Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det värsta med Fotosidan är att nya medlemmar tillåts ställa samma €%$#§ frågor 10^100 gånger – trots att det redan finns gamla besvarade trådar. Hopplöst irriterande. Inga "klistriga trådar" med andra ord. Teknikfrossan är också alldeles för stor vilket hämmar (går ut över) bilderna.

Kommer säkert på något att fylla på med..

  • Medlem
  • 2007-10-20 14:19
Ursprungligen av blodsugare:

Fotosidan har den absolut sämsta stämmninge man kan tänka sig. Alldeles för många medlemmar, och speciellt många som talar i sin okunskap. 99foto vore trevligt.

Om du tycker folk talar i okunskap på fotosidan, vad händer då här?
Jag läser aldrig svar av typen:

"En tanke; hur kommer det sig att man kan klämma in mer än 8 steg i en JPG-fil om JPG bara har 8 bitars djup? Är det bara D/A-omvandlingen som kräver fler bitar än steg?
Alla bilder – jpeg, tiff och RAW – är i början laddningar i pixlarna. Ljusa delar av bilden är kraftiga laddningar med många elektroner, mörka delar har endast få elektroner. Stora pixlar har i allmänhet lättare för att registrera stora exponeringsskillnader i motivet = stort dynamiskt omfång. Ju större DR, desto fler bitar krävs i A/D-omvandlingen för att inga nyanser skall gå förlorade. För lite bitar naggar omfånget i kanterna. Fler bitar än nödvändigt tillför inget extra. Men, när bilden sedan är registrerad som en 16-bitarsfil i Photoshop, och när vit- och svartpunkt är satta, då kan man lugnt lägga över bilden i 8-bitarsläget och spara den som en jpeg. Med 16 bitar kan vi beskriva 65000 olika nyanser i bilden. Nu kommer inga bilder att ha så många nyanser eftersom många av dessa möjliga nyanser har samma tonvärde. När vi mixtrar med kontrast och gråpunkt kommer vi att reducera ner antalet nyanser till ännu färre. Men, vi kommer sannolikt att ha tillräckligt många nyanser för att uppleva bilden som kontinuerliga tonskalor. Nu, går vi över till 8 bitar och reducerar antalet nyanser i varje färg till 256. Även detta räcker för att vi skall uppleva bildens färger och toner som kontinuerliga. Det viktiga är att vi inte behöver tulla på yttergränserna. Vi krymper inte det dynamiska omfånget i ursprungsbilden, vi reducerar bara antalet nyanser – utan att vi egentligen märker det i bilden." här...

  • Medlem
  • 2007-10-20 15:53
Ursprungligen av Jordi:

Om du tycker folk talar i okunskap på fotosidan, vad händer då här?
Jag läser aldrig svar av typen:

Komentaren gällde att det var för mycket okunskap, inte att det bara fanns okunskap.

För övrigt finns det många liknande svar på 99.se.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-21 11:26
Ursprungligen av Baron:

Komentaren gällde att det var för mycket okunskap, inte att det bara fanns okunskap.

För övrigt finns det många liknande svar på 99.se.

Nu talar jag väl lite i egen sak här, visst finns det mycket okunskap på Fotosidan, men det finns det även på 99.se. Vi för diskussioner om Appleprodukter och som jag förstått det. saker som kretsar runt att man har en Appleprodukt i botten.

På Fotosidan diskuteras det kameror, objektiv, mjukvaror, olika sätt att fotografera m.m. Till råga på allt så är det dessutom närmre 10 olika märken, med säkerligen 100-150 olika modeller. Så det är kanske inte så konstigt att det blir lite okunskap och rörighet.

Men Fotosidan var, under de första 3 åren, en mötesplats för rena fotoetusiaster/yrkesfotografer. I takt med att den digitala fototekniken kom in i våra liv, så är det en naturligt reaktion att folk hittar ett forum för att diskutera. Fotosidan växer så det knakar och det är naturligtvis svårt att hinna med allt.

Det finns ingenting som tyder på att 99foto inte skulle bli fyllt med okunskap och repetativa frågeställningar.

Tittar man på den hetsiga stämning som råder så kan jag bara dra paralleller med detta forum och den windows-bashing som äger rum nästan dagligen. 99mac har inte alls samma problemställning som ex.vis fotosidan. Här diskuteras Apple [punkt]. Det är ungefär som om det bara var Nikonägare och Nikon som skulle diskuteras på fotosidan.

