Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
hansfilipelo

hansfilipelo

Medlem
  • Plats Linköping
  • Sysselsättning Student/Systemadministratör
  • Registrerad 2004-12-06
  • Senast aktiv 2020-08-22
  • Antal inlägg 1539

Foruminlägg

De senaste inläggen hansfilipelo har skrivit i forumet.

Ursprungligen av star-affinity:

Minns det där från Valve och OpenGL i Linux. Kanske delvis därför Microsoft jobbat på att trimma Direct3D.

På tal om Valve; här är lite OpenGL-kritik från en utvecklare där:
http://richg42.blogspot.co.uk/2014/05/things-...
http://richg42.blogspot.co.uk/2014/05/the-tru...

Jag hade hållit med dig angående prestandan på spel i OS X om det fanns ett enda exempel där ett spel presterar bättre eller lika bra i OS X som i Windows. Men inte ens med Blizzards spel som utvecklas samtidigt till båda plattformarna är det så. Nä, det känns som det är något med OpenGL i OS X. Kanske drivrutinerna som ju inte verkar utvecklas i samma hårda tempo som grafikdrivare för Windows (bara det att OS X ligger efter när det gäller OpenGL-versionen som stöds).

Blizzards spel körs i Direct3D på Windows och utvecklas primärt för det för att sedan portas under utvecklingens gång. Exempel på spel som utvecklats för OpenGL är det numera tokgamla Quake III. Det kördes klart snabbare på macplattformen.

En tryckande punkt som tas upp i de länkar du refererar till är drivrutinstödet. Drivrutinstödet från GPU-leverantörerna är bäst för Windows och Direct3D. Jag hoppas att det kommer ändras kraftigt i o m Valves "Steam OS" - vilket bygger på Debian GNU/Linux. Alla konsumenter vinner på att OpenGL får större genomslag.

Ursprungligen av Zoegas:

Har en Panasonic TX-P50UT50Y. Deras support hävdar att felet ligger hos datorn. Apple-support hävdar att felet ligger i TV´n.
Så nu sitter jag där med en mediaspelare som är obrukbar för att surfa med pga alltför suddig bild. Känns kymigt.
Testade mini´n hos grannen och där var det bra bild (fast jäklar vilken dåligt kalibrerad tv dom hade...)
Så det känns som om det är TV´n trots allt. Dom har inte svarat på sistone. Fast det har väl sina förklarliga skäl.
Tänk om någon här kunde bräcka två supportavdelningar.....

Det beror antagligen på overscan (en kvarleva från analoga TV-sändningar). Googla "pixelmap Panasonic TX-P50UT50Y" och börja där

Det rör sig om en inställning nånstans i din TVs menyer.

Ursprungligen av star-affinity:

Tack för info! Okej att Metal inte är direkt motsvarar Direct3D, men vill minnas att jag läst om att Microsoft med DirectX 12 (tror jag) jobbat på att få bort "overhead" så på det viset gör det något som Metal och Mantle också ger sig på.

Även OpenGL minskar sitt overhead kontinuerligt. OpenGL har för övrigt ett mindre overhead än Direct3D enligt Valve

Ursprungligen av star-affinity:

Hursomhelst — att öka spelprestandan i OS X vore önskvärt oavsett om det blir med effektivare OpenGL i operativsystemet eller med Metal. Som Anderlind skrev är OpenGL också effektivare i Windows än i OS X — dags att det blir ändring tycker jag.

Största boven mot den undermåliga spelprestandan i OS X är inte OpenGL - det är att spel portas från Direct3D till OpenGL och på så sätt skapas det ett stort overhead. Om fler spel och spelmotorer direkt utnyttjade OpenGL skulle spelprestandan mellan OS X och Windows vara väldigt lika. Linux skulle antagligen vara något snabbare då det har en monolitisk kärna, vilket leder till lägre latenser vid anrop än hos de mer moderna hybridkärnorna Windows NT och Darwin.

Ursprungligen av Christer B:

Har ett problem med min Mac Pro 5.1 som kommer och går. När jag försöker stänga av datorn så startar den om istället. Vanligtvis bara en gång men ibland får man stänga av den flera gånger.
Har provat att först logga ut och sedan stänga av men det blir samma resultat. Vissa dagar stänger den av som den ska men de flesta gångerna startar den om en gång.

Tänkte först att det var någon inkopplad utrustning (extern HDD, Audiointerface, etc) som spökade så jag provade att koppla ur allt men utan förändring.
Testat reparera skivbehörigheter och startdisk men samma sak händer.
Bytt startdisk till SSD (PCIe) utan att det hjälpte.

