Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Arpeggion kan du skapa på flera sätt i en modular. Mest uppenbart är väl med en sequencer men det går alldeles utmärkt med en switch som Q128 för två toner eller en Q962 för tre. Iom att toner är spänningar och spänningar är toner är det bara att välja mellan två olika spänningar för två olika toner. Sen underlättar det ju med t.ex. en quantizermodul och då faller .com kort.

Jag fick nyligen hem en filterbank och kan lätt säga att det är en modul värd att investera i!

Kräver inte det att alla ackord är antingen moll eller dur?

Vad kräver att ackorden är i moll eller dur?
Arpeggion med switchar? -Nej
Filterbank? -Nej
Quantizermoduler? -Nej

Har man två Doepfer MCV4 som jag och kan skicka två toner ur ett ackord på valfri av dem eller nån annan MIDI-CV lösning (typ en Roland MPU101 skulle vara kalas) skulle man lätt kunna patcha ett arpeggio. Ska fanimej ta och göra det vid tillfälle ur demosyfte, det kan bli kul! Kanske i helgen med lite tur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 15:15

Är det förresten någon som sitter på en Q119 sequencer? Jag funderar på en sådan och undrar hur användbar den är? Den kostar ju bara 560 amerikanska dong.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 17:20

Jag hade en, men jag stoppade den i en låda och sålde den.

Den är kul, men jag saknade liksom det där lilla extra på den. Jag behöll min Q960 istället för den är trots allt roligare.

Jag har en Q119, men för ögonblicket är den inte inkopplad (kolla bild i bild på hemstudio-tråden). Det går bra att komma hit och testa om man önskar, själv gillar jag den och har den med i nästan allt jag gör. Tror den passar mig bättre än 960 faktiskt.

Nu har jag lagt upp en låt i "Egen musik"-avdelningen där jag gör C64-arpeggion med modularen. Det kanske inte var så du tänkt göra det men det är iaf ett sätt. Orkade inte skruva in sequencern och göra nån annan typ av arpeggion så den här klarar bara 2 toner men dynamiskt vilka toner som helst.

Nej, jag tycker mig inte kunna höra det jag tänkte på. Jag var inte på arpeggion över 2-3 oktaver, men jag antar att det bara är att införskaffa en Polysix eller en Juno 6:a för att styra skeppet. De är ju inte i vägen annars heller.
En annan fråga: Om jag skulle vilja spela på, låt säga tre-fyra oscillatorer och samtidigt låta en extern sequenser styra de övriga två - måste jag då ha två MIDI-interface inopererade i kabinettet? Slipper jag detta om den ena maskinen har c/v-gate?
Så en möbleringsfråga: Är distributor en bra modul att ha i början för att fördela ut ljudet till flera oscillatorer? Av bilder på nätet att dömma är det vanliga en Multiplies, men de tycks vara nyttigare att placera i mitten eller till höger (jag förutsätter att det är vanligast att generellt jobba från vänster till höger).

Då ska vi se:
Arpeggion över 2-3 oktaver går att fixa med hjälp av en sequencer (Q119, Q960) och en switch men då bara två olika toner. Det är svårt att fixa mer än två toner om man vill ha det dynamiskt. Alltså tänk så här, jag kan arpeggiera mellan C och t.ex. F men om jag vill slänga in ett A också blir det lite knivigare om jag ibland bara vill ha C och F och ibland alla tre. Men oktaver går lätt, t.ex. C1F2C2F1C3F3 osv eller hur man vill, det beror på hur man ställer sequencern. Jag borde rita upp de här patcherna. Klart enklast är så klart att skaffa Polysix eller annat som har arpeggiator -så länge de också har CV/Gate ut! Eller MIDI man kan omvandla förstås.

Spela olika toner på fler oktaver -ja då måste du ha fler MIDI-CV interface om de ska vara helt skilda. Köp isf inte .com's modul eftersom den bara tar emot på MIDI-kanal 1! Men det finns en del trick man kan ta till, en sample and hold modul kan t.ex. sampla ett ton-CV och styra en VCO så att den inte byter ton lika ofta som de andra, det blir lite ackord av det.
Du kommer förstås undan MIDI-CV om en av dina styrande maskiner har det, t.ex. om du har en ProOne och en Arp Axxe så kan sequencern i din Pro One styra några VCO'er medan klaviaturet i Axxen styr några andra. Eller om du har ett MIDI-klaviatur och en MIDI-CV omvandlare.

