Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron VS

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .

lasselux2

och FS1r är den mest anvancerad FM synthen idag med 8 "voiced operators" och 8 unvoiced.
88 aligoritmer. Kan man fouriertransform kan man göra vilken vågform man vill plus att den har formantsyntes. Kombinationen var nyskapande. Låter fantastiskt, men att den är en riktig plåga att göra ljud på är ju en annan femma.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 22:03
Ursprungligen av GlobalMotion:

lasselux2

och FS1r är den mest anvancerad FM synthen idag med 8 "voiced operators" och 8 unvoiced.
88 aligoritmer. Kan man fouriertransform kan man göra vilken vågform man vill plus att den har formantsyntes. Kombinationen var nyskapande. Låter fantastiskt, men att den är en riktig plåga att göra ljud på är ju en annan femma.

Jodå, men likväl FM. Att den låter bra det håller jag med om (Det är därför jag har en ju). Formantsyntes är ballt Ska editera den så småning om när jag får tid över. Håller just nu på med en jätte bank av models till Neuron, sedan ska man ju djupdyka i alla möjligheter med de skapta modelerna också ..

"Ensoniq Fizmo = Ensoniqs variant på PCM, inte heller nytt."

Ensoniqs "PCM"-motor var ganska så extrem på den tiden. Fizmon var en vidareutveckling av transwave-syntesen som då blev riktigt ball. Tyvärr väldigt missförstådd.. så den floppade stenhårt. Den ser iaf jag som mest nyskapande av de nämnda i den lilla listan förrutom då kanske wsa1.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 21:50
Ursprungligen av Volantiz:

"Ensoniq Fizmo = Ensoniqs variant på PCM, inte heller nytt."

Ensoniqs "PCM"-motor var ganska så extrem på den tiden. Fizmon var en vidareutveckling av transwave-syntesen som då blev riktigt ball. Tyvärr väldigt missförstådd.. så den floppade stenhårt. Den ser iaf jag som mest nyskapande av de nämnda i den lilla listan förrutom då kanske wsa1.

Transwave, så var det ja. Visst jag arrgumenterar inte att den skulle vara dålig på något sätt. Men jag tycker inte den är speciellt lik en Neuron varken ljudmässigt eller enligt teorin. En Fizmo skulle jag villja köpa någon dag så har man den syntesmetoden också.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-30 20:00
Citat:

På sätt och vis struntar jag i hur banbrytande arkitekturen är i teorin: hur slutresultatet låter är det viktiga. Det spelar ingen roll om det är neurala nät, analog elektronik, samplingar eller tomtar med väldigt små instrument under huven om det låter som man vill.

Hear, hear! dagens sanning!!

Jag antar att den stora fördelen men Neuron är att man kan skapa ljud på ett enkelt och överskådligt sätt vilket man inte kan med de andra nämnda.
Man undrar vad Yamaha tänkte på med fyra rattar och några knappar för över 2000 parametrar.

Ang. ditt demo:
Låter mycket bra tycker faktiskt de 4 första minutrarna låter FS1r

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 23:57
Ursprungligen av GlobalMotion:

Jag antar att den stora fördelen men Neuron är att man kan skapa ljud på ett enkelt och överskådligt sätt vilket man inte kan med de andra nämnda. Man undrar vad Yamaha tänkte på med fyra rattar och några knappar för över 2000 parametrar.

Ja precis, hadde varit önskvärt med någon form av kontroller till FS1R, typ Wave gränssnitt eller något sådant.

Det roliga med Neuron är möjligheten att direkt på synthen kunna spela in joystickrörelser utan att behöva hålla på med jobbiga enveloper. Neuron känns väldigt direkt när man jobbar med den.

Citat:

Ang. ditt demo:
Låter mycket bra tycker faktiskt de 4 första minutrarna låter FS1r

Ok, har inte editerat FS1R ännu, tror det var typ 2-3 år sedan jag köpte den och jag har ännu inte hunnit med den, jag har dock använt den i musik som jag gjort. Tycker mycket om den.

Du verkar lite haj på det här med FM. Vad tycker du, behöver man kompletera FS1R med någon mer FM maskin ? Har varit lite inne på att införskaffa en TX816 och kanske en SY-99 (För SY-99 är väll FM+Samplingar?).

Nej absolut inte. Ifs kanske en SY22/TG33 kunde vara intressant? FM+AWM och vektorsyntes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 11:05

Jag har en SY35. Den låter riktigt skoj och jag säljer mamma innan jag säljer min SY35:a

Det här kom idag:

Dear users of Hartmann Instruments,

please excuse this unsolicited email, but i believe this information be of interest to you as a registered Hartmann user.

