Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 19:02
Ursprungligen av Mats Björnström:

Alla idéer och kommentarer är intressanta. En wiki-del som besvarar de allra vanligaste frågorna som dyker upp regelbundet är en idé. Personligen vill jag se ett forum som främst ersätter eller komplementerar det engelska www.dpreview.com :s forum - där de som arbetar med foto kan utbyta erfarenheter och få råd av varandra. Fast på svenska, kanske med "Fotopubar" runt om i landet då och då.

Dpreviews forum är bra om man ser på det rent innehållsmässigt, men själva utformningen av forumet är ju hemsk! Jag blir helt förvirrad av det. Sen är det lite störigt att folk skapar trådar där de visar upp sina nytagna bilder istället för att kunna ha möjligheten till ett eget bildgalleri.

Kanske kunde vi som är riktigt intresserade av foto köra en testsida några månader, då byggs ett stort och förhoppningsvis bra innehåll upp och så märks det säkerligen om det verkligen är av intresse att köra vidare och lansera det på riktigt för alla fotointresserade i Sverige.
Även vilka vägar som blir intressanta att följa lär kristalliseras.
Alla som är testmedlemmar kunde pliktas att skriva två eller fler artiklar/guider eller liknande. Ex: Ett avancerat Photoshop tips, en guide för fotografering i snölandskap eller nått annat fotorelaterat. Samt att alla testmedlemmar förpliktas att lägga upp ett eget fotogalleri. Då finns det dessutom chans för de andra medlemmarna att kommentera artiklarna/guiderna/bilderna så de blir så bra som möjligt inför en lansering av en officiell sida.

Jag tror att det är extremt viktigt att sidan är fullspäckad med riktigt bra material redan då den lanseras. Och då räcker det inte med at flytta över 99macs digifotodel.

Bara lite idéer…

Ursprungligen av Chaosstar:

Kanske kunde vi som är riktigt intresserade av foto köra en testsida några månader, då byggs ett stort och förhoppningsvis bra innehåll upp och så märks det säkerligen om det verkligen är av intresse att köra vidare och lansera det på riktigt för alla fotointresserade i Sverige.

Jag tror att det är extremt viktigt att sidan är fullspäckad med riktigt bra material redan då den lanseras. Och då räcker det inte med at flytta över 99macs digifotodel.

Bara lite idéer…

Jag tror du har helt rätt. Vi skulle kunna göra en "split" av forumet vid ett utvalt tillfälle där rätt innehåll och medlemsdatabasen följer med. Sen samlar man ihop ett lämpligt team och snickrar på utseende, guider och upplägg över sommaren och siktar på 1:a September som startdatum.

Då har vi nog hunnit bygga upp ett kul bildgalleri och kanske aktiverat lämpliga medlemmar i omgångar också. Om vi inte är klara 1:a September aktiverar vi lite fler människor och kör på till i jul - vi har ju ingen brådska egentligen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-17 23:36

jag är bara en glad amatör, men jag hjälper gärna till om det blir nått

Fast.... 99foto?

Njae, 99 är Mac för mig. Kom på ett bätre namn!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 12:37
Ursprungligen av David Molarin:

Fast.... 99foto?

Njae, 99 är Mac för mig. Kom på ett bätre namn!

99musik då? Vad är det för dig?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 15:53

Ja jag vill också väldigt gärna bidra till utvecklingen av 99foto (eller vad det nu ska heta) . . . Tycker dock att det är ett ganska schysst namn, visst det är väl inte sådär jättefantasifullt men det duger.

Jag kan nog hålla med om namnet. Jag tror nog kanske det t o m kan vara bra att diffrentiera sig lite från de andra 99mac sidorna så sidan kan få en lite mer unik prägel, både till layout och innehåll. Det kanske är en fördel utifall sidan skulle döut ett halvår efter lanseringen också då 99-varumärket inte behöver få sig en smäll.

Jag ställer gärna upp med nån liten artikel eller dylikt. Även om jag inte är någon proffsfotograf utan endast pluggar till grafisk ingenjör samt har ett brinnande intresse för foto och bildbehandling.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 09:18

tja, varför inte! Har inte läst alla inlägg men håller med en del av er beträffande FS. Är där alltmer sällan, pga allt gnäll om oss som yrkesfotografer och så samt diskussioner typ canon vs nikon o dylikt. Rena pajkastningen ibland.
Ilkka

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-19 09:25

En möjlighet att tanka upp album skulle vara najs.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 09:59
Ursprungligen av Konrad:

En möjlighet att tanka upp album skulle vara najs.

