Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Första versionen för år 2010 ligger ute nu, hämta medan den är färsk

Nu med stöd för flera kanallistor (upp till 10 st).
Cool grej: Widgeten kan automatiskt byta kanallista baserat på var du befinner dig. Du kan exempelvis koppla en kanallista till ditt eget hem och ett till sommarstugan (där kanalutbudet kanske är annorlunda). Manuella byten av kanallistor är ett minne blott!
Funkar dock ej om du surfar via 3G (iaf inte om du har Tre, där påstås man jämt vara i Stockholm).

Att fråga efter din geografiska position kräver din tillåtelse. Standard är att widgeten ej är godkänd att göra detta. Vill du tillåta, godkänn på baksidan.

Har du Leopard eller Snow Leopard samt Safari 4 installerad behöver du logga in och logga ut efter att du uppdaterat widgeten (eller köra killall Dock i terminalen). Annars kanske widgeten inte uppdateras. (Bugg i Safari 4, fyran cachar lokala filer.)

Läs mer här: EPG - den är inte dum den du: EPG version 20100207
Ladda ner direkt här: http://epgwidget.googlecode.com/files/EPG20100207.zip

Ny version ute, widgeten startar nu även i Tiger. Hittade även ett sätt att gå runt cachningsbuggen i Safari 4. Frivillig uppgradering för Leopard och Snow Leopard, nödvändig uppgradering för Tiger.

Läs mer här: EPG - den är inte dum den du: EPG version 20100213
Ladda ner direkt här: http://epgwidget.googlecode.com/files/EPG20100213.zip

Kanske ska förtydliga att version 20100213 är en frivillig uppdatering för Leopard och Snow Leopard enbart om du redan installerat version 20100207. Har du en tidigare version än 20100207 så bör du däremot uppdatera till senaste version oavsett vilket operativsystem du har på datorn.

Tja,
Först kan jag ju säga att det är en grym widget! Nog den jag använder mest (dagligen).

Sen en lite fråga bara: När man startar den kommer det upp ett growl-meddelande om att man kan använda growl med den. Dock kan jag inte hitta vad man eventuellt kan göra med den & growl och ej heller något om growl i bruksanvisningen eller på bloggen.

Så min fråga är mest om det finns något inbyggt man kan göra med den och growl eller om man måste bygga något själv?

Och när jag ändå skriver om det kan jag skriva en lite request: Vore sjuuukt nice om man när man klickade på ett program i tablån kunde välja något i stil med "notifiy me" och få en growl X-antal minuter innan det programmet börjar. Det skulle vara otroligt användbart.
Som sagt bara ett förslag...

Tack för ett grymt program (widget)!

Bättre sent än aldig:

Jag har ett begränsat stöd för growl (begränsat pga att man manuellt måste installera terminalprogrammet growlnotify - något du verkar ha gjort). Har man growlnotify installerat så kommer den där rutan upp.

Klicka på programmets klockslag så ska du få du en påminnelse om det programmet strax innan det börjar (minns inte riktigt hur pass mycket innan). Notera att jag skrev "ska du få" - det där growlnotify skickar ibland inte iväg meddelandena fast man säger åt programmet att göra just det.

Därav orkade jag aldrig färdigställa funktionen, och således finns en hel del brister (den mest uppenbara är ju då att påminnelserna inte går att garantera, övriga är att man inte får nån feedback att man satt påminnelse på ett visst program, att påminnelserna försvinner om man startar om widgeten och att man måste sitta vid datorn för att ha nån nytta av dem).

Definitivt bättre sent än aldrig. Brann ju inte precis, så är glad att jag fick svar över huvud taget.

Då fattar jag. Och ja, jag har installerat terminalprogrammet då det behövdes för något annat program jag kör (älskar growl).
Synd att det var så krångligt att försöka lösa, fattar att det inte är prio, är väl kanske bara jag som skulle använda det. (och sitter ju nästan alltid med datorn nära när jag ser på TV, så perfekt när man surfar och väntar på att ett program ska börja)

Tack för svaret i alla fall! Ska testa klicka på lite tider och se vad som händer. Bättre än inget. Utan growl får jag ju ingen notify, så faller den bort ibland är det ingen katastrof.
Om du mot förmodan skulle implementera det mer eller vill ha lite mer feedback när man testar det så hojta till, lär ju som sagt testköra det ändå.