Någon med samma problem? Lösning?

Mac Pro 5.1 (mitten 2010)
Processor 2 x 2,66 GHz 6-Core Intel Xeon
Minne 24 GB 1333 MHz DDR3 ECC
Grafik ATI Radeon HD 5770 1024 MB
Programvara OS X 10.9.3 (13D65)

Spontant känns det någon brytare som är sliten (rent mekaniskt) och gör att du startar igen.

Ursprungligen av star-affinity:

Vadå "inte alls"?
Jag menade bara att Apple med Metal har en egen API för spelgrafik så som Microsoft har haft sedan länge med Direct3D. Vad har det med prestanda i OpenGL att göra?

Metal är ett s k low level API. Det är hårdvaruspecifikt. Skälet till att Apple kan skapa ett sådant för iOS är för att alla chip i A-serien använder grafikdelar från PowerVR - och dessa har liknande instruktionsuppsättningar (om inte samma). Metal är alltså mer likt AMDs Mantle än MS Direct3D.

Direct3D och OpenGL är två högnivåbibliotek som går att porta till många grafikarkitekturer. Jag hoppas innerligt inte att Apple skapar ett eget grafikbibliotek för OS X utan fortsätter jobba för att OpenGL ska få genomslag. OpenGL kör nämligen på en mängd platfformar (iOS, OS X, Android, Linux, Windows) och är dessutom Open Source.

Ursprungligen av emil_stahl:

Hej!

Jag håller på med en skoluppgift och undrar varför inte teoretisk hastighet vid dataöverföring aldrig uppnås. Både bunden och trådlös.

Vilka faktorer spelar in?

Det här är ganska avancerat. Läser tredje året på Teknisk fysik och elektroteknik vid Linköpings universitet och vi har ganska nyligen studerat teoretiska maxkapaciteter för kanaler. Ska försöka förklara så gott det går.

För trådlös överföring är den stora faktorn att du har en "lucka" (engelska slot) i två dimensioner, tid och frekvens, under vilken kanalen går att betrakta som ett linjärt tidsinvariant system (LTI). Så länge kanalen går att betrakta som LTI kan man göra en oavbruten överföring av data.

Så fort antingen sändare eller mottagare rört sig mer än cirka halva våglängden av signalen (ca 6 cm för 2,4 GHz, ca 2,5 cm för 5 GHz) kan inte kanalen betraktas som samma system längre - och man måste därför överföra data på nytt sätt. När reflektioner från närliggande vägg interfererar med den ursprungliga signalen kan kanalen inte heller längre betraktas som samma LTI längre (här pratar vi om ytterst liten tidslucka).

Varför man inte uppnår maximal hastighet över trådlöst nätverk beror på att man hela tiden måste ändra förutsättningarna för hur man skickar data utifrån hur omgivningen förändras - varpå det uppstår tidpunkter när man ej kan överföra data.

edit: Försökte hitta källor på det jag säger så att du kan använda det i ditt arbete. Vilken nivå läser du på? Alla källor jag finner kräver bra förståelse av sannolikhetsteori (ingenjörsnivå).

Ska se om jag hittar någon bättre källa under morgondagen. Nu ska jag presentera mitt kandidatprojekt

Ursprungligen av Appleboy:

Ska man köpa en LED eller IPS skärm? vad är skillnaden?

LED är bakgrundsbelysningen. Alternativet här är CCFL - men det finns knappt längre i konsumentskärmar.

IPS är paneltypen. Alternativen här är TN (vilka är mycket sämre) eller *VA (vilka är nästan lika bra). Skärmen jag länkade är både IPS och LED - vilket är det du helst vill ha.

Ursprungligen av Appleboy:

Jo, tack. Du tror inte jag har gjort det
Den jag köpte var väldigt dålig, är det ingen som har nåt förslag?

Jag har 2 stycken 21,5" Dell S2240L med IPS-panel kopplde till min Asus Chromebox. Färgerna är lite av i förhållande till min MacBook Pro Retina men skärmarna är överlag helt okej - och då är jag en relativt kräsen användare. Finns på Dustin för 1354:- http://www.dustinhome.se/product/5010654144/d...

Eftersom att antalet pixlar på 21,5"/22" är samma som på 23" när det kommer till 16:9-formatet (1920x1080) ser jag ingen anledning att köpa en 23". I min värld är nästa nivå 27" och 2560x1440 pixlar.

Senast redigerat 2014-05-29 17:31
Ursprungligen av Mac Jonson:

Ok vanliga ighost räcker alltså. Om du har lust får du gärna förklara lite mer kring det här då jag tycker det är intressant men jag fattar inte så mycket av det.

