Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många trådar med personen spårar ur, tyvärr.

  • Medlem
  • 2006-05-22 21:54

Det är ganska blandat här. Men i specialavdelningarna på 99mac blandar man sig inte i om man inte vet vad man pratar om. Jag tycker tex att det rä väldigt liet blaj i Grafisk produktion och Adobe. Man kan ställa avancera frågor och få kompetent hjälp. Sedan kanske man kan tåla att det är "lägre" nivå på frågorna i tex iTunes.

Jag tänkte använda Menalto Gallery 2.1 kopplat till 99foto:s medlemsprofiler i forumet. Gallery är väldigt flexibelt: http://gallery.menalto.com/gallery/screenshots/screenshotsG2/user/

Kommentarer?

Ursprungligen av Björnström:

Jag tänkte använda Menalto Gallery 2.1 kopplat till 99foto:s medlemsprofiler i forumet. Gallery är väldigt flexibelt: http://gallery.menalto.com/gallery/screenshots/screenshotsG2/user/

Kommentarer?

Ser bra ut

En sak som jag kom på, ska man bara kommentera bilderna eller ska man även kunna betygsätta dom?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 22:11

Tycker som någon tidigare sa att forumet borde vara uppbyggt av de två delarna "Bilden" och "Utrustningen" med då tillhörande underforum.

Jag tycker dessutom att forumet ska vara öppet för alla (särskilt då "Lisa 13") huvudsaken är väl ändå att man har en stark vilja att utvecklas i sitt fotograferande och bildskapande? Vill absolut inte ha något slags proffsforum, det tror jag bara skapar en dålig stämning med alltför mycket snoppmätande.

Angående bildgalleri så ska väl det vara tillför konstruktiv kritik på de bilder man laddar upp och alltså inte för att bara visa upp någon bild man är nöjd med. Snarare bilder man inte är 100% nöjd med och därför vill veta vad som skulle kunna göras bättre.

Angående gratis eller att betala så föredrar jag nog ett gratisforum, dock inte att "vem som helst" kan registrera sig utan vidare, det borde krävas någonting mer. Vad? det har jag ingen aning om men kanske är det en bra idé med att man helt enkelt får göra en liten ansökan för att få komma med. Då blir ju dock problemet vilka som ska besluta om det. Suck, jag är förvirrad.

JAg tycker att Pertoyra's inlägg och ideer är rätt väg framåt. En ngt mer omfattande registrering med obligatoriska fält är rätt melodi. Samt en avgift.

Om vi kopierar 99mac till 99foto och sedan rensar i medlemsregistret så vi kommer ner på säg 4000 medlemmar och kanske 20.000 inlägg har vi en god start. Vad sägs om att att varje medlem får en inbjudan att ge till någon trevlig människa? Sen får denna nya person bjuda in någon ytterligare efter säg 60 dagar som medlem.

Tillväxten kan fortfarande bli rejäl men vi växer kontrollerat och slipper kanske en del av fotosidans problem?

Ursprungligen av Björnström:

Om vi kopierar 99mac till 99foto och sedan rensar i medlemsregistret så vi kommer ner på säg 4000 medlemmar och kanske 20.000 inlägg har vi en god start. Vad sägs om att att varje medlem får en inbjudan att ge till någon trevlig människa? Sen får denna nya person bjuda in någon ytterligare efter säg 60 dagar som medlem.

Tillväxten kan fortfarande bli rejäl men vi växer kontrollerat och slipper kanske en del av fotosidans problem?

Får den medlem som redan bjudit in en medlem också bjuda in en till medlem efter 60 dagar?

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Får den medlem som redan bjudit in en medlem också bjuda in en till medlem efter 60 dagar?

Systemet är helt konfigurerbart - vi kan ställa in allt precis som vi vill. Det var bara ett exempel på hur man kan göra.

Länk till modulen:
http://www.visionscripts.com/?page=products&vsproductid=3

Ursprungligen av Björnström:

Systemet är helt konfigurerbart - vi kan ställa in allt precis som vi vill. Det var bara ett exempel på hur man kan göra.

Länk till modulen:
http://www.visionscripts.com/?page=products&vsproductid=3

Hur många medlemmar är optimalt?

Ursprungligen av ru4real?:

Hur många medlemmar är optimalt?

