Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 10:34

Instämmer med Björnström fullt ut. Inbjudningar är nog det bästa sättet!
Sen bör vi ju som sagt även formulera vilka mål vi har med sidan, vilken vår målgrupp är, så att vi inte bara flyter ut till en enda stor illaluktande pannkaka

Med risk att låta som en folkpartist (burr) så tror jag nog att det är bra att ställa krav på medlemmarna. Det visar att man har en stark vilja, ett målsättning som man vill hålla sig till och att man inte bara låter vem som helst registrera sig och få skriva precis vad som helst. Sådana forum blir inte roliga i längden.

Kan tillägga att jag siktar på att hålla moderatorskola i Stockholm - Malmö - Göteborg i Augusti. Datumen är preliminärt 17:e Augusti, 24:e Augusti respektive 31:a Augusti. Räknar med att köra halvdagsseminarium 13.00 - 17.30 med efterföljande MacPub & middag från 18.30.

Moderatorskolan vänder sig till alla som jobbar på 99sajterna och går igenom både det praktiska upplägget i vBulletin och dom frågeställningar som dyker upp i olika situationer.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 11:43

Angående frågeformulärets utformning så tänkte jag mig snarare att det skulle handla om ens målsättning med fotografi etc. kanske hellre ska kalla det för någon slags personbeskrivning.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 15:52

Så den allmänna uppfattningen om hur vi ska lösa det här med fritt medlemskap eller ej är alltså att man blir medlem genom en inbjudan? Frågeformulär skippas utan det räcker att man helt enkelt läser igenom vad det är för ett forum man har blivit inbjuden till, vilket syftet är med sidan, och sedan godkänner dessa "regler". Eller?
Det känns ju faktiskt rätt troligt att de som redan är medlemmar endast bjuder in de personer som de vet är intresserade av foto och skulle passa in på forumet (och alltså inte skickar ut till första bästa person som råkar äga en dator)

Risken med det här med frågeforumulär kan ju som sagt bli att det blir lite väl subjektiva bedömningar av vem som "duger". Men problemet kvarstår ju ändå hur personer som inte känner någon befintlig medlem ska kunna bli medlem? Ska man i dessa fall kunna skicka in en slags ansökan som då bedöms av antingen en viss grupp, alternativt alla i forumet? (genom röstning eller så) Gaaah. Jag ändrar mig nästan efter varje inlägg, det här är verkligen ingen enkel lösning. Men det kanske ska vara så för att det tillslut ska bli riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 13:02

Ödets ironi skulle väl vara att vi drar igång sidan/forumet och att nästan ingen vill registrera sig Allt arbete med hur (och om) man blir medlem skulle då te sig kanske idiotiska. Men men, så kanske man inte ska tänka.

Jag tror inte det kommer bli ett problem. Vi är ganska duktiga på trolla så att folk läser - det svåra är att hitta rätt personer som skriver.

För dig som är intresserad av att bli moderator på 99foto och vill ha en grundutbildning kan jag berätta att vi arrangerar ett seminarium den 24:e Augusti i Malmö med efterföljande middag + pubkväll. Liknande events kommer även i Stockholm och Göteborg men är inte spikade ännu.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=98280

vad innebär det att vara moderator?.. I korthet..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 20:29
Ursprungligen av ru4real?:

vad innebär det att vara moderator?.. I korthet..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderator

Ursprungligen av ru4real?:

vad innebär det att vara moderator?.. I korthet..

Jag jobbar för att ändra hela teamkonceptet för 99-sajterna. Vi kommer för första gången hålla utbildningar (du får diplom!) på fyra ställen i landet i höst och arrangera fler 99mac-ledda events där vi får en chans att träffas.

Tre gånger om året kommer vi arrangera träffar: Årsfesten i Maj, Kickoff i slutet av Augusti och Julfest i December. Som teammedlem blir du bjuden på alla dessa events och likaså på dom lokala träffarna med pubkvällar och middagar.

