Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod nano - Vad tycker ni?

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker faktiskt originallurarna låter rätt bra. De har en väldigt neutral ljudbild - men jag vet att många är ute efter ompa-ompa basen och då räcker de ju inte till.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 12:02

Ehm... De låter fruktansvärt, någon ljudbild existerar knappt, mest diskant och dist. Låter ungefär som SJ:s 20-kronorslurar.

Ompa-ompa-bas är inget jag är ute efter, men jag har inget emot att _höra_ någon bas över huvud taget, något jag inte gör med Apple-lurarna. Räcker med två hundralappar för att mångdubbla ljudkvaliteten Apple-lurarna ger.

I och för sig så har många mp3:or i dålig kvalitet och iTMS-musik som inte heller är i någon bra kvalitet och då kan jag förstå om man använder Apple-lurarna. Då kan bättre hörlurar nästan vara ett dåligt val, eftersom man hör hur kassa iTMS-låtarna och annan högkomprimerad musik låter.

Du har nog fått ett måndagsexemplar av dina lurar , mina varken distar eller har onödigt mycket diskant - kolla dina Equalizer inställningar. Oftast är problemet också att man rör sig i ganska bullriga omgivningar !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 13:18
Ursprungligen av lilledanne:

Du har nog fått ett måndagsexemplar av dina lurar , mina varken distar eller har onödigt mycket diskant - kolla dina Equalizer inställningar. Oftast är problemet också att man rör sig i ganska bullriga omgivningar !

Isåfall har jag fått tre måndagsexemplar - alla tre låter skräp. Och nej, det är inte basbristen som jag tänker på. EQn har jag bara testat som hastigast, den förvärrade bara sakern.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 12:15

Inte då, jag har läst mycket få bra recensioner av Apples hörlurar. Bara att söka på Google:

"They lack treble, they cut off the bottom end."

"Harshness in the upper mid range and lower treble."

"A tendency to distort any higher volumes and poor bass quality"

Equalizern har jag alltid av. Och bullriga omgivningar tycker jag att hörlurar ska klara, även om jag inte kan säga att hörlurarna låter bättre i tysta omgivningar för den delen.

Men om man inte har några som helst krav på ljudbild eller -kvalitet så klarar man sig säkert med de medföljande Apple-lurarna. Men oj, vad man missar...

Men om man inte har några som helst krav på ljudbild eller -kvalitet så klarar man sig säkert med de medföljande Apple-lurarna. Men oj, vad man missar...[/QUOTE]

Jag har mina Koss "The plug" om det bullrar, och vill jag finlyssna blir det Sennheiser. Men jag tycker nog de vita lurarna har fått oförtjänt mycke skit - jag jämför dom med ett par jag fick med en Creative mp3-spelare en gång och DÅ kan vi snacka skitlurar.

En fråga.

Ska man ha en Applecare på ipoden.
Ska man beställa ett stand till den.

Ska man välja svart eller vit?

Vad tycker ni?

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 13:05
Ursprungligen av draags:

En fråga.

Ska man ha en Applecare på ipoden.
Ska man beställa ett stand till den.

Ska man välja svart eller vit?

Vad tycker ni?

1) vet inte, kostar pengar, jag skulle int
2) nej, de är fula
3) vitt är "clean", svart är ball, jag vill att mina prylar ska vara stilrena, därför väljer jag vitt.
Jämför en silver Motorola Razr med den svarta, så kanske Du får mer inspiration - hur ska Dina saker se ut?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-09 12:46

Jag tycker man ska beställa den vita, men är bara jag. När jag beställer ska jag ta en vit.
En svårare fråga är dock om man ska ingravera den, känns lite kul samtidigt som möjligt andrahandsvärde sjunker och man kanske tröttnar!
Någon som beställt med gravyr och vad skrev ni isf?

Jag skrev "Atheist". Känns inte som jag kommer tröttna på det.