Jo det verkar det som att många håller med om. Men vi kanske skulle kunna börja med att göra en konkret lista över vad de flesta vill att forumet/sidan ska innehålla?

Som det ser ut hitills så verkar det som följande upplägg

- Ett designmässigt enkelt men snyggt forum, a´la 99mac
- Bildgalleri med möjlighet att kommentera och rösta
- Bilder med höga poäng visas på framsidan (alltså användarna och inte forumledningen som bestämmer vad som är bra och inte) samt ev. slumpmässigt utvalda bilder.
- En profilsida där användaren och dennes utrustning presenteras
- Wiki-del där de vanligaste frågorna besvaras (undviker då återkommande diskussioner)
- Fotoartiklar skrivna av mer erfarna fotografer (eller kanske helt enkelt att alla de som har lust får anmäla intresse för att skriva dessa lite längre artiklar)
- Recensioner av utrustning, dels kortare av användarna samt mer djupgående av någon mer erfaren.

Samt att den övergripande målsättningen verkar vara att Fotosidans snobbighet bör undvikas. En hjälpsam och därmed utvecklande stämning bör råda där såväl den okunnnige amatören som den yrkesverksamma fotografen ska trivas.

Skillnaden mot Fotosidan verkar ju bli att
- Mindre snobbigt. Det är bildskapandet och inte snoppmätningen av tekniskt kunnande eller utrustning som är det viktigaste. Det är OK om du fotar med din mobiltelefon istället för en gammal Leica från 60-talet, huvudsaken är att du tycker att det är roligt med fotografi och vill utvecklas i det, ex. då genom konstruktiv kritik från dina forumvänner.
- Inga diskussioner om analog fotografi. Eller?
- Snyggare forum och bildgalleri med ett mer logiskt upplägg.

Så, vad saknas? Vad bör ändras eller försvinna från denna lista?

Ursprungligen av oskarrr:

- Inga diskussioner om analog fotografi. Eller?

Va, varför det? Var det inte bilden som skulle sättas i centrum nyss?

Fotosidan om något har ju blivit ett ställe där man mäter megapixel och struntar i vad man åstadkommer.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 16:20
Ursprungligen av Kristofer:

Va, varför det? Var det inte bilden som skulle sättas i centrum nyss?

Fotosidan om något har ju blivit ett ställe där man mäter megapixel och struntar i vad man åstadkommer.

Skrev så för att ingen hade fört fram önskemål om detta. Men visst, analog fotografi kanske det finns ett stort intresse av fortfarande. Är väl bara jag som är lite väl insnöad på den digitala biten.
Men kanske borde vi ändå inrikta oss på något sätt, alltså itne försöka täcka in precis allt gällande foto?

Men det låter ju, i alla fall i mina öron, rätt trevligt med en inriktning på just själva fotograferandet och hur man kan utvecklas i sitt bildskapande istället för att sitta och snacka teknik, dålig skärpa vid 600% inzoomning etc...
Eventuella artiklar skulle ju då kunna handla om olika fototekniker, typ hur man får fram vissa känslor i bilderna osv., något som Fotosidans användare är mycket sparsamma med att dela med sig kunskap om.

Ursprungligen av Konrad:

En möjlighet att tanka upp album skulle vara najs.

Hur mycket bilder talar vi om tror ni? Du är ju fotograf - hur många bilder skulle du vilja tanka upp i ditt galleri på ett år?

Vill man sälja bilderna också?

Kan vara bra att ha en liten plan för trafikmängd och lagringsutrymmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-19 10:26
Ursprungligen av Björnström:

Hur mycket bilder talar vi om tror ni? Du är ju fotograf - hur många bilder skulle du vilja tanka upp i ditt galleri på ett år?

Vill man sälja bilderna också?

Kan vara bra att ha en liten plan för trafikmängd och lagringsutrymmen.

Det finns ju utländska sajter där man kan lägga upp bilder mot en smärre kostnad, där kan man sälja dem också och de som har sajten tjänar en hacka i provis också.
exempelvis www.alamy.com
Ett par hundra bilder vore väl bra? Det kan gärna kosta en smärre hacka också.
På fotosida kostar det ju också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 19:31
Ursprungligen av Björnström:

Hur mycket bilder talar vi om tror ni? Du är ju fotograf - hur många bilder skulle du vilja tanka upp i ditt galleri på ett år?