Det är ju en omöjlig fråga att svara på. Jag skulle hellre hänga på en mindre sajt med rätt folk än världens största sajt bestående av allt från H2D-Lasse till Pocket-Lotta 9 år där man känner endast ett fåtal.

Många av 99mac:arna som varit med sedan 2001 tycker vi har förändrats rejält dom senaste två åren - idag är vi 21.000 och för två år sedan färre än 5.000.

Växer vår nya sajt lagom snabbt och endast genom vänner & bekanta (inbjudan) kanske vi kan få fram en unik 99foto-stämning som dessutom lever kvar även när vi blir större.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 23:21
Ursprungligen av Björnström:

Det är ju en omöjlig fråga att svara på. Jag skulle hellre hänga på en mindre sajt med rätt folk än världens största sajt bestående av allt från H2D-Lasse till Pocket-Lotta 9 år där man känner endast ett fåtal.

Många av 99mac:arna som varit med sedan 2001 tycker vi har förändrats rejält dom senaste två åren - idag är vi 21.000 och för två år sedan färre än 5.000.

Växer vår nya sajt lagom snabbt och endast genom vänner & bekanta (inbjudan) kanske vi kan få fram en unik 99foto-stämning som dessutom lever kvar även när vi blir större.

Instämmer!

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-23 00:10
Ursprungligen av Björnström:

Om vi kopierar 99mac till 99foto och sedan rensar i medlemsregistret så vi kommer ner på säg 4000 medlemmar och kanske 20.000 inlägg har vi en god start. Vad sägs om att att varje medlem får en inbjudan att ge till någon trevlig människa? Sen får denna nya person bjuda in någon ytterligare efter säg 60 dagar som medlem.

Tillväxten kan fortfarande bli rejäl men vi växer kontrollerat och slipper kanske en del av fotosidans problem?

Man kan ju även känna att det blir lite för slutet. Det kanske finns många som skulle kunna tillföra forumet både glädje och kunskap men som inte känner någon medlem (eller vet att man känner någon medlem) och på så sätt inte kommer med. Jag har inte kommit på någon bättre idé om rekrytering men det kanske skulle finnas anledning att tänka på det.

Jag såg ett förslag i rätt riktning här i tråden (men kommer itne ihåg vem som skrev). Det var i alla fall det med att man skulle svara på några ganska grundläggande fotofrågor för att bli medlem. För att svara på dessa frågor kunde man ta en text till hjälp, där svaren på frågorna någon stans stod att läsa. Kanske liite för lätt att komma in men som sagt, ett steg i rätt riktning...

Kanske kan en ny medlem (som inte blivit inbjuden) endast ha tillgång till presentationsforumet. Där får vederbörande presentera sig lite och ge vettiga skäl till varför ett fullt medlemskap ska tillåtas av övriga medlemar. Och allt som sedan krävs är ett godkännande av en moderator eller en större kärngrupp inom forumet. Ev kan man tänka sig att det krävs ett X antal röster från de vanliga medlemmarna.. En tanke bara, kan innebära en del administration osv. men borde väl kunna lösas (eller så är det bara önskedrömmar).

/Jonas

Ursprungligen av JonasV:

Man kan ju även känna att det blir lite för slutet. Det kanske finns många som skulle kunna tillföra forumet både glädje och kunskap men som inte känner någon medlem (eller vet att man känner någon medlem) och på så sätt inte kommer med. Jag har inte kommit på någon bättre idé om rekrytering men det kanske skulle finnas anledning att tänka på det.

Jag såg ett förslag i rätt riktning här i tråden (men kommer itne ihåg vem som skrev). Det var i alla fall det med att man skulle svara på några ganska grundläggande fotofrågor för att bli medlem. För att svara på dessa frågor kunde man ta en text till hjälp, där svaren på frågorna någon stans stod att läsa. Kanske liite för lätt att komma in men som sagt, ett steg i rätt riktning...

Kanske kan en ny medlem (som inte blivit inbjuden) endast ha tillgång till presentationsforumet. Där får vederbörande presentera sig lite och ge vettiga skäl till varför ett fullt medlemskap ska tillåtas av övriga medlemar. Och allt som sedan krävs är ett godkännande av en moderator eller en större kärngrupp inom forumet. Ev kan man tänka sig att det krävs ett X antal röster från de vanliga medlemmarna.. En tanke bara, kan innebära en del administration osv. men borde väl kunna lösas (eller så är det bara önskedrömmar).

