Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Värva Miri.

Instämmer!

I'll second that.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 11:05

Jag känner mig personligen inte sådär jättelockad av att man måste betala för att bli medlem. Skulle nog hellre föredra att man kan betala för att få fler funktioner än de mest grundläggande, typ att man får större utrymme för sina bilder etc.
Men kanske skulle man kunna ha någon slags värvningsgrej där man måste bli inbjuden och inte bara kan registrera sig hur som helst?

  • Medlem
  • 2006-05-20 11:07

Nä, ingen inbjudan. Men högre krav på inlägens kvalitet, icke betalande kanske skulle kunna få ladda upp både mindre och färre bildfiler.

Samt en välbyggd sökfunktion med mängder av parametrar...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 17:43

Jag tycker fortfarande att forumet/sidan borde ha någon slags inriktning så att den inte blir lika bred som Fotosidan. Tror att anledningen till att forum som 99mac (och även pana3ccduser som nämts ovan) har en sån schysst stämning är just att det finns något specifikt som förenar medlemmarna.
I 99macs fall är det inte bara ett dator intresse, det är ett apple-dator-intresse. I Pana3ccdusers fall är det inte bara ett videografiskt intresse, det är ett Panasonic-videografiskt intresse. Precis på samma sätt borde denna sida vara på. Det är inte bara ett fotointresse som förenar, det är någonting mer...
Kanske låter konstigt men jag tror nog att det vore rätt bra om det blev lite "vi mot dom"-stämning. Att man känner att medlemmerna har gemensamma intressen som de arbetar för.

Ursprungligen av oskarrr:

Jag tycker fortfarande att forumet/sidan borde ha någon slags inriktning så att den inte blir lika bred som Fotosidan. Tror att anledningen till att forum som 99mac (och även pana3ccduser som nämts ovan) har en sån schysst stämning är just att det finns något specifikt som förenar medlemmarna.

Jag håller med dig fullständigt. Vi måste sätta ett långsiktigt mål innan vi startar - då blir alla små beslut lätta att fatta. Ett "mission statement" som vi sätter gemensamt (vi = teamet) och följer.

Ska vi erbjuda fria bildgallerier till alla och en samling experter i forumet kommer vi oundvikligen ha 50.000 medlemmar hyggligt snart. Är det målet? Eller ska man nöja sig med ett par tusen superduktiga och trevliga medlemmar?

Shoot ... så att säga!

Ser fram mot en foto site!

/

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 00:19

Jag vill verkligen inte ha ett jätteforum, då blir det nog samma opersonliga och otrevliga stämning som på Fotosidan. Nä, vi börjar i liten skala och växer sakta efter det. Vi får väl ha Emmabodafestivalen som förebild, även fast den kanske har blivit lite väl stor de senaste åren så verkar dom ju ändå försöka hålla sin image som en liten men mysig festival. Man kanske kan sätta en medlemsgräns helt enkelt...

Ursprungligen av oskarrr:

Jag vill verkligen inte ha ett jätteforum, då blir det nog samma opersonliga och otrevliga stämning som på Fotosidan. Nä, vi börjar i liten skala och växer sakta efter det. Vi får väl ha Emmabodafestivalen som förebild, även fast den kanske har blivit lite väl stor de senaste åren så verkar dom ju ändå försöka hålla sin image som en liten men mysig festival. Man kanske kan sätta en medlemsgräns helt enkelt...

Det här är ju en jätteviktig fråga som bör spikas i förväg.

När vi startade 99mac var tanken att ha "max 1000 medlemmar" och nu är vi snart 21.000. Skulle inte förvåna mig alls om vi är 50.000 medlemmar om ett par år faktiskt. Många veteraner har klagat på att vi förändrats så mycket och även om vi blev stora & välkända så är det inte "samma" 99mac längre och där får jag hålla med.

Med andra ord - vi skapar ett koncept och så håller vi oss till det. Ska 99foto bestå av landets 3000 bästa fotografer som vardera får bjuda in en gäst. That's it. Punkt slut?

Jag märker på flera i tråden att många vill ha kakan och ändå äta upp den. Ska vi ha öppen registrering och bildgallerier för alla så kommer vi bli fotosidan förr eller senare (då menar jag storlek och antagligen medföljande problematik).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 12:00
Ursprungligen av Björnström:

Ska 99foto bestå av landets 3000 bästa fotografer som vardera får bjuda in en gäst. That's it. Punkt slut?

