Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sidde: Vi satt och diskuterade lite ideer förut, du vet var jag står i den här frågan.

Ett bra team är A och O för att det här ska fungera, när man har dem samlade så är det bara att köra igång.

/Joakim

99foto fanns klart i somras med allt gammalt fotoinnehåll från 99mac och alla medlemmar men föll på att vi inte hittade ett team - allt extrajobb med att driva ytterligare ett forum blir för mycket för mig & Belak.

Dom tankarna har snurrat i huvudet länge - vi vill ju så gärna ta våra kunskaper och befintliga struktur till en ny sajt. Fotointresset finns ju, innehållet finns och medlemmarna/besökarna finns.

Jag köpte domänen 99.se häromdagen och det kommer bli "nyckeln till framgång" - äntligen flera-forum-i-ett med en inloggning!

Återkommer med mer info i takt med att vår planering blir klar.

  • Medlem
  • 2006-12-12 19:47

Låter helt underbart Björnström. Jag längtar redan.

jag är gärna med i 99foto teamet. bara så ni vet

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:25

Personligen så skulle jag vilja att 99mac var uppbyggt som feber.se - att man har ipod.99mac.se, foto.99mac.se, pyttemjuk.99mac.se och så vidare. iphone.99mac.se, kanske också

Eller ha allt under 99-domänet - mac.99.se, ipod.99.se och så vidare.

Ursprungligen av boris91:

Eller ha allt under 99-domänet - mac.99.se, ipod.99.se och så vidare.

Jag kan nästan lova att det blir så.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag kan nästan lova att det blir så.

Jag också

Ursprungligen av Björnström:

Jag också

Rättelse: Jag _kan_ lova att det blir så.

Ursprungligen av boris91:

mac.99.se

Nooo! Alla pappor som som säger mac99 kommer segra! :eek:

(till alla er som inte förstår hänvisar jag till en jäääättegammal tråd )

Ursprungligen av Kristofer:

Nooo! Alla pappor som som säger mac99 kommer segra! :eek:

(till alla er som inte förstår hänvisar jag till en jäääättegammal tråd )

Jo det - det kanske får bli http://www.99.se/mac/ helt enkelt

Ursprungligen av Björnström:

Jo det - det kanske får bli http://www.99.se/mac/ helt enkelt

99mac.se kommer inte att funka längre med andra ord?

Ursprungligen av northernlight:

jag är gärna med i 99foto teamet. bara så ni vet

Samma här, håller på att skriva en bok kring fotograffering och skulle gärna ta del av detta här...
-Detta här?

Hä hä.

Martin, källa på det?

Man borde kunna använda alla domännamnen. Jag antar att 99mac.se har en rätt trevlig PageRank och många ingående länkar.

Nu är vi ju på gång till sist (har ni hört det förut)

Forumstruktur
Lämna gärna förslag på hur forumstrukturen ska se ut för nya 99foto. Ju färre forum desto bättre men ändå tydliga indelningar för olika ämnen.

Redaktörer
Om det finns frivilliga som vill skriva korta nyheter á 3-4 rader plus en bild är ni välkomna att nämna det nedan!

Vi kan i princip lansera i helgen förutsatt att vi hittat rätt form för det hela. Min flickvän är bortrest lördag kväll

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-11 13:19
Ursprungligen av Björnström:

Nu är vi ju på gång till sist (har ni hört det förut)

Vi kan i princip lansera i helgen förutsatt att vi hittat rätt form för det hela. Min flickvän är bortrest lördag kväll

Således är en grundläggande förutsättning för allt forum-arbete uppfylld eller?;)

En klassisk indelning är väl att ha ett underforum för utrustning, ett för det digitala mörkrummet, ett för bilden osv.

Men det kanske är bättre att vara kreativ och komma på något nytt?

En idé är att ha ett separat "Kom igång"-underforum där man kan samla alla frågor som visserligen handlar om sådant som avhandlas i andra underforum, men som ligger på en helt annan nivå. Då kan kanske jag vågar mig på att ställa lite frågor utan att skämmas allt för mycket.

