra syntarna har andra redan ryckt ut till försvar för.

Citat:

Har Absynth samma syntesmetod som Neuron ? Kan man t.ex. Ta en fiol sampling och köra den igenom en trumpetkropp samtidigt som du kan ändra de fysiska parametrerna på båda instrumenten ? Eller ta en gitarr sampling och köra det igenom resonanslådan på en flygel samtidigt som flygelns ljud modulerar gitarrsträngen?

Nej. Men kan man göra det med Neuron?
(Bara delvis ett skämt, jag har inte hört något demoljud där det faktiskt låter som att en fiol förvandlas till en trumpet. Absynth har resonatoreffekter, som kan göra vissa liknande saker angående resonatorer.)

Citat:

Jag tror inte att de flesta förstått sig på Neurons möjligheter. Man lyssnar på olika ljud demos och jämför, men kan de jämförda synthar/pluggar göra samma saker även om de låter något lika ?

På sätt och vis struntar jag i hur banbrytande arkitekturen är i teorin: hur slutresultatet låter är det viktiga. Det spelar ingen roll om det är neurala nät, analog elektronik, samplingar eller tomtar med väldigt små instrument under huven om det låter som man vill.

Citat:

Javisst men från demoljuden på deras hemsida låter den inte så kul. Kanske beror det på att användarna eller designern inte behärskar den riktigt ??

Jag tycker faktiskt att exemplen med morfning av ljud i Kyma är rätt imponerande. Men det känns som Kyma har riktat in sig på ljudbearbetning i vidare bemärkelse (för film osv) och på väldigt abstrakt behandling av ljud, snarare än normalt musikaliska ljud, och det märks i ljudexemplen.

Citat:

Hursom helst, ångrar inte mitt köp av Neuron även om jag betalade lite väl mycket för den. Den gör de ljud som jag letat efter hur länge som helst och det utan att man behöver sitta timme efter timme med ett ljud.

Så länge du är nöjd kan du ju faktiskt strunta i vad vi andra tycker.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 21:47
Ursprungligen av false messiah:

Jag förstår fortfarande inte varför du gör prisjämförelser med produkter med mer än ett decennium på nacken - det är ju inte de som är konkurrenterna idag.

Det var du som drog upp dem i jämförelse, så du kan väll ställa dig själv den frågan :rolleyes:

Citat:

Det är den mest avancerade serietillverkade additiva synten som gjorts, och kan i princip göra liknande saker som Neuron. Hur praktiskt det är är en annan femma. De andra syntarna har andra redan ryckt ut till försvar för.

Jajajaja .. Jag har en sådan också här på hyllorna. Låter inte speciellt likt en Neuron dock.

Citat:

Nej. Men kan man göra det med Neuron?
(Bara delvis ett skämt, jag har inte hört något demoljud där det faktiskt låter som att en fiol förvandlas till en trumpet. Absynth har resonatoreffekter, som kan göra vissa liknande saker angående resonatorer.)

Den förvandlas inte till en trumpet, den använder sig av resonanskroppen utav den, en helt annan sak

Citat:

På sätt och vis struntar jag i hur banbrytande arkitekturen är i teorin: hur slutresultatet låter är det viktiga. Det spelar ingen roll om det är neurala nät, analog elektronik, samplingar eller tomtar med väldigt små instrument under huven om det låter som man vill.

Just precis, hör på demo mp3 filen, låter gudomligt eller hur

Citat:

Jag tycker faktiskt att exemplen med morfning av ljud i Kyma är rätt imponerande. Men det känns som Kyma har riktat in sig på ljudbearbetning i vidare bemärkelse (för film osv) och på väldigt abstrakt behandling av ljud, snarare än normalt musikaliska ljud, och det märks i ljudexemplen.

Har lyssnat till andra exempel av Kyma än de på deras egna hemsida. Det mesta har låtit skräp. Varför göra musik som morphar och gör allt annat bara för att man kan det när det ändå låter illa ?? Man kanske skulle köpa en sådan också bara för att se om Kyma verkligen inte kan låta bra den med.