Risken med det kan ju vara att det blir lite av ett elit-forum där snoppmätningen blir extra stor då det är "dom bästa" som finns där. Jag tycker snarare att man formulerar några riktlinjer för hur man vill att sidan ska vara, helt enkelt lite av vilken "värdegrund" man står på och vill hålla sig till.
Skulle man kanske ändå inte kunna ha ett system med inbjudningar där den som då inbjuder någon får förklara syftet med forumet, så att man därigenom kanske undviker användare som registrerar sig och sedan bara struntar i att vara aktiv och inte bidrar till sidans utveckling.

Ja jag vet inte, det här är jättesvårt att klura ut. Men några slags riktlinjer för hur sidan ska vara är nog viktigt, samt att man isåfall helt enkelt får kicka ut dom som inte följer dessa "regler".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 12:23
Ursprungligen av oskarrr:

Risken med det kan ju vara att det blir lite av ett elit-forum där snoppmätningen blir extra stor då det är "dom bästa" som finns där. Jag tycker snarare att man formulerar några riktlinjer för hur man vill att sidan ska vara, helt enkelt lite av vilken "värdegrund" man står på och vill hålla sig till.
Skulle man kanske ändå inte kunna ha ett system med inbjudningar där den som då inbjuder någon får förklara syftet med forumet, så att man därigenom kanske undviker användare som registrerar sig och sedan bara struntar i att vara aktiv och inte bidrar till sidans utveckling.

Ja jag vet inte, det här är jättesvårt att klura ut. Men några slags riktlinjer för hur sidan ska vara är nog viktigt, samt att man isåfall helt enkelt får kicka ut dom som inte följer dessa "regler".

Jag håller med. Det är ju en svår avvägning; å ena sidan vill man ha en öppen, trevlig och välkomnande stämning å andra sidan vill man hålla en viss nivå på inläggen och trådarna.

Det skulle vara tråkigt om det blev lite "vem är han/hon att kalla sig fotograf med tanke på…". Kanske kan man dela upp det i amatör och proffs eller något i den stilen, men då blir det ju lite klasstänk och det är ju trist.

Det som är bra med 99 mac är att jag kan ställa en fråga om roliga widgets i ena stunden och sedan diskutera punktförstoring i InDesign i nästa. Men visst har detta forum blivit anonymare i takt med att medlemsantalet växt. Men hur ska man lösa det?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 12:44
Ursprungligen av sputnik:

Jag håller med. Det är ju en svår avvägning; å ena sidan vill man ha en öppen, trevlig och välkomnande stämning å andra sidan vill man hålla en viss nivå på inläggen och trådarna.

Det skulle vara tråkigt om det blev lite "vem är han/hon att kalla sig fotograf med tanke på…". Kanske kan man dela upp det i amatör och proffs eller något i den stilen, men då blir det ju lite klasstänk och det är ju trist.

Det som är bra med 99 mac är att jag kan ställa en fråga om roliga widgets i ena stunden och sedan diskutera punktförstoring i InDesign i nästa. Men visst har detta forum blivit anonymare i takt med att medlemsantalet växt. Men hur ska man lösa det?

Det vore ju faktiskt rätt kul om användarna kunde ha sin egna "personliga sida" där man presenterar sig och sina intressen gällande foto och bildskapande. Då kanske det blir lite personligare.
Sen så håller jag nog ändå på det här med inbjudningar eller i alla fall att man bestämmer sig för att ha ett visst antal medlemmar. När kvoten är fylld kanske man då kan kolla på om alla användare verkligen är aktiva och i så fall höra av sig till dom som inte har loggat in på några veckor och i så fall bjuda in någon ny. Vill man öka taket på antalet användare kanske man kan ha någon slags omröstning om detta och då diskutera vilka konsekvenser detta i så fall skulle få.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-21 07:47

Man kan ju ha två separata tjänster för bilduppladdning, en portfolio med stort utrymme för de som är beredda att betala extra för det och en bildkritikdel där man inte behöver ha mer än några få bilder åt gången. Alltså ett grundmedlemsskap och en tilläggstjänst.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 12:58

Kom på en till sak. Angående det här med att betala för medlemskap så är jag i regel emot det men samtidigt så, betalar man en mindre avgift så visar ju faktiskt det att man verkligen vill vara med i sidan och troligen då kommer vara aktiv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 13:01
Ursprungligen av oskarrr:

Kom på en till sak. Angående det här med att betala för medlemskap så är jag i regel emot det men samtidigt så, betalar man en mindre avgift så visar ju faktiskt det att man verkligen vill vara med i sidan och troligen då kommer vara aktiv.

Håller med, men då ska det vara betalning som gäller. Inte en gratis light-version och en pro-version som man får pröjsa för. Sedan kan man kanske försöka styra upp samarbeten med t ex YFO som är macvänliga.

