Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har det hänt något mer på den här fronten? Eller kommer tråden ploppa fram på nytt om ett år för att disskuteras vidare?

Jag ställer gärna upp med något om jag kan det.

Ursprungligen av pertoyra:

Har det hänt något mer på den här fronten? Eller kommer tråden ploppa fram på nytt om ett år för att disskuteras vidare?

Jag ställer gärna upp med något om jag kan det.

Björnström är ute och reser för närvarande men jag skulle tro att planerna fortsätts när han är lite mer online igen.

Ursprungligen av pertoyra:

Har det hänt något mer på den här fronten? Eller kommer tråden ploppa fram på nytt om ett år för att disskuteras vidare?

Jag ställer gärna upp med något om jag kan det.

Det som händer just nu är att Belak gör klart Flagship-utseendet som hade en del allvarliga buggar i IE6 för PC och Safari-buggar som gjorde att webbläsaren kraschade när man gjorde "back". Sen installerar vi fullständigt WAP-stöd och lite annat när vi ändå är på gång. Tanken var att Flagship ska vara helt klart innan vi gör något.

Det stämmer att jag är ute och åker (som vanligt) - sitter på hotellrummet i Taipei och skriver detta. http://www.bjornstrom.se/ för den som vill kolla på bilder

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-08 23:17

Är det inte bättre att ta upp dessa anpassningsvårigheter med SFF.
Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 01:00
Ursprungligen av miri:

Är det inte bättre att ta upp dessa anpassningsvårigheter med SFF.
Mikael

Det har du helt rätt i, och detta har jag också gjort. Du får inte ta min gliring så hårt. Jag står givetvis för det jag sagt men hoppas såklart att varken du eller någon annan tagit saken personligt.

Om du läser inläggen innan så ser du att mitt "påhopp" handlade om 99foto skulle konkurrera med SFF istället för med Fotosidan, då jag tyckte att SFF behövde den konkurrensen mer än fotsidan.

Jag trodde även att min smiley var tillräckligt för att låta förstå att mitt inlägg inte var helt gravallvarligt menat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 01:10

Mikael!
För övrigt hoppas jag att du är tillbaka här på 99mac. Inte minst för att jag upplever att du har en mer djuplodande kunskap på foto/bild-området än många andra. Inte bara på det här forumet.

/Anders

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-09 02:02

Det beror lite på hur stämningen är här, jag har tittat in ibland, läst och sett att de värsta pajasarna verkat lämnat in / försvunnit efter att det blev Intel i maccarna.
Flertal av de trevliga verkar dock finnas kvar. Säger en hel del. Passar på att tacka för alla de mail jag fick innan och i samband med att jag drog från 99mac..
Mikael

.

Ursprungligen av miri:

Det beror lite på hur stämningen är här, jag har tittat in ibland, läst och sett att de värsta pajasarna verkat lämnat in / försvunnit efter att det blev Intel i maccarna.
Flertal av de trevliga verkar dock finnas kvar. Säger en hel del.

Kul att du är här igen. Ledsen för all skit du fick i den tidigare nämnda tråden som jag helt missade när det begav sig. Vi har uppdaterat moderatorteamet med nya förmågor och snart kommer vi nog vara uppemot 25 man som jobbar aktivt - då kommer det inte kunna hända igen. Med Deputy Baron bakom spakarna kommer 99mac fungera finfint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 10:40

Jag har själv varit borta ett tag, men det känns som om nivån åter är trevlig och saklig.

så. När är detta rellt då? Hur kommer själva godkännandet se ut? Kommer det vara ett krav att man kör mac som plattform (har en frilansvän nere i söder som gärna vill vara på men har kör gnu/linux + gimp)...

Följer projektet med 99foto med spänning då jag fotar en del...

Ikväll har vi tagit ett steg närmare mål! Flagship är i stort sett klart och jag har dumpat databasen. Ska börja rensa bort ovidkommande innehåll nu och förbereda för 99foto forumet.

tam ta dam.....Spännande

Låter perfekt Martin!

En snabbfråga bara: Hur hittar du energin till alla projekt? Tycker du köra fullgas på alla 12 cylindrar

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Låter perfekt Martin!

En snabbfråga bara: Hur hittar du energin till alla projekt? Tycker du köra fullgas på alla 12 cylindrar

Det går i vågor - fråga Baron om han tycker det är mycket att göra som Deputy

Ursprungligen av David Molarin:

Mycket text

Du menar att man inte ska dela in användare i proffs och amatörer antar jag?