Är det någon som har löst problemet med att få in kanal 10 i widgeten?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-03 16:44

Hello!
Kan vi få kanal 10?

Yes!!

Kanalerna kommer ifrån tv.swedb.se - Hem så det är där ni får äska om TV10 där är jag rädd.

Finns TV10 längre? Känns som att de sände en EM-kvalmatch och tog ett svanhopp därifrån.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-29 10:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Finns TV10 längre? Känns som att de sände en EM-kvalmatch och tog ett svanhopp därifrån.

Skojar du?

Det sänds ju bl a massor med amerikansk fotboll och diverse MMA där.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-29 19:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Finns TV10 längre?

Det är ju en ny kanal.

Jodå, TV10 existerar. Däremot är utbudet ganska brett, de sänder allt möjligt från sport till dokumentärer. Så man ska nog se den som en reklamkanal för Viasats betaltvlösning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-30 12:38

Ungefär som Discovery Mix menar du...

Jag har köpt ny dator och kör 10.6.5 på den. Får inte EPG att funka. Någon gång har den visat rätt men oftast ser det ut som i den bifogade filen. Provat ominstallation av widgeten, att ladda om den etc. Men no luck. Wat do?

Har du testat något av dessa grejer?

* Tvinga nedladdning av tablåer : Tryck på tangenten T så tvingas widgeten att försöka ladda ner tablåer. Ett timglas visas överst till höger. Vänta tills timglaset försvunnit, då ska programmen dyka upp.

* Installera om tablånedladdaren : Håll nere alt och tryck på T för att installera om tablånedladdaren om den någon gång slutat fungera. Ett timglas visas överst till höger. Vänta tills timglaset försvunnit så ska tablånedladdaren vara installerad och de senaste tablåerna nedladdade.

* Byta kanallista manuellt : Byt kanallista manuellt genom att först hålla inne cmd-tangenten och därefter trycka på någon av siffertangenterna. Håll nere cmd och tryck på 1 för kanallista 1 osv. Siffra 0 går till kanallista 10.

Saxat från Bruksanvisning - epgwidget - Innehåller en lista av saker du kan göra med EPG-widgeten. - Project Hosting on Google Code

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har köpt ny dator och kör 10.6.5 på den. Får inte EPG att funka. Någon gång har den visat rätt men oftast ser det ut som i den bifogade filen. Provat ominstallation av widgeten, att ladda om den etc. Men no luck. Wat do?

Jag har samma problem sedan jag bytte dator.
Hur löser man detta. Snälla hjälp. Försökt googla mig till svar, no luck.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-01-24 19:09

Jag gick aldrig över till EPG efter Xmltv eftersom Xmltv funkade bättre och hade roligare teman(transparent) men nu när TV400 är TV11 så fick jag börja använda EPG istället. Så en fråga; Tror du att det kommer någon ny uppdatering av EPG? Kanske med transparent tema:-)?

Jag har försökt konvertera transparenta temat men lyckades inte så bra då jag inte har orginalfilerna (var som vanligt inte jag som gjorde temat). Nån med bättre photoshopkunskaper, eller ursprungsartisten förstås, får gärna göra ett nytt försök
Kanske kan gräva fram kontaktinfo för han som gjorde transparent-skinnet. (Det är en modifikation av plast, som nån händig photoshopartist säkert kan klura ut hur man framställer.)

Vad funkade bättre i Xmltv-widgeten, bortsett från att man där kan hoppa framåt flera dagar i heldagsvyn förstås? Alltid intressant att veta

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-01-29 21:51

Haha, jag provade iof bara EPG precis när den släpptes och återvände till min Xmltv. Men nu efter ett par dagar har jag vant mig vid EPG.

Jo, en grej är smidigare med xmltv, den var lite "mindre" Samma antal kanaler tar lite mer plats så jag måste scrolla i lista, det är klockan i toppen som ställer till det på min lilla 1280x800 skärm:-)

Vart sparas logotyperna i xml?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-30 11:17
Ursprungligen av Queux:

Vart sparas logotyperna i xml?