Möblering är svårt men jag har lite problem med din fråga -distributor för att fördela ut ljud till oscillatorer? Det skulle vara för FM då. Annars antar jag att du vill fördela ut ett CV till dina VCO'er för att de ska spela vettiga toner? Isf ska du inte använda en distributor eftersom den skalar CV't så att VCO'erna inte spelar stämt över flera oktaver, såvida du inte ställer rattarna rätt förstås -har du tur kan det räcka med att sätta dem på fullt utslag. Men ska du sprida ton-CV är en multiple det du ska ha. En distributor har man till att sprida olika modulation t.ex. från en LFO (i .coms fall en VCO på låg frekvens) till PWM eller CV-in på en VCO för att få lite olika PWM eller olika vibrato på olika VCO'er för att få det lite fetare. Eller så kanske man tar en VCO och skickar en del av ljudet till ett bandpassfilter och en annan del till ett lågpass osv osv. Jag har min distributor lite till höger om mitten och där passar den hyfsat, jag ska dock snart möblera om lite. Multiplar har jag längre till vänster men nyligen särade jag på mina två moduler och smäckte in en i mitten. Jag är dock lite inne på att sätta allt helt kaosartat -det blir säkert bra det också och leder kanske till några kreativa "olyckshändelser"

Hoppas det hjälpte lite iaf.

  • Medlem
  • 2008-04-24 22:18

Är det någon fler än jag som leker med http://www.synthesizers.com/synthinvent.html då och då? Bara för att se vad man kan sätta ihop. Faaaaarligt!

Jag. Och mycket riktigt, det är farligt.

Satt faktiskt och tittade surt på min cd-samling tidigare idag och insåg att den kostat ungefär ett Studio-110 plus ett Studio-66. Eller en Buchla 200e. Eller nästan en EMS Synthi 100. Sjukt så mycket pengar som kan gå åt när man inte tänker sig för.

Man kanske borde börja fultanka på allvar och om sisådär 15-20 år köpa ett monster att bråka med grannarna på ålderdomshemmet med...

Ursprungligen av jgb:

Är det någon fler än jag som leker med http://www.synthesizers.com/synthinvent.html då och då? Bara för att se vad man kan sätta ihop. Faaaaarligt!

  • Medlem
  • 2008-07-09 11:17

Väcker liv i denna tråden lite. Har en fundering, undrar lite om jag tänker helt galet:">

Sitter ofta med mitt första keyboard och klinkar, gillar soundet i den och skulle gärna vilja kunna skruva till det lite. Således har mina tankar senaste månaderna vandrat iväg i riktningen mot att skaffa ett lite modulärt system för manipulation av mina älskade Yamaha ps200/ps300.

Det blir troligtvis synthesizers.com och Q107,Q108 & Q109. MEN då undrar jag, måste jag ha en Q118 instrument interface? Eller kör jag bara in ljudet från yamahan in i filtret?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-09 11:19
Ursprungligen av Steve:

... Eller kör jag bara in ljudet från yamahan in i filtret?

Du behöver inget instrumentinterface för att köra signalen från en annan synt genom filtret ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 22:46

Jag har precis beställt ett till kabinett till min .COM. Det blev ett Studio-22 med en Q960, Q962 och en till Q124. Sedan ska jag beställa en C958 Dual Quantizer ifrån COTK.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 17:19

Jag har Q118 och jag använder det aldrig... Det är klart du får Envelope follower, Gate, trigger samt amplifier ur men nä jag skulle skippa Q118.
Du kanske skulle köpa en Q106 för att använda som LFO m.m. och en Q117 Sample & Hold kan vara kul till filtret...

Mvh
Demokid

Och köp inte för lite moduler, det är meningslöst. De prylar som du funderar på kan du lika gärna få med en Moog CP251 och ett MF101-filter (förutom multimodeläget förstås). En modulsynth bör ha rätt många moduler innan den är existensberättigad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 12:43

Håller med Stryph. Jag köpte på mig ett ganska stort system så att jag inte skulle sitta och tänka "Nu skulle jag behöva en till envelop eller multiplyer... attans"

Mvh
Demokid

Jag håller också med stryph. Fördelen med en modulsynt är ju flexibiliteten, men om det enda du är ute efter är ett filter så verkar det bättre att skaffa Moogerfoogers eller liknande. (Eller en synt med extern in till filtret.)

Om du nu inte tänkt bygga ut framöver för att få en större ljudbearbetningsmodular förstås..

Nånstans ska man ju börja men risken att man tröttnar innan man kommit igång är rätt hög om man bara skaffar 3-4 moduler initialt. Vissa tillverkare har ju moduler som kan mer så då kan det ju räcka med färre, typ Buchla och i viss mån Serge.

Egentligen är nog inte .com bästa märket om man vill ljudmangla, isf gör man nog bättre i att titta på t.ex. Modcan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 15:29
Ursprungligen av stryph:

Nånstans ska man ju börja men risken att man tröttnar innan man kommit igång är rätt hög om man bara skaffar 3-4 moduler initialt.

