Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gjorde två loggor för SVT HD, herrarna bakom tablåservern får avgöra vilken som är bäst (förutsatt att det inte bryter mot något av deras avtal eller liknande).
Döp om bilden till hd.svt.se.png och lägg den i ~/Library/Xmltv/logos . Ta fram Dashboard så ska loggan dyka upp direkt. Man behöver inte starta om widgeten för att ett frågetecken ska förvandlas till en logga, däremot behöver man starta om den ifall man vill testa båda loggorna för att se vilken som är bäst. Man kan inte få allt här i världen

Har nån lyckats luska fram en bra logga för Discovery World så mottages en sådan tacksamt. Jag hittar ingen bra bild att utgå ifrån :-/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-24 16:42

Jag tror att du är lite sent ute med loggorna för SVT. SVT byter grafik profil imorgon, måndag 25/8, och då försvinner bl.a. "blomman".

Jag vet inte om jag är så sent ute faktiskt, det verkar som att SVT inte rört loggorna för varken Kunskapskanalen, Svt HD eller Svt Europa.
Däremot har SVT ändrat loggorna för de övriga kanalerna precis som du säger. De nya loggorna för SVT, plus några till, kommer snart dyka upp på tablåservern.

Nu har bland annat barnkanalen bytt namn till svtb, så om ni har barnkanalen eller kunskap/barnkanalen kommer ni få ett meddelande om att kanalen kanske bytt namn.
Dessvärre har jag inte lagt dit nån grej för att faktiskt ta bort fantom-kanalen ser jag... Skall försöka fixa det snarast.

Äsch då, googlecode genomgår nån form av underhåll för tillfället. Allt är skrivskyddat, vilket innebär att jag inte kan lägga ut den uppdaterade versionen just nu.
Jag kollar igen senare i afton, annars lägger jag ut uppdateringen i morgon.

Changelog - epgwidget - Google Code - Lista med vad som ändrats/lagts till/tagits bort mellan olika versioner. beskriver de ändringar som är att förvänta i nästa version (fixen för att kunna ta bort en omdöpt kanal har jag dock inte kunnat skriva dit än pga skrivskyddet). Hoppas det skall vara till belåtenhet!

Nya versionen är ute nu, finns på epgwidget - Google Code

Kommentarer är välkomna

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-26 20:46

Den känns mycket rappare.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-26 20:53

Jag får två siffror + ett procenttecken i början av programtitlarna

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-26 21:14

Hur många % av programmet som gått.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-26 21:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Hur många % av programmet som gått.

Om det nu är det så tycker jag det ska vara avstängbart, det försämrar bara läsbarheten.

Ursprungligen av Mija:

Om det nu är det så tycker jag det ska vara avstängbart, det försämrar bara läsbarheten.

Det står på changeloggen vad de nya grejerna innebär, i detta fallet så indikerar procenttalet hur lång tid av programmet som gått. Tag gärna en titt i changeloggen, måhända hittar du andra saker där du inte visste

Men att fixa så att procenttalet är valbart kan jag göra. Jag tycker själv det är en bra funktion (annars hade jag ju inte implementerat den) men smaken är som baken.
Känner du att det är enormt irriterande kan du ju fortsätta köra gamla versionen så länge, efter att du tagit bort eventuella fantomkanaler med den nya versionen.
Det är för övrigt ytterligare en tanke med changeloggen, att om du hittar en funktion du inte gillar så ska du kunna se det och därmed göra ett aktivt val att strunta i nya versionen.

Min EPGwidget slutade nyss att synas. Den är kvar i Dashboard, men den syns inte. Att ta bort den och lägga till den igen gör ingen skillnad. Vad är fel?

Ursprungligen av johannordholm:

Min EPGwidget slutade nyss att synas. Den är kvar i Dashboard, men den syns inte. Att ta bort den och lägga till den igen gör ingen skillnad. Vad är fel?

Tryck på krysset längst nere till höger i dashboard, då bör det dyka upp kryss på alla widgets du har inklusive den osynliga epgwidgeten.
Klicka på det kryss som svävar i tomma intet så stänger du widgeten. Starta den sedan igen. Funkade det?
Du får gärna zippa ihop widgeten (ligger i ~/Bibliotek/Widgets) och maila den till mig så ska jag kolla om det står nån felutskrift i loggen.

Det visar sig att EPG-widgeten funkar extremt dåligt i Tiger, upptäckte jag idag. Jag ska se vad jag kan göra åt saken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-03 20:28

Glöm det... hade missat att starta om widgeten efter att jag tankade ner den nya senast. :/

Senast redigerat 2008-09-03 20:52
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-12 08:45

Jag har kört med Xmltv länge, och har faktiskt missat den nya widgeten tills nu. Här kommer mina intryck.

