Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har problemet att widgeten inte kan hitta det javascript i ~/Library/Xmltv/schedules/ som den söker.

file.fileOpened: Failure! Did not find /Users/marcus/Library/Xmltv/schedules/first.canalplus.se_2009-10-12.js 
Tue Oct 13 2009 18:57:24 GMT+0200 (CEST) WARNING front.reloadProgramsForChannelFailed: could not reload programs for channel with id first.canalplus.se!
Tue Oct 13 2009 18:57:24 GMT+0200 (CEST) WARNING growl.notifyNow: Cannot send growl notification - growl is not installed 

I error.log finns tusentals meddelanden som dessa, för alla kanaler. Jag har kollat att filerna verkligen inte existerar, vilket de mycket riktigt inte gör.

Fram till 2009-10-09 finns script för alla kanaler och inga felmeddelanden. Därefter (2009-10-10 och frammåt) inget.

Jag ominstallerade widgeten den 8 oktober. 10 och 11 använde jag inte datorn, alls. Så den kanske muppar ur om inte nya tablåer laddas ner varje dag?

Själva widgeten har alltså fryst på torsdagens program.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har problemet att widgeten inte kan hitta det javascript i ~/Library/Xmltv/schedules/ som den söker.

file.fileOpened: Failure! Did not find /Users/marcus/Library/Xmltv/schedules/first.canalplus.se_2009-10-12.js 
Tue Oct 13 2009 18:57:24 GMT+0200 (CEST) WARNING front.reloadProgramsForChannelFailed: could not reload programs for channel with id first.canalplus.se!
Tue Oct 13 2009 18:57:24 GMT+0200 (CEST) WARNING growl.notifyNow: Cannot send growl notification - growl is not installed 

Jag ominstallerade widgeten den 8 oktober. 10 och 11 använde jag inte datorn, alls. Så den kanske muppar ur om inte nya tablåer laddas ner varje dag?

Se inlägg 235 http://www.99.se/1832321-post235.html för förklaring kring hur widgeten laddar ner tablåer.

Prova sedan klicka på widgeten och tryck sedan på T-tangenten. Då bör du få tablåer efter att timglaset försvunnit. Funkade det?

Ursprungligen av gusax840:

Se inlägg 235 http://www.99.se/1832321-post235.html för förklaring kring hur widgeten laddar ner tablåer.

Prova sedan klicka på widgeten och tryck sedan på T-tangenten. Då bör du få tablåer efter att timglaset försvunnit. Funkade det?

Tyvärr inte, varken T eller alt-T hjälper. Timglaset kommer och går, men tablåerna ändras inte.

Jag har alltså tablåer hela tiden, men det är gamla tablåer från förra veckan.

Aha! Det finns tydligen två sorters tablåer. De som heter ...2009-10-14.js och de som heter...0000-10-14.js.

När jag gjorde proceduren ovan dök gårdagens, dagens och morgondagens tablåer upp med "2009" i namnet. De fanns tidigare, men med "0000" i namnet istället.

Enligt error.log letar den alltså efter ...2009-10-12, som inte finns. Det är ...0000-10-12 som ligger i mappen.

Före och efter i schedules.

Kuriosa i sammanhanget, screenshot taget från Comhems programguide i afton. Discshop is the shit

Tillägg: Om jag flippar runt widgeten, bockar ur en kanal som "fryst" och bockar i den direkt, så laddas den nya tablån ner efter att jag flippat tillbaka widgeten.

Ser ju ut som att klockan går fel i terminalen på något sätt. Vad händer om du skriver date i terminalen?
Jag får fram
Ons 14 Okt 2009 07:14:01 CEST
(Dvs rätt tid.)

Jag har rätt tid i terminalen.

Har du installerat php själv? Vilken version isf (php -v)? Kör du Snow Leopard, vanliga Leopard eller Tiger?

Prova det här, får du fram 2009-10-14 då? Eller står det 0000-10-14? (Dvs stämmer månad och dag men är året helt konstigt?)

echo "<? echo \"\n\" . date(\"Y-m-d\") . \"\n\"; ?>" | php

Jag får fram:

Hektor:~ gusax840$ echo "<? echo \"\n\" . date(\"Y-m-d\") . \"\n\"; ?>" | php

Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CEST/2.0/DST' instead in /Users/gusax840/- on line 1

2009-10-14

Pejsta in hela texten du får ut när du kör kommandot är du hygglig.

