Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av erak:

Direkt på startskivan, "/" alltså.

Jag drog ut den ur bibliotek för att se om det hjälpte när det inte fungerade.

Att lägga widgeten nån annanstans än i ~/Bibliotek/Widgets måste jag kolla upp, det är något jag inte tänkt på. Det kanske kan orsaka problem (men i ditt fall hade du ju redan problem så antagligen beror det inte på det).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 05:41
Ursprungligen av gusax840:

Att lägga widgeten nån annanstans än i ~/Bibliotek/Widgets måste jag kolla upp, det är något jag inte tänkt på. Det kanske kan orsaka problem (men i ditt fall hade du ju redan problem så antagligen beror det inte på det).

Jag har problemet som erak hade innan, att det finns två filer direkt i roten/på hårddisken som heter errors.log och messages.log. Om jag tar bort dom så skapas dom igen, men här kommer grejen: jag har inte ens kvar EPG eller XMLTV på datorn. Vilka filer och listor är det som skapas av widgeten och var? (ifall jag missat något)

Ursprungligen av doomas:

Jag har problemet som erak hade innan, att det finns två filer direkt i roten/på hårddisken som heter errors.log och messages.log. Om jag tar bort dom så skapas dom igen, men här kommer grejen: jag har inte ens kvar EPG eller XMLTV på datorn. Vilka filer och listor är det som skapas av widgeten och var? (ifall jag missat något)

Följande mapp skapas:
~/Library/Xmltv

Följande filer skapas (Jag har inte exakta namnen i huvet, sitter på en pc nu):
~/Library/Preferences/widget-se.bizo.epgwidget.plist (nåt åt det hållet för Epg)
~/Library/Preferences/widget-se.swedb.widget.plist (nåt åt det hållet för Xmltv)

~/Library/LaunchAgents/se.bizo.epgwidget.grabber.plist (nåt åt det hållet)

Tyvärr finns ännu ingen möjlighet för mig att få reda på ifall användaren tar bort widgeten ("avinstallerar"), annars hade jag givetvis lagt in funktioner för att rensa upp vid avinstallation. Men jag bör se till att lägga upp tydliga manuella instruktioner för detta någonstans.

Ursprungligen av gusax840:

Följande mapp skapas:
~/Library/Xmltv

Följande filer skapas (Jag har inte exakta namnen i huvet, sitter på en pc nu):
~/Library/Preferences/widget-se.bizo.epgwidget.plist (nåt åt det hållet för Epg)
~/Library/Preferences/widget-se.swedb.widget.plist (nåt åt det hållet för Xmltv)

~/Library/LaunchAgents/se.bizo.epgwidget.grabber.plist (nåt åt det hållet)

Tyvärr finns ännu ingen möjlighet för mig att få reda på ifall användaren tar bort widgeten ("avinstallerar"), annars hade jag givetvis lagt in funktioner för att rensa upp vid avinstallation. Men jag bör se till att lägga upp tydliga manuella instruktioner för detta någonstans.

Jag har i ett anfall av organisation lagt upp instruktioner för att av- eller ominstallera på wikin nu: http://code.google.com/p/epgwidget/wiki/TaBortWidgeten
Där finns även ovanstående lista på de filer och mappar som skapas av EPG, var de ligger, vad de är till för och hur man tar bort dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 03:35
Ursprungligen av gusax840:

Jag har i ett anfall av organisation lagt upp instruktioner för att av- eller ominstallera på wikin nu: http://code.google.com/p/epgwidget/wiki/TaBortWidgeten
Där finns även ovanstående lista på de filer och mappar som skapas av EPG, var de ligger, vad de är till för och hur man tar bort dem.

Finfint! Jag hittade ett par filer som låg kvar, men jag får fortfarande de två skumma loggarna på hårddisken.

Det kanske inte är rester av widgeten som spökar (men vad annat använder epg.downloader.php?), jag ska prova att installera widgeten igen och se vad som händer..

