Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Nu när Viasat Sport-paketet döpts om, hur tar jag bort de gamla? De finns inte kvar i listan utav program som kan tas bort och läggas till!

För tillfället får du vänta tills widgeten laddat ner en ny kanallista, då kommer du kunna ta bort kanalerna från framsidan. Det går alltså bara ta bort "försvunna" kanaler från framsidan, inte baksidan. Det är ju aningen korkat, får se till att fixa det

Ursprungligen av gusax840:

För tillfället får du vänta tills widgeten laddat ner en ny kanallista, då kommer du kunna ta bort kanalerna från framsidan. Det går alltså bara ta bort "försvunna" kanaler från framsidan, inte baksidan. Det är ju aningen korkat, får se till att fixa det

Okej!

Hur lång tid kan det ta?

Ursprungligen av henkebarn:

Okej!

Hur lång tid kan det ta?

Att fixa borttagningen på baksidan tar nog några helger är jag rädd. Jag ämnar fixa signaturen Zop:s problem först, då det är en del som haft problem med samma sak nu (att tablånedladdaren aldrig blir installerad). Jag började skriva en ny tablånedladdare igår, tänkte göra klart den först innan jag tar itu med nästa problem

@Zop: Prova att stänga av widgeten (viktigt), kasta preferences filen ~/Bibliotek/Preferences/widget-se.bizo.widget.epg.plist och sedan öppna widgeten igen. Då ska den försöka installera grabbern på nytt. Dubbelkolla i mapparna jag nämnde tidigare, om det dyker upp filer i dem så gick allt bra. Funkade det?

  • Superhjälte
  • 2008-11-02 15:31
Ursprungligen av gusax840:

@Zop: Prova att stänga av widgeten (viktigt), kasta preferences filen ~/Bibliotek/Preferences/widget-se.bizo.widget.epg.plist och sedan öppna widgeten igen. Då ska den försöka installera grabbern på nytt. Dubbelkolla i mapparna jag nämnde tidigare, om det dyker upp filer i dem så gick allt bra. Funkade det?

Nej, det står fortfarande "Laddar ner kanaler..." utan att något händer.

Ursprungligen av Zop:

Nej, det står fortfarande "Laddar ner kanaler..." utan att något händer.

Finns följande fil? Om den finns, står det nåt konstigt i den? (Ser det ut att vara en 404-sida?)

~/Bibliotek/Xmltv/channels/tv.jsontv.se.swedb.channels.js

Om det ändå inte funkar, vänligen kör följande kommando i terminalen (som finns i /Program/Verktygsprogram) och posta resultatet här nedan inom såna där code-block.
Det ska förresten stå Library och inte Bibliotek på raden nedan, det är inte felskrivet alltså

ls -lR ~/Library/Xmltv
  • Superhjälte
  • 2008-11-01 13:42

Jag har aldrig fått EPG att fungera på min iMac. Det står bara att den laddar ner kanallistan utan att någonting händer. Har provat att installera om den vid ett flertal tillfällen. Däremot fungerar den felfritt på min MacBook. Tips på lösning?

Ursprungligen av Zop:

Jag har aldrig fått EPG att fungera på min iMac. Det står bara att den laddar ner kanallistan utan att någonting händer. Har provat att installera om den vid ett flertal tillfällen. Däremot fungerar den felfritt på min MacBook. Tips på lösning?

Några frågor som kan hjälpa mig förstå det hela bättre:

Har du Leopard på båda datorerna, eller har nån dator Tiger?
Nån skillnad i internetuppkoppling?
Little Snitch på iMac?
Skiftlägeskänsligt filsystem på iMacen men inte på Macbook?
Administratörskonto på Macbook men inte på iMac?

Om du kollar i mappen ~/Bibliotek/LaunchAgents på iMacen, finns det några filer i den mappen då?
Finns mappen ~/Bibliotek/Xmltv/grabber på iMacen?
Om mappen finns, vad står det i epg.downloader.lastupdate.txt då?

  • Superhjälte
  • 2008-11-01 14:09
Ursprungligen av gusax840:

Några frågor som kan hjälpa mig förstå det hela bättre:

Har du Leopard på båda datorerna, eller har nån dator Tiger?
Nån skillnad i internetuppkoppling?
Little Snitch på iMac?
Skiftlägeskänsligt filsystem på iMacen men inte på Macbook?
Administratörskonto på Macbook men inte på iMac?

