- Markus B
- Medlem ●
Första gången jag fått ett stort ha begär av en ipod! Riktigt snygg är den, nu är bara frågan, om man får vita lurar till den svarta ? En sån grejj skulle ju göra en lite besviken, om man nu ska köpa den svarta.
Jag funderar också över det där med fägen på hörlurarna. Nån som har info?
Jag funderar också över det där med fägen på hörlurarna. Nån som har info?
Vita till den svarta enligt http://www.thinksecret.com/archives/nano/source/03.html
Är det någon som vet ifall usb-kontakten som följer med fungerar med en nätadapter för firewire? Har en ipod 2g med en nätadapter, är sugen på den här och det hade ju varit bra ifall de nfungerade.
USB-kontakten passar ju bara till USB, firewire till firewire. det är ju två helt olika kontakter
USB-kontakten passar ju bara till USB, firewire till firewire. det är ju två helt olika kontakter
Ja, fast Dock-connector > FireWire tror jag fortfarande fungerar för att åtminståne ladda iPoden. Det lär inte ha att göra med vad som sitter för gränssnitt i själva iPoden - strömmen kopplas samma väg ändå.
Tidigare i denna tråd hade någon läst de tekniska specifikationerna och konstaterat just det?
Hmm ser nu i rutan "whats in the box" att det står USB 2.0 kabel. Kan man inte köra Firewire på Ipod Nano eller?
Vore ju en skandal..
De senaste iPod:arna kommer ju också bara med USB 2.0-kabel, men det hindrar ju inte att man istället använder en firewirekabel.
Direkt från Apples site: "Charging via USB or FireWire to computer system or power adapter"
???: http://www.thinksecret.com/archives/nano/source/12.html
Jag tror det är överföring via firewire som inte stöds. Laddning lär gå bra.
Laddning men ej sync bekräftas av en nano-testare enligt xlr8yourmac.com och det framgår även av en not
hos Apple:
"5) If you are without power and need to charge your iPod nano, you can use a FireWire to dock connector cable if you have one available. You will not be able to sync."
Det är alltså enbart USB som gäller för full funktionalitet.
Laddning men ej sync bekräftas av en nano-testare enligt xlr8yourmac.com och det framgår även av en not
hos Apple:
"5) If you are without power and need to charge your iPod nano, you can use a FireWire to dock connector cable if you have one available. You will not be able to sync."
Varför det??
hos Apple:
Så man kommer inte kunna använda sin gamla firewirekabel för att flytta över musik från macen (pb12"rev1) till Nano´n ? Vad exakt innebär sync i detta sammanhanget ?
Så man kommer inte kunna använda sin gamla firewirekabel för att flytta över musik från macen (pb12"rev1) till Nano´n ? Vad exakt innebär sync i detta sammanhanget ?
Min svarta 4gb ograverade är skickad. Kommer la början av nästa vecka! YES!
Då har man beställt en 4 GB vit nano med lite gravering på baksidan. Köpte via mecenat. Svart känns, som sagt, lite väl mkt JoS eller U2. Sålde min 1 år gamla 20 GB till syrran, billigt. Har dock fortfarande inte fått tillbaka mina Cram-n-Jam pengar... Fy Apple fy! Men hörlurs-porten på baksidan! Inte så bra tycker jag.
De är vansinnigt läckra, men jag behåller nog min iPod mini ett tag till.
300 kr känns som som en väldigt liten prisskillnad i förhållande till lagringsutrymmet. Jag gissar att 4 GB kommer att sälja mycket mer än 2 GB.
Hoppsan, hur kunde jag få det till att 2 GB skulle kosta 1.995?
Jag har kollat på strömmen från eventet nu. Den verkar ännu skönare när man sett den. Jag avvaktar, men när nästa generation kommer - då kan jag nog inte bärga mig längre.
Hur kommer det sig att ni lägger ut 2000 spänn på en Nano och sen inte köper ordentliga hörlurar till utan använder Apples sugiga? Är det för att Apples är vita? För att ni är utfattiga sedan ni köpt podden? För att ni inte vet hur man tar bort den europeiska volymbegränsningen? För att iTunes Stores AAC-låtar är i så dålig kvalitet?
Själv kör jag Koss Porta Pro på min mini med borttagen volymbegränsning, typ 100 gånger bättre ljud än med Apples skabbiga hörlurar (inget ont om Apple, har hittills aldrig hört medföljande hörlurar som låter bra).
Hur kommer det sig att ni lägger ut 2000 spänn på en Nano och sen inte köper ordentliga hörlurar till utan använder Apples sugiga? Är det för att Apples är vita? För att ni är utfattiga sedan ni köpt podden? För att ni inte vet hur man tar bort den europeiska volymbegränsningen? För att iTunes Stores AAC-låtar är i så dålig kvalitet?
Själv kör jag Koss Porta Pro på min mini med borttagen volymbegränsning, typ 100 gånger bättre ljud än med Apples skabbiga hörlurar (inget ont om Apple, har hittills aldrig hört medföljande hörlurar som låter bra).
Självklart blir det bra lurar men först blir det Apples sunkiga tills man bestämt sig.
Har ni tips på BRA men ej för stora lurar. Vill inte ha ett par där man måste ha en väska att bära med sig dom i om man inte vill se ut som poppers och bära dom runt halsen.
Det blir svar 3: för man är urfattig när man köpt iPoden
Är iTunesStores AAC - låtar i dålig kvalitet
Är iTunesStores AAC - låtar i dålig kvalitet
Ja, de är i ganska usel kvalitet. 128 kbps, det var väl hög kvalitet 1998 kanske. Ska man tala om kvalitet får man röra sig upp åtminstone mot 160-192-256-hållet. Det är sorgligt och dåligt att Apple inte låter en välja kvalitet på låtarna själv.
Ja, de är i ganska usel kvalitet. 128 kbps, det var väl hög kvalitet 1998 kanske. Ska man tala om kvalitet får man röra sig upp åtminstone mot 160-192-256-hållet. Det är sorgligt och dåligt att Apple inte låter en välja kvalitet på låtarna själv.
Självklart vore det bra med högre kvalitet men hmm har du provat att göra en blindtest.
Jag känner en studio - i samma anda som Max Martin och de tycker nog inte som du gällande kvalitén - de tycker faktiskt att det är riktigt bra, framförallt eftersom det främst ska användas i en ipod.
Och eftersom du verkar tänka mycket på kvalité så antar jag att du enbart köper dina cd skivor?
Du kan inte jämföra olika format på det sättet. 128 kbps MP3 är nått annat än 128 kbps AAC. Det är olika sätt att "kasta bort" information i musiken på, och ger därför olika effekter vid uppspelning (efter rekonstruktion). Resultatet beror mycket på hur smart nån har varit. Dessutom kan det vara så att olika kodningsmetoder passar till olika typer av musik.
Men visst, det vore skoj om man själv kunde välja kvalité.