Ursprungligen av doomas:

Finfint! Jag hittade ett par filer som låg kvar, men jag får fortfarande de två skumma loggarna på hårddisken.

Det kanske inte är rester av widgeten som spökar (men vad annat använder epg.downloader.php?), jag ska prova att installera widgeten igen och se vad som händer..

Står det epg.downloader.php i loggfilerna? Jag har också fått error.log och messages.log en gång, men jag minns inte vad det berodde på tyvärr. Widgeten har jag ju av naturliga skäl kvar, men filerna fick jag bort ändå.

Om det står nåt om epg.downloader.php i loggfilerna, prova logga ut och logga in igen. Det kan vara så att filen i LaunchAgents-mappen är cachad, och inte försvinner förrän du loggar ut och loggar in (dvs att det är launchd som skapar de där loggarna). Jag har nämligen inget minne av att jag nånsin uttryckligen försöker skriva till en fil som heter messages.log.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 05:48
Ursprungligen av gusax840:

Står det epg.downloader.php i loggfilerna? Jag har också fått error.log och messages.log en gång, men jag minns inte vad det berodde på tyvärr. Widgeten har jag ju av naturliga skäl kvar, men filerna fick jag bort ändå.

Om det står nåt om epg.downloader.php i loggfilerna, prova logga ut och logga in igen. Det kan vara så att filen i LaunchAgents-mappen är cachad, och inte försvinner förrän du loggar ut och loggar in (dvs att det är launchd som skapar de där loggarna). Jag har nämligen inget minne av att jag nånsin uttryckligen försöker skriva till en fil som heter messages.log.

Just nu har jag kvar widgeten efter att ha installerat den igen och logg-filerna är borta. Ifall jag tar bort den ska jag prova att logga ut/in eller starta om. Nu slipper jag ju kolla tv.nu genom Safari och kan enkelt kolla dashboarden med ett knapptryck istället, så den blir nog kvar ett tag

Ursprungligen av doomas:

Just nu har jag kvar widgeten efter att ha installerat den igen och logg-filerna är borta. Ifall jag tar bort den ska jag prova att logga ut/in eller starta om. Nu slipper jag ju kolla tv.nu genom Safari och kan enkelt kolla dashboarden med ett knapptryck istället, så den blir nog kvar ett tag

Glädjande

Kanal Lokals sändningar upphör 19 januari 2009 pga konkurs.
http://www.kanallokal.tv/ostergotland
Kolla under "information" en bit ner. Det är samma info på de andra stationerna, inte bara Östergötland.

Kort artikel om konkursen http://www.corren.se/archive/2009/1/16/k2atj88cqmekvbk.xml

Det innebär att tablåerna för Kanal Lokal av förklarliga anledningar kommer försvinna från tablåservern.

Warning: Illegal date format for -z/--timecond (and not a file name). 
Warning: Disabling time condition. See curl_getdate(3) for valid date syntax.
* About to connect() to xmltv.tvsajten.com port 80 (#0)
*   Trying 193.13.72.19... connected
* Connected to xmltv.tvsajten.com (193.13.72.19) port 80 (#0)
> GET /json/channels.js.gz HTTP/1.1
> User-Agent: curl/7.16.3 (powerpc-apple-darwin9.0) libcurl/7.16.3 OpenSSL/0.9.7l zlib/1.2.3
> Host: xmltv.tvsajten.com
> Accept: */*
> Accept-Encoding: deflate, gzip
> 
< HTTP/1.1 200 OK
< Date: Wed, 26 Nov 2008 16:35:35 GMT
< Server: Apache
< Last-Modified: Thu, 20 Nov 2008 20:40:01 GMT
< ETag: "648-45c24eec04a40"
< Accept-Ranges: bytes
< Content-Length: 1608
< Cache-Control: no-transform
< Content-Type: application/x-javascript
< Content-Encoding: gzip
< 
{ [data not shown]
  % Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100  1608  100  1608    0     0   8683      0 --:--:-- --:--:-- --:--:--  107k* Connection #0 to host xmltv.tvsajten.com left intact

* Closing connection #0
henke-blomqvists-macbook:~ henkeblomqvist$ 

There we go

Ursprungligen av henkebarn:
koden du postade 

There we go

Tackar. Det där ser ju också rätt ut... saknar du ~/Bibliotek/Xmltv -mappen?