Om du kollar i mappen ~/Bibliotek/LaunchAgents på iMacen, finns det några filer i den mappen då?
Finns mappen ~/Bibliotek/Xmltv/grabber på iMacen?
Om mappen finns, vad står det i epg.downloader.lastupdate.txt då?

Det är Leopard (10.5.5) på båda datorerna.
De använder samma router för uppkopplingen (en Airport Extreme med 802.11n).
Little Snitch vet jag inte ens vad det är, så nej det har jag inte installerat.
Det ska vara samma filsystem på båda. Jag har själv gjort rena installationer av Leopard på dem.
Jag har administratörskonto på båda.
~/Bibliotek/LaunchAgents innehåller inga filer.
Mappen ~/Bibliotek/Xmltv/ finns inte.

  • Superhjälte
  • 2008-11-02 17:29

Filen (och katalogen existerar inte över huvud taget)

Isobel:~ Zop$ ls -lR ~/Library/Xmltv
ls: /Users/Zop/Library/Xmltv: No such file or directory
Ursprungligen av Zop:

Filen (och katalogen existerar inte över huvud taget)

Isobel:~ Zop$ ls -lR ~/Library/Xmltv
ls: /Users/Zop/Library/Xmltv: No such file or directory

Ursäkta det extrema dröjsmålet, jag har blivit ivägskickad till annan ort i arbetet så det har inte bilvit så mycket tid och ork över till "hobbyprojektet".

Idag drabbades jag dock av ett plötsligt infall av både tid och lust, vilket resulterat i en smått modifierad widgetversion som jag skulle uppskatta om du kunde testköra på din iMac. Min förhoppning är att spårutskrifterna därifrån skall kunna få mig att komma lösningen på spåret.

Jag skickar strax ett PM med instruktioner, har du tid vore det som sagt toppen om du kunde prova lite snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 17:33
Ursprungligen av gusax840:

Ursäkta det extrema dröjsmålet, jag har blivit ivägskickad till annan ort i arbetet så det har inte bilvit så mycket tid och ork över till "hobbyprojektet".

Idag drabbades jag dock av ett plötsligt infall av både tid och lust, vilket resulterat i en smått modifierad widgetversion som jag skulle uppskatta om du kunde testköra på din iMac. Min förhoppning är att spårutskrifterna därifrån skall kunna få mig att komma lösningen på spåret.

Jag skickar strax ett PM med instruktioner, har du tid vore det som sagt toppen om du kunde prova lite snabbt.

Jag har samma problem som Zop: katalogen existerar inte alls. Jag hittade adressen till kanallistan och la in den på rätt ställe (enligt loggen) och då kunde jag välja kanaler (istället för att det stod "laddar ner kanaler"). När jag valt lite kanaler så händer det fortfarande inget, ingen logga, ingen tablå, ingenting. Det står i widgeten vilka kanaler den försöker visa, men den laddar aldrig ner något.

Senast redigerat 2008-11-25 19:00
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 16:56

Idag vill den inte

Yes!!

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-11-25 18:28
Ursprungligen av Yes:

Idag vill den inte

Yes!!

Inte här häller.. får inte upp några program på kanalerna längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-25 19:33

Hmmm... samma här. Inga kanaler hittas.

Hos mig ser EPG ut såhär just nu

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 19:52

Du har tur du.
Då får du hålla koll på vad det är i kväll. Hör snart av mig med lite frågor

Yes!!

Haha, va?!

Klickade du på bilden och såg att den var helt åt helvete?

Ursprungligen av henkebarn:

Haha, va?!

Klickade du på bilden och såg att den var helt åt helvete?

Upp med hakorna, det gäller att se det positivt

Jag tror mig för övrigt äntligen ha hittat buggen som tar bort kanallistan, så screenshots likt den ovan bör snart vara ett minne blott. Eftersom jag själv har kvar alla kanaler kan buggfixen då högst eventuellt fungera, det är ju alltid positivt.

Angående varför folks kanaler plötsligt försvunnit så kan det vara en favorit i repris. Enligt tablåserverns blog Xmltv Sverige så har det genomförts en serverflytt igår. Förra gången servern flyttades så blev det fel minns jag. Hade nåt med Leopards DNS-hantering att göra. Jag ska maila herrarna bakom tablåservern och se om de kan göra vad de nu gjorde förra gången, så kommer det nog igång igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 22:31
Ursprungligen av henkebarn:

Haha, va?!

Klickade du på bilden och såg att den var helt åt helvete?

Shit, tittade slarvigt.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 22:30

Som vanligt, service i toppklass.
Tack!!

