Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett annat problem är väl att folk börjar länka in 10 megapixel bilder

Ursprungligen av Björnström:

Ett annat problem är väl att folk börjar länka in 10 megapixel bilder

10 MP is so 2006. Now it's 12 or nothing!

Det borde väl inte vara så svårt att förhindra?


Hur som helst.
http://gallery.ibao.net/ verkar va ett bra allternativ.

gallery2 e ett sjysst galleri, tyvärr måste man ha safemode on Funkar ej på mitt webbhotell...

Ursprungligen av macgunde:

gallery2 e ett sjysst galleri, tyvärr måste man ha safemode on Funkar ej på mitt webbhotell...

Jag tror du menar Safemode = Off eller hur? Innebär att PHP har rätt att skriva direkt ner i filsystemet. Webhotell gillar inte sånt eftersom du i teorin kan skriva i andras mappar på servern.

ops, skrev fel ja hehe

Jag drar förbi racket och slänger in en Mac mini så testar vi lite. Kommer behövas någon som pillar fram snygga skins (som inte är Martin Belak - han har fullt upp till 110%) dock.

Hur gör man skins?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-23 20:01
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur gör man skins?

Undrar även jag. Räcker det med att "skissa" och nån kodar, eller vill ni att nån fixar koden också?

Hittade lite info här:
http://codex.gallery2.org/Gallery2:Themes
http://codex.gallery2.org/Gallery2:Themes:Developing:Overview

Tanken är ju att galleriet ska påminna om resten av 99.se. Många element går ju att hämta härifrån så det underlättar nog en hel del.

Jag ska försöka åka ut och slänga in Mini:n imorgon bitti

Ursprungligen av Björnström:

Hittade lite info här:
http://codex.gallery2.org/Gallery2:Themes
http://codex.gallery2.org/Gallery2:Themes:Developing:Overview

Tanken är ju att galleriet ska påminna om resten av 99.se. Många element går ju att hämta härifrån så det underlättar nog en hel del.

Jag ska försöka åka ut och slänga in Mini:n imorgon bitti

Kul att det (äntligen) börjar hända något konkret..:D Ser fram emot att se vad som händer.

Ursprungligen av headlessmike:

Kul att det (äntligen) börjar hända något konkret..:D Ser fram emot att se vad som händer.

Har installerat Gallery och konfigurerat maskinen nu så det finns en grund.

Om man följer tråden från dess början ser ni hur höga förväntningarna är på 99foto och jag tror det blir supertufft att nå halvvägs. Bara att få Gallery att se vettigt ut - rätt konfigurerat och synkat med medlemskonton här på 99.se är nog ett mindre äventyr. Men vi testar och ser vad vi kan göra.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-24 08:19

Måste säga att jag gillade Carbon. I x-white, med frame: polaroid. Ljusgrå bakgrund som på 99mac och grafitgrå 99menyer kanske?

Sorry, tror inte jag kan hjälpa till med konfigureringen/kodning, det klarar jag nog inte, men jag ställer absolut upp och testar. Säg bara till!

Ursprungligen av Tesa:

Måste säga att jag gillade Carbon. I x-white, med frame: polaroid. Ljusgrå bakgrund som på 99mac och grafitgrå 99menyer kanske?

Sorry, tror inte jag kan hjälpa till med konfigureringen/kodning, det klarar jag nog inte, men jag ställer absolut upp och testar. Säg bara till!

Vi kan testa välja det utseendet och se resultatet. Jag drog in senaste Gallery 2.2.1 med "alla funktioner" på en Mac mini. Hann inte åka ut till racket med den idag men jag har nog tid imorgon bitti. Sen kan vi testa fram ett bra galleri och när vi är nöjda får man försöka fixa programmerare-resurser för att synka användardatabaserna.

Nu är servern uppe och lirar

Jag tror att jag ska samla några aktiva medlemmar från digitalfoto-forumet och skapa en privat mailingslista. Sen kör vi några dagars "crunch" och får ihop ett team som sätter bollen i rullning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 16:32
Ursprungligen av Björnström:

Nu är servern uppe och lirar

Bra jobbat Björnström!

Ursprungligen av Björnström:

Nu är servern uppe och lirar

Härligt!!:D

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-25 19:26

Nice!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-25 23:03

När får vi se att det rör sig?

Tesa har tagit kommandot och håller på att lära sig Galleri-programvaran. Hon kommer också bjuda in lite intresserade till en mailinglista där vi kommer sätta grunden för sajten.

Exempel: Vem ska få ladda upp vad och när och hur?

Hur går det med det här? Kommer Tesa fram till något vettigt, och behövs det någon hjälp? Jag har ju en hel del dötid på jobbet där jag bara sitter framför datorn och inte har något vettigt att göra. Jag hjälper mer än gärna till för att driva igenom detta.

Mvh,
Jesper

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-07-19 14:00
Ursprungligen av Kokosnöt:

Hur går det med det här? Kommer Tesa fram till något vettigt, och behövs det någon hjälp? Jag har ju en hel del dötid på jobbet där jag bara sitter framför datorn och inte har något vettigt att göra. Jag hjälper mer än gärna till för att driva igenom detta.

Mvh,
Jesper

Hej! Sorry för sent svar, jag har semester och gör mitt bästa att undvika för mycket nätkontakt just nu! Och så förblir det nog i iallafall 3 veckor.

Du är sååå jättevälkommen om du vill hjälpa till! Alla andra som har intresse också.
Jag har tittat på programvaran, kommit fram till att jag förstår knappt hälften och har inga större möjligheter att påverka menyer och dylikt, jag tror man behöver kunna koda lite för det. Själv är jag nog mer idémakare än webmakare!

