Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-09 11:10

Kanalen Nat Geo Wild saknas, går det att ordna på något sätt?

http://www.natgeowild.co.uk/

Ursprungligen av Mija:

Kanalen Nat Geo Wild saknas, går det att ordna på något sätt?

http://www.natgeowild.co.uk/

Fråga i forumet på http://tv.swedb.se så kan de säkert hjälpa till!

Jag har dåligt med fantasi för tillfället.

Jag efterlyser därför förslag på fiffiga funktioner som hittills saknas. Har kört det en gång innan, och bästa förslaget där var helt klart att kunna skriva in klockslaget för att hoppa fram i tiden. Gick snabbt att fixa, lätt att avända och på det hela taget en oerhört smart idé. Fick även andra bra förslag, men snabbspolningen är det jag minns bäst.

Så finns det mer förslag tages dessa tacksamt emot.
Även sånt som fattas från Xmltvwidgeten (som kanske är anledningen till att just du kör den fortfarande) är intressant (även om jag iofs inte är så ärelysten att jag enbart av den anledningen implementerar nåt).
Saker som finns men som kan göras mycket bättre vill jag också veta. Bara för att jag tycker det är bra behöver jag ju inte ha rätt.

Sitter du och håller inne med nåt? Kläm fram det! Här behöver vi inte skämmas. Även en blind höna kan som bekant hitta ett korn

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-08-27 19:15

Funkar denna widget i Snow Leopard?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-08-27 20:09
Ursprungligen av Spooky:

Funkar denna widget i Snow Leopard?

Inga problem.

Ursprungligen av Robban B:

Inga problem.

Låter lovande

Jag får Snow Leopard genom up-to-date-grejen, men skivan dyker enligt Applestore inte upp förrän till nästa helg. Så jag kan inte fixa SL-relaterade fel förrän då (om sådana skulle uppstå).

Är det bara hos mig som tablåerna är tomma sedan igår?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 22:39

Funkar här.

Yes!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-02 01:31

Denna fungerar helt plötsligt inte... Och vad som är värre är att Xmltv drar igång 230 trådar !!!!!! och så krashar Dashboard.... Skall prova att ladda ner igen...
10.5.8

Samma sak med nynedladdad....

Letade i tråden och hittade namnet på Inställningsfilen... Tog bort den. startade widgeten igen... Fortfarande en oherrans massa trådar, 200 nånting och massor av curl-processer (har en massa kanaler jag kan se) men Dashboard krashar inte längre.. Nu när jag tittar igen så har trådantalet gått ner till normala 5 st och inga curl-processer längre.

Listan täcker hela skärmen..

Senast redigerat 2009-09-02 01:55
Ursprungligen av Henil:

Denna fungerar helt plötsligt inte... Och vad som är värre är att Xmltv drar igång 230 trådar !!!!!! och så krashar Dashboard.... Skall prova att ladda ner igen...
10.5.8

Samma sak med nynedladdad....

Letade i tråden och hittade namnet på Inställningsfilen... Tog bort den. startade widgeten igen... Fortfarande en oherrans massa trådar, 200 nånting och massor av curl-processer (har en massa kanaler jag kan se) men Dashboard krashar inte längre.. Nu när jag tittar igen så har trådantalet gått ner till normala 5 st och inga curl-processer längre.

Listan täcker hela skärmen..

Finns egen tråd för Xmltv-widgeten, vänligen ta diskussioner om den widgeten i den andra tråden så det här inte glider iväg och blir ohållbart för mig

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-03 00:21
Ursprungligen av gusax840:

Finns egen tråd för Xmltv-widgeten, vänligen ta diskussioner om den widgeten i den andra tråden så det här inte glider iväg och blir ohållbart för mig

Det är rätt tråd. Det var version 2....

Ursprungligen av Henil:

Det är rätt tråd. Det var version 2....

Då är det konstigt... det ska inte gå igång 200 curlprocesser samtidigt (däremot gjorde gamla widgeten så, det var därför jag blev förvirrad).

Är det så fortfarande?

Ursprungligen av gusax840:

Hittar ni kanaler vars loggor inte finns så hojta gärna till om det så kan jag ju skriva upp vilka det är och förhoppningsvis fixa till dem.

DR1 och DR2.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

DR1 och DR2.

Varsågod. Lägg filerna i ~/Bibliotek/Xmltv/logos/ . Nästa gång du tar fram Dashboard ska loggorna dyka upp.

Lade även till loggor för TV3 (de har ändrat, den nya är väldigt ful) och TV7 som inte haft nån logga innan.

