Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Vi kommer släppa en 1.1 uppdatering först med buggfixar på 99.se upplägget - flera admins/moderatorer vill att vi gör det innan vi öppnar nya systersajter för att inte folk ska tro att vi struntar i dom kontoproblem som uppstått i sammanslagningen.

Okej. Ser fram emot den uppdateringen så att vi får dra igång 99foto nångång!

Det jag skulle vilja se mucket av på 99foto är olika nyheter och artiklar. Fördelen med nyheterna är ju såklart att man lätt kan informera om nya händelser (och inte då bara ny utrustning utan även fotoutställningar, böcker, m.m.) Artiklarna ser jag som ett bra komplement till forumet och som ett sätt att undvika att samma fråga ställs om och om igen. Det brukar ju oftast vara så på forum, men skulle man ha en liten artikelsamling så skulle ju antagligen inte vissa frågor behöva ställas flera gånger. Kanske att man kan bjuda in några fotografer eller liknande som kan skriva någon artikel? Alt. att man intervjuar någon fotograf? Oj då, det här börjar nästan utvecklas till en slags webbtidning, kanske inte riktigt meningen, men det är ju alltid kul med olika sorters information!

Ursprungligen av oskarrr:

Det jag skulle vilja se mucket av på 99foto är olika nyheter och artiklar. Fördelen med nyheterna är ju såklart att man lätt kan informera om nya händelser (och inte då bara ny utrustning utan även fotoutställningar, böcker, m.m.)

Artiklarna ser jag som ett bra komplement till forumet och som ett sätt att undvika att samma fråga ställs om och om igen. Det brukar ju oftast vara så på forum, men skulle man ha en liten artikelsamling så skulle ju antagligen inte vissa frågor behöva ställas flera gånger. Kanske att man kan bjuda in några fotografer eller liknande som kan skriva någon artikel? Alt. att man intervjuar någon fotograf?

Oj då, det här börjar nästan utvecklas till en slags webbtidning, kanske inte riktigt meningen, men det är ju alltid kul med olika sorters information!

Låter ju bra - men där hittar vi samma problematik som med 99mac. Vi har inte råd att anställa redaktörer

Bra inlägg med feedback: http://www.99.se/1215075-post62.html

En rolig funktion vore ju "Kameraväljaren". Man svarar på ett antal frågor om ens krav på storlek, lätt att använda, krav på coolhetsfaktor, hur bilderna ska visas, om man föredrar vänster- eller högergänga, svart eller silver, om svart/vitt är viktigt, om man blir k-t av att det står Leica på l... remmen, om man redan äger objektiv av visst märke etc etc etc, sen får man förslag på kamera eller kameratyp som passar en. Sen kan man brutalt hänvisa alla dessa eviga vad-ska-jag-köpa-frågor dit. Tyvärr kostar det på att underhålla en sån funktion, men den skulle säkert locka många besökare.

Märkeskrigstrådar behövs definitivt inte. Allt sådant skickar moderatorn lämpligen till /dev/null.

En faktor att ha med i profileringen av 99foto är "100% digitalt". Våga släppa den "analoga" filmen till sitt öde!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

En rolig funktion vore ju "Kameraväljaren". Man svarar på ett antal frågor om ens krav på storlek, lätt att använda, krav på coolhetsfaktor, hur bilderna ska visas, om man föredrar vänster- eller högergänga, svart eller silver, om svart/vitt är viktigt, om man blir k-t av att det står Leica på l... remmen, om man redan äger objektiv av visst märke etc etc etc, sen får man förslag på kamera eller kameratyp som passar en. Sen kan man brutalt hänvisa alla dessa eviga vad-ska-jag-köpa-frågor dit. Tyvärr kostar det på att underhålla en sån funktion, men den skulle säkert locka många besökare.

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

Se där! Fast den fokuserar enbart på teknikjidder som många "vad-ska-jag-köpare" inte ens vet vad det är. Det går att göra mycket roligare.

