Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

reggad!

Jag är pepp.
Håller på att försöka utveckla mitt foto-sinne efter 10 års uppehåll...
Kommer lägga upp en del bilder när jag är tillräckligt nöjd med dem.

go go go!

Och medan jag skriver så kom jag att tänka på vilket galant samarbete det skulle kunna vara med lokalen som Björnström tittat lite på... Fotorum, dvs utställning med 99foto?
Vore skithäftigt!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-21 23:41

Kul .. Jag tog mig en förfrågan också precis.. !?!

Trodde fler skulle ha åsikter kring det jag skrev ovan.

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför inte låta 99foto hålla både video och foto.
Alltså bli ett forum både för stillbildsfoto och rörliga bilder.

Skule va intressant att höra vad ni andra har för åsikter kring det.

Det låter som att 99foto är just foto. Rörliga bilder = video? Kanske skulle det finns på något kallat 99video eftersom det är rätt stora skillnader i hur man producerar foto vs video?

Något som jag tror skulle vara väldigt intressant är möjligheten att ha en portfolio i stil med den jag gör åt mig själv, bildr.net. Kan även vara en möjlig inkomstkälla, om just det blir en betaltjänst. (a la fotosidan)

Är nyfiken:
Vem får mejlen som skickas till foto(a)99.se?
Gud? Tomten? Björnström?

Ursprungligen av headlessmike:

Är nyfiken:
Vem får mejlen som skickas till foto(a)99.se?
Gud? Tomten? Björnström?

foto@99.se är en mailinglista som når alla mottagare som prenumererar - just nu är det 12st prenumeranter. Man skulle kunna kalla detta för en lågintensiv lista

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-29 22:35

Vi? Du måste skicka ett mail på en annan adress först, sen kan man skicka till foto@...
Vi har inte lagt den öppen i tråden så jag har pm:at dig. Någon mer som vill ha?

Jag skickade ut ett gäng PM före sommaren men jag har faktiskt inte sett någons mer förslag, önskemål eller annat än Björnströms. Får mig att undra om den funkar som den ska...

Var går gränsen mellan bildtyper? Hur mycket foto skall det vara? Jag jobbar friskt med både painter och photoshop. Ibland startar jag helt utan förlaga... Får man vara med då?

Eller om nån gör en animation? T ex en flash eller quicktime?

Jag är gärna med i alla fall.

Ursprungligen av coolmartini:

Var går gränsen mellan bildtyper? Hur mycket foto skall det vara? Jag jobbar friskt med både painter och photoshop. Ibland startar jag helt utan förlaga... Får man vara med då?

Eller om nån gör en animation? T ex en flash eller quicktime?

Jag är gärna med i alla fall.

I fotogalleriet är det foton som gäller. Men det skulle ju gå att skapa ett separat galleri för illustrationer till exempel. Video och flash håller vi borta tills vidare.

Vi skulle verkligen behöva en person som kan lära sig galleriprogramvaran Gallery 2.2 och sätta upp grundinstallationen.

Jag tror till exempel att man behöver "tagga" bilderna med nyckelord för att vi ska kunna få någon ordning och hitta saker i framtiden. En organiserad mappstruktur indelad på ämnen / tävlingar / användare behövs också.

I sista steget "börjar man om" och integrerar galleriet in i 99.se och då kommer man logga in med sina vanliga användarnamn & lösenord. Sen är galleriet igång.

För 99.se/foto/ behövs det ett litet gäng som kan hålla sajten igång. Då menar jag skriva lite nyheter, se till att digitalfoto forumet snurrar och komma på en struktur för forumen som ska skapas. Vi startade /webb tidigare i våras men den har inte kommit igång som vi hoppades på - därför har vi också väntat på /foto tills det finns ett kärngäng som kan lägga kärlek & tid på den

99.se version 1.5 är på gång och en lansering av /foto samtidigt vore ju ytterst lämpligt & kul! 99foto logo beställd av Tobot idag!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-30 14:23
Ursprungligen av Björnström:

Vi skulle verkligen behöva en person som kan lära sig galleriprogramvaran Gallery 2.2 och sätta upp grundinstallationen.

Jag tror till exempel att man behöver "tagga" bilderna med nyckelord för att vi ska kunna få någon ordning och hitta saker i framtiden. En organiserad mappstruktur indelad på ämnen / tävlingar / användare behövs också.

I sista steget "börjar man om" och integrerar galleriet in i 99.se och då kommer man logga in med sina vanliga användarnamn & lösenord. Sen är galleriet igång.

För 99.se/foto/ behövs det ett litet gäng som kan hålla sajten igång. Då menar jag skriva lite nyheter, se till att digitalfoto forumet snurrar och komma på en struktur för forumen som ska skapas. Vi startade /webb tidigare i våras men den har inte kommit igång som vi hoppades på - därför har vi också väntat på /foto tills det finns ett kärngäng som kan lägga kärlek & tid på den

99.se version 1.5 är på gång och en lansering av /foto samtidigt vore ju ytterst lämpligt & kul! 99foto logo beställd av Tobot idag!