As of today, the Hartmann Music servers have gone offline due to Hartmann Music's ongoing file for bankruptcy, which means that there will be no further techsupport or downloads available from Hartmann.
However, i have decided to provide free techsupport for these products at the site of my own company, Surround SFX. This site is in no way affiliated with Hartmann, so please be aware that i can obviously not offer warranty, spareparts or software updates. You will, however, find a couple of cool FAQ's, How-To's, free models to download and a community of users that will gladly help you should you have problems with or questions about your Hartmann product....oh, and *me*, the former techsupport-guy at Hartmann Surround SFX will also be offering some exciting products for and around the Neuron/VS series of synths in early 2006.

Here's the URL for the support forum:

www.surroundsfx.com/forum

Best regards,
Denis Goekdag aka Mobilegazer aka "the techsupport guy"

Liebe Benutzer der Hartmann Instrumente,

bitte entschuldigen sie diese unaufgeforderte Email, aber ich bin der Meinung, das die hierin enthaltene Information für Sie als registrierte Hartmann User von Interesse sein dürfte.

Seit heute sind die Hartmann-Server aufgrund des laufenden Insolvenzverfahrens vom Netz gegangen, was bedeutet, daß es seitens Hartmann weder Techsupport noch Software-Downloads mehr gibt.
Allerdings habe ich mich entschieden, auf der Webseite meiner Firma Surround SFX kostenlosen Techsupport für diese Geräte anzubieten.
Bitte nehmen Sie zur Kenntniss, das ich weder Garantie/ Gewährleistung, Ersatzteile noch Software-Updates bereitstellen kann, da Surround SFX in keiner Weise mit Hartmann Music verflochten ist.
Dafür finden Sie bei Surround SFX eine Reihe cooler FAQ's, How-To's, Modelle zum kostenlosen Download sowie eine Gemeinschaft von hilfsbereiten Usern....und natürlich *mich*, den bisherigen Tech- Support-Mann von Hartmann Außerdem wird es Anfang 2006 ein Paar interessante Produkte rund um die Neuron Kybd/VS Geräte geben.

Die Adresse des Support-Forums lautet:

www.surroundsfx.com/forum

mfG,
Denis Goekdag aka Mobilegazer aka "der Techsupport-Mann"

Hurra!...eller inte.

  • Medlem
  • 2009-02-05 22:36

Ni som köpte denna, används den fortfarande? Det blev verkligen knäpptyst om denna synt.

/Mein

Jag sålde min. Den var för buggig för att använda minns jag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-02-06 09:48
Ursprungligen av tublenco:

Jag sålde min. Den var för buggig för att använda minns jag.

Dito...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-05 22:53

fan... måste ha en!!

ge mig!

Mjukisen blev aldrig riktigt färdig och fungerar dessutom inte på intelmacar. Hårdvaran är inte heller färdig, men det är inte något direkt störande som saknas. ModelMaker som man använder för att bygga upp egna modeller med däremot.. den applikationen mår inte bra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-07 19:28

Men vart är dom nu, finns inga alls...

Vad kostar klavvarianten numera??

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-07 19:43

hmmm.... fizmo + neuron.... värt!!!

Jag hoppas att Elektron snor några Neuron-idéer till en ny samplingsburk. Det vore något.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-07 19:50

Men ... vad kostar klavvarianten, hitta inte nån på ebay.... vore grymt kul å rejsa den mot fizmon.. är iofs rätt säker på vilken som är koolast...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-07 20:40

Runt 17500:- har jag sett dem gå för.

SynthX , har lyssnat på mp3-demot två gånger nu och jag dreglar som en sårad....
Vilket underbart sound!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-07 21:38
Ursprungligen av DJ Steffo:

SynthX , har lyssnat på mp3-demot två gånger nu och jag dreglar som en sårad....
Vilket underbart sound!

Jepps, gillar Neurons metaliska pads som bara faen Har testat att göra modeller av t.ex. Waldorf Wave Ljud men Neuronen gör sig mer rätt i att förvränga akustiska ljud och cross modulera dem med varandra osv osv ...

Hur sjutton kan jag ha missat den här fantastiska maskinen?

Som den mjukvaruskeptiske, ambient/electronica/house-makare man är så är det här skapelsen definitivt den våta drömmen - åtminstone utifrån mina preferenser.

Den aldrig sinande inköpslistan har från och med nu en ny innehavare av förstaplatsen.

Hittade förresten lite ljudexempel på Neuron presets nedan:
http://arkiv.idg.se/fileArchive/studio/45/studio_2006102316259.zip

Hej, hopp. jag har en Neuron VS med tillhörande joystickdosa. Om jag får ett bra bud på den så kan jag kränga den eftersom den inte fungerar optimalt på Intel mackar( egentligen inte alls tror folk men startar man en AU host i Rosetta, tex AU Lab så fungerar den finfint, samma knep som Trilogy körs med fast de har en egen lösning) Den låter mycket bra som sagt, mycket speciellt att morpha igenom parametrarna i realtid med joysticken.

Bevaka tråden