Jag tror absolut att det finns ett gott utrymme för 99foto, men jag tror att man kommer att se samma fenomen som på Fotosidan.

Mvh
Jeppe

Jag blev själv medlem på Fotosidan 2001. För en tid var sajten "precis lagom stor" (hur man nu ska definiera det). I dagsläget är det för många stämmor, för mycket tyckande. Tycker man inte som eliten är det (mer eller mindre) tack och adjö, vilket (jag tror) skrämmer nybörjare.

Hårdkritikpoolen gick åt käppkina - men det var väl snarare beroende på att folk inte kunde ta kritik, och blev förbannade?

Ångrar inte att jag gick med men den största delen av mitt intresse där ligger på annonsmarknaden - för annonstorget är fenomenalt bra.

Vad gillar ni http://www.modellbilder.se/ tycker den fotosidan mognat en hel del också.

Ja, är man mediekåt så är det där man ska leta. Men det kanske har blivit bättre?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-24 20:02

Mitt stora problem med fotosidan är forumindelningen. Den är ju så splittrad och överlappande att man inte har en aning om var man ska lägga en tråd - det kan finnas tre alternativ, och att hitta tillbaka till en tråd som man inte minns var den var kräver att man söker - och det är inte alltid så lätt.

Jag rycker galleriservern nästa gång jag är i racket - vi kommer fokusera på Xserve i fortsättningen och flytta ut dom Mac mini:s vi har idag.

OK, noterar att galeriet inte svarar och din kommentar ovan ger ju en tydlig förklaring till varför.

Var det bara ett tillfälligt försök? Finns data kvar, kommer den upp igen i samma eller annan form.

Jag är inte pissed för att den försvann, jag har bilder på annat håll och backup på det som låg där. Jag skulle bara vilja haft en enkel förvarning.
Det blir dumt när jag inte kan svara kompisar som påpekar att länkar inte funkar.

Eller har jag missat ngt i ngt forum? / inte fått ngt mail eller liknande?

jag kommer inte åt galleri.99.se längre...

Har det hänt något?

*tar bort sitt inlägg*

Jag tycker också att 99foto borde komma igång igen.
Har äntligen kommit igång lite med mitt fotande och Fotosidan är lite för overkill för min del då jag är lite för mycket rookie (ännu).

Jag tror att jag skulle kunna utvecklas mycket mer via ett mindre forum, som jag dessutom redan hänger på.

Ursprungligen av RockyMontana:

jag kommer inte åt galleri.99.se längre...

Har det hänt något?

Ja det dök aldrig upp ett "dreamteam" som ville driva 99foto!

Bildgallerier blir en del av 99.se 1.5 där varje medlem får ett eget bildgalleri - kanske skulle det vara grunden för något? Dessutom blir det möjligt att skapa grupper med olika inriktningar där gruppen har ett gemensamt galleri.

Exempel på personligt galleri (innan vi trollat med designen):
vBulletin Community Forum

Nu har jag också tröttnat på Fotosidan.se. Ge mig ett seriöst svenskt fotoforum utan massa trams.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Nu har jag också tröttnat på Fotosidan.se. Ge mig ett seriöst svenskt fotoforum utan massa trams.

Dito!

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Nu har jag också tröttnat på Fotosidan.se. Ge mig ett seriöst svenskt fotoforum utan massa trams.

Vore jättespännande med en lista:

Vad är bra med Fotosidan

Vad är dåligt med Fotosidan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-22 09:54
Ursprungligen av Björnström:

Vad är bra med Fotosidan

Jag gillar fotoskolan, artiklarna, testerna och medlemmarnas egna recensioner av fotoutrustning. Gillar även all kreativ och konstnärliga fotografier som många duktiga fotografer delar med sig.

Andra saker som är positiva är intressegrupper, egen presentationssida, eget fotoalbum och att man kan bidra med en ringa slant till dem som driver och underhåller sajten.

Ursprungligen av Björnström:

Vad är dåligt med Fotosidan

Hm, har inget konstruktivt att komma med här... Så det blir bara lite gnällpunkt. Jag stör mig på att man inte kan ladda upp kritikbilder oftare, dvs man lägger egna foton i olika bildpooler för andra att ge kritik/kommentarer på.