Att helt slopa film vore väl lite hårt. Visst, digitalt är överlägset störst idag, men vissa saker (nästan) kräver film. Jag fotar mest med digitalt, men när jag vill fota i svart-vitt så ger film mycket bättre resultat. Jag tror knappast frågor om film, filmkameror o.s.v. skulle översvämma sidan, men att säga sidan är 100% digitalt är väl hårt. Det är ungefär som att 99mac skulle "bannlysa" OS9 användare..

Michael

Ursprungligen av headlessmike:

Att helt slopa film vore väl lite hårt. Visst, digitalt är överlägset störst idag, men vissa saker (nästan) kräver film. Jag fotar mest med digitalt, men när jag vill fota i svart-vitt så ger film mycket bättre resultat. Jag tror knappast frågor om film, filmkameror o.s.v. skulle översvämma sidan, men att säga sidan är 100% digitalt är väl hårt. Det är ungefär som att 99mac skulle "bannlysa" OS9 användare..

Michael

Jag tror att avgränsning är mycket viktigt för att kunna profilera sig tydligt och därigenom skaffa sig en position bland alla andra. Digitalt fotoforum passar bra in i 99.se:s övriga profil.

Bannlysning är inte vad jag eftersöker, utan inriktning.

Skolavdelning
Jag skulle gärna se en "skol"avdelning.
Jag vet inte hur många andra fotolärare det finns här, men säkerligen finns det en hel del personer som går någon form av fotografisk utbildning som skulle kunna söka hjälp av andra fotostuderande och/eller lärare/fotokunniga personer. Givetvis kan ju även lärare ställa frågor kring undervisning till de som studerar eller har studerat foto.

Exempel på forumtråder i ett skolforum:
Ex 1:
Jag har fått en uppgift som går ut på att vi ska fotografera xxx, har ni några tips på hur ni skulle gå tillväga.

Ex 2:
Jag skriver en uppsats om Joseph N Niépce, är det nån som har tips på nån bra bok eller webbsida om honom?

Ex 3:
Jag får alltid reflexer i glasögonen då jag fotar i studio och vill inte fråga min lärare igen, hur brukar ni göra för att undvika detta?

Ex 4:
Vilken är den roligaste fotouppgiften ni fått eller gett?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-19 16:29

Men är det inte en risk att det drar iväg mot väldigt många underforum med en skolavdelning? Alla de frågor du tar upp bör ju ha ett relevant hem under något annat forum. Och finns de där kanske de kan hittas av någon som undrar något som INTE går en fotoutbildning.

Jag tror att man inte ska fokusera på orsaken till frågan, utan orsaken, då svaret på frågan lär vara detsamma oavsett om jag bara undrar för att jag gillar fotografering eller om jag undrar för att jag går en kurs.

Den enda tråden som isåfall skulle bo under ett skolforum är:

Ursprungligen av Chaosstar:

Skolavdelning
Ex 2:
Jag skriver en uppsats om Joseph N Niépce, är det nån som har tips på nån bra bok eller webbsida om honom?

hmm, kanske
Formen kan ju diskuteras, men nån typ av avdelning som fokuserar på dem som går fotoutbildningar eller jobbar som lärare i fotografering.

Jag vill inte gärna vara en pessimist men jag tror faktiskt att vi aldrig kommer att få se 99foto. Med tanke på att det har gått över 4,5 år (!) sedan tråden skapades så känns det som att 99foto bara kommer finnas i teorin... men jag hoppas ju såklart att jag har jättefel!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-26 22:25
Ursprungligen av oskarrr:

Jag vill inte gärna vara en pessimist men jag tror faktiskt att vi aldrig kommer att få se 99foto. Med tanke på att det har gått över 4,5 år (!) sedan tråden skapades så känns det som att 99foto bara kommer finnas i teorin... men jag hoppas ju såklart att jag har jättefel!

Man ska aldrig säga aldrig.
Nya tider nu, inte samma gamla vanliga 99mac längre, vi är 99.se
Nu i veckan kommer en ny site lanseras. Och det är bara början.

Ursprungligen av Sidde:

Man ska aldrig säga aldrig.
Nya tider nu, inte samma gamla vanliga 99mac längre, vi är 99.se
Nu i veckan kommer en ny site lanseras. Och det är bara början.