Hur gör man med olika tillverkare? Nikon - Canon är väl givna men orkar vi med ett Sony Cybershot forum som exempel?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-11 21:30
Ursprungligen av Björnström:

Hur gör man med olika tillverkare? Nikon - Canon är väl givna men orkar vi med ett Sony Cybershot forum som exempel?

Måste man separera olika tillverkare i ett initialskede?

Forumet kommer ju att upplevas som mycket tomt. Dessutom är nog en stor del av trådarna "Ska jag ha Canon, Nikon, Sony eller Pentax?"

Finns en risk att man separerar upp folk väldigt mycket på så sätt.

Edit igen, nu försvann visst allt jag skrivit. Man får visst passa sig lite.

Here we go again:

Bild:
Före exponering - hur göra
Efter exponering - digital bildbehandling
Resultat - kommentarer och diskussioner om bilder
Fotoutmaningar och projekt
Lagring och utskrift - kanske en teknikfråga

Utrustning:
Kameror - Hus och kompakter
Objektiv och filter, mellanringar och dylikt.
Övriga tillbehör - väskor, stativ och blixtar.

Övriga bildrelaterade frågor

Ungefär så där - i en påtvingad version 2 (Fast saker förbättras ändå när man skriver om det.

Senast redigerat 2007-01-13 14:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 13:25
Ursprungligen av Bjarte:

Måste man separera olika tillverkare i ett initialskede?

Bild:
Före exponering - hur göra
Efter exponering - digital bildbehandling
Resultat - kommentarer och diskussioner om bilder
Fotoutmaningar och projekt
Lagring och utskrift - kanske en teknikfråga

Utrustning:
Kameror - Hus och kompakter
Objektiv och filter, mellanringar och dylikt.
Övriga tillbehör - väskor, stativ och blixtar.

Övriga bildrelaterade frågor

Ungefär så där - i en påtvingad version 2 (Fast saker förbättras ändå när man skriver om det.

Detta tycker jag låter som en vettig uppdelning. Sedan är ju ett vs-forum aldrig fel (som fotosidan har). Då får man alla Nikon vs Canon vs bildstabilisering vs fast brännvidd på ett ställe.

Jag skulle vilja att fokus låg på kreativitet, både i bildskapande och i tekniska lösningar. Dock är jag inte så intresserad av att höra om Nikon faktiskt är bättre än bildstabilisering, typ! Eller rättare sagt, jag vill aktivt välja när jag ska ta del av de diskussionerna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-18 15:18
Ursprungligen av sputnik:

Detta tycker jag låter som en vettig uppdelning. Sedan är ju ett vs-forum aldrig fel (som fotosidan har). Då får man alla Nikon vs Canon vs bildstabilisering vs fast brännvidd på ett ställe.

Jag skulle vilja att fokus låg på kreativitet, både i bildskapande och i tekniska lösningar. Dock är jag inte så intresserad av att höra om Nikon faktiskt är bättre än bildstabilisering, typ! Eller rättare sagt, jag vill aktivt välja när jag ska ta del av de diskussionerna.

Eller så kan man ha ett forum dit admin dumpar trådar som spårar ur mot märkeskrig. Jag menar, att diskutera vilket märke som generellt sätt är bäst är ju ungefär som en diskussion om blått vs. gult och vilken färg som generellt passar bäst.

Men om man frågar vilken kamera som är bäst av ett urval efter ett antal kriterier, då går det ju att "enas" om ett svar och då kanske tråden har en relevans i sitt ursprungssammanhang.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-18 23:13
Ursprungligen av Bjarte:

Måste man separera olika tillverkare i ett initialskede?

Forumet kommer ju att upplevas som mycket tomt. Dessutom är nog en stor del av trådarna "Ska jag ha Canon, Nikon, Sony eller Pentax?"

Måste man nånsin separera på tillverkare?
Det går utmärkt att diskutera tillsammans. Och börjar man blanda in tillbehör så är det kul att korsdiskutera.

Bjarte kan säga att:
"Om jag hade Nikon så skulle jag köpa en SB-800 som blixt, men nu har jag Pentax K10D, så vad ska jag köpa?"
En sån tråd är intressant vilken tillverkare man än håller på. Eller så kan jag svära över att jag inte kan använda Pentaxs fina optik till min Nikon D50.