Alla är mailade till ansvarig bakom tablåservern, men det är en upptagen herre så vi får se när de dyker upp på servern.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-18 18:48
Ursprungligen av gusax840:

Då är det konstigt... det ska inte gå igång 200 curlprocesser samtidigt (däremot gjorde gamla widgeten så, det var därför jag blev förvirrad).

Är det så fortfarande?

Nix... (sent svar)..

Här är några förslag:

  • Gör om baksidan så den inte är så enorm och ful

  • Flytta knapparna för teckenstorlek (AAA) till baksidan

  • Nya skins

  • Animation när programinfo öppnas och stängs

  • Rullningslist i iTunes-stil för programinfo

  • Förbättrad multitouch-rullning i programinfo (fungerar väldigt ryckigt)

Ursprungligen av Lundmark:

Här är några förslag:

  • Gör om baksidan så den inte är så enorm och ful

Smaken är som baken. Gör ett förslag på ny design, det mottages tacksamt

Ursprungligen av Lundmark:
  • Flytta knapparna för teckenstorlek (AAA) till baksidan

Baksidan kan man inte göra större eller mindre, så AAA stannar på framsidan. Däremot borde de möjligen tonas ut, men eftersom det börjat bugga så väldigt på senare tid så får man inte alltid info om ifall muspekaren är ovanpå widgeten eller ej. Det innebär att knapparna tyvärr får vara kvar som de är

Ursprungligen av Lundmark:
  • Nya skins

Nya skins mottages tacksamt!

Ursprungligen av Lundmark:
  • Animation när programinfo öppnas och stängs

Vad för animation? Inforuta som glider ut eller inforuta som tonas fram (det senare såg rätt fult ut när jag prova, det förra tog för lång tid i mitt tycke.)

Ursprungligen av Lundmark:
  • Rullningslist i iTunes-stil för programinfo

Rullningslisterna är min akilleshäl. Håller helt med.

Ursprungligen av Lundmark:
  • Förbättrad multitouch-rullning i programinfo (fungerar väldigt ryckigt)

Det är bugg i Safari. Ibland när man scrollar så får man bara värdet 0. Det funkar mkt bättre i den version jag av nån outgrundlig anledning glömt att lägga upp, men fortfarande inte helt hundra. Ibland stannar scrollningen helt (får bara nollor), men det funkar bättre iaf. Var god dröj tills jag färdigställt nästa version. Annars, byt tillbaka till Safari 3 så funkar det till 100%.

Ursprungligen av Henil:

Nix... (sent svar)..

Bra att det inte är så längre

För övrigt: I Leopard och framåt så kör alla widgets i samma process, utom om de har en plugin (det har inte jag). Om du har några andra widgets igång, så kan det mao vara nån av dem som skenar.
Det funkar som i Windows 95 också, kraschar en widget så kraschar alla i den processen
Det positiva är att det sparar ramminne (ca 8MB per widget utom den första i varje process har jag för mig).

Loggorna ligger uppe på servern nu. Dyker de inte upp automatiskt (och du inte vill lägga in dem manuellt genom att kopiera från tidigare inlägg) så kan du ta bort och lägga till DR1, DR2, TV3 och/eller TV7 om du har nån av dem i din lista.
Har du installerat Safari 4 och loggan fortfarande är den gamla efteråt så måste du döda processen Dock för att cachen ska försvinna. (Starta om funkar också, men känns kanske lite onödigt att göra enbart för en logga.)

När kommer Viasat Hockeys tv-tablå?

Ursprungligen av jonmannen:

När kommer Viasat Hockeys tv-tablå?

Ingen aning, men be snällt i forumet på tv.swedb.se - Hem så kan de säkert hjälpa dig (de har ju övriga viasatkanaler, så borde vara ganska lätt att fixa).

Ursprungligen av jonmannen:

När kommer Viasat Hockeys tv-tablå?

Rättelse: Viasat hockey måste ha dykt upp igår eller möjligen idag. Vänd på widgeten bara så ska den finnas med som ny kanal. Gör den inte det idag så vänta tills i morgon.

Logga bifogad (bör dyka upp på tablåservern snart)

Ny version ute, läs vad som är nytt här: EPG - den är inte dum den du: EPG version 20090921
Direktlänk för nedladdning av widgeten: http://epgwidget.googlecode.com/files/EPG20090921.zip

Den sista veckan har jag haft jättestrul med EPG-widgeten, både före och efter nya versionen. Alla tablåer har försvunnit (loggorna kvar) flera gånger. Det har hjälpt att ta bort och sen lägga till alla kanaler igen, men bara tillfälligt.