Okej. Hoppas bara att ni inte flipppar ur lika mycket som Febergänget och börjar starta både den ena och andra meningslösa sidan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-27 14:38
Ursprungligen av oskarrr:

Okej. Hoppas bara att ni inte flipppar ur lika mycket som Febergänget och börjar starta både den ena och andra meningslösa sidan.

Hade vi gjort det hade vi lanserat allt direkt när vi öppnade 99.se
Nu ska vi bara utöka forumet, istället för att ha så många inriktningar på 99mac så är 99mac för macar, och 99webb för webbutveckling. istället för att ha en underkategori på 99mac för webb, eftersom någon kanske utvecklar på en pc

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-08 16:38

Hur går det? Är 99foto något bortglömt som aldrig kommer att dyka upp eller är det en nyhet i snar framtid?

Som ni märkte med 99webb är det inte svårt att dra igång - skulle ta mig under en timme att vara igång.

Behöver lite feedback på forumupplägget och ett litet team som brinner för idén. Sen kör vi

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-08 18:05
Ursprungligen av Björnström:

Som ni märkte med 99webb är det inte svårt att dra igång - skulle ta mig under en timme att vara igång.

Behöver lite feedback på forumupplägget och ett litet team som brinner för idén. Sen kör vi

Att använda "supporter-funktionen" för att få ta del utav ett galleri där man kan ladda upp bilder, annars bara titta på dem, och mac.se för att få ännu mera utrymme. Bilder kommer ta bandbredd om de ska hostas, bra med ersättning den vägen. Därför är det en bra grej tror jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-09 12:31
Ursprungligen av Björnström:

Som ni märkte med 99webb är det inte svårt att dra igång - skulle ta mig under en timme att vara igång.

Behöver lite feedback på forumupplägget och ett litet team som brinner för idén. Sen kör vi

Om du skickar ut en förfrågan är det nog inte omöjligt att det finns intressenter.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-09 13:07
Ursprungligen av Björnström:

Som ni märkte med 99webb är det inte svårt att dra igång - skulle ta mig under en timme att vara igång.

Behöver lite feedback på forumupplägget och ett litet team som brinner för idén. Sen kör vi

Vad behöver "teamet" göra/engagera sig i? Vad är det för folk som behövs?

Det som behövs (grovt räknat) är:

- Redaktörs/moderator team som kan få fart på sajten genom nya diskussioner, lite nyheter och smått & gott under ett par månaders tid åtminstonde.

- En idé på upplägg: Vilka forum ska finnas inom vilka kategorier.

- Moderatorteamet måste sen flytta befintliga foto-diskussioner och sprida dom på dessa nya forum.

- En "beställning" på teknisk plattform i övrigt. Märker att flera talar om bildgallerier vilket vi inte har idag.

Jag och Belak jobbar redan för mycket med sajten och har inte möjlighet att lägga enorma mängder tid på 99foto men vi kan utan tvekan lämna över en jättegod grund med 10-20000 inlägg och 40.000 medlemmar genom 99.se plattformen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-09 15:19
Ursprungligen av Björnström:

- En idé på upplägg: Vilka forum ska finnas inom vilka kategorier.

Det här upplägget tycker jag om (Ja, jag var väl den som skrev första utkastet)

Ursprungligen av poj:

Bild:

  • Före exponering - hur göra

  • Efter exponering - digital bildbehandling

  • Resultat - kommentarer och diskussioner om bilder

  • Fotoutmaningar och projekt

  • Lagring och utskrift - kanske en teknikfråga?

Utrustning:

  • Kameror - Hus och kompakter

  • Objektiv och filter, mellanringar och dylikt - allt mellan motiv och sensor!