Tyvärr kan det ju krävas ett par moderatorinsatser för att få ordning på ett forum med en del såna diskussioner, men så länge man slipper mastodonttrådar på 190 sidor så går det nog bra.

Som Per Ejeklint säger är det en poäng att satsa på 100% digitalt. Digitalt ligger på nått sätt i linje med 99mac och 99ipod.

Så här blir Bjartes lista i aningen modifierad version:

Bild:

  • Före exponering - hur göra

  • Efter exponering - digital bildbehandling

  • Resultat - kommentarer och diskussioner om bilder

  • Fotoutmaningar och projekt

  • Lagring och utskrift - kanske en teknikfråga?

Utrustning:

  • Kameror - Hus och kompakter

  • Objektiv och filter, mellanringar och dylikt - allt mellan motiv och sensor!

  • Övriga tillbehör - väskor, stativ och blixtar

Övriga bildrelaterade frågor

I mitt tycke så är det bättre att dela upp kamerorna efter typ, åtminstone i början. Ett forum för kompaktkameror, ett för system.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-12 16:58

Visserligen är jag lite prylgalen, men jag tycker nog att man skulle utgå ifrån bildskapandet istället när man lägger upp trådarna. Tyckte Bjartes förslag var bra att bygga vidare på.

Jag skulle verkligen vilja jobba med 99foto! Är väldans intresserad av det mesta som har med foto att göra, å skulle gärna arbeta för att få fler att hitta glädjen med att fota, och på så vis komma bort från alla dessa glädjedödande teknikdiskussioner (dessutom är jag student så jag hittar gärna något som jag kan göra då jag undviker att plugga )

Angående forumindelning så tycker nog jag att det är bäst att börja med relativt få underavdelningar, gör man allt för många känns det ju bara alltför tomt i de lite mindre aktiva delarna.

Som sagt, 99foto får gärrna bli ett forum där bildskapandet främst står i fokus, och där teknikfrågor visserligen diskuteras men ändå inte är det allra viktgaste! (Är så trött på alla dessa diskussioner om skillnader mellan olika kameror då man zoomar in 400%, känns som att glädjen med att fota hamnar i skymundan!)

Missade Bjartes inlägg ovan, tycker det verkar som ett riktigt bra förslag på indelning! Möjligtvis att man skulle kunna ha en avdelning för olika fotoutmaningar, alt. olika teman så att man kan få lite inspiration!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-13 10:23
Ursprungligen av oskarrr:

Missade Bjartes inlägg ovan, tycker det verkar som ett riktigt bra förslag på indelning! Möjligtvis att man skulle kunna ha en avdelning för olika fotoutmaningar, alt. olika teman så att man kan få lite inspiration!

Bara att citera och fylla i...

En avdelning för fotoutmaningar, små projekt där man utmanar sig själv och andra tycker jag verkar vara en grym idé. Jag tar och lägger till det i mitt förslag.

Det viktigaste är nog att hålla forumstrukturen lagom enkel så att trådarna hamnar rätt av sig själv. Fotosidan har 18 forum som man kan se som någon form av köprådsforum. Det blir lite väl diversifierat. Dom har även 14 forum med bilden i fokus, och 7 bildbearbetningsforum/efter exponeringen.

Jag tycker att en sån indelning bara gör det svårt att hitta trådar om det som intresserar en. Än värre är det att hitta tillbaka till intressanta trådar.

Senast redigerat 2007-01-13 14:58
Ursprungligen av Bjarte:

Jag tycker att en sån indelning bara gör det svårt att hitta trådar om det som intresserar en. Än värre är det att hitta tillbaka till intressanta trådar.

Instämmer. Får gärna vara avskalat och tydligt istället.

Ja men då är det väl bara att köra igång då?!

Vi kommer släppa en 1.1 uppdatering först med buggfixar på 99.se upplägget - flera admins/moderatorer vill att vi gör det innan vi öppnar nya systersajter för att inte folk ska tro att vi struntar i dom kontoproblem som uppstått i sammanslagningen.

Bevaka tråden