Nu när sajterna blivit så stora är behovet av en fungerande organisation större än någonsin och därför kommer vi informera bättre om hur alla kan bli del av teamet och värva aktivt till exempelvis 99foto men även 99mac, 99pod etc.

Skynda er med 99foto. Jag är grymt trött på fotosidans klubb för innbördes beundran. Maken till exluderande gäng får man leta efter.. Jag längtar efter seriös bilddiskussion öppen för alla...

Ursprungligen av Lizardman:

Skynda er med 99foto. Jag är grymt trött på fotosidans klubb för innbördes beundran. Maken till exluderande gäng får man leta efter.. Jag längtar efter seriös bilddiskussion öppen för alla...

Intressant nog klassas 99mac som främsta "klubben för inbördes beundran" på MacFeber: http://mac.feber.se/2006/05/rapport_frn_nik.html#comments

Det är knepigt att hitta balansen. Jag tycker 99mac är ett ovanligt bra forum men jag kan förstå att folk stör sig på att vi inte tillåter Offtopic i trådarna och att vi inte tillåter avatarer för icke-Plus/Pro som exempel. Något att fundera över.

Att MacWorlds forum med 40% Offtopic i trådarna och en massa kids skulle vara bättre än 99mac hänger nog helt på vad man är ute efter. Macmarknaden har ju blivit så stor nu att det finns plats för flera aktörer - 99mac kommer alltid satsa på toppsegmentet.

Hur ska 99foto rikta sig?

Kan tillägga att "Flagship" utseendet är klart idag. Vi behöver bara justera färgschemat för 99foto. Jag kommer göra "split" på forumet idag eller imorgon - efter det ögonblicket har vi grunden för 99foto i en stor SQL-fil.

Efter den tidpunkten kommer allt nytt som skrivs här på 99mac och alla nya medlemmar som registrerar sig (dvs medlem 21.000+) inte finnas med i nya 99foto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 10:27

Härligt. Har följt dikussionen ett tag nu utan att skiva nåt. Tycker helt klart att 99foto skulle vara bra. Man hänger ju en hel del på 99mac och att då ha en systersite att hoppa till för att diskutera seriöst fotograferande känns ju helt klockrent.

Härligt. Tråkigt nog reser jag bort från Internetuppkopplingen om någon timme och är tillbaka på söndag. Men jag är på projektet i alla fall.

Status på denna fråga?

Som jag skrev ovan har vi precis lanserat "Flagship" utseendet. Vi ska följa feedback-tråden och putsa på det lite mer innan det är dags att klona databasen till 99foto.

Känns inte som att alla frågor är riktigt spikade vad gäller inriktning på sajten och målgrupp. Tror att vi bestämt oss för att köra ett urval av medlemmar från 99mac och sen ge varje medlem en inbjudan var 30:e dag typ. Då får vi lugn och ro över sommaren att låta sajten växa.

Jag är bortrest från nästa helg så min bror Mats kommer sköta 99foto forumet under den perioden.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-29 10:27

Förstår att en betalsajt är borta nu, men jag hade tyckt att det hade varit ett intressant experiment. När jag var aktiv reklamfotograf betalade jag över 5000:-/år till SFF, låt oss säga att man betalade 500:-/år, för de pengarna kanske man kunde göra en helt ny typ av sajt. Det där med inbjudningar och test är till för obegåvade teknikfreak, vad är det som säger att man är en bra fotograf för att man kan svara på fåniga frågor? Vad ger det för sajt? Bildskapandet borde väl ändå stå i fokus? (provocerar lite)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 10:31
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Förstår att en betalsajt är borta nu, men jag hade tyckt att det hade varit ett intressant experiment. När jag var aktiv reklamfotograf betalade jag över 5000:-/år till SFF, låt oss säga att man betalade 500:-/år, för de pengarna kanske man kunde göra en helt ny typ av sajt. Det där med inbjudningar och test är till för obegåvade teknikfreak, vad är det som säger att man är en bra fotograf för att man kan svara på fåniga frågor? Vad ger det för sajt? Bildskapandet borde väl ändå stå i fokus? (provocerar lite)

Jag har en ännu bättre idé … satsa inte på att bli bättre än fotosidan utan satsa på att bli bättre än SFF. Maken till mossigare, bakåtsträvande och utvecklingsrädda lirare har jag aldrig varit med om. (det finns naturligtvis individuella undantag, men som förbund är de en katastrof).