  • Övriga tillbehör - väskor, stativ och blixtar

Övriga bildrelaterade frågor

Och när det gäller att hjälpa till är jag en sån som Sidde pratade om. Den som kan hjälpa till bara någon annan tar huvudansvaret.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-09 14:24

Som jag ser det behövs framförallt någon som vill ta tag i allt. Inte bara de som säger "jag kan vara med men inte ta allt ansvar", det behövs en eldsjäl. Någon som verkligen vill göra detta och bygga upp det. Sedan behöver denna person sina medarbetare som kan tänkas vara moderatorer, och hålla ordning på saker.

Någon som ställer sig upp här i denna tråd och säger: "såhär gör vi, jag kontakter Martin nu och berättar mina planer och tar tag i detta, styr upp teamet osv."

Utan eldsjälen finns inte drivkraften. Och folk från 99mac, 99pod och 99musik samt nu 99webb bör inte få en massa mer ansvar om de inte vill, tex för moderering. Därför behövs ansvariga direkt för att något ska kunna göras.

Ska vi dra nytta av några befintliga forum till 99foto. Tänker väl främst på "digitalfoto" och kanske Photoshop forumen?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-09 15:55

Moderator - absolut, jag är inne och svänger på forumen flera gånger om dagen så det ska jag nog klara! Huvudansvarig - eh?

Osorterat önskemål kommer här (har säkert glömt hälften):
• program:
för bearbetning, lagring, överföring fr kamera, konvertering, publicering
• utrustning
• fotograferingsteknik
• bearbetning/retusch

• Tips & tricks, guider etc
• Posta egna länken till fotohemsida, galleri, arkiv, fotoblogg, portfolio eller tipsa om någon annans man sett och gillar.

Jag är liiite restriktiv till bildgalleri med kommenteringsgrejer etc. Tycker fotosidan har en bra sån redan.
Hellre då bildbyrå - sälja-bild-möjligheter efter att ha reggat ett betalkonto.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig hjälpa till med 99foto. Vet inte hur mycket tid jag skulle kunna lägga ner, mina studier tar det mesta av tiden, men en del av den tid jag har över skulle jag kunna dela med mig, jag är ju inne på sidan i pricnip varje dag och läser det mesta även om jag inte skriver så mycket i dagsläget. Jag är ganska säker på att jag skulle kunna tillföra mer på en sådan sida än jag kan på en mac-sida.

De punkter Bjarte tog med ovan verkar väl vara bra, åtminstone till att utgå ifrån. Sedan skulle man kunna lägga till fler vid behov.

Vilken typ av bildgallerier behövs? Finns en trevlig koppling till utmärkta Gallery2 som man kanske skulle kunna använda. Med några tusen medlemmar behövs det nog en egen Xserve dock.

Kolla in det här galleriet som jag tyckte var rätt fint:
http://gallery.ibao.net/

Verkar bra.

Ett alternativ är ju också att folk får lägga bilder på ett eget ställe sen länka in dem på 99foto.
Fast det är ju inte alltid så uppskattat kanske, alla har ju inte plats att lägga bilder på.
Sen brukar det bli många krossade bilder i den typen av bildforum då originalsidorna kanske tas bort, vilket är tråkigt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ett alternativ är ju också att folk får lägga bilder på ett eget ställe sen länka in dem på 99foto.
Fast det är ju inte alltid så uppskattat kanske, alla har ju inte plats att lägga bilder på.
Sen brukar det bli många krossade bilder i den typen av bildforum då originalsidorna kanske tas bort, vilket är tråkigt.

Såvitt jag kan se i tråden ovan verkar just bilderna, gallerierna och kommentarerna vara nästan viktigast. Om alla får ett eget galleri och möjlighet att ladda upp bilder för granskning skulle det ju kunna bli rätt najs!

ImageShack (och liknande tjänster) fungerar oftast mycket bra när man vill ha bilder i sina inlägg utan att ta massor med plats. Jag använder alltid sådana när jag lägger upp bilder på dpreview och har aldrig haft några problem. Men visst är det tråkigt när man kollar genom äldre trådar och bilder ej finns kvar. Så det är väl bara en smaksak vilken man väljer.

Jag håller med om att sidan Björnström länkar till ser riktig trevligt ut, men som sagt så skulle en sådan galleri kräva mycket uttrymme, är det värt det?

Bevaka tråden