Jag tror jag har testat de flesta tricks och igår avinstallerade jag rubbet enligt
TaBortWidgeten - epgwidget - Instruktioner för att ta bort (avinstallera) widgeten - Project Hosting on Google Code
och installerade om. Och det funkade tom idag då all info är väck igen.

Vad kan jag mer göra?

Vad har du ändrat sista veckan?
Bytt till 3G-bredband? Strul med bredbandsuppkopplingen? Stängt av Airport och glömt koppla in nätverkskabeln? Uppgraderat till Snow Leopard? Spenderat mycket tid med datorn igång utan nån internetuppkoppling? Nåt helt annat?

Varje dag försöker datorn ladda ner nya tablåer. Detta sker på ett utav följande tre sätt:
1 vid en slumpmässig tid (om din dator är påslagen just vid den tidpunkten).
2 när du väcker datorn efter att den slumpmässiga tiden passerats
3 när du loggar in efter att den slumpmässiga tiden passerats

I samtliga fall är det en 10 sekunders fördröjning, för att datorn ska hinna koppla upp airport när den vaknar/man loggar in.

Lyckas datorn ladda ner tablåer, så laddar den ner för - om jag minns rätt - två dagar framåt (så du har en buffert). Dvs idag till i övermorgon.

Om du, när datorn försöker ladda ner tablåer, inte är ansluten till internet så görs inget mer den dagen. Istället lever du på bufferten, vilket funkar i ca tre dagar. Detta är oftast fullt tillräckligt.

Det faktum att det börjat strula sista veckan tyder på att datorn sedan en vecka tillbaka inte längre är ansluten till internet när du väcker den/startar den på morgonen. Eller att du senaste veckan spenderat mycket tid utan nån som helst internetuppkoppling (kan ju vara så att den slumpmässiga tiden hamnat väldigt olyckligt och alltid matchar tidpunkterna då du är utan internet).

Du kan ladda ner tablåer manuellt genom att klicka till på widgeten och trycka T. Ett timglas dyker då upp, och när det försvunnit så ska tablåerna dyka upp. Vill du installera om tablånedladdaren (och således slumpa fram en ny tidpunkt), tryck istället alt+T. Men jag tror inte det är felet i det här fallet (eftersom det funkat innan).

Det är för övrigt väldigt korkat att tablånedladdaren bara ger upp efter ett försök (helt oavsett om det enda försöket lyckades eller ej). Bugg 1 faktiskt: Issue 1 - epgwidget - epg.lastupdated.txt bör bara uppdateras om man faktiskt lyckades ladda ner något - Project Hosting on Google Code

Tack för snabbt svar. Och btw har jag haft stort nöje av EPGn och tidigare versionen, så tack för det med.

Ingenting i uppkopplingen är ändrat. Jag sitter på BBBs 100Mbit-fiber med nästan 100% åtkomst och inga problem med andra program. Har en G5a, så ingen Snow Leopard. varken "t" eller "alt-t" hjälper. Timglaset kommer fram, men inga tablåer dyker upp. Jag reninstallerade alltså igår och fick tablåer, men de var borta igen idag. Tre dagarsbufferten är alltså förmodligen inte problemet. Om jag klickar ur en TV-kanal och meddetsamma klickar i den igen så dyker tablån för den kanalen upp, men inte de andra.

Ursprungligen av HankPank:

Tack för snabbt svar. Och btw har jag haft stort nöje av EPGn och tidigare versionen, så tack för det med.

Ingenting i uppkopplingen är ändrat. Jag sitter på BBBs 100Mbit-fiber med nästan 100% åtkomst och inga problem med andra program. Har en G5a, så ingen Snow Leopard. varken "t" eller "alt-t" hjälper. Timglaset kommer fram, men inga tablåer dyker upp. Jag reninstallerade alltså igår och fick tablåer, men de var borta igen idag. Tre dagarsbufferten är alltså förmodligen inte problemet. Om jag klickar ur en TV-kanal och meddetsamma klickar i den igen så dyker tablån för den kanalen upp, men inte de andra.

Kan du zippa ihop widgeten (ligger i ~/Bibliotek/Widgets) och maila mig? (Eller om du vet hur man gör, titta inuti widgeten och maila mig error.log som ligger där.)

gustav.axelsson gmail.com

Vilket operativsystem förresten? Vanliga Leopard eller Tiger?

Först nu såg jag att du skickade med en mailadress i inlägget ovan. Jag har precis skickat dig error.log via googlecode/issues-sidan.

Bevaka tråden