Absolut. Som sagt, jag är gärna med och "light"-administrera, hålla koll på "busarna" och så men det verkar vara det enda jag hinner lära mig i programmet tyvärr!

Ursprungligen av Björnström:

Vi skulle verkligen behöva en person som kan lära sig galleriprogramvaran Gallery 2.2 och sätta upp grundinstallationen.

Jag tror till exempel att man behöver "tagga" bilderna med nyckelord för att vi ska kunna få någon ordning och hitta saker i framtiden. En organiserad mappstruktur indelad på ämnen / tävlingar / användare behövs också.

I sista steget "börjar man om" och integrerar galleriet in i 99.se och då kommer man logga in med sina vanliga användarnamn & lösenord. Sen är galleriet igång.

Vad exakt är det som ni behöver hjälp med? Jag har testat Gallery ett litet tag, och har lärt mig en del om det. Men jag är verkligen inte någon form av expert.

Ursprungligen av ztaafen:

Vad exakt är det som ni behöver hjälp med? Jag har testat Gallery ett litet tag, och har lärt mig en del om det. Men jag är verkligen inte någon form av expert.

Vi behöver bygga upp ett sökbart och "taggat" bildgalleri så man snabbt kan hitta det man söker utan att behöva bläddra runt i alla undergallerier. Jag är medlem på en flygsajt och där har dom en sökmotor: http://www.airliners.net/search/index.main

Där finns det en miljon bilder och ändå är det lätt att hitta en bild på t ex kabinen på en Singapore Airlines Airbus 340-500

Vore också bra att titta närmare på hur olika användargrupper kan ha olika rättigheter och så ska ju templates synkas med resten av 99.se. Inget avancerat med andra ord

Vad är det som krävs för det då?
Jag kan tänka mig att ställa upp, men är ganska rookie på PHP...

Beroende på vilka förkunskaper som krävs så skulle jag kunna tänka mig hjälpa till.

Jag skulle gärna göra fotoguider inom olika områden t.ex. studiofotografi. Men det måste tas fram klara copyright bestämmelser. Vem äger det som publiceras och kan den som publicerat materialet välja att ta bort det om han/hon skulle vilja det senare t.ex.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag skulle gärna göra fotoguider inom olika områden t.ex. studiofotografi. Men det måste tas fram klara copyright bestämmelser. Vem äger det som publiceras och kan den som publicerat materialet välja att ta bort det om han/hon skulle vilja det senare t.ex.

Hur skulle du vilja ha det ang upphovsrätt? Varför skulle man vilja radera guider som andra medlemmar kommenterat och diskuterat?

Ursprungligen av Björnström:

Hur skulle du vilja ha det ang upphovsrätt? Varför skulle man vilja radera guider som andra medlemmar kommenterat och diskuterat?

Jag vet inte riktigt. Är inte så bra på juridik.
Hur brukar det vara på liknande sidor?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-31 10:51

Var det nån som såg mailet jag skickade igårkväll till foto@99.se?
Jag har nämligen problemet att mail dit verkar sända men ligger ändå kvar som köade så jag vet inte om de kommer fram eller inte.

Ursprungligen av Tesa:

Var det nån som såg mailet jag skickade igårkväll till foto@99.se?
Jag har nämligen problemet att mail dit verkar sända men ligger ändå kvar som köade så jag vet inte om de kommer fram eller inte.

Jag fick inte ditt mail iallafall

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-31 12:55
Ursprungligen av Björnström:

Jag fick inte ditt mail iallafall

Aj f*n, då går de aldrig iväg.
Då får jag kolla på det igen då så adress, inställningar etc stämmer.
Jag får ju iallafall reg.mailen från galleriet så jag kan aktivera medlemmar, det är huvudsaken för stunden.

Men jag hinner tyvärr inte idag, håller utkik efter dig på icq nån eftermiddag/kväll under helgen eller början på nästa vecka ifall jag inte hittar nåt fel hos mig.

Finns inte "taggar" som en plugin till Gallery 2? Hittade det här:

http://codex.gallery2.org/Gallery2:Modules:tags

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-06 13:48

Jag har problem med mailinglistan. Från tesa får jag bara felmeddelande. Så jag gjorde en ny anmälan idag på foto-on via en annan adress, och fick meddelandet att jag var reggad. Men... jag får bara felmeddelande tillbaks när jag skickar från det också!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-06 13:53

Whops...my mistake, det var en confirmation required tydligen. Ok, syns jag nu?

Ursprungligen av Tesa:

Ok, syns jag nu?

Japp!

Diskussionerna om galleriet fortsätter på mailingslistan - bra!

Känns som att det snart blir "fyra år senare efter fyra år senare"... hur går arbetet?

  • Medlem
  • 2007-10-17 23:33

Vad är det egentligen för fel på fotosidan.se?
Där finns bilder, artiklar, recensioner och all kompetens man kan önska sig inom alla
fotografiska områden.

Fotosidan har den absolut sämsta stämmninge man kan tänka sig. Alldeles för många medlemmar, och speciellt många som talar i sin okunskap. 99foto vore trevligt.

Bevaka tråden