Ser också rätt ut. Och det har väl funkat innan för dig?
Prova stänga av och sätta på widgeten. Saknar du fortfarande kanaler, prova klicka till nånstans på widgeten (utom nån remove-länk...) och tryck T på tangentbordet. Vänta 10 - 15 sek, kommer inte tablåerna då så stäng av widgeten och sätt på den igen för att prova

Ursprungligen av gusax840:

Ser också rätt ut. Och det har väl funkat innan för dig?
Prova stänga av och sätta på widgeten. Saknar du fortfarande kanaler, prova klicka till nånstans på widgeten (utom nån remove-länk...) och tryck T på tangentbordet. Vänta 10 - 15 sek, kommer inte tablåerna då så stäng av widgeten och sätt på den igen för att prova

Det har funkat jättebra tidigare (tack för en kanonwidget!). Har provat att installera om den och allt.

Men nu när jag tryckt T, utan att något hänt och sedan startat om den (tagit bort och lagt till) så funkar det igen! Kanoners! Tack!

  • Medlem
  • 2008-11-26 18:25

Nu fick jag också min att fungera igen. Tidigare har jag startat om den, tryckt cmd-r, rensat dns cache, tagit bort xmltv-mappen.

Nu tog jag även bort plist-filerna och startade om springboard. Först ville den inte hitta några kanaler, sen efter en cmd-r fungerade det som vanligt. Skapade förövrigt en tom xmltv-mapp igen.

Edit: Tack än en gång förresten för allt jobb Du lägger ner! Hade alla widgets försvunnit är det enbart denna jag verkligen skulle saknat.

Ursprungligen av erak:

Nu fick jag också min att fungera igen. Tidigare har jag startat om den, tryckt cmd-r, rensat dns cache, tagit bort xmltv-mappen.

Nu tog jag även bort plist-filerna och startade om springboard. Först ville den inte hitta några kanaler, sen efter en cmd-r fungerade det som vanligt. Skapade förövrigt en tom xmltv-mapp igen.

Edit: Tack än en gång förresten för allt jobb Du lägger ner! Hade alla widgets försvunnit är det enbart denna jag verkligen skulle saknat.

Vassego, bara kul att andra också kan ha lite nytta av widgeten

Stopp där förresten, springboard vad är det för nåt? Eller var det bara dashboard "felstavat"?

  • Medlem
  • 2008-11-26 23:09
Ursprungligen av gusax840:

Stopp där förresten, springboard vad är det för nåt? Eller var det bara dashboard "felstavat"?

Menade såklart dashboard, för insnöad på ipod touch/iphone på sistone.

Ursprungligen av gusax840:

Att lägga widgeten nån annanstans än i ~/Bibliotek/Widgets måste jag kolla upp, det är något jag inte tänkt på. Det kanske kan orsaka problem (men i ditt fall hade du ju redan problem så antagligen beror det inte på det).

La inte den någon annanstans. Loggfilerna hamnade där jag sa, och det var xmltv-mappen jag flyttade för att låta widgeten skapa en ny.

Ursprungligen av gusax840:

Det verkar som det kan hjälpa att döda Dock-processen genom att i terminalen köra följande kommando (att döda Dock innebär att man också dödar Dashboard):

killall Dock

Det var detta jag skrev när jag sa att jag startat om dashboard (springboard )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 19:06

Ah, nu funkar det hos mig också, för första gången. Jag flyttade Xmltv-mappen jag skapat själv och sedan flyttade jag tillbaka den och sedan funkade det helt plötsligt efter ett par omstarter av widgeten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-26 19:23

Jag fick också igång den genom att trycka t och cmd-r. Toppen!