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-08 20:52
Ursprungligen av sputnik:

Jag har en ännu bättre idé … satsa inte på att bli bättre än fotosidan utan satsa på att bli bättre än SFF. Maken till mossigare, bakåtsträvande och utvecklingsrädda lirare har jag aldrig varit med om. (det finns naturligtvis individuella undantag, men som förbund är de en katastrof).

Katastrof?
Har du gått kursen i digitalfoto hos Stefan Olsson och SFF?
Vet du överhuvudtaget vad SFF står för ?
Jag har varit medlem där sedan 1984 -hur länge har du varit medlem?
Får inte du i så fall ta del av alla utskick, aktiviteter som sker nästan varje vecka?

Flera sådana som du och ni har en bra start på er fotosidat, dvs som vanligt många som tycker, tror sig veta men inte vet vad de talar om.
Lycka till

Mikael
www.fotosidan.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 22:36
Ursprungligen av miri:

Katastrof?
Har du gått kursen i digitalfoto hos Stefan Olsson och SFF?
Vet du överhuvudtaget vad SFF står för ?
Jag har varit medlem där sedan 1984 -hur länge har du varit medlem?
Får inte du i så fall ta del av alla utskick, aktiviteter som sker nästan varje vecka?

Flera sådana som du och ni har en bra start på er fotosidat, dvs som vanligt många som tycker, tror sig veta men inte vet vad de talar om.
Lycka till

Mikael
www.fotosidan.se

Som jag nämnde finns det individuella undantag. Stefan är ett sådant. Han delar friskt med sig av sin kunskap, och har alltid tips till dem som undrar.

Däremot så känns det som att många andra på SFF är betydligt mer protektionistiska i sitt förhållningssätt till omvärlden. Kanske har jag haft otur i mina kontakter med SFF.

Min poäng var (och jag ber om ursäkt om den inte var särskilt tydlig) att SFF har svårt att anpassa sig i en föränderlig omvärld. Mina åsikter kommer ur ett strikt yrkesmässigt perspektiv och grundar sig bl a på hur de hanterar sin certifiering "leverantör av digitalt material" och de som vill genomföra denna. (Obs det handlar inte om certifieringen i sig utan hanteringen och kraven som rör denna).

Kontentan är att det lönar sig att ha ett öppet och trevligt förhållningssätt till de människor som av olika skäl visar intresse för ens verksamhet.

Och för att ytterligare förtydliga så handlar det om hur jag tycker att SFF agerar som förbund, inte hur deras medlemmar agerar.

Ursprungligen av sputnik:

Jag har en ännu bättre idé … satsa inte på att bli bättre än fotosidan utan satsa på att bli bättre än SFF. Maken till mossigare, bakåtsträvande och utvecklingsrädda lirare har jag aldrig varit med om. (det finns naturligtvis individuella undantag, men som förbund är de en katastrof).

Håller delvis med, men man kan vara teknikfreak och fortfarande seriöst intresserad av sitt bildskapande. Men vill man ha tekniska råd så är det ju bara att vända sig till fotosidan ellr någon MTF-site.. Att lägga fokus på att lyfta varandras bildskapande tycker jag känns viktigt. Hoppas 99foto utvecklas på detta sätt.