Vill man sälja bilderna också?

Kan vara bra att ha en liten plan för trafikmängd och lagringsutrymmen.

Jag tror personligen att en försäljningskanal av modell Picturo i grund och botten, men för att det ska bli riktigt bra måste det nog till någon form av urval så att de bilder som erbjuds håller en viss kvalitet. Annars kommer det nog att bli en hel del "jag slänger upp den, har jag tur vill någon pröjsa för den".

Jag skulle också vilja se forum som speiellt tar upp arbetsflöden generellt och specefikt för olika mjukvaror.

All in all: bra idé. Om man kan hålla hybrisen på stången och fokusera på att få ett forum med relevanta funktioner och en trevlig och öppen attityd så kommer nog det andra så småningom.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-19 09:38

Här finns ju en möjlighet att testa om det går att få lite ekonomi i det hela. Medlemskapet kan ju kosta lite. Fast studenter kunde få rabatt.
För mig kan också detta bli intressant eftersom jag numera också jobbar som lärare i fotografisk bild. Kan faktiskt se möjligheter. Har ni kollat webdesignskolan - kanske en fotovariant?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-19 09:48

På Sportsshooter.com finns en antagningsprocedur som kanske kan vara intressant. Den beskrivs här:

http://www.sportsshooter.com/news/1279

Tanken är förstås inte primärt att stänga ute någon utan att uppmuntra fotografer att kämpa med sina bilder för att bli medlemmar och att hålla uppe kvaliteten på sajten. Värt att tänka på även om jantelagen kanske förbjuder en sådan procedur här.

//J

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 10:08

Kom faktiskt på en liten förbild. Jag som sysslar en hel del med rörlig bild med min Panasonic dv-kamera brukar ibland gå in på www.pana3ccduser.com
Själva forumet är väl kanske inte jättesnyggt men det råder en riktigt trevlig stämning där. Det märks att användarna tycker att det är kul att utvecklas i sitt filmande och de verkligen hjälper varandra istället för att skratta åt de som inte har så stora kunskaper. Sen brukar dessutom de som driver sidan skriva längre recensioner av utrustning som många är intresserade av.

Vet inte om den goda stämningen beror på att alla användarna har något gemensamt iochmed att de alla har Panasonic DV-kameror, att det blir lite "vi mot dom". Kanske skulle det gå att göra något liknande med vårt fotoforum? Att vi inte försöker täcka in precis allt inom fotografi utan att vi iallafall har en liten nisch?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 10:29

jag tycker Fotosidans system är rätt bra i det avseendet att man som gratisanvändare kan ladda upp ett visst antal bilder men om man vill laddad upp fler så får man betala.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-19 10:54

Vet inte om det är för krångligt att få till, men jag saknar det på fotosidan. Om man har en hemsida skulle man ju kunna länka till den, då tar man på sig trafik och lagring, men kan ändå nå ut med sina bilder bättre.

Fotosidan är det absolut tråkigaste community man kan tänka sig. Alldeles för mycket "folk" för det ska bli trevligt. Tror att en 99foto skulle passa fint.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 14:30

Vore kul att höra vad ni tycker om den lista jag sammanställde här ovan. Är det dessa punkter vi vill ha med på sidan eller fattas det något?

Jag håller helt med Kristofer! Klart det ska finnas analogt foto! Om inte annat är det fortfarande en del folk som digitaliserar sina dia eller neg.

Om nyhetsbevakning (som på 99mac) blir svår att genomföra kanske den ska skippas helt? Ofta är det ändå svårt att mäta sig med andra informationskällor och viktiga nyheter kommer alltid upp i forumet.

Kanske satsa på en sida som är absolut till största delen fokuserad på själva fotandet som några nämnt tidigare.

Skulle gärna ha en fotolärare avdelning, för de som undervisar i fotografering.

en sluten sajt med betalning... ja jag är på. behöver lite vettig kritik och inte bara ååååhhhh vaaaa finiiiiiint ja ni vet...

Dela tydligt upp forumet i två kategorier: Bilden och Utrustningen. Sen kan man dela upp dessa två i många underforum.

Åsikter?

Jag tycker den här tråden var både trevlig och konstruktiv. En bra början!

  • Medlem
  • 2006-05-19 23:12

Värva Miri.

Jag är absolut på.. Skulle verkligen uppskatta att få visa mina bilder för medlemmarna här.. känns som man skulle få vettig kritik tillbaka.

ru4real?

Bevaka tråden