Det där är intressant ... Hur många moduler ... och vilka ... är i så fall mest optimalt att börja med ... som minimum?

Jag personligen började med ett dot-com system med 3 oscillatorer, 2 filter, 2 VCA:er, 2 enveloper och en mixer. Det dröjde faktiskt inte så länge förrän jag kände att jag behövde fler moduler ... och då framför allt oscillatorer. Eftersom dot-com inte har några LFO:er så tenderar det tyvärr att gå åt en hel del oscillatorer ... Därför köpte jag ytterligare en massa moduler men tvingades sedan att lägga mitt dot-com projekt på hyllan för att jag behövde pengar till andra syntar och projekt. En vacker dag så kommer jag fortsätta byggandet på mitt dot-com system och då jäklar blir det definitivt två Q960!

  • Medlem
  • 2008-07-12 17:07

Min tanke var att börja med ett par moduler för att leka med minna gamla yamahakeyboards samt att någon gång börja bygga upp ett system. Semester = lite pengar till leksaker.

Men hade precis svärfar här som pysslar mkt med elektronik/laga/löda. Han plockade med sig mina halvfärdiga PCB från ele4music som jag började med förra sommaren ( bla ett powersupply).
Så frågan är om det kanske blir så att jag bygger lite prylar med hans överseende och kompleterar med färdiga saker.

Det jobbiga med .com är just krånglet om man skall köpa på sig lite då och då, blir lite meckigare än att köpa Doepfer eller AS.

Hur många man bör börja med som minimum är en skitsvår fråga. Är man nybörjare kanske man har kul länge med en VCO-VCF-VCA kombination men jag skulle nog säga att är man seriös bör man inte ha siktet inställt på mindre än ett 22-space system om man går på .com och det bör vara minst 80% fullt. Det är bättre att känna att man har näst intill obegränsade möjligheter än längta efter nästa lönecheck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 20:22

Nu valde jag iofs att bygga mitt eget system, men min lilla erfarenhet säger mig att det man börjar med kommer alltid vara för lite.

Jag hade väl en 15 moduler från början, men efter lite planerande, strukturerande och funderande så blev slutresultatet 24 moduler.. (Herregud! Hur blev det så stort?!)

Fast samtidigt så var det tvunget att bli så många moduler.. Annars hade det inte riktigt varit någon skillnad på mitt system och en enkel monosynth med ext. in.

Sen saknar jag de där 14 moduler jag planerar att bygga.. Och det är bara CV kontroll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 20:29

Samt mixers och multipliers... Det drar iväg snabbt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 20:32
Ursprungligen av Dego:

Samt mixers och multipliers... Det drar iväg snabbt....

Ja, herregud.. Fast de kan man bygga passiva i externa lådor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 22:48
Ursprungligen av zthee:

Ja, herregud.. Fast de kan man bygga passiva i externa lådor

också

Bygga själv är säkert bra om man är flink och har lite disciplin men jag har aldrig fått klart nåt. För mig är det bättre att spendera tiden på att jobba över lite och köpa färdiga saker för de pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 21:07

Ja du slipper felsöka Sen är det samma regel som för alla modulsystem man köper lite åt gången el en stor åt gången och till slut har man en vägg

Ser fram emot och se dina patchar och ljud

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 21:14

Det överlägset jobbigaste med att bygga själv är att fixa paneler och att dra all sabla sladd till alla potar och jack. Löda ihop en modul tar en timme, rita frontpanelen en till, borra panel plus såga av potskaft samt montera jack/potar en till(åtminstone). Dra all sladd till allt ytterligare ett par timmar. Det här är tiden det tar när man väl bestämt hur det skall se ut, att planera allt tar dagar(per modul).

Jag har fortfarande inte fixat paneler till de CGS-moduler jag byggde förra vintern. Jag har också en bunt EFM-moduler som ligger. Gemensamt för alla är förstås att jag har lödit dit allt men inte byggt någon panel... mummel...

  • Medlem
  • 2008-09-21 13:10

Intressant detta med hur mkt eller lite moduler man skall börja med:) De flesta anser att man skall inköpa ett större system direkt. Och det förstår jag om man är van att jobba med modularer.Klart de flesta utgår från sin egen situation, även jag;)

För egen del känns det mer rätt att köpa in modularen i ett flertal steg, dels för att fördela den ekonomiska smärtan i mindre portioner, samt att "känna in" vilka moduler jag kommer använda/få användning för. Samt så avvaktar jag vilka moduler Bridgechamber kommer att göra i .com format (enligt mailsvar igår kommer de med .com format om en månad) Just avsaknaden av separata lfo´s stör mig:tveksam:

Kabinettet skall snickras ihop för egen hand och psu:n blir nog beställd från .com om jag inte finner något vettigt inom Svea rike.

Bevaka tråden