/Användare/(din användare)/Bibliotek/Xmltv/logos

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-01-30 14:41

Jag lyckades lägg till det transparenta temat till EPG:-)

Så här gjorde jag:
1. Jag började med att kopiera temat plastic i EPG så jag hade två likadana.
2. Ändra sedan namn på en av dem till transparent.
3. Kopiera sedan .png filerna från temat i Xmltv till den nya mappen i EPG(de har samma namn så man ersätter bara de befintliga).

Nu måste vi göra det nya temat valbart på baksidan av widgeten.

4. Leta rätt på filen EPG.skin.js i EPG-widget under scripts och kopierar de sex rader som styr de befintliga teman som finns och klistra in det direkt under det sista temat(som borde vara plastic).
5. Byt ut "skin.id" så att det har samma text som mappen du skapade.
6. Byt "skin.title" till något, typ Transparent och Spara.
7. Klart!

Har du redan igång Dashboard så går du sedan till Aktivitetskontrollen och letar rätt på DashboardClient, avsluta den processen och starta sedan Dashboard så har du ett nytt tjusigt tema.

Det enda man kan behöva göra är att förstora upp uppe.png lite så att klockan får plats.

Ursprungligen av Queux:

Jag lyckades lägg till det transparenta temat till EPG:-)

Så här gjorde jag:
1. Jag började med att kopiera temat plastic i EPG så jag hade två likadana.
2. Ändra sedan namn på en av dem till transparent.
3. Kopiera sedan .png filerna från temat i Xmltv till den nya mappen i EPG(de har samma namn så man ersätter bara de befintliga).

Nu måste vi göra det nya temat valbart på baksidan av widgeten.

4. Leta rätt på filen EPG.skin.js i EPG-widget under scripts och kopierar de sex rader som styr de befintliga teman som finns och klistra in det direkt under det sista temat(som borde vara plastic).
5. Byt ut "skin.id" så att det har samma text som mappen du skapade.
6. Byt "skin.title" till något, typ Transparent och Spara.
7. Klart!

Har du redan igång Dashboard så går du sedan till Aktivitetskontrollen och letar rätt på DashboardClient, avsluta den processen och starta sedan Dashboard så har du ett nytt tjusigt tema.

Det enda man kan behöva göra är att förstora upp uppe.png lite så att klockan får plats.

Klurigt

Men du tycker inte att det ser fult ut överst?

Ska kolla det där med att widgeten är högre än tidigare. Beror troligen på klockan överst som du säger. Däremot ska varje kanal inte ta upp mer plats än tidigare. (Du kan förresten scrolla kanalerna på framsidan av Epg, medans med Xmltv så fick du flytta hela widgeten upp och ner.)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-02-05 15:30

Ah, perfekt.

Sär här ser toppen ut för mig.

Jag gjorde bara en snabbis och drog ut den. Kan nog bli bättre om man lägger en stund på det.

En annan grej, i Xmltv kunde man bläddra mellan olika dagar men det verkar inte funka i EPG eller så hittar jag det inte, finns det?

Man kan inte navigera mellan olika dagar ännu tyvärr. Man kan bara hoppa inom nästkommande dygn (genom att skriva in klockslag) och då enbart på nu-nästa-senare-vyn.

Om detta fortfarande är ett problem, vänligen zippa ihop en widget med ovanstående problem och maila den till mig (eller lägg den som bilaga här på forumet om man får).
För den tekniskt kunnige så är det bara loggfilen inuti widgeten jag är intresserad av, så det går utmärkt att bara ta den och copypejsta innehållet till pastebin eller liknande.

Hur zippar jag den? Var ska jag hitta filen som ska zippas. Eller var hittar jag logfilen?
Jag har fattat att den liksom slutat hämta hem nya tablåer.

Widgeten ligger i dinhemkatalog/Bibliotek/Widgets och heter EPG.wdgt (om allt gått väl så ser du inte .wdgt). Zippa ihop widgeten, maila den till mig eller skapa en buggrapport på hemsidan och bifoga den zippade widgeten (båda går bra, ta det som är enklast för dig).

Får inte EPG att fungera numera..om det är sen jag installera Lion vet jag inte..
Ominstallerade EPG efter att slängt allt inkl plistfiler.
Får svaret efter installation att den inte kan ladda ner kanallistorna.
Har inte Little Snitch och mitt Internet fungerar som det ska.

Inga problem med andra datorer som kör SnowLeopard bara min iMac med Lion.

Funkar fint i 10.7.1 på min MBA.

Bevaka tråden