Infinity:~ marcus$ echo "<? echo \"\n\" . date(\"Y-m-d\") . \"\n\"; ?>" | php

0000-10-14

Där har vi det. Min PHP-version är 5.2.10, ej den som kom med Leopard alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-14 21:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:
Infinity:~ marcus$ echo "<? echo \"\n\" . date(\"Y-m-d\") . \"\n\"; ?>" | php

0000-10-14

Där har vi det. Min PHP-version är 5.2.10, ej den som kom med Leopard alltså.

Jag har samma problem. Är det bara att tanka hem nya versionen (5.2.11) eller är det någon annan lösning på problemet?

/David

Märkte just att problemet inte finns på Macbooken som kör 10.6.1 och medföljande PHP 5.3.0.

Blir väl att uppgradera PHP på G4an då.

http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-14 22:26
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Märkte just att problemet inte finns på Macbooken som kör 10.6.1 och medföljande PHP 5.3.0.

Blir väl att uppgradera PHP på G4an då.

Marc Liyanage - Software - Mac OS X Packages - PHP

Funkar tyvärr inte att uppdatera för mig. Kör installeraren men min php-version är ändå 5.2.10 när jag kollar. Tips?

Det beror på att den php-installation som Apple skickar med (/usr/bin/php) inte ersätts, utan detta paketet lägger en ny version i /usr/local/php5/bin/php.

På Entropys site står att man måste välja att använda deras PHP, annars körs den förvalda.

Citat:

You have to use the full path /usr/local/php5/bin/php and not just php. The latter invokes Apple’s original and probably older PHP.

Jag backade upp min gamla php, och skapade en symlink som pekar på den nya. Det blir så här i terminalen.

sudo mv /usr/bin/php /usr/bin/php.bak
sudo ln -s /usr/local/php5/bin/php /usr/bin/php

Nu ger "php -v" mig versionsnummer 5.3.0, och jag får fram info för 5.3.0 om jag gör phpinfo() och kollar genom Safari.

Så om jag istället för att köra php uttryckligen kör /usr/bin/php så bör datumet bli rätt? Eller?
Version 5.3.0 är den som följer med i Snow Leopard iaf. Minns inte vilken version som följer med vanliga Leopard, men i Tiger är det 4.nånting har jag för mig.

Jag har ansträngt mig för att det ska funka i php4, men det är ju även en fördel om det funkar i php5 förstås. Förutsatt att det inte finns nån bugg med just den version av php som du kör naturligtvis. Men i vanliga Leopard så har det fungerat tidigare utan problem.

Ursprungligen av gusax840:

Så om jag istället för att köra php uttryckligen kör /usr/bin/php så bör datumet bli rätt? Eller?

Nej, /usr/bin/php är samma som php. Det är i /usr/local/php5/bin/php som den versionen man installerar själv hamnar.

Än så länge funkar det bra för mig nu, efter uppgradering av PHP till 5.3.0 på Leopard. Alla tablåer heter "2009" och inte "0000".

Edit: vilken version som väljs (/usr/bin/php eller /usr/local/php5/bin/php) beror på hur din PATH ser ut. Jag la till /usr/local i min PATH, men satte även symlink från /usr/bin som sagt.

Senast redigerat 2009-10-15 11:26
  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-15 21:09

Grymt, nu funkar det. Tack så mycket!

Detta verkar även har löst mitt problem från förra sidan, 2009-09-27. Uppgraderade till PHP 5.3.0 och nu laddar tablåerna! Tack!

Har ni powerpc allihop? Jag har forskat lite i det, och tydligen finns en bugg i PHP 5.2.10 för PowerPC som enligt ryktet Apple korkat nog skickar med i nån av de senare uppdateringarna till vanliga Leopard.
Här är php-buggen PHP Bugs: #48276: date('Y') returns 0000
Problemet introducerades i 5.2.10, så allt från 5.2.9 och neråt samt 5.3.0 och uppåt funkar som det ska.

Ska försöka se om jag inte kan koda in nån kontroll av versionsnumret så motsvarande inte händer i fortsättningen. Men verkar ju onekligen som att alla som uppdaterat med nån av de senaste säkerhetsuppdateringarna till vanliga Leopard är körda om de inte fixar problemet själva.

Ursprungligen av gusax840:

Har ni powerpc allihop?

Jag har PPC G4 med Leopard och alla uppdateringar.

Skickar in en buggrapport jag med.