  • Medlem
  • 2006-06-26 22:31
Ursprungligen av Björnström:

Du menar att man inte ska dela in användare i proffs och amatörer antar jag?

Vad bestämmer om man är proffs eller amatör?
Priset på kameraväskan, antalet sålda bilder, vad man gör på dagarna för sitt leverbröd, antalet inlägg på fotosidan, eller kanske något annat?

Jag tycker de räcker att man delar in forumet i: Bilder, teknik och utrustning. Ungefär.
Att rangordna folk o dela in i olika grupper är svårt. De gör vi ju inte på 99mac.

Ursprungligen av Cerw:

Vad bestämmer om man är proffs eller amatör?
Priset på kameraväskan, antalet sålda bilder, vad man gör på dagarna för sitt leverbröd, antalet inlägg på fotosidan, eller kanske något annat?

Vad man gör på dagarna för att tjäna sina pengar. Proffs - lever på det, amatörer - hobbysysslar med detsamma.

Men ja, man ska nog hålla all slags snobbism (som dessvärre har blivit vanligt på fotosidan) ute. Helst genom en tydlig FAQ för att undvika samma frågor hela tiden, vilket med tiden leder till smågnabb och uppretade röster. Och som sagt, gärna mer bildsnack och mindre prylsnack.

Jag ska gå igenom denna tråd och tillfråga folk med vettiga åsikter om dom vill vara med i team 99foto från start. Precis som med 99mac behövs det ett team med lite olika förmågor för att skapa grunden för den nya sajten.

Läs mer om "vem gör vad" i denna tråd:
http://www.99mac.se/nyheter/98403-vem-goer-vad-99mac-teamet-soeker-folk.html

Ansökan till 99foto teamet gör ni med samma ansökan som till 99mac - ange tydligt att du söker en plats på 99foto.

http://www.99mac.se/forum/newthread.php?do=moderator

Jag tycker detta låter som ett utmärkt och spännande projekt Martin!

Hoppas allt går fint!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 13:09

Jippie, det händer något! Spännande

Har haft supermycket problem med uppstarten av 99foto - fattade inte felet. Hittade en bugg i koden och fixade den själv (!). Jag kan ingen PHP överhuvudtaget så jag blev jätteimponerad av mig själv

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-01 23:12

Vet inte om ni känner till det men www.grafisktforum.org är i mina ögon ett väldigt bra forum gällande grafiska ting. Hänger främst i fototråden där och en mycket trevlig funktion där är att det annordnas tävlingar med ett tema där användarna får sända in bilder och sedan sker en allmän omröstning osv. Mycket inspierarande och alla är mycket trevliga. Läste många negativa saker om fotosidan.se i denna tråd, och jag kan inget annat än att hålla med. 99foto skulle troligtvis bli en hit!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-06 22:34

Är det tänkt att sidan kommer vara fotosidan fast i mindre version eller ska ni ha någon nisch?

Jag tror att alla jämförelser med Fotosidan egentligen är onödiga - vi jämför en nyfödd bebis med Lasse Berghagen om vi använder Folkparkssnack. 99foto kommer bli vad vi gör den till men det kommer krävas ett riktigt bra team för att göra det till verklighet.

I ett första skede ska vi göra klart forumet - i ett nästa skede gallerifunktionerna. Fotosidan har miljonbudget och flera års redaktionellt arbete bakom sig - vi börjar i princip från noll och utan budget

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 18:35
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag tror att alla jämförelser med Fotosidan egentligen är onödiga - vi jämför en nyfödd bebis med Lasse Berghagen om vi använder Folkparkssnack. 99foto kommer bli vad vi gör den till men det kommer krävas ett riktigt bra team för att göra det till verklighet.

I ett första skede ska vi göra klart forumet - i ett nästa skede gallerifunktionerna. Fotosidan har miljonbudget och flera års redaktionellt arbete bakom sig - vi börjar i princip från noll och utan budget

Men man kan ju alltid drömma Sedan är det ju verkligen inget mål att bli som Fotosidan, att se den som en förebild, snarare tvärtom.

Hm, fotosidan är OK men på tok för bred.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-31 11:30

Är 99foto igång för allmänheten eller är det bara inbjudna/betalande som har tillgång till det? Isåfall är jag förstås jättenyfiken på vad jag ska göra för att få vara med?

Bevaka tråden