OK, mina åsikter i frågan:

* Instämmer inte i gnället över Fotosidan. För det mesta tycker jag att diskussionerna där håller en rätt bra nivå. Man måste ju inte läsa trådar av typen "Hjälp hur tar jag bilder med min D50?".
Problemet med FS är storleken – inflödet av bilder är ju enormt.

* "Värva miri". Tillåt mig att skratta! Kommer ihåg hur miri blev duktigt slaktad på just detta "fina och trevliga" forum. Jag tror knappast att han är intresserad av att komma tillbaka. Tyvärr.

* Angående dpreview.com: ett forum mer nerlusat med troll och befolkat att rika amatörer får man nog leta efter. Därmed inte sagt att det inte går att hitta intressanta inlägg där. Men DPR är inte ett forum för yrkesarbetande fotografer, som nån sa.

* Är man primärt ute efter en trevlig stämning så måste man smalna av sidan rejält. Kolla bara på d70sverige.net. Där är det alltid god ton i diskussionerna, men så undviker man ju också alla märkeskrig genom att bara vara ett Nikon-forum. Personligen tycker jag att det blir lite enformigt.

* Att skapa ett forum för Sveriges 3000 bästa fotografer är ju en bra målsättning. Bara man har klart för sig att det antagligen kommer bli Sveriges 3000 bästa amatörfotografer. De allra bästa yrkesfotograferna i Sverige hänger inte på forum, antagligen för att de inte har tid.

/Anders, amatörfotograf

Ursprungligen av Anders Härnqvist:

* "Värva miri". Tillåt mig att skratta! Kommer ihåg hur miri blev duktigt slaktad på just detta "fina och trevliga" forum. Jag tror knappast att han är intresserad av att komma tillbaka. Tyvärr.

Så sant. Ett fåtal personer var riktigt otrevliga mot Mikael som är en av de främsta i Sverige inom sitt kunskapsområde. Tror inte heller han är intresserad av att komma tillbaka, men för det kan man väl önska det?

Ursprungligen av Kristofer:

Så sant. Ett fåtal personer var riktigt otrevliga mot Mikael som är en av de främsta i Sverige inom sitt kunskapsområde. Tror inte heller han är intresserad av att komma tillbaka, men för det kan man väl önska det?

Det har jag missat helt - vet att Miri inte hänger här längre men kände inte till anledningen. Ni får gärna länka till diskussionen där det "spårade ur" för jag antar att allt hände i en tråd?

Helt omöjligt för mig att följa allt som händer här men man tycker ju att någon moderator borde räddat situationen?

Ursprungligen av Björnström:

Det har jag missat helt - vet att Miri inte hänger här längre men kände inte till anledningen. Ni får gärna länka till diskussionen där det "spårade ur" för jag antar att allt hände i en tråd?

Helt omöjligt för mig att följa allt som händer här men man tycker ju att någon moderator borde räddat situationen?

Här är tråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80289

Ursprungligen av Anders Härnqvist:

Tråkig läsning tycker jag. Hade jag varit aktiv då hade jag modererat bort en massa brusgeneratorer i tråden. Jag hoppas slippa se hetsdiskussioner på 99foto.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 17:14
Ursprungligen av Björnström:

Tråkig läsning tycker jag. Hade jag varit aktiv då hade jag modererat bort en massa brusgeneratorer i tråden. Jag hoppas slippa se hetsdiskussioner på 99foto.

Ja det där får nog betraktas som ett bra exempel på något vi vill undvika på 99foto. Undrar dock fortfarande vad det första steget är för att omvandla teori till praktik? Vilka vill vara delaktiga i utformandet av sidan? Ska detta då ske under sommaren?

Jo, jag tycker också att det vore kul om miri deltog i diskussionerna.
Inlägget var mest riktat mot uppfattningen att 99mac alltid är så trevligt och bra. Det är det inte.
Självfallet får man önska att miri kommer tillbaka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-21 14:29

Mitt recept:

Skapa sajten och värva duktiga fotografer som får jobba på innehållet som ska vara anpassat för proffs och entusiaster/semi-proffs.

Det borde kunna vara möjligt att skapa en mycket mer innehållsrik sajt än fotosidan som trots 70.000 medlemmar varav många extremt entusiastiska och duktiga, inte alls tar tillvara på denna resurs. En bank av Photoshop-tutorials anpassade för fotografer, en bank av pryltester skrivna av kunniga medarbetare, träffar både i form av pubkvällar som någon föreslog men också föredrag etc (med YFO?) och annat skulle kunna göra det här till en kanonsajt. Är det också möjligt att tillhandahålla evenemangskalendrar för olika städer, kontaktlistor för folk som sköter ackrediteringar och liknande?