Gå in på http://galleri.99.se/ och registrera gärna ett konto (jag får mail så jag aktiverar det åt dig) och prova runt lite. Se vad du tycker känns bra, eller mindre bra.

Till både dig Jesper men även alla andra: Har du kunskaper om Gallery? Eller är en duktig kodare överhuvudtaget och känner att du vill engagera dig för att få ett fungerande galleri så kan jag nog ordna ett adminkonto till dig.

Till den som vill vara vanlig användare: Regga konto och kom med tips och idéer i mailinglistan (några har fått pm om hur de ska regga sig, ni som inte fått det kan pm:a mig)

Vidare vet jag inte hur det är tänkt att integreras i övriga 99.se men först behövs en engagerad grupp och intresserade användare.

Edit: sorry. Det är Tesa som skriver men tydligen var det Spyder som var inloggad på datorn!!

Hejsan!

Ingen fara med att svaren dröjer, man får helt enkelt acceptera att allting tar en vecka längre än normalt då det är semestertider.

Jag har i alla fall registrerat mig på sidan nu, och kommer börja titta igenom den så snart som jag blivit verifierad som användare.

Jag har inga direkta kunskaper om just Gallery, men jag har använt ett flertal bildgallerier själv, samt gjort en del modifieringar på dem. Så något vettigt ska vi väl kunna jobba fram tycker jag. Och det man inte kan, det får man lära sig. Det vet du väl? ;P Men är det bestämt att det är Gallery som ska användas?

Ett annat intressant program, som i alla fall jag har fastnat för är Jalbum. Otroligt smidigt och väldigt lätt att förstå. Det lilla minus som det galleriet har är att man måste plocka hem ett program som man använder via sin dator. Men har man väl tagit sig över den tröskeln så fungerar det jättebra. Har du, eller någon annan som läser tråden tid och ork så kan ni kolla in programmet här: http://jalbum.net/

När vi har fått ihop en liten skara med tappra försökskaniner så får vi sätta oss ner och arbeta ihop något. Men tills dess får du ha en fortsatt trevlig semester, med mycket sola och bada.

Mvh,
Jesper

JAlbum har noll stöd för kommentarer, betygsättning, anmäla stötande bilder och liknande vad jag har kunnat hitta. Dessutom, innebär inte det programmet att man måste generera om _hela_ albumet varje gång man lägger till en bild? Att kunna göra en lista med de senast uppladdade bilderna eller dyl blir mycket svårare också.

Gallery är bra iom att det finns stöd för integation med vBulletin (samma användarnamn och lösenord i bägge systemen mao) plus att det finns plugins för gud vet vad.

Ursprungligen av irrelogical:

JAlbum har noll stöd för kommentarer, betygsättning, anmäla stötande bilder och liknande vad jag har kunnat hitta. Dessutom, innebär inte det programmet att man måste generera om _hela_ albumet varje gång man lägger till en bild? Att kunna göra en lista med de senast uppladdade bilderna eller dyl blir mycket svårare också.

Gallery är bra iom att det finns stöd för integation med vBulletin (samma användarnamn och lösenord i bägge systemen mao) plus att det finns plugins för gud vet vad.

Se där, nu har jag lärt mig något nytt igen. Det verkar som att man gör det varje dag.

För att gå lite off-topic så JA, man måste så vitt jag vet generera om hela albumet varje gång något nytt läggs tills. Rätt så störande, men det får funka när jag laddar upp mina privata bilder. Kanske värt att tänka om?

On-topic igen, Gallery är säkerligen än välbeprövad metod som verkar funka. Precis som du säger så blir det smidigt att integrera samt att man kan hitta på lite vad som helst med det. Jag väntar fortfarande på att få komma in på forumet, men den som väntar på något gott...väntar alltid för länge.

Mvh,
Jesper

lagt in lite bilder i Galleri.99.se ... verkar ju sketkul.
Tar nog en stund innan man vänjer sig vid allt, vad som behövs är mer bilder och att folk börjar kommentera .

  • Oregistrerad
  • 2007-07-30 08:27

Jag tycker absolut att det borde startas

Varför tycker jag det då? Jo för att fotografering och bilder hänger så tajt ihop med att jag använder mac. Dator kamera midimusikutrustning skapar för mig en helhet.
Fotosidan.se är rörig enligt mig dessutom hänger jag här på 99.se väldigt ofta. Mycket trevliga människor, och vänliga.
99foto.se , ja, ja, ja!!!

Varför inte låta 99foto hålla både video och foto.
Alltså bli ett forum både för stillbildsfoto och rörliga bilder.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-31 12:35

Det hade varit kanon tycker jag. Det finns massor med folk som fotar och filmar och sedan använder sin mac för att efterbearbeta. Skulle vara trevligt att få kontakt och hjälp av dessa då macens program oftast bara finns till mac, jag menar typ Aperture Final cut och amatörprogram som Iphoto och imovie.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-21 23:00

Är mycket bra att man kör digitalt i mac forum..
Det är ju dock så att Macen är ditt andra instrument med Kameran..( i Mitt fall)
Amatör som till Proffs iphoto, enkla bidhanteringsprogram till CS3 Bridge mm.

HDR var nått som jag snöade in på häromdan.. skulle inte hänt utan FRÅGAN
som dök upp i forumet..

själv 25 år i yrket.. och var med när man snurrade bilderna på telefoto/sändaren
och sabbade div Hotell Badrum med div framk o fix o hängtorkade med Fön

Bevaka tråden