Yes!!

Hehe, jag misstänkte det!

Och gusax840: Jag menade inget illa i min tidigare post

Ursprungligen av henkebarn:

Hehe, jag misstänkte det!

Och gusax840: Jag menade inget illa i min tidigare post

Ingen fara, det trodde jag inte heller

Det här kan eventuellt vara nåt fel jag orsakat visar det sig. Jag sitter dock bakom proxy för tillfället så jag kan inte felsöka härifrån.
Skulle någon vänlig själ som tappat alla sina kanaler kunna köra följande kommando i terminalen och posta svaret inom code-taggar här:

/usr/bin/curl -S -R --compressed http://xmltv.tvsajten.com/json/channels.js.gz -o tv.jsontv.se.swedb.channels.js -z tv.jsontv.se.swedb.channels.js -v

(Efteråt kommer ni kanske få en .js-fil i er hemmamapp. Bifoga gärna den också här isf.)

Ursprungligen av gusax840:

Ingen fara, det trodde jag inte heller

Det här kan eventuellt vara nåt fel jag orsakat visar det sig. Jag sitter dock bakom proxy för tillfället så jag kan inte felsöka härifrån.
Skulle någon vänlig själ som tappat alla sina kanaler kunna köra följande kommando i terminalen och posta svaret inom code-taggar här:

/usr/bin/curl -S -R --compressed http://xmltv.tvsajten.com/json/channels.js.gz -o tv.jsontv.se.swedb.channels.js -z tv.jsontv.se.swedb.channels.js -v

(Efteråt kommer ni kanske få en .js-fil i er hemmamapp. Bifoga gärna den också här isf.)

Jag har väl inte tappat mina kanaler? Eller? Ska jag testa kommandot i terminalen?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har väl inte tappat mina kanaler? Eller? Ska jag testa kommandot i terminalen?

Ber om ursäkt, jag var otydlig. De som har en framsida som påstår sig ha tappat alla kanaler (click to remove osv) får gärna köra kommandot ovan och posta resultatet här.
Jag tror det isf gäller dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-26 11:25

För mig fixade det sig om man reloadade widgeten.

  • Medlem
  • 2008-11-26 12:20
Warning: Illegal date format for -z/--timecond (and not a file name). 
Warning: Disabling time condition. See curl_getdate(3) for valid date syntax.
* About to connect() to xmltv.tvsajten.com port 80 (#0|0)
*   Trying 193.13.72.19... connected
* Connected to xmltv.tvsajten.com (193.13.72.19) port 80 (#0|0)
> GET /json/channels.js.gz HTTP/1.1
> User-Agent: curl/7.16.3 (powerpc-apple-darwin9.0) libcurl/7.16.3 OpenSSL/0.9.7l zlib/1.2.3
> Host: xmltv.tvsajten.com
> Accept: */*
> Accept-Encoding: deflate, gzip
> 
< HTTP/1.1 200 OK
< Date: Wed, 26 Nov 2008 11:18:02 GMT
< Server: Apache
< Last-Modified: Thu, 20 Nov 2008 20:40:01 GMT
< ETag: "648-45c24eec04a40"
< Accept-Ranges: bytes
< Content-Length: 1608
< Cache-Control: no-transform
< Content-Type: application/x-javascript
< Content-Encoding: gzip
< 
{ [data not shown]
  % Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100  1608  100  1608    0     0    905      0  0:00:01  0:00:01 --:--:--     0* Connection #0|0 to host xmltv.tvsajten.com left intact

* Closing connection #0|0
  • Medlem
  • 2008-11-26 15:29

Får två filer i roten. En tom "messages.log", och en "errors.log" som det står "Could not open input file: epg.downloader.php" i.

Ursprungligen av erak:

Får två filer i roten. En tom "messages.log", och en "errors.log" som det står "Could not open input file: epg.downloader.php" i.

Vilken rot menar du (dvs var hamnar filerna)?

Ursprungligen av erak:
(koden du postade)

Det där ser ju rätt ut. Men du saknar mappen ~/Bibliotek/Xmltv eller?

  • Medlem
  • 2008-11-26 18:01
Ursprungligen av gusax840:

Vilken rot menar du (dvs var hamnar filerna)?

Direkt på startskivan, "/" alltså.

Ursprungligen av gusax840:

Det där ser ju rätt ut. Men du saknar mappen ~/Bibliotek/Xmltv eller?

Jag drog ut den ur bibliotek för att se om det hjälpte när det inte fungerade.

Bevaka tråden