Angående vita lurarna så lånade jag ut dem till en kompis i skolan en gång för han skulle lyssna på nåt på datorn. Han påpekade direkt att oj, vad bra ljud det var.

ipodnano.se inregistrerad

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 13:21

Om man tycker ipod-lurarna låter bra/ok kan man lika gärna använda sin mobiltelefon som hemstereo...

Kan man använda sig av iPod minis vita docka till nanon? Det är väl samma kontakt?

fick den idag...

fick min ipod nano idag.

den är sjukt liten jämfört med ipod mini, och den är helt underbar

bifogar bild där den ligger bredvid min psp... de passar mkt bra ihop imo.

Ursprungligen av mjauone:

fick min ipod nano idag.

berätta gärna mer. Och gärna mer eftersom den är svart vilket även jag beställt.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 15:38

fick min ipod nano idag.

Grattis!
Hur kunde du få den så snabbt? beställte du direkt från Applestore då den lades ut?

Hur känns den att hålla i? är den nästan för liten så det blir svårt att använda sig av hjulet?

Ursprungligen av oskarrr:

Grattis!
Hur kunde du få den så snabbt? beställte du direkt från Applestore då den lades ut?

Hur känns den att hålla i? är den nästan för liten så det blir svårt att använda sig av hjulet?

tja, jag beställde den 2 timmar efter att presskonferesen tror jag. jag är också överraskad över att den kom så fort. jag beställde den ursprungliga ipod 5gb när den kom direkt också, och fick vänta i flera månader

tja, nu har jag iaf. haft min ipod nano i över 6 timmar, så nu vet jag lite mer

den känns mkt bra att hålla i och den har en bra tyngd för storleken.. den känns väldigt "stabil" och rejäl också tycker jag. definitivt bättre känsla än en shuffle.

däremot scrollhjulet är _lite svårare att använda än på en stor ipod tycker jag, iom att det krympt det med.

färgskärmen ser väldigt bra ut tycker jag, även om det inte spelar så stor roll kanske tycker vissa så förstärks ju helt klart den positiva känslan av såna "smågrejer" imho... känslan för apparaten består ju till stor del av summan av sådana "smågrejer" och all eftertanke som lagts ned i detaljer mm.

tja, jag beställde den 2 timmar efter att presskonferesen tror jag. jag är också överraskad över att den kom så fort. jag beställde den ursprungliga ipod 5gb när den kom direkt också, och fick vänta i flera månader

tja, nu har jag iaf. haft min ipod nano i över 6 timmar, så nu vet jag lite mer

den känns mkt bra att hålla i och den har en bra tyngd för storleken.. den känns väldigt "stabil" och rejäl också tycker jag. definitivt bättre känsla än en shuffle.

däremot scrollhjulet är _lite svårare att använda än på en stor ipod tycker jag, iom att det krympt det med.

färgskärmen ser väldigt bra ut tycker jag, även om det inte spelar så stor roll kanske tycker vissa så förstärks ju helt klart den positiva känslan av såna "smågrejer" imho... känslan för apparaten består ju till stor del av summan av sådana "smågrejer" och all eftertanke som lagts ned i detaljer mm.

Ok ser den bra ut, tänkte mest på den svarta finishen - skillnaden kan ju vara stor när man får den i handen menar ja.

fick min ipod nano idag.

Hur upplevs displayen?
Typ samma som övriga iPod?..., fast självklart mindre...

Då har man sålt sin två dagar gammla iPod mini för 1500 och istället beställt en vit nano Upprepear min fråga tidigare i tråden. Kan man använda sin docka från minin?

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 15:01
Ursprungligen av punktcom:

Då har man sålt sin två dagar gammla iPod mini för 1500 och istället beställt en vit nano Upprepear min fråga tidigare i tråden. Kan man använda sin docka från minin?

Ja. Du får med en sorts omvandlare tror jag, så gamla dockor ska fungera.

Ursprungligen av priscilla:

Ja. Du får med en sorts omvandlare tror jag, så gamla dockor ska fungera.