/Jonas

Jag förstår vad du menar men det skapar dels en massa administration, dels ska vi sitta och granska presentationstexter och bedöma folks kunskapsnivåer utfrån dom och till sist känns det väl som det mest elitistiska sättet att värva folk?

"Jaha, du kör bara en gammal Nikon xxxx och är inte så jätteintresserad av optik. Nä då vill vi nog inte ha med dig. Hejdå!"

Ni får inte glömma att inbjudningar också skapar en känsla av exklusivitet (här kommer inte vem som helst in) och kommer antaligen skapa en massa gratis-PR för oss. Ser ni inte tråden på Fotosidan: "Vem har inbjudningar till 99foto?"

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-23 15:58
Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår vad du menar men det skapar dels en massa administration, dels ska vi sitta och granska presentationstexter och bedöma folks kunskapsnivåer utfrån dom och till sist känns det väl som det mest elitistiska sättet att värva folk?

"Jaha, du kör bara en gammal Nikon xxxx och är inte så jätteintresserad av optik. Nä då vill vi nog inte ha med dig. Hejdå!"

Ni får inte glömma att inbjudningar också skapar en känsla av exklusivitet (här kommer inte vem som helst in) och kommer antaligen skapa en massa gratis-PR för oss. Ser ni inte tråden på Fotosidan: "Vem har inbjudningar till 99foto?"

Det var inte på den nivån jag tänkte att det skulle vara.. Poängen som jag ser det är att man ska få lägga manken till lite och beskriva sina ambitioner, inte vad man har för kamera eller optik (vem säger att man itne kan ta innehållsmässigt bra bilder med en canon ixus t.ex.)

Man kan hålla en gräns på X nya medlemar per vecka och allt som krävs för att de ska komma med är att någon av t.ex. 500 personer godkänner.

På detta sätt skulle "skojare" som ljuger ihop formuläret sorteras bort lite effektivare än om man ställer personliga frågor i formulär. Man ska ju ändå ge ett ganska seriöst intryck för att bli medlem, vilket jag självklart tycker att många av de ansökande ska bli´även om de råkar vara glada amatörer eller allmänt okunniga inom området.

(Bara idéer, kom med kritik eller förkasta det om ni vill )

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 00:40
Ursprungligen av Björnström:

Om vi kopierar 99mac till 99foto och sedan rensar i medlemsregistret så vi kommer ner på säg 4000 medlemmar och kanske 20.000 inlägg har vi en god start. Vad sägs om att att varje medlem får en inbjudan att ge till någon trevlig människa? Sen får denna nya person bjuda in någon ytterligare efter säg 60 dagar som medlem.

Tillväxten kan fortfarande bli rejäl men vi växer kontrollerat och slipper kanske en del av fotosidans problem?

gallery är klockren.. har användt det sjläv på alfapower och vi har idag över 23000 bilder

dock så är det en standalone installation

Ursprungligen av Costas:

gallery är klockren.. har användt det sjläv på alfapower och vi har idag över 23000 bilder

dock så är det en standalone installation

Japp - men den är enkel att integrera med forumet så att användare - lösenord - profiler är integrerade.

Kom på en sak till: om man använder inbjudningar blir kanske eventuella bråkstakar inte lika kaxiga eftersom dom har lite svårt att återvända till forumet. Och om dom kommer tillbaka vet man ju vem som skickat en inbjudan...

Inbjudningssystemet ser trevligt ut, kan nog bli en bra stämning om det används.

Kan verkligen bli intressant det här

Inbjudningssystem visst skulle det säkert funka för medlemarna och man skulle kanske slippa något rötägg (i alla fall den första tiden). Men man måste även tänka på hur 99foto kommer disskuteras på andra forum. Jag tror att endast en inbjudningsvarriant av medlemsskapet skulle leda till att andra såg 99foto som något snobbforum.

Angående frågorna jag föreslog tidigare hade jag tänkt mig kanske en sex, åtta sidor lång (minst!) introduktion till foto som man inte orkar ta sig igenom om man åtminstone inte är intresserad. Det ska ju självfallet inte vara samma återkommande frågor vid varje registrering utan man kanske ska ha åtminstone ett par hundra frågor rullandes var av 20-30 stycken måste besvaras.

Tror ni att det finns 4000 medlemar på 99mac som är seriöst intresserade av foto? Eller riskerar 99foto redan där att få med sig "fel" folk?