Ighost använder PPTP-protokollet vilket är knäckbart, och då öppet knäckbart sedan 2012 med MS-CHAPv2. Ighost XL använder OpenVPN som inte ska vara knäckt och därav mycket säkrare.

För att svara på frågan om Ighost räcker för just dig kommer jag att behöva gå in i en gråzon kring forumreglerna.

Ger Ighost dig ett skydd i ett fildelningsärende? Ja det gör det. Detta då lagen om dataintrång skyddar dig om du krypterat data som de sedan avlyssnat. Informationen blir alltså inte giltig som bevismaterial, förutsatt förstås att någon har fysisk access till den (okrypterade) enhet datat lagras på.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Någon som testat att bygga sin egen NAS?

Jag kör standardkomponenter och Debian GNU/Linux men kan säga att det är inte för att det är billigare - har relativt dyra och strömsnåla komponenter samt WD Red-diskar (Core i3 3200T, 8 GB RAM, SSD för root samt en för caching). Jag kör det snarare för att öka flexibilitet, prestanda och för att kunna köra Open Source-mjukvaror och ZFS.

Vill man verkligen prispressa och bygga själv finns ju alltid ett sånt här alternativ (med 4 SATA-portar), eller något annat liknande: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2536006&vie...

Det är en AMD-Processor med en Bulldozermodul ("två kärnor"), 8 GB RAM. Ihop med Debian GNU/Linux kommer den prestera markant bättre än en Synology, Qnap eller vad som i motsvarande prisklass. Det ger också större flexibilitet i vilka mjukvaror och tjänster man kan köra på den.

Vad den inte ger är enkelhet för någon som inte känner sig bekväm med en POSIX-terminal eller att montera ihop ett system.

Ursprungligen av Dalle:

Om man kikar på webhallens sida så står det att den klarar RAID 0 och 1. Kanske inte så effektivt att köra RAID 1 på 4 diskar. Mycket utrymme som går förlorat då. Men kanske går att åtgärda med FreeNAS?

FreeNAS har ZFS och då vill man undvika hårdvaru-RAID och köra raidz/raidz2 med ZFS istället, vilket motsvarar RAID5/6.

edit: Liten intressekoll. Skulle någon här vara intresserad av en guide på hur man sätter upp en filserver med Debian GNU/Linux och ZFS? Funderat på att göra en men inte kommit mig för. Ger lite större möjligheter än en färdig "appliance" från tillverkare bu och bä.

Skulle kunna skapa en till sommaren eller så i s f.

Inte okej att ha terminal och webbläsare i fullskärm på varsin skärm och hävda att man kan ha fler skärmar... Jag behöver fler skärmar på mitt jobb (har 2x24"@1920x1200) men då utnyttjar jag faktiskt de jag har till max.

Måste bara fråga, vad vill du ha det vita till på sidan av dina webbsidor? Själv körde inte ens webbläsaren i fullskärm på min gamla MBA 11".

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, du behöver SHSH blobs för iOS 6, annars går det inte.

Nyare versioner av redsn0w verkar kunna lösa SHSH-blobs för tidigare versioner av iOS:

Ursprungligen av iphone-dev.org:

fetch new signed blobs for any IPSW (present or future — no redsn0w update required) using Extras->SHSH Blobs->New

Källa: http://blog.iphone-dev.org/

Ursprungligen av kenjon:

Enligt denna sida är det bara Intel som gäller:
http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.html
Och för att ni inte ska behöva hacka på mej, så har jag ingen direkt åsikt i ämnet, bara en länk till en test

Intel S3500 och S3700 är redigt bra enheter - men de riktar sig mot målgruppen "enterprise" och kostar därefter.

I min arbetsmiljö använder jag uteslutande Intel S3700 för SSD-skrivcache till ZFS-lagringen vi har för virtuella maskiner. I min hemmiljö har jag inte en enda Intel S3700 eftersom de inte direkt är förenliga med studentekonomi.

Ursprungligen av johan_tanying:

Då är det väl precis på gränsen - ovanstående combo fungerar/fungerar inte enl ovanstående beskrivning hemma hos oss. YMMV...

Vad gäller uppsvällda batterier har jag svårt att tänka mig att det skall bero på laddaren. Borde vara fabrikationsfel på batteriet. Har aldrig drabbats av det själv dock.

Har en 45W-laddare som blev över från min gamla Air till min nya MacBook Pro Retina 13" som normalt behöver 65W. Går bra att ladda med den även om det tar lite längre tid.

Har en laddare i köket, en i vardagsrummet och en i väskan. Man kan aldrig få för många laddare