Jag tror nog att det är samma. Om man går in på http://www.apple.com/se/ipodnano/accessories.html och klickar på dock, så kommer man in till "Dockningsstation till iPod mini"

• Oregistrerad
  • 2005-09-13 19:00
Ursprungligen av punktcom:

Funkar alldelse utmärkt att använda dockan från iPod Mini.
Håller precis på att ladda upp min Nano.

Men man blev lite besviken att det inte går att synka med Firewire kabeln.
Blir till att köpa in en lite USB hubb till iMacen eftersom de andra var redan upptagna.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 18:14

Den är väldigt snygg!
liten pluttevariant av orginal ipod!
Däremot skulle den inte passa med mig då jag köpte en 20gb colour, och ångrar att jag inte köpte 60gb

Nackdelarna jag kan se är att hörlursingången sitter på undersidan, och att skärmen enligt vad jag läst inte skall vara så vass trots färg.

Däremot skulle valet mellan mini och nano vara enkelt. nanon är världens första applesnygga flashspelare

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 20:01

Jodå, jag har gjort ett blindtest och jag tyckte fortfarande att iTMS lät apa.

Och att "det främst ska användas i en iPod" håller väl inte riktigt om man använder bra hörlurar till sin iPod (i och för sig är iPods ljudkvalitet inte särskilt imponerande varken med Apples hörlurar eller bra lurar).

Jag köper en del CD-skivor och musik-DVD ja, men jag köper även musik på http://www.allofmp3.com/ där man kan välja fritt mellan MP3, AAC och en handfull andra format samt välja kvalitet själv (priset justeras därefter). Något för Apple att se på - och lära.

Ursprungligen av Macvarg:

Jodå, jag har gjort ett blindtest och jag tyckte fortfarande att iTMS lät apa.

Och att "det främst ska användas i en iPod" håller väl inte riktigt om man använder bra hörlurar till sin iPod (i och för sig är iPods ljudkvalitet inte särskilt imponerande varken med Apples hörlurar eller bra lurar).

Jag köper en del CD-skivor och musik-DVD ja, men jag köper även musik på http://www.allofmp3.com/ där man kan välja fritt mellan MP3, AAC och en handfull andra format samt välja kvalitet själv (priset justeras därefter). Något för Apple att se på - och lära.

hmm ok. men hade du inte en ipod?

Vill du låta mig göra ett blindtest på dig?

Att säga att ipoden har dåligt ljud tycker jag är märkligt.

http://www.radron.se/templates/test____5525.asp

http://www.stereophile.com//digitalsourcereviews/934/index.html

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 20:34

Jag säger inte att iPoden har dåligt ljud, bara att det inte är det bästa bland musikspelare. Till exempel Creatives Zen Touch har mycket bra ljud jämfört med iPod, med stort omfång och imponerande SNR. Tyvärr är den ful som stryk och har volymbegränsning. Att jag använder iPod beror till största delen på:

• Att man kan ta bort den idiotiska volymbegränsingen, som i princip alla musikspelare har i Europa, något som är omöjligt/svårt på andra musikspelare.
• Att den är snygg
• Att jag gillar "OS:et" och klickhjulet.

Och ja, du får gärna göra ett blindtest på mig.

• Oregistrerad
  • 2005-09-09 21:59

Det gör jag inte heller. Jag vet att MP3 och AAC är två olika format, men det gör inte att 128kbps-AAC låter bättre för det. AAC är ett alldeles utmärkt format, men 128kbps ger inte någon bra kvalitet, varken med MP3- eller AAC-komprimering. Minst 192kbps tycker jag borde vara standard i iTMS - eller helst att man får välja själv.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-09-09 22:04

Hallå, håll er till trådens ämne, iPod Nano. Krig om ljudkvalitet mellan olika sorters kodning kan väl skötas i trådar avsedda för det. Aight?

Håller med Mattias L. Är det någon mer än jag som fått leveransmeddelande, eller rent av har fått hem iPod nano?

Bevaka tråden