Ursprungligen av pertoyra:

Inbjudningssystem visst skulle det säkert funka för medlemarna och man skulle kanske slippa något rötägg (i alla fall den första tiden). Men man måste även tänka på hur 99foto kommer disskuteras på andra forum. Jag tror att endast en inbjudningsvarriant av medlemsskapet skulle leda till att andra såg 99foto som något snobbforum.

Men säg att det systemet bara används 12 månader och att forumet är slutet under den tiden, som en prövotid, först sedan släpps det på med ett annat system för registrering av nya medlemmar. En relativ jobbig process för registrering kan ju va en ide, fast det kan ju avskräcka folk med en massa frågor och grejer också.
Att va aktiv tycker jag kan va en bra förutsättning också, kanske kan enskonto diaktiveras om man är oaktiv under en period, ungefär som med hotmail. Att är du oaktiv i 30 dagar så blir ditt konto vilande och kan återaktiveras, är du oaktiv i 1år, tas du bort helt.

Ursprungligen av pertoyra:

Inbjudningssystem visst skulle det säkert funka för medlemarna och man skulle kanske slippa något rötägg (i alla fall den första tiden). Men man måste även tänka på hur 99foto kommer disskuteras på andra forum. Jag tror att endast en inbjudningsvarriant av medlemsskapet skulle leda till att andra såg 99foto som något snobbforum.

Tror ni att det finns 4000 medlemar på 99mac som är seriöst intresserade av foto? Eller riskerar 99foto redan där att få med sig "fel" folk?

- Jag tror man skulle minska mängden "rötägg" rejält. Kommer dom tillbaka (det märker man ju) så vet vi vem som värvat och då ligger den personen löst till.

- Jag tänkte kopiera hela användarbasen på 21.000 medlemmar och på olika sätt trimma ner den till några tusen medlemmar. Medlemmar som inte loggar in på 99foto raderas automatiskt efter säg 45 dagar för att folk ska slippa vara medlem på en sajt dom inte registrerat sig på. Det är möjligt att vi inte blir 4.000 medlemmar men det gör inget - det viktiga är att vi får en flygande start.

Till sist: Jag märker att alla inte varit med i matchen tidigare

Har man erfarenhet av att driva forum och hantera tusentals medlemmar måste man våga ta tuffa beslut. Det är ok att välja en egen väg. Det är ok att inte släppa in vem som helst. Det är också ok att ställa krav på medlemmarna. Att inte ställa några kvar betyder samtidigt att man säger "vi bryr oss inte om resultatet".

Att sätta långsiktiga mål redan innan start är ovanligt för stora forum och kommer göra livet lättare för oss alla på sikt. Att säga att "vår målgrupp är alla" kommer oundvikligen leda till en urvattnad och enorm sajt - vill vi det?

Ursprungligen av Björnström:

- Jag tror man skulle minska mängden "rötägg" rejält. Kommer dom tillbaka (det märker man ju) så vet vi vem som värvat och då ligger den personen löst till.

- Jag tänkte kopiera hela användarbasen på 21.000 medlemmar och på olika sätt trimma ner den till några tusen medlemmar. Medlemmar som inte loggar in på 99foto raderas automatiskt efter säg 45 dagar för att folk ska slippa vara medlem på en sajt dom inte registrerat sig på. Det är möjligt att vi inte blir 4.000 medlemmar men det gör inget - det viktiga är att vi får en flygande start.

Till sist: Jag märker att alla inte varit med i matchen tidigare

Har man erfarenhet av att driva forum och hantera tusentals medlemmar måste man våga ta tuffa beslut. Det är ok att välja en egen väg. Det är ok att inte släppa in vem som helst. Det är också ok att ställa krav på medlemmarna.

Att sätta långsiktiga mål redan innan start är ovanligt för stora forum och kommer göra livet lättare för oss alla på sikt. Att säga att "vår målgrupp är alla" kommer oundvikligen leda till en urvattnad och enorm sajt - vill vi det?

Då hänger jag med bättre. Men jag tycker fortfarande att ett inbjudningssystem ska kompletteras med frågor. Bara för att någon bjuds in betyder inte det att personen har den kunskapsnivå som önskas.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 11:04
Ursprungligen av pertoyra:

Då hänger jag med bättre. Men jag tycker fortfarande att ett inbjudningssystem ska kompletteras med frågor. Bara för att någon bjuds in betyder inte det att personen har den kunskapsnivå som önskas.