Ett annat alternativ är förstås att Apple fixar problemet och skickar ut en ny uppdatering med php 5.3.0... Jag föreslår att ni buggrapporterar det till Apple här http://bugreport.apple.com
Läste nånstans att antalet personer som buggrapporterar samma sak påverkar om och isf hur snabbt Apple fixar problemet.

Ok, läste lite noggrannare (mer noggrant?) och det verkar som att om man kör date("y") istället så får man fram 09. Så jag kan ju ta fram 09 jämt, och sedan bara lägga på 20 framför (20 09 = 2009). Det är ingen snygg lösning men den funkar ju i 90 år till så... känns som att om 90 år så har de flesta uppgraderat från php 5.2.10, alternativt Apple fått tummen ur

Ny version ute, läs här vad som är nytt: EPG - den är inte dum den du: EPG version 20091028
Direktlänk för nedladdning: http://epgwidget.googlecode.com/files/EPG20091028.zip

  • Medlem
  • 2009-10-30 03:20

Såg att du lagt till följande som en framtida möjlighet, vet dock inte när:

Citat:

iPod Touch-/iPhonekompatibilitet. I dagsläget omöjligt att genomföra som ett gratisprogram eftersom Apple kräver 99 dollar om året för ett certifikat. Som webapp däremot...

Kan inte cydia vara ett alternativ? Ser hellre det som en fullfjädrad app än en webbapp. Tv.nu-appen är ingen höjdare.

Ursprungligen av erak:

Såg att du lagt till följande som en framtida möjlighet, vet dock inte när:
[kanske fixa webapp till iPhone/iPod]

Kan inte cydia vara ett alternativ? Ser hellre det som en fullfjädrad app än en webbapp. Tv.nu-appen är ingen höjdare.

Cydia är absolut ett alternativ. Men samtidigt vill jag isf inte stänga ute icke-jailbreakade ipoddar/iphones.

En webapp går, från och med OS 3.0, att få så pass lik en "riktig" app att du som användare inte märker nån annan skillnad än att uppstarten blir aningen längre (iaf när jag testat). Och de stora fördelarna är dels att Apple inte behöver blandas in öht, och dels att det funkar även på icke-jailbreakade enheter.

Självklart kan man sedan skapa en riktig app som enbart öppnar ett Safarifönster (det är antagligen så tv.nu gör) och lägga ut på Cydia, men det känns bara jobbigt.

Ska en iPod/iPhone-applikation nån gång bli verklighet så skulle jag vilja använda den precis som jag använder Dashboard idag. Dvs bara snabbt öppna, kolla igenom kanalerna och sedan stänga. Sällan gör jag mer än så.
På datorn så hålls ju widgeten i RAM, vilket gör att första titten efter uppstart av datorn tar lite tid men alla andra tittar går på nån sekund.
På iPod/iPhone så laddas sidan om varje gång man öppnar webappen. Snabb uppstart är därför det absolut viktigaste, och där har tv.nu en stor fördel iom att applikationen startar väldigt kvickt. Så jag måste ner på starttider som iaf är jämförbara med tv.nu. Och där är jag inte ännu.

Tror det var redan i OS 2.0 som webapps gick att köra i offlineläge förresten...

  • Medlem
  • 2009-12-17 12:43
Ursprungligen av gusax840:

Tror det var redan i OS 2.0 som webapps gick att köra i offlineläge förresten...

Fast inte fullt ut som jag förstått det. Men nu har det kommit ett nytt ramverk som ska förbättra möjligheterna ytterligare:

Apples satsning på webbapplikationer - MacWorld

Ursprungligen av erak:

Fast inte fullt ut som jag förstått det. Men nu har det kommit ett nytt ramverk som ska förbättra möjligheterna ytterligare:

Apples satsning på webbapplikationer - MacWorld

Tack för tipset, ska kolla upp!

Mattias Holmlund som driver tablåservern har talat om att han planerar dra ner på sin tid väsentligt, och enbart kommer hålla liv i SVT+TV4. Det innebär att om det blir något fel på övriga kanaler så kommer det inte repareras, och ej heller kommer några nya kanaler komma till. Givetvis påverkar detta widgeten, eftersom tablåerna kommer från Mattias server (swedb.se).

Läs Mattias meddelande och förfrågan om hjälp här: Xmltv Sverige: tv.swedb.se behöver hjälp

Kan du perl (jag kan det dessvärre inte )och känner att du vill hjälpa till på något hörn så kommer jag och fler med mig bli väldigt tacksamma.

Bevaka tråden