/jens...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-29 11:41
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Förstår att en betalsajt är borta nu, men jag hade tyckt att det hade varit ett intressant experiment. När jag var aktiv reklamfotograf betalade jag över 5000:-/år till SFF, låt oss säga att man betalade 500:-/år, för de pengarna kanske man kunde göra en helt ny typ av sajt. Det där med inbjudningar och test är till för obegåvade teknikfreak, vad är det som säger att man är en bra fotograf för att man kan svara på fåniga frågor? Vad ger det för sajt? Bildskapandet borde väl ändå stå i fokus? (provocerar lite)

Intressant och bra inlägg. Vad skulle sajten innehålla enligt dig?

Ursprungligen av Tobbe Hj:

När jag var aktiv reklamfotograf betalade jag över 5000:-/år till SFF, låt oss säga att man betalade 500:-/år, för de pengarna kanske man kunde göra en helt ny typ av sajt.

Låt oss höra ett förslag!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-29 13:02

500:- per år skulle ge 500 000:-/år om det var 1000 medlemmar. Det räcker kanske inte till någon heltidsanställd, men man kunde t.ex på frilansbasis köpa in proffstyckare. Man skickar upp bilder och får dom professionellt bedömda av någon erkänt duktig fotograf. Får man betalt så måste man leverera annat än "schyst bild". Kanske skulle pengarna också räcka till rejäla datorer och lagringsutrymmen. Alla vill väl bli bättre fotografer så utbildande artiklar hade väl också varit kanon.
500 är inte mycket, man kan ju lätt betala 10-15 tusen för en kamera, så att betala 500 för att bli en bättre fotograf är billigt. Bra tester vore väl också trevligt. Vad kostar det att köpa "fel" grejer? att betala 500:- för att slippa köpa fel kan flerfaldigt betala sig. Om ni tänker efter så kan ni säkert komma på ännu bättre idéer.
.. och då var det bara 1000 medlemmar jag räknade på.

Vi hade samma tänk med 99mac - börja med 99kr/år och sen kanske öka någon gång i framtiden. En på hundra köpte konceptet.

Jag tror man måste ha sajten och innehållet klart INNAN man startar då. Tufft om man börjar från noll utan en budget.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-29 13:31

Nu börjar ni ju inte från noll. Ni tar ju med er en hel del.
Men flytta över 99-medlemmarna då. Ta 250:- för medlemskap, de som inte betalt efter några månader raderas, har man tillräckligt med medlemmar då så fortsätter man och erbjuder att för ytterligare 250:- har man rätt till proffstyckning på 5-10 bilder per år.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 23:31
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Nu börjar ni ju inte från noll. Ni tar ju med er en hel del.
Men flytta över 99-medlemmarna då. Ta 250:- för medlemskap, de som inte betalt efter några månader raderas, har man tillräckligt med medlemmar då så fortsätter man och erbjuder att för ytterligare 250:- har man rätt till proffstyckning på 5-10 bilder per år.

Menar du att du vill att ett "fotoproffs" ska avgöra om en bild är bra eller inte?
Antar att du menar pressbilder?
Snacka om att försöka klona konsten annars.
Jag jobbar en del som dj. Om du vill kan jag berätta vilken musik som är bra.
Gratis

  • Medlem
  • 2006-05-31 18:07

Jag tycker det låter som en mycket bra idé!

Jag har saknat ett bra fotoforum i klass med 99mac. Jag tittar nån enstaka gång in på fotosidan men gillar inte alls forumet. Jag brukar vara inne en del på d70-sverige.net men har inte riktigt orkat på sistone och dp-reviews forum är lite för stort (och lite för mycket poster om samma sak =).

Jag säger: Go!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-31 22:43

Jag tycker också att det vore en fin ide. Efter sommaren har man ju råd som student.
Utifall det skulle bli en betalsajt.

Önskvärt är ett alternativ där man i så fall kan dela upp betalningen per kvartal eller halvår eller något för oss som lever under existensminimum (ja jag är student!) ...

Bevaka tråden