1. Ful. Skrikig och jobbiga färger. Hoppas skinsen från Xmltv kommer snart.

2. Procentvisningen stör, precis som Mija skrev. Det är en bra grej, men jag hade snarare velat ha det inom parantes efter programmets namn isf.

3. Det är jobbigare att lägga till kanaler. Ordningen är inte så logisk. De kanaler som alla (i princip) som har tv får in (svt + tv4) borde väl ligga överst?

4. Funktionen att ändra textstorlek indikerar 3 steg, men bara 2 fungerar.

5. När man ändrar till den större storleken blir det ett genomskinligt glapp mellan tablån och bottenlisten.

Tack för dina åsikter, jag har skrivit lite svar nedan.
(Åsikter från fler personer mottages givetvis också gärna.)

Ursprungligen av hugin:

Jag har kört med Xmltv länge, och har faktiskt missat den nya widgeten tills nu. Här kommer mina intryck.

1. Ful. Skrikig och jobbiga färger. Hoppas skinsen från Xmltv kommer snart.

Smaken är som baken
Jag ska försöka lägga ett extra kol på just denna del. Utseendet är det som flest klagat på. Anledningen till att det dröjer är att jag vill flytta ut en massa positioneringsgrejer från stilmallarna till javascript, så att det ska bli enklare för andra att göra skins och enklare för mig att underhålla. I gamla widgeten var det rätt krångligt.

Ursprungligen av hugin:

2. Procentvisningen stör, precis som Mija skrev. Det är en bra grej, men jag hade snarare velat ha det inom parantes efter programmets namn isf.

Jag provade att lägga den efteråt, med och utan paranteser. Testade ändra färg och lite annat också men jag gillade det inte, det blev för rörigt

Jag använder nämligen procenten för att se om det ens är värt att kolla på programmet (ett program där man missat 90% är kanske inte så aktuellt att ratta in). Jag vill mao ha den informationen före programtiteln, eftersom det för mig är det viktigaste. Det är möjligt att jag kan fixa så den går att flytta i en senare version, men inget jag prioriterar speciellt högt i dagsläget.

Procentgrejen kommer dock gå att bocka bort i nästa version, så de som inte vill ha den öht kan glädjas åt detta

Ursprungligen av hugin:

3. Det är jobbigare att lägga till kanaler. Ordningen är inte så logisk. De kanaler som alla (i princip) som har tv får in (svt + tv4) borde väl ligga överst?

Du har helt rätt, kanalordningen suger. Jag vill göra om den delen av baksidan helt, och gruppera ihop kanalerna enligt hur du föreslår.
Det finns dock en liten logik i det hela, kanalerna grupperas ihop efter vilket ID de har. I klartext betyder det att alla svtkanaler, alla discoverykanaler, alla viasatkanaler, alla tv4kanaler osv ligger nära varann i listan.
(Sen kan man ju på framsidan dra kanalerna i den ordning man vill efter att man lagt till dem. Så man behöver inte lägga till dem i den ordning man vill ha dem längre - men det kanske du visste? Om man ska lägga till dem i den ordning man vill ha dem så kan jag förstå att det blir ett vansinnigt letande.)

En vansinnigt irriterande grej med gamla Xmltv-widgeten (vilket en del nu noterat) är att man måste uppdatera widgeten så fort nån kanal kommer till eller nån annan dras ifrån. Det problemet är helt eliminerat med EPG-widgeten eftersom den laddar ner en ny kanallista varje dag, och på så sätt automatiskt får med alla nya kanaler. Det är (tycker jag) en klar förbättring mot tidigare.

Ursprungligen av hugin:

4. Funktionen att ändra textstorlek indikerar 3 steg, men bara 2 fungerar.

Sant, man borde släcka ner de knappar som inte funkar. Man kan inte göra widgeten mindre än 100%, eller större (egentligen högre) än skärmen tillåter.

Ursprungligen av hugin:

5. När man ändrar till den större storleken blir det ett genomskinligt glapp mellan tablån och bottenlisten.

Bugg pga felräkning från min sida. Prova scrolla upp och ner lite så ska det rätta till sig tills jag klurat ut hur jag ska räkna rätt

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-12 20:53
Ursprungligen av gusax840:

Det problemet är helt eliminerat med EPG-widgeten eftersom den laddar ner en ny kanallista varje dag, och på så sätt automatiskt får med alla nya kanaler. Det är (tycker jag) en klar förbättring mot tidigare.

Ja, det är absolut en härlig förbättring. Det lite ironiska är att om Xmltv hade haft den funktionen hade jag inte haft EPG installerad nu.