Citat:

Så länge du är nöjd kan du ju faktiskt strunta i vad vi andra tycker.

Tycker vad jag vill tack ska du ha, vi lever i ett fritt samhälle där man får tycka vad man vill och också uttrycka det.

Ursprungligen av SynthX:

Det var du som drog upp dem i jämförelse, så du kan väll ställa dig själv den frågan :rolleyes:

Que?
Jag nämnde samplingsbibliotek som ett i raden av alternativ till Neuron för ambienta ljud, men att samplers var dyra för 10-15 år sen har väl inte med det att göra?

Citat:

Jajajaja .. Jag har en sådan också här på hyllorna. Låter inte speciellt likt en Neuron dock.

Jag menade inte att syntarna jag räknade upp lät likadant som Neuron. Däremot att de också var syntar med mer eller mindre nyskapande ljudarkitektur, men som inte sålde särskilt bra.

Angående hur nyskapande de var: ingen av syntarna var genuint banbrytande, inte på samma nivå som Yamaha DX7 eller VL-1, men jag räknar dem ändå som syntar som utforskat gränserna för olika syntesmetoder. Och man kan använda samma argument om Neuron: resyntes är inte något nytt, det var på experimentstadiet redan när DX-1 släpptes, och har funnits i olika former i allt från samplers till V-Synth om vi inskränker oss till hårdvara.

Citat:

Den förvandlas inte till en trumpet, den använder sig av resonanskroppen utav den, en helt annan sak

Och jag har fortfarande inte hört några övertygande sådana ljud från Neuron.

Citat:

Har lyssnat till andra exempel av Kyma än de på deras egna hemsida. Det mesta har låtit skräp. Varför göra musik som morphar och gör allt annat bara för att man kan det när det ändå låter illa ?? Man kanske skulle köpa en sådan också bara för att se om Kyma verkligen inte kan låta bra den med.

Kyma är mer av ett verktyg för ljuddesigners än för musiker, vilket förmodligen betyder att du hört Kyma på film och liknande, men utan att känna till det.

Om FM-burkar: TX816 är en trave DX7:or i rack, varken mer eller mindre. En FS1r kan allt som en DX7 kan och betydligt mer, förutom att använda 8 patchar på samma gång för ett monsterljud. Värt det? Kanske, om du är inne på DX7-ljud.

SY99 verkar lockande i teorin, men är du ute efter att jobba med FM och samplingar skulle jag rekommendera mjukvara (Reaktor, PD, MAX/MSP, SuperCollider) eller en Nord Modular/G2. De försök jag gjort med att kombinera samplingar och FM har varit mer intressanta än användbara. SY77/99/TG77 är dock väldigt kompetenta FM-syntar och idag nästan gratis (förutom SY99).

Jag hade ju egentligen ingen aning om vad jag köpte men tänkte att den kanske var lite som Spectrasonic´s Atmosphere och nåt sånt skulle jag kunna ha nytta av. Den låter definitivt inte som nåt annat jag har.
Trots sina buggar så är jag ändå väldigt glad för den. Den fyller sin plats för min del.
Kör den på pb:n som en extern synth och spelar in den som audio direkt.
På så vis kan jag ju även spela in "stick movments" - och det är ju liksom hela grejen med VS:en tycker jag - åtminstonde för mig. Och på så vis kan den ju dra så mycket CPU den vill eftersom den ändå körs seperat och med ett ljud i taget. Nu kanske pb:n ljudutgång inte är den bästa men den får duga. Kopplar den bara rakt in i den stationäras ljudkort.
Här är en liten enkel loop grej till ninja/pirat spelet där VS får vara med:
kort loop (mp3)
Till sådana där ambienta ljudmattor verkar den ju vara lysande.
Kommer säkert bli användbar i framtida film projekt.

Frågan är om det blir nån skillnad om Hartmann stannar eller försvinner.
De verkar ju inte vara speciellt bra på varken uppdateringar eller kund kontakt.
Verkar varit tyst om dom väldigt länge. Hmm... :hmmm:

Bevaka tråden