En ganska tuff moderering av forumen så att ingen kan låta sitt dåliga morgonhumör gå ut över andra. Konstruktivt och vänligt borde vara ledorden för modereringen .

Uppladdning av max 5 bilder för kritik. Inflödet får inte bli för stort och uppladdningen ska inte vara till för att visa upp sina bilder utan att få förslag till förbättringar. Samma ledord som för forumen och också moderatorer som kan styra upp och uppmuntra bilddiskussionen.

Intagning i långsam takt enligt samma koncept som på Sportsshooter, dvs man håller uppe nivån genom kolla kunskaperna hos den som söker medlemsskap.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 15:11
Ursprungligen av dunberg:

Skapa sajten och värva duktiga fotografer som får jobba på innehållet som ska vara anpassat för proffs och entusiaster/semi-proffs.

Hmm. Entusiaster/semi-proffs, är det enligt dig samma sak som amatörer? För jag hoppas verkligen att det inte blir ett forum bara för dem som har stora kunskaper inom foto. För mig är huvudsaken att man har ett stort intresse för foto och en vilja att utvecklas i det.

Ursprungligen av dunberg:

Intagning i långsam takt enligt samma koncept som på Sportsshooter, dvs man håller uppe nivån genom kolla kunskaperna hos den som söker medlemsskap.

Hur gör man det då?!

I övrigt så håller jag med dig fullt ut, förutom att man kanske skulle kunna ha lite fler bilder än 5.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-22 07:50
Ursprungligen av oskarrr:

Hmm. Entusiaster/semi-proffs, är det enligt dig samma sak som amatörer? För jag hoppas verkligen att det inte blir ett forum bara för dem som har stora kunskaper inom foto. För mig är huvudsaken att man har ett stort intresse för foto och en vilja att utvecklas i det.

Hur gör man det då?!

I övrigt så håller jag med dig fullt ut, förutom att man kanske skulle kunna ha lite fler bilder än 5.

Hej!

På Sportsshooter har de tygligen en grupp som går igenom medlemsansökningar. På sajten finns information om vad som krävs för att någons bilder ska godkännas (bla. skärpa, snygg bakgrund, bra komposition, tight beskärning etc) men i slutändan tror jag nog att det är subjektiva bedömningar som avgör.

Vad gäller målgruppen så vet jag inte riktigt hur man ska formulera sig. Det finns ju amatörer som är lika duktiga om inte stråt vassare en många proffs. Man kanske skulle kunna låta anställda/yrkesverksamma/medlemmar i olika föreningar som BLF och andra objektiva kriterier ge tillträde utan prövning och ha en prövning för övriga så att alla har en chans samtidigt som sajten ändå till största del riktar sig till profesionella fotografer.

Jag skrev fem bilder eftersom det handlar om bildkritik. Ska det finnas möjlighet att ge konstruktiv kritik på alla bilder måste man nog begränsa antalet. Eller hur tänker ni andra?

Bra med gott om konstruktiva förslag. Låt oss skapa ett mission statement och sedan kör vi så det ryker. Om bollen är i rullning före 3:e Juni kan vi köra en split då för att jobba med forumupplägget under sommaren med endast det blivande 99foto-teamet som aktiva. Annars gör vi det när jag är tillbaka i början på Juli.

Jag är "tyvärr" borta i några veckor i Juni för att åka till Japan & Taiwan men kan säkert hitta massor att skriva om till både 99mac, 99foto och annat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-22 07:33

Ett förslag till: Det finns otroligt många PS-tutorials på nätet men det kan vara svårt att hitta just den man behöver. Det hade varit riktigt bra med en länklista i temaordning så att man kunde gå på rätt sak direkt. (Konvertera till svartvitt, färgkorrigering, kollage osv).

Vad gäller bildkritiken så behövs nog ett lite annat system som på något sätt belönar den som ger konstruktiv kritik.

Forumdelen upplever jag som elitisktisk och gnällig, dominerad av självutnämnda experter som slår ner på folk som har åsikter som inte stämmer med deras egna, inte så att de bara diskuterar dem utan de har en ton som verkligen försöker trycka ner. Lustigt nog är bildkritiken tvärtom, där vågar ingen säga något vettigt.

Och så är, som sagt ovan, recensionerna helt meningslösa eftersom de sällan tar fasta på det som är viktigt, vad man egentligenb kan och inte kan ha en viss kamera till. Det är bara en massa fempoängare till både bra och skräp. Vad gör man åt det? Ingen aning faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 10:58

Rolig läsning! Inte konstigt att miri inte vill skriva här mer.
Tydligen har han konverterat till Canon nu.

Bevaka tråden