Ursprungligen av gusax840:

Bugg pga felräkning från min sida. Prova scrolla upp och ner lite så ska det rätta till sig tills jag klurat ut hur jag ska räkna rätt

Scrolla? Hur många kanaler tror jag har egentligen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-13 22:14
Ursprungligen av gusax840:

Jag provade att lägga den efteråt, med och utan paranteser. Testade ändra färg och lite annat också men jag gillade det inte, det blev för rörigt

Jag använder nämligen procenten för att se om det ens är värt att kolla på programmet (ett program där man missat 90% är kanske inte så aktuellt att ratta in). Jag vill mao ha den informationen före programtiteln, eftersom det för mig är det viktigaste. Det är möjligt att jag kan fixa så den går att flytta i en senare version, men inget jag prioriterar speciellt högt i dagsläget.

Procentgrejen kommer dock gå att bocka bort i nästa version, så de som inte vill ha den öht kan glädjas åt detta

Personligen tycker jag att procenten är bra att ha, men passar inte först på raden, den förstör liksom flytet i widgeten.

Vad sägs om att försöka göra en grafisk representation istället? En mätare, antingen bakom texten eller kanske som en extra mindre rad mellan nuvarande program och uppkommande... det behövs ju inte nödvändigtvis textuell visning.

Ursprungligen av Timber:

Personligen tycker jag att procenten är bra att ha, men passar inte först på raden, den förstör liksom flytet i widgeten.

Vad sägs om att försöka göra en grafisk representation istället? En mätare, antingen bakom texten eller kanske som en extra mindre rad mellan nuvarande program och uppkommande... det behövs ju inte nödvändigtvis textuell visning.

Jag är öppen för förslag, gärna förslag med bifogade bilder så man kan se hur det ska se ut

Grafisk design är inte min starka sida, så det försöker jag i möjligaste mån undvika. Men får jag se en bild på det så kan jag återskapa det efteråt.

Jag håller för övrigt på och betar av Tiger-buggarna för tillfället. Hoppas kunna lägga ut en ny version ikväll där de flesta större Tiger-buggarna är borta. Den versionen inkluderar en inställning på baksidan för att stänga av procent-visningen av förfluten tid.

Inte helt perfekt men bra nära. Säg till om nån färg skär sig, jag ser inte sånt. (Jag är inte färgblind, jag bara saknar smak.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-14 17:09
Ursprungligen av gusax840:

Inte helt perfekt men bra nära. Säg till om nån färg skär sig, jag ser inte sånt. (Jag är inte färgblind, jag bara saknar smak.)

Underbart! Betydligt behagligare och lugnare.

Om man tar sig tid och hårdgranskar kan man säkert komma på lite saker som man kan fila mer på, men än så länge är jag nöjd.

Ursprungligen av hugin:

Underbart! Betydligt behagligare och lugnare.

Om man tar sig tid och hårdgranskar kan man säkert komma på lite saker som man kan fila mer på, men än så länge är jag nöjd.

Det är lite felplacerat på sina ställen jämfört med orginalet, men jag ämnar säga till han som gjort det sedan så kan han förhoppningsvis justera och uppdatera.
Min fråga tidigare rörde mest klockan där uppe och AAA och i-et där nere, så inte de skär sig. Jag bara drog till med en av de färger som användes på andra ställen.

Plast-utseendet får följa med den kommande uppdateringen, sen hoppas jag eventuella småfel blir korrigerade och övriga utseenden följer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-14 16:57
Ursprungligen av gusax840:

Jag är öppen för förslag, gärna förslag med bifogade bilder så man kan se hur det ska se ut

Grafisk design är inte min starka sida, så det försöker jag i möjligaste mån undvika. Men får jag se en bild på det så kan jag återskapa det efteråt.

Jag är själv utvecklare och försöker undvika att beblanda mig med grafiskt arbete.

Jag kan mycket grunder och teori vad gäller grafik, men oavsett detta så blir det oftast en röra om jag försöker mig på sånt själv. Någon annan får gärna spinna vidare på detta och ge grafiska förslag.

Så, nu kan jag byta utseende också. Allt som behövdes var lite väl valda ord från signaturen hugin
Jag lägger ut nya versionen i morgon kväll, hoppas det ska gå bra utan barnkanalen fram tills dess. Upptäcker nån att det skär sig i bilden jag lade upp tidigare idag kan ni väl hojta till innan måndag afton

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 03:23

Ursäkta, men var hämtar man den?

Yes!!

Kolla första posten

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 07:58

Där hittar jag ver. 20080826, den har jag redan.

Yes!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-15 08:59
Ursprungligen av Yes:

Där hittar jag ver. 20080826, den har jag redan.

Yes!!

Det är den senaste versionen du har. Nästa version släpps förhoppningsvis ikväll, som gusax skriver ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 09:56

Oki, tnx, hugin. Då är jag med igen.

Yes!!

Bevaka tråden