Ursprungligen av Björnström:

Vad är bra med Fotosidan

Jag tycker som Reisan. Gallerier och bildvisning är bra.

Ursprungligen av Björnström:

Vad är dåligt med Fotosidan

Forumet. Det är osakligt rörigt och dåligt modererat. Det är mycket trams. Många som skriver låter hörsägen bli fakta. Varje dag startas en ny tråd med samma ämne som den några dagar tidigare.

Tycker att det finns utrymme på 99 för en foto avd. Gör man det delbart i nivå så kan både amatörer, semiproffs och yrkespersoner samsas sida vid sida. Go for it !

Jag kan avvara viss tid till att hjälpa till med att rodda 99foto.

Jag tycker Fotosidans forum är väldigt intressant att läsa.
Likaså artiklar mm men mest intressant är läsarnas produktrecensioner.
Den delen har jag haft stor nytta av flera ggr.
Tror inte jag köpt mitt Nikon 17-55 2,8 om jag inte sprungit på dom recensionerna

Betr fotogallerierna och kritikbilderna i synnerhet så drunknar man i bilder där och jag förstår att det blir mindre och mindre kommentarer till kritikbilderna.
Men det står ju i direkt relation till det ökande antalet Dslr-kameror som säljs.

varför så mycket prat om fotosidan??
jag är medlem där men skulle gärna sett 99foto.

varför bygga en volvo när det finns saab, bmw osv osv?.......

instämmer med corbijn, kör på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 17:33
Citat:

Ska vi starta 99foto?

Ja!

  • Medlem
  • Västervik
  • 2008-09-16 18:18
Ursprungligen av dala:

Ja!

+1 (!)

Jag läser en hel del på Fotosidan och tycker att det är överlag bra. Det jag inte riktigt tycker om är den attityd många visar upp där, 99 känns så väldigt mycket mer trevligt. Här är folk hjälpsamma och jag upplever att man håller en god och öppen ton här. Jag tror jag skulle hänga mer på 99foto än på Fotosidan om det fanns..

Har funderat en del på hur ett 99foto-forum skulle kunna delas upp. Jag är idag ganska nöjd med 99mac-delen ”Digitalfoto” som den här tråden är postad i. Frågan är om ett 99foto skulle bli tillräckligt aktivt för att bli intressant. Vill ju att nivån ska vara ganska lik den som är i ”Digitalfoto” idag.

Kollade in lite extra på Fotosidans jätteforum. Finns en massa bra där, men jag kan inte ha överblick över det och då lessnar jag. Dvs mindre forumsdelar tack.

Förslag på forumsdelar på ett 99foto:

------------------------

Kameror och utrustning

  • Digitala kompaktkameror

  • Digitala systemkameror

  • Fotoutrustning och tillbehör

  • Program för foto

Fotografering och Bilder

  • Allmänt om foto och bilder

  • Fotograferingstips och guider

  • Bildredigeringstips och guider

  • Egna bilder och temabildtrådar

  • Konstruktiv kritik (Enkel)

  • Konstruktiv kritik (Avancerad)

Övrigt

  • Yrkesdiskussioner, företagande och utbildning

  • Fotoutflykter/träffar/kompisar

  • Allt annat inom foto

  • Köp och sälj

------------------------

Kanske hade jag tänkt helt annorlunda om jag skrivit detta en annan dag. Kanske har jag glömt någon viktig forumdel? Eller kanske borde jag slagit ihop vissa delar ovan. Men vore i alla fall kul att höra era åsikter kring ett 99fotos delforum.

Vad tycker ni?

Jag tycker det låter bra!

  • Medlem
  • 2009-01-13 11:20

Jag tycker inte 99 ska försöka härma fotosidan iaf, jag gillar hur alla 99 forum är uppbyggda, så varför bara inte göra ett till fast där man diskuterar fotografering? man kan ju ha en trå¨d där folk laddar bilder eller så?

Vill man titta på bilder och kommentera dem finns det många bra ställen för ändamålet. Däremot tycker jag det saknas ett seriöst forum. Fotosidans forum är en sandlåda för många tyckare som hittar sina sanningar på nätet och inte av egna erfarenheter.

Det jag saknar är ett välmodererat forum där fakta har riktiga källhänvisningar. Gärna ett forum för professionella fotografer.

Bevaka tråden