Kan säkert vara en bra kompromiss. Då inbjudningen skickas ut till någon så innehåller den, förutom information om sidan, även ett mindre frågeformulär som måste besvaras. Efter det kan det väl inte vara någon tvekan om att man är intresserad av att vara delaktig. Som någon tidigare sagt så kan man ju då även rensa ut de medlemmar som inte loggat in på ett tag för att då kunna bjuda in nya...

Ursprungligen av oskarrr:

Kan säkert vara en bra kompromiss. Då inbjudningen skickas ut till någon så innehåller den, förutom information om sidan, även ett mindre frågeformulär som måste besvaras. Efter det kan det väl inte vara någon tvekan om att man är intresserad av att vara delaktig. Som någon tidigare sagt så kan man ju då även rensa ut de medlemmar som inte loggat in på ett tag för att då kunna bjuda in nya...

Hur skulle frågorna vara utformade? "Har du en SLR?" "Vet du vad brännviddsförlängning är för något?"

Tror det blir knepigt med frågor - eller är det mer av personlig karaktär: "Jobbar du med foto - hur många bilder tar du på en vecka?"

Ursprungligen av Björnström:

"Vet du vad brännviddsförlängning är för något?"

Nej, för det finns inte. Brännvidden ändras inte bara för att sensorn är större eller mindre än en 135-film.

Om man ska ha något prov öht (vilket jag är ganska tveksam till), ser jag hellre att man låter folk skicka in några bilder samt en text om vad de vill åstadkomma med sitt bildskapande.

Teknikfrågor tycker jag är vansinne – många riktigt duktiga fotografer kan inte någonting om det.

Ursprungligen av Kristofer:

Nej, för det finns inte. Brännvidden ändras inte bara för att sensorn är större eller mindre än en 135-film.

Det rätta ordet är tydligen bildvinkelbeskärning på svenska!

http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=5010

Ursprungligen av Björnström:

Hur skulle frågorna vara utformade? "Har du en SLR?" "Vet du vad brännviddsförlängning är för något?"

Tror det blir knepigt med frågor - eller är det mer av personlig karaktär: "Jobbar du med foto - hur många bilder tar du på en vecka?"

Sen kan jag tycka att en Photoshop expert med inriktning på bildbehandling har lika mycket på forumet att göra som en mörkrumsexpert eller en vildmarksfotograf och en som fotograferar mat i studio.

Vilket enligt mig betyder att man inte kan ha standarfrågor kanske, i alla fall inte frågor kring brännvidd, skärpedjup, fotohistoria osv.
Utan det måste ju i sådana fall va t.ex. Ja och Nej frågor kring deras förhoppningar på forumet och kanske deras fotointresse/yrke.
-Är din förhoppning at deltaga aktivt i de diskussioner som berör dina intressen och områden i forumet. Ja/Nej. Svarar man Nej så kanske man ska gå vidare…

Ursprungligen av pertoyra:

Inbjudningssystem visst skulle det säkert funka för medlemarna och man skulle kanske slippa något rötägg (i alla fall den första tiden). Men man måste även tänka på hur 99foto kommer disskuteras på andra forum. Jag tror att endast en inbjudningsvarriant av medlemsskapet skulle leda till att andra såg 99foto som något snobbforum.

Det tror inte jag, jag tror att det är dom som finns på insidan som påverkar hur det blir uppfattat på utsidan. Nu verkar det som om det som björnström vill skapa är en slags "lounge" där man i skön miljö kan snacka foto på en viss nivå och med trevlig attityd. Då kommer snobbighet inte att vara något problem. Om alla är intresserade av att få in kunniga fotografer så kommer de som bör få komma kunna komma in. Det där är helt och hållet en attitydfråga. Forumet kommer inte bli snobbigt om inte användarna vill det.

Frågeforumlär och kunskapsfrågor låter mest jobbigt och svårhanterligt.

Att ha en bestämd målgrupp är dessutom bra ur annonsörssynpunkt. Del blir det lättare att jaga annonsörer dessutom så blir det lättare att göra realistiska förväntningar om av annonsören kan få ut av det hela. Sedan så känns det som att aktiva fotografer spenderar mer pengar är halvaktiva nybörjare. Och det ökar ju chansen ännu mer för att få bra och nöjda annonspartners.

Kört hårt!

Det ska bli kul att se hur det här blir.

/Martin

Bevaka tråden