Att det sen inte är nått bra på TV får jag väl ta upp med SVT...

Det verkar som det kan hjälpa att döda Dock-processen genom att i terminalen köra följande kommando (att döda Dock innebär att man också dödar Dashboard):

killall Dock

Efter att ha kört det där så startar Dock och Dashboard om, och alla cachade skumma filer (såsom korrupta channels.js-filer) släpper.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-26 21:36

Min funkar nu utan att jag gjort något.

Yes!!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-11-28 19:01

Min är stendöd, får inga programlistor alls provat starta om och diverse grejer..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-11-29 09:16

xmltv fungerar för mig nu när jag tog hem de igen, men epg är stendött. någon som kan guida till några steg jag kan testa för att få den att fungera?

Ursprungligen av ibanez:

xmltv fungerar för mig nu när jag tog hem de igen, men epg är stendött. någon som kan guida till några steg jag kan testa för att få den att fungera?

Skicka mig Xmltv-mappen, så ska jag kolla om det blivit nåt skumt:
Zippa ihop hela Xmltv-mappen (som både Xmltv- och EPG-widgeten använder) och skicka zipfilen till gustav.axelsson@gmail.com, märk brevet "min mapp" så du är säker på att få tillbaka din mapp sedan.

En annan fråga, när du ladda ner EPG-widgeten klickade du på "behåll" direkt då eller provade du lite först?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-11-29 19:27
Ursprungligen av gusax840:

Skicka mig Xmltv-mappen, så ska jag kolla om det blivit nåt skumt:
Zippa ihop hela Xmltv-mappen (som både Xmltv- och EPG-widgeten använder) och skicka zipfilen till gustav.axelsson@gmail.com, märk brevet "min mapp" så du är säker på att få tillbaka din mapp sedan.

En annan fråga, när du ladda ner EPG-widgeten klickade du på "behåll" direkt då eller provade du lite först?

Mailat

För mig står det bara och tuggar med ett "laddar ner kanaler"-meddelande.

Ursprungligen av n00bkillaz:

För mig står det bara och tuggar med ett "laddar ner kanaler"-meddelande.

Alla med liknande problem, gör följande:

Skicka mig Xmltv-mappen (~/Bibliotek/Xmltv), så ska jag kolla om det blivit nåt skumt:
Zippa ihop hela Xmltv-mappen (som både Xmltv- och EPG-widgeten använder) och skicka zipfilen till gustav.axelsson@gmail.com.

En annan fråga, när du ladda ner EPG-widgeten klickade du på "behåll" direkt då eller provade du lite först?

Problemen med kanallistan kan eventuellt bero på servern ändå, den har tidigare skickat ut felaktiga svar som gjort att tablåfilerna och kanallistan som laddas ner inte packas upp automatiskt. Det ska dock enligt uppgift vara fixat, men möjligen blir det fel ändå.

Jag ska försöka bygga in en kontroll för det i widgeten och lägga ut ny version så snart jag hinner.

Tackar. Skickade just zip-filen.

Ny version ute, jag hoppas att problemen en del haft vid första installationen (Baksidan fastnar på "laddar ner kanaler") skall vara ur världen nu.
I samtliga tidigare versioner tas kanallistan felaktigt bort innan den laddas ner igen, och om man är utan internet just då så fastnade widgeten i ett läge där samtliga kanaler påstods vara försvunna eller omdöpta. Detta skall också vara åtgärdat nu, varför jag skulle rekommendera samtliga att uppgradera från tidigare versioner för att undvika tråkigheter.

Kör du redan version 20090915 så bör EPG själv fatta att det finns en uppgradering, och skriva ut det längst ner. Klicka på texten så kommer ni till bloggen där uppdateringen finns beskriven. Eller alt-klicka om ni litar på mig och bara vill ha zipfilen nedladdad omedelbart.

Mer info samt länk till fil finns på: http://epgwidget.blogspot.com/2008/